Hondata IMG vs OEM Honda IMG

Hier alle motorische gerelateerde onderwerpen
Post Reply
punanied9
Posts: 57
Joined: Fri Mar 22, 2013 4:49 pm

Hondata IMG vs OEM Honda IMG

Post by punanied9 »

Nu heb ik weeral een RBC aangekocht maar wil toch even de mening van andere K serie rijders voor ik overga tot monteren.

Zou ik terug voor de originele Honda pakking gaan of de Hondata inlaatpakking,

De Hondatapakking zou de inlaat koeler houden maar is wel dikker en zou ms ook wel o.a de airflow kunnen verstoren

De Hondatapakking is maar iets duurder tegenover de OEM pakking

ik heb al op de hondatasite gelezen 5% winst in pk maar daar geloof ik niks van.
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Hondata IMG vs OEM Honda IMG

Post by Louray »

Heb geen RBC, maar dit is mijn theorie.

De airflow wordt niet veel anders als de pakking er tussen zit. Er zal enige werveling/vortices net bij de pakking aanwezig zijn maar dat is minimaal. Je drukt de pakking aan met de bouten, waardoor de ruimte tussen kop en RBC minimaal wordt. Niet bijzonder merkbaar effect.

Waarschijnlijk wordt de warmte van de kop minder geleidt naar de RBC, wat enige winst geeft met de luchtdichtheid. Ik schat in dat het 5 graden scheelt, de RBC is ook van aluminium en dat geleidt slechter dan ijzer. Maarja winst is winst, al was het 1 graden minder.

Cijfers zijn leuk maar totaal subjectief, in welke situatie was het? Verdere modificaties? Luchtvochtigheid op dat moment? enz...
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: Hondata IMG vs OEM Honda IMG

Post by slydawg »

Die hondata pakking is een mm of 4 dik en wordt niet platgedrukt.
Aluminium geleid warmte veel beter als ijzer maar dat maakt niet uit, de kop is ook van alu, niet van ijzer.
Die pakking heeft nut als je bv in de file staat waarbij je beetje stop en go rijd, dan gaat de warmte van de kop niet gelijk over in je inlaat spruitstuk. Als je eenmaal 100+ aan het rijden bent maakt die pakking kwa inlaat temp weinig meer uit.
Hondata pakking kan je hergebruiken en oem pakking meestal niet meer aangezien deze bij demontage vaak stuk gaat.
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Hondata IMG vs OEM Honda IMG

Post by Louray »

Goeie Miquel.

En klopt, Aluminium geleid beter dan ijzer en geeft de warmte ook weer sneller af.
Post Reply