Inhouden low rpm

Hier alle motorische gerelateerde onderwerpen
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by Louray »

P1298 heb ik kunnen uitlezen als een storing.

Dat is de Electronic Load Detector. Zit in de zekeringkast tussen de 80A en 50A. Het is een bruine blokje.

Mocht iemand een zekeringkast of de ELD hebben, dan hoor ik het graaaaaaaaag!
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by Jo& »

Wat is een TPS?
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by Louray »

Throttle Position Sensor
Zodat de motormanagement exact weet wat de stand van de gasklep is. Is belangrijk voor de ontsteking, inspuiting, e.d.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by slydawg »

Weer een stap verder dus.
ELD heeft echter geen invloed op hoe je motor loopt.
Het meet de electrische belasting en aan de hand daarvan bepaald het als en hoeveel de dynamo bij laad.
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by Louray »

Maar als de ELD bepaalt dat de hoeveelheid lading minder moet zijn, krijgt het ontstekingssysteem minder voltage dan gewenst neem ik aan. Of is de accu ondersteuning hierin voldoende?

Zou klote zijn als het niet helpt....
NiQueZz
Posts: 67
Joined: Sun Jul 10, 2011 2:33 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by NiQueZz »

Ik heb precies 't zelfde probleem. ELD heb ik ook vervangen, maar hielp niks.
Ben dr een aantal keren bij hontec mee geweest en die krijgen t ook (nog) niet opgelost. heb hier ook ergens een topic over, en ervaar dezelfde klachten als jou.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by slydawg »

Je kan meten als de ELD het wel of niet doet.
Als je bv. je lampen, blower, heater aanzet detecteert de ELD dat en geeft een signaal aan de ECU, ECU op zijn beurt geeft weer een signaal aan de dynamo om de laadstroom te verhogen.
Hoe oud is de accu van de auto?
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by Louray »

@ Niquezz - ik ga binnenkort de timing controleren, klepspeling controleren en de ELD vervangen. Het rare is, wanneer ik de TPS stekker loskoppel geen enkele misfire aanwezig is! Is dit ook bij jou zo??

@ Slydawg - True had het vandaag in het werkplaatshandboek gezien + accu is 2 maanden oud.
Ik zit ook te denken aan de dynamo. Maar meten is weten!!
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by Louray »

Korte update.
Weinig tijd gehad.

De stekkers van de ELD gemeten + vanaf de ECU. Conclusie: ELD moet vervangen worden = nu 100% zeker

Sinds een week een MIL, P0172 = fuel too rich. Waarschijnlijk is de lambda waarde continue rond de 0.9. Eerst maar beginnen met de brandstof druk meten.

Heeft iemand een brandstofdruk meter??
NiQueZz
Posts: 67
Joined: Sun Jul 10, 2011 2:33 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by NiQueZz »

Ik heb zelf nog nooit met losgekoppelde tps gereden. Zal dit eens proberen
Reinout
Posts: 16
Joined: Wed Aug 04, 2010 5:09 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by Reinout »

Zijn er ook short en long fuel trim correcties? Data uitlezen met scanner dus.
Rijden met een afgekoppelde tps kan de P0172 veroorzaken.
Als de auto bij vollast wel goed rijdt, dan kun je er vanuit gaan dat de brandstofdruk goed is

je zou het volgende kunnen controleren:
- vacuum lekken in inlaat spruitstuk
- lekkende niet goed sluitende injectoren of flow verschillen tussen de injectoren

Het lijkt erop dat de motor te arm loopt in lage toeren.
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by Louray »

Update.

ELD vervangen, P1298 is weg.

Inhouden blijft helaas.

Tevens de gasklep koelvloeistof leidingen afgedopt en de koelleidingen op het blok verbonden. Lijkt hierdoor wel minder in te houden.
In iedergeval een minder warme gasklep.

Volgende stap is eigenlijk eeecht de kleppen stellen en fuel pressure meten.
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by Louray »

Vergeten de data af te lezen Reinout.
Ik heb het vermoeden dat het of de kleppen of de fuel pressure regulator of dat er één injector teveel inspuit is.

Maar hij loopt te rijk (geeft ie aan tenminste), waardoor de vonk lichtelijk gedoofd kan worden??? (hardop nadenkend)
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by slydawg »

Louray wrote:Vergeten de data af te lezen Reinout.
Ik heb het vermoeden dat het of de kleppen of de fuel pressure regulator of dat er één injector teveel inspuit is.

Maar hij loopt te rijk (geeft ie aan tenminste), waardoor de vonk lichtelijk gedoofd kan worden??? (hardop nadenkend)



Ik wil niet zeggen dat het niet kan maar kans dat het kleppen zijn of fpr is klein maar dat kan je ook uitsluiten, voor de kleppen kan je een lektest en compressie meting doen, benzine druk kan je ook meten.
Vwb de injectoren, je zou deze kunnen ultrasoon kunnen reinigen en flow test laten uitvoeren.

Heb je stock ecu? Nagenoeg alle ep3's lopen standaard iets te rijk onder vollast, wat voor a/f waarde heb je gemeten en onder welke omstandigheden? Als die onder deellast te rijk loopt is waarschijnlijk je lambda naar de klote.

Om het probleem het snelst op te sporen zou je eigenlijk moeten dataloggen, dan kan je exact zien wat de motor doet op het moment dat die inhoud. Weet alleen niet als dat mogelijk is met stock ecu, denk via obd poort met juiste tool zou het wel moeten kunnen maar weet niet zeker.

1 ding tegelijk aanpakken en niet meerdere tegelijk, anders weet je niet meer wat het probleem is geweest.
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by Louray »

Druk geweest weinig updates.

Heb wel de lambdasonde vervangen (Bank 1) om te kijken of het scheelt. Scheelt niet.... was een gebruikte met 60.000km's.

Ik denk dat het brandstof gerelateerd is. Injectoren, pomp, fuel pressure regulator of de fuel pulse dampener!

Heb inmiddels een fuel pressure meter en adapter. Binnenkort monteren, weten we meer.

Moet nog steeds de freeze data controleren, weer vergeten.

En compressie test (thanx Miguel) + klepspeling controleren nog doen.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by slydawg »

Benzine druk moet rond de 47-52psi zijn.
Fuel pulse damper lijkt me sterk maar dat zou je kunnen zien als je de benzine druk aan het meten bent.
Ik zelf had een benzine druk meter in de auto en de druk is altijd constant geweest tot aan de dag dat ik hem verkocht met 100.000 nog wat km op de teller. Nooit benzine filter vervangen. Wel vanaf dag 1 altijd BP ultimate of betere/gelijkwaardige benzine getankt.
Ben benieuwd.
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by Louray »

Inmiddels de volgende delen geswapt met een gezonde EP3:
- Injectoren
- Bobines
- Bougies

Geen verschil.

Volgende is eeecht kleppen stellen, fuel unit in tank vervangen (heb ik inmiddels), uitlaatspruitstuk controleren en anders blok uit elkaar.
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by Louray »

Kleppen inmiddels gesteld. Er was mee gekloot, waarschijnlijk. Een aantal kleppen te strak, te los, veel te los en veel te strak. Door elkaar heen. Bizar.

Rijdt veel soepeler, VTEC is soepeler met inschakelen en iets vermogen "erbij".
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by Louray »

Na weekje "de Ring" één ochtend de wel bekende P0341 gekregen!! Het bestaande probleem maar dan 5x erger.
Na een reset weer als vanouds. Voor de rest niet meer naar boven gekomen.

Dat zou betekenen dat de vorige eigenaar niet de ketting, geleiders en spanner hebt vervangen.
Of crappy heeft uitgevoerd of deels hebt vervangen.

Denk gewoon niet....

Eerst maar de timing en VTC controleren.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: Inhouden low rpm

Post by slydawg »

Louray wrote:Na weekje "de Ring" één ochtend de wel bekende P0341 gekregen!! Het bestaande probleem maar dan 5x erger.
Na een reset weer als vanouds. Voor de rest niet meer naar boven gekomen.

Dat zou betekenen dat de vorige eigenaar niet de ketting, geleiders en spanner hebt vervangen.
Of crappy heeft uitgevoerd of deels hebt vervangen.

Denk gewoon niet....

Eerst maar de timing en VTC controleren.



Was er een reden voor de vorige eigenaar om de ketting e.d. te vervangen? Op deze onderdelen zit eigenlijk geen vervangings termijn.
Ik weet wel dat de ketting behoorlijk kan rekken, zover dat de spanner het niet meer op spanning kan houden en de ketting uiteindelijk tandjes gaat verspringen waardoor die dus uit de juiste timing gaat en de motor dus bagger gaat lopen.
Dan wel tijd om alles te vervangen. De een heeft hier na een ton last van en de ander met 2 ton rijd nog zonder enig probleem, geen pijl op te trekken dus.
Locked