Inhouden low rpm
Inhouden low rpm
Beste heren & dames,
Sinds vrijdag heb ik een probleem met de awesome EP3.
Klacht: inhouden onder de 2000 rpm met lichte belasting.
In neutraal het toerental rond de 1500 rpm houden geeft lichte ploffen uit de uitlaat en onregelmatig toerental wat zakt tot stationair.
Stationair loopt de motor licht onregelmatig. En aanslaan van de motor duurt langer dan normaal.
Geen CEL btw. En rijdt voor de rest normaal.
Wat heb ik bekeken:
TPS sensor met scan tool, gasklep dicht is 9% / gasklep WOT 91%
Lambda primair spanning wisselt bij bovenstaande toerental van 1500 rpm tussen 0.8 en 0.075 volt
Lambda secundair spanning is constant 1.275V wisselt lichtelijk met toerental
Tank is halfvol met (helaas) RON 95
Bougies zijn NGK IFR7G elektrode afstand is 1mm voor alle 4 / zijn vervangen door vorige eigenaar, wanneer is niet bekend.
Bobine zien er goed uit geen beschadigingen.
Gaskabel had iets speling, deze afgesteld en probleem leek minder maar toch niet haha.
TPS of MAP sensor loskoppelen is een CEL.
Wat vergeet ik?
En wie kan me helpen?
Sinds vrijdag heb ik een probleem met de awesome EP3.
Klacht: inhouden onder de 2000 rpm met lichte belasting.
In neutraal het toerental rond de 1500 rpm houden geeft lichte ploffen uit de uitlaat en onregelmatig toerental wat zakt tot stationair.
Stationair loopt de motor licht onregelmatig. En aanslaan van de motor duurt langer dan normaal.
Geen CEL btw. En rijdt voor de rest normaal.
Wat heb ik bekeken:
TPS sensor met scan tool, gasklep dicht is 9% / gasklep WOT 91%
Lambda primair spanning wisselt bij bovenstaande toerental van 1500 rpm tussen 0.8 en 0.075 volt
Lambda secundair spanning is constant 1.275V wisselt lichtelijk met toerental
Tank is halfvol met (helaas) RON 95
Bougies zijn NGK IFR7G elektrode afstand is 1mm voor alle 4 / zijn vervangen door vorige eigenaar, wanneer is niet bekend.
Bobine zien er goed uit geen beschadigingen.
Gaskabel had iets speling, deze afgesteld en probleem leek minder maar toch niet haha.
TPS of MAP sensor loskoppelen is een CEL.
Wat vergeet ik?
En wie kan me helpen?
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Re: Inhouden low rpm
Das geen makkelijke. Heeft hij het ook als hij nog koud is of alleen als hij warm is?
Het zou een half verstopte injector kunnen zijn maar hang me er niet aan op.
Het zou een half verstopte injector kunnen zijn maar hang me er niet aan op.
Re: Inhouden low rpm
Nee daarom.
Koud is het wel erger. Warm is het minder.
Ik zat te denken aan de IAC demonteren en reinigen + injector reiniger van Forté.
Koud is het wel erger. Warm is het minder.
Ik zat te denken aan de IAC demonteren en reinigen + injector reiniger van Forté.
-
- Posts: 187
- Joined: Tue Apr 03, 2007 12:05 pm
Re: Inhouden low rpm
Erg lastig..
Internet staat vol met deze klacht.. helaas geen duidelijke oplossing..
Zoek op k20a2 stutter hesitation ) ep3 of k20a )
Internet staat vol met deze klacht.. helaas geen duidelijke oplossing..
Zoek op k20a2 stutter hesitation ) ep3 of k20a )
een opeens juichende uitlaatbrul geeft aan dat Dr Jekyll achterin is gaan zitten en dat Mr Hyde de macht heeft overgenomen.
Re: Inhouden low rpm
Klopt, ook met 1098 verschillende oorzaken.
Heb vandaag het "idle learning" uitgevoerd. Het is iets verbeterd.
Wanneer er weer tijd is, gasklep eraf en cleaning.
Heb vandaag het "idle learning" uitgevoerd. Het is iets verbeterd.
Wanneer er weer tijd is, gasklep eraf en cleaning.
- Knite Force
- Posts: 1300
- Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm
Re: Inhouden low rpm
Interessant. Ik lees mee.
Re: Inhouden low rpm
Waarschijnlijk het eerste wat je gecontroleerd hebt, maar is je brandstoffilter niet aan vervanging toe?
Re: Inhouden low rpm
Gisteren gasklep gedemonteerd, IAC gereinigd, gasklep gereinigd, + Forte.
Rijdt wel soepeler dat wel, maar klacht is er nog steeds.
Ik heb het vermoeden dat Boikel gelijk heeft. Ik ga nog eerst de voltages van de TPS meten. Momenteel geneigd om een gasklep compleet te kopen en over te zetten, schijtprobleem.....
Rijdt wel soepeler dat wel, maar klacht is er nog steeds.
Ik heb het vermoeden dat Boikel gelijk heeft. Ik ga nog eerst de voltages van de TPS meten. Momenteel geneigd om een gasklep compleet te kopen en over te zetten, schijtprobleem.....
Re: Inhouden low rpm
Brandstof filter zat ik ook aan te denken, maar dan zou onder volle belasting de auto ook inhouden toch?
Of is het lage percentage aan flow datgene wat geblokkeerd wordt??
Of is het lage percentage aan flow datgene wat geblokkeerd wordt??
- Knite Force
- Posts: 1300
- Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm
Re: Inhouden low rpm
Lijkt idd veel op een tps...
Re: Inhouden low rpm
Nieuwe ontwikkeling.
1. na 2 dagen niet gereden te hebben, vandaag de EP gestart. Aanslaan ging moeizaam (gesputter e,d.) . Ging na 5 sec pas lopen. Het lopen was zeer slecht en viel uiteindelijk uit. Daarna weer gestart, wat sinds de klacht langer duurt, en loopt weer normaal met een beetje onregelmatig rpm.
2. sinds ik de auto hebt, heb ik in bochten soms een aarzeling met gas geven. Heel even en alleen in bochten en soms.Misschien gerelateerd??
1. na 2 dagen niet gereden te hebben, vandaag de EP gestart. Aanslaan ging moeizaam (gesputter e,d.) . Ging na 5 sec pas lopen. Het lopen was zeer slecht en viel uiteindelijk uit. Daarna weer gestart, wat sinds de klacht langer duurt, en loopt weer normaal met een beetje onregelmatig rpm.
2. sinds ik de auto hebt, heb ik in bochten soms een aarzeling met gas geven. Heel even en alleen in bochten en soms.Misschien gerelateerd??
Re: Inhouden low rpm
De startmotor is in iedergeval niet 100%. Ik hoorde vandaag de bendix al.
Manmanman wanneer kan ik genieten van de EP3 aaaaah.
Manmanman wanneer kan ik genieten van de EP3 aaaaah.
Re: Inhouden low rpm
Hmmm....als je het zo omschrijft... zou je idd gaan denken aan brandstof filter. in houden ...met name in bochten ed.
Zo'n storing kan je niet echt koppelen aan een sensor of elektronica toch ?
Dat zou je dan eerder verwachten bij hobbels ed, lees draadbruik oid. dan
Zo'n storing kan je niet echt koppelen aan een sensor of elektronica toch ?
Dat zou je dan eerder verwachten bij hobbels ed, lees draadbruik oid. dan
Re: Inhouden low rpm
Ja en nee, ik geef in bepaalde bochten weinig gas + onder de 2000 rpm.
Denk toch een brandstoffilter kopen GRRRR
Denk toch een brandstoffilter kopen GRRRR
Re: Inhouden low rpm
[font=arial]Vandaag een nieuwe TPS gemonteerd.
[size=100]De 1e keer had ik de TPS afgesteld op 0.57 V & 4.5 V. Power was weer terug alleen stationair rpm niet goed, wou uitvallen.
De 2e keer 0.45 v & 4.41 v, zelfde probleem als eerst. Maar wel power boven in de rpm's.
Ik merk op dat na het schakelen de motor (soms) stottert voor een halve seconde.[/size][/font]
[size=100]De 1e keer had ik de TPS afgesteld op 0.57 V & 4.5 V. Power was weer terug alleen stationair rpm niet goed, wou uitvallen.
De 2e keer 0.45 v & 4.41 v, zelfde probleem als eerst. Maar wel power boven in de rpm's.
Ik merk op dat na het schakelen de motor (soms) stottert voor een halve seconde.[/size][/font]
Re: Inhouden low rpm
Heb een aantal dagen de stekker van de TPS gedemonteerd en gereden.
Bevindingen: inhouden onder 2000rpm was weg, stotteren was weg en pakt soepel op na schakelen.
Het aanslaan van de motor ging moeilijk, schokkerig en loopt op 3cilinders voor een aantal seconden. Dan ineens niet.
Bevindingen: inhouden onder 2000rpm was weg, stotteren was weg en pakt soepel op na schakelen.
Het aanslaan van de motor ging moeilijk, schokkerig en loopt op 3cilinders voor een aantal seconden. Dan ineens niet.
Re: Inhouden low rpm
Injectoren schoon?
Heb nog een startmotor liggen, gebruikt, mocht je interesse hebben.
Heb nog een startmotor liggen, gebruikt, mocht je interesse hebben.
Re: Inhouden low rpm
Hee Slydawg thanx, iets voor de toekomst wanneer ik de juiste diagnose hebt gesteld.
Updates: brandstof filter vervangen, klacht niet weg. Maar het oppakken na schakelen en het rijden is soepeler. Zeker een must voor iedere EP3
Updates: brandstof filter vervangen, klacht niet weg. Maar het oppakken na schakelen en het rijden is soepeler. Zeker een must voor iedere EP3