Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Ultimo
Posts: 19
Joined: Tue Mar 01, 2016 3:57 pm

Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Ultimo »

Hoi, mijn naam is Timo en ik heb een EP-3 Type-R.

Het is een facelift van 2004 met volledige historie. Ik heb de auto een goed half jaar nu en er staat nu 109700km op.

Ik heb de auto gekocht bij Van der Bij Auto's in Friesland. Ik heb dus in totaal 6 uur gereden om de perfecte R te vinden. Als je van auto's houdt en niet bekend bent met dit bedrijf, moet je echt een keer kijken. Om te watertanden.

Ik houd van Honda's. Maar op een andere manier als de meesten. Ik ben geen technicus, maar ik probeer alles te snappen. Ik houd van mechanika en techniek om wat het mogelijk maakt. Maar ik snap er geen ... van. Ik houd van alle bijzondere auto's en het type eigenaar wat zo'n auto koopt. Ik zou bijvoorbeeld nooit een Renault kopen, maar een vriend van mij heeft net een RS Megane gekocht en kijkt juist uit naar de uitdagingen die die auto hem gaat geven. Hij is monteur. Ik ben kok. Ik wil een auto die het blijft doen, maar wel heel bijzonder is.

Ik heb verschillende auto's gehad en verkocht, maar niets is zo speciaal als een R. Ik heb 2 S2000's gehad, niet een echte R, maar toch. Die hards zullen mijn eerste S wel herkennen. Het was de INGS+1 Showcar van Cartrend.
Image
Hier heb ik helaas een snelweg ongeluk mee gehad en die auto is helaas total loss.

Daarna kocht ik een andere S2000 om het leed te verzachten.
Image
Maar na 2 jaar heb ik een paar weken geleden besloten die auto te verkopen. 1 van de redenen van de verkoop is de R.

Ik was een half jaar geleden in de positie een andere daily aan te schaffen. Ik reed op dat moment een heel erg mooie Hyundai Coupe van '06, maar wilde graag een 2e Honda. Voor de symmetrie drang zeg maar. De FN2 is altijd een droom geweest, na een proefrit met een klant jaren geleden toen ik nog auto's verkocht. Maar ik kreeg Clarkson niet uit mijn hoofd. Sorry FN2 eigenaren, ik weet dat het een geweldige auto is. Ook budgetwise was een EP-3 de verstandige keuze, dus na een erg korte zoektocht bij een bedrijf aangekomen waar ik toch al graag eens heen wilde gaan, dus reed ik terug in mijn R.
Image
Het is een facelift van '04. De vorige eigenaar (1e) was militair en heel netjes met zijn auto. Hij heeft de auto gekocht toen hij in Duitsland was gestationeerd, maar na een half jaar heeft hij de auto meegenomen toen hij weer in Nederland ging werken. Hij heeft er een ITG Carbon Airbox en Hondata flashpro met volledige remapping van de Ecu in gezet. Dit resulteert in een vermogen van 213,3pk op de dyno. Hij gaat nu op ongeveer 5400rpm over in de Vtec en heeft veel meer in de lage toeren. De auto is daardoor gretiger. Hij wilt altijd net iets meer dan zijn voorwielen aankunnen.

Toen kreeg ik laatst een ongelukje...
Image
Ik kreeg een klap overstuur toen ik over een stalen verbindingsdeel reed. Moeilijk verhaal, 4500eu schade. Dat heb ik nu laten repareren en om mezelf een beetje te trakteren heb ik er gelijk een Quaife ATB sperdifferentieel in laten zetten bij Hontec in Zeeland(bij Nijmegen). Binnen een dag was de transplantatie gedaan en nu is hij terug. OEM+ op z'n best als je het mij vraagt.
Image
Plannen voor de toekomst zijn een alcantara stuur, een andere B-Pipe en andere wielen. Maar alleen omdat de originele wielen zo achterlijk zwaar zijn. 10kg per stuk... :confused:

Nou, dat was het wel. Dit ben ik en misschien tot ooit!

Grtz Timo
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Jo& »

Hey leuk dat je je voorgesteld hebt en welkom op het forum!
Helaas werken je foto's niet, maar dat komt misschien nog wel goed.
Veel plezier hier en als je het leuk vind kom eens een keertje bij een meeting kijken.
CWATR
Posts: 275
Joined: Wed Apr 14, 2004 3:36 am

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by CWATR »

Mooie EP3. Jammer van die schade zeg!
Wat is de andere reden dat je de S2K weg hebt gedaan? (Als ik vragen mag?)
erwin
Posts: 298
Joined: Thu Nov 08, 2007 7:38 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by erwin »

Welkom! Jammer van de s2000 ken de auto mooi ding om te zien
User avatar
Mindstorm
Posts: 309
Joined: Sun Nov 23, 2014 10:57 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Mindstorm »

Hey welkom hier en mooie ep3, heel toevallig komt de mijne ook uit friesland en de civic coupe van mn broer ook :p
R-STYLE
Posts: 242
Joined: Thu Nov 13, 2008 6:53 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by R-STYLE »

Welkom join the club
"VTEC just kicked in yo!!!"
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Knite Force »

Welkom, vet! Denk ook eens aan je vliegwiel/koppelingsetup: maakt je auto ook weer wat levendiger😉👍🏻
Ultimo
Posts: 19
Joined: Tue Mar 01, 2016 3:57 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Ultimo »

@CWATR: De S2000 is nog niet half zo bruikbaar als de Civic. In mijn straat alleen al liggen bijvoorbeeld 5 drempels voordat ik een hoofdweg bereik. Geen excuus, maar ik merkte dat ik de S nog maar weinig gebruikte. Zeker na aanschaf van de Civic. En dan is het ineens een speelgoedje van 15000 euro in de garage. zodoende dat ik besloten heb om de EP-3 naar mijn zin te maken en de S te verkopen. Ik sluit overigens niet uit dat er ooit weer een S komt, want het is by far de meest verslavende auto die ik ooit gereden heb. Maar de Civic is iets anders na 5 jaar S2000 te hebben gereden.

@Knite Force: Heb ik bij stil gestaan, maar de auto trekt als een bezetene en loopt easy 245/250 km/u. Ik had wel heel veel behoefte aan meer grip aan de voorkant. En nu na 2 dagen met het diff eronder gereden en dat is echt de beste upgrade die ik ooit gedaan heb. Met een beetje regen of vocht merk je 100% verschil met het originele diff. Hij hapt zich gewoon vast en trekt je moeiteloos de bocht door. Ik ben er erg blij mee en raadt het iedereen aan. Wel een prijzig geintje overigens.
User avatar
CTR-Voorburg
Posts: 692
Joined: Fri Jul 21, 2006 9:35 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by CTR-Voorburg »

Hallo Timo, welkom mooie EP3 en natuurlijk lid worden van de club, hopelijk gaan we een keer zien bij een van onze meetings!
User avatar
Roberto
Posts: 125
Joined: Sun Jul 26, 2015 2:24 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Roberto »

Ziet er allemaal goed uit man..... Welkom bij de club. Nette EP 3
Image
User avatar
Arno
Posts: 1069
Joined: Thu Mar 01, 2007 10:40 pm
Contact:

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Arno »

Leuk bedrijf daar idd. Had er vorig jaar ook nog gekeken, toen stond er een zwarte pre-facelit waar de koplampen behoorlijk van waren vergeeld. Balen van de schade maar weer goed opgeknapt zo te zien.
User avatar
Savagegek
Posts: 105
Joined: Sat Jul 18, 2015 5:00 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Savagegek »

Mooie ep, op de schade na dan, prima opgeknapt zo.
Veel plezier ermee!
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Knite Force »

Agreed, diff is ook zeker 1 van de beste upgrades die ik zelf ook gedaan heb.

Wat zijn je verdere plannen?
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Louray »

Welkom hier, mooie EP3 man. Ik zit ook te denken aan een sperdiff. Heb een keer een Megane RS 265 Cup gereden (met sperdiff dus), rijdt op rails leek het.
Ultimo
Posts: 19
Joined: Tue Mar 01, 2016 3:57 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Ultimo »

Ja, het is moeilijk uit te leggen. Ik ben gisteren met een Honda maatje van me ff een uurtje gaan rijden in de regen. Ongelooflijk hoe een klein onderdeel zo veel verschil kan maken. Het is een heel vreemd, maar goed gevoel als je je binnenste wiel, je buitenste voelt meetrekken. Dan voel je een ruk aan je stuur en lijkt de auto idd terug op de rails te komen ofzo.

Verdere plannen zijn vooral functioneel. Een Oem look is toch het meeste waard, dus optisch blijft ze voorlopig even zoals ze is. Maar het leer van het stuur is glad. Niet een beetje, maar echt erg, dus heb ik een aantal offertes aangevraagd voor het opnieuw bekleden van het stuur met alcantara. Staat ook mooier met de stoelen denk ik. Daarnaast om net iets meer geluid te krijgen, een b-pipe. Supersprint ofzo, maar als jullie suggesties hebben, graag. 19mm RSX rear sway bar staat nog in de planning. En mijn audio afmaken. Heb nu de Pioneer DEH-81PRS en de de Hertz Active sub aangesloten, maar ik heb ook nog een Phoenix Gold SX-series compo-set liggen. Dat moet dus ook nog... En dan met de tijd een keer lichtere wielen monteren. OZ Superleggera's of iets in die richting. Moet ik me even in verdiepen. Wordt niets exotisch iig. Function is the key word.

Kortom, niet zoveel...;-)

Oh ja, andere shift-knob, stickertje hier en daar...en...oh ja, mistlampen en....
User avatar
Ray1990
Posts: 780
Joined: Sat Oct 20, 2012 4:38 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Ray1990 »

Welkom,

Mag ik vragen waarom een acura rsx 19mm swaybar? en niet een whiteline swaybar?
Ultimo
Posts: 19
Joined: Tue Mar 01, 2016 3:57 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Ultimo »

Geen idee. Ik las op een Honda forum een topic van een jongen met een lijst van goede upgrades voor de EP-3. Hij gaf aan dat een RSX 19mm past en net dat beetje stijfheid aan de achterkant toevoegd. Maar zoals gezegd ben ik geen expert, dus alle feedback is welkom.
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Lucas79 »

Welkom Timo!
Deus Ex Machina!
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by LaurenZ »

Welkom!
Erg mooie S2000 om eerlijk te zijn, Hoop dat je van de Ep3 ook veel plezier gaat hebben. Zonder verdere schades natuurlijk.
'98 JDM Integra Type-R
Js_raidon
Posts: 177
Joined: Tue Feb 03, 2009 4:39 pm

Re: Gewoon een EP-3, maar dan beter...

Post by Js_raidon »

Mooi EP3 :) Plannen zien er goed uit.
Post Reply