Page 1 of 1

Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Wed Dec 23, 2015 9:24 pm
by Louray
Peoples,

Ik heb een vraag over de EP3.

Is het normaal dat het aangrijpingspunt van de koppelingspedaal zeer laag zit? Laag is +/- 40mm vanaf de bodem.

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Fri Dec 25, 2015 8:01 pm
by K20R
gaat hij nog wel van zn 1 naar 2 op hoge toeren?
ik heb t zelfde probleem en ben dit weekend bezig met mijn koppeling en drukgroep te vervangen.
ik zou goedkoop beginnen en kijken of je koppelingscylinders het nog goed doen en niet lekken.
mijn drukgroep is naar de klote als het goed is

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Fri Dec 25, 2015 11:33 pm
by Louray
Heb gisteren de bakolie ververst met MTF III. Is echt wondermiddel!! Het schakelen is vele malen soepeler.
Maar op hoge toeren moet ik 1 á 2 sec wachten voordat ik echt kan schakelen, in alle versnellingen. En soms kan ik helemaal niet schakelen.

Ik wou eerst de cheapsheep werkzaamheden uitvoeren, maar het moet de drukgroep en koppeling zijn die versleten zijn. Heb inmiddels een werkplaatshandboek.
Zag dat het subframe compleet met aandrijfassen los kan enz.

En nu K20R, is het verholpen??

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Tue Jan 05, 2016 2:55 pm
by K20R
gedeeltelijk, ik heb er een nieuwe koppelingsset in gedaan.
hierna wou die helmeaal niet meer in zijn versnelling dus de slave koppelingscylinder vervangen nu gaat hij in hoge toeren ook naar zn 2! maar schakeld nog steeds niet helemaal zoals het hoort.
er zit ook mtf3 in nu, enige wat ik nog niet vervangen heb is de cmc als dat ook niet helpt is mn bak zelf niet goed.
koude motor schakeld de eerste 4 min lekker daarna gaat t moeilijker en moet ik bij stoplichten een aantal keer pompen voordat die lekker in zn 1 gaat...
als ik jou was zou ik beginnen met de cmc te vervangen is een bekende kwaal. en daarna je slave als dat niet geholpen heeft.

Succes en laat weten hoe het gaat.

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Fri Jan 08, 2016 8:39 pm
by Louray
Was de koppeling aan vervanging toe dan?

Dat pomp gebeuren geeft aan dat er druk verlies is. Cmc zou zeer waarschijnlijk zijn.

Wil het niet erger maken, maar de schakelvork kan ook krom zijn.

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Fri Jan 08, 2016 11:17 pm
by mrkeffo
Je kan de cmc zelf vrij gemakkelijk stellen . Moertje los draaen en dan kan je de lengte van de drukkende As afstellen.

De kans is aanwezig dat je cmc slecht is. Er zit ook een soort driehoekig ding op de cmc wat ook inwendig soort kan lekken. Ook zit in de Originele cmc kunstof cilinders in die slijten.. Mag ik een tip geven mocht je de cmc vervangen een van een em2 monteren. Is p&p en werkt perfect. Ook zitten hier stalen cilinders in en niet dat driehoek gedeelte

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Sat Jan 09, 2016 12:45 pm
by K20R
https://www.akr-performance.nl/p/koppelingcilinder-gever-CM640046

zou deze passen?

cmc is niet verder te stellen schroefdraad is al aan zn eind, ik had net gekeken de huidige cmc is idd met zo een driehoek erop.


edit:
koppeling zou evt nog even mee gaan maar zag er zeker niet goed uit nee dus gelukkig toch vervangen.
ik heb bovenstaande cmc uit de link besteld ik moet alleen zeker zijn dat deze past? kan iemand dit bevestigen?

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Sat Jan 09, 2016 7:23 pm
by Jo&
Ik ben technisch niet echt onderlegd dan te herhalen wat ik van anderen hoor...
Maar ik weet dat de versnellingsbak van de EP3 ooit ook problemen met de synchromessen heeft. Zou dat mogelijk kunnen rijmen met je klachten??

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Sun Jan 10, 2016 9:59 pm
by Louray
Yuup de EP3 bakken hebben de 2de versnelling synchromesh die "zwakker" is. Is denk ik toch meer afhankelijk van de eigenaren.

Ik heb 1x een zwarte EP3 facelift met 170.000 gereden die dit probleem niet had, maar kan vervangen zijn in het verleden.

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Mon Jan 11, 2016 12:39 am
by aydhayeth
Ik heb dat probleem ook in tweede. Vooral als die koud staat.

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Mon Jan 11, 2016 5:06 pm
by K20R
koud doet mijne juist beter zit bijna 100% in de hydroliek maar woensdag kom ik er wel achter

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Wed Jan 13, 2016 5:58 pm
by K20R
verkeerd cmc besteld kutzooi.
schroefdraad was net paar mm verder uit elkaar.
maargoed wel mijn eigen cmc tot het eind uitgedraait en teruggemonteerd wat heel het probleem heeft opgelost!
ben al die tijd dus voor niets bezig geweest..

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Wed Jan 13, 2016 7:51 pm
by Louray
Dude thats fudged up!!

Maar probleem is opgelost!!! VTEC'en is weer mogelijk!!! ;)

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Thu Jan 14, 2016 12:38 pm
by K20R
yessir me happy!

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Wed Feb 24, 2016 8:23 am
by itr703
Maar vraag je je zelf dan niet af waarom dit opnieuw afstellen NU ineens nodig is ? Blijkbaar werkte het eerder goed.

Afgelopen week had ik iets soortgelijks in mijn DC2. Potje van de koppelingsvloeistof bleek leeg;
Na vullen koppeling weer ok. Vloeistof blijkt weg te lekken bij de cilinder achter het koppelingspedaal.

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Wed Feb 24, 2016 10:34 am
by K20R
ik heb mijn koppelingsset vervangen ik denk daarom?
ik rij er dagelijks mee en heb er verder geen probleem meer mee gehad na het afstellen.

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Wed Feb 24, 2016 11:55 am
by itr703
Ah ok; Goed te horen en het is een logische verklaring :-)

Bij mij was het echt van het ene op het andere moment dat het koppelings pedaal veel speling had
maar kon er wel mee rijden. Als alles was warm gereden verdween de klacht grotendeels.
Binnenkort dus de cylinder laten vervangen.

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Wed Feb 24, 2016 12:42 pm
by H8TER
itr703 wrote:Maar vraag je je zelf dan niet af waarom dit opnieuw afstellen NU ineens nodig is ? Blijkbaar werkte het eerder goed.

Afgelopen week had ik iets soortgelijks in mijn DC2. Potje van de koppelingsvloeistof bleek leeg;
Na vullen koppeling weer ok. Vloeistof blijkt weg te lekken bij de cilinder achter het koppelingspedaal.


Bekend probleem van de dc2...
Heb er zwlf ook een nieuwe pomp in moeten zetten

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Sun Mar 27, 2016 9:19 pm
by Louray
Klacht is verholpen.

Oorzaak: versleten drukgroep + koppelingsplaat.

Deze vervangen van het weekend met een EXEDY set.

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Posted: Sun Mar 27, 2016 9:20 pm
by Louray
Slotje