Aangrijpingspunt koppeling

Alles over versnellingsbakken en koppelingen.
Post Reply
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Aangrijpingspunt koppeling

Post by Louray »

Peoples,

Ik heb een vraag over de EP3.

Is het normaal dat het aangrijpingspunt van de koppelingspedaal zeer laag zit? Laag is +/- 40mm vanaf de bodem.
K20R
Posts: 113
Joined: Thu May 28, 2015 8:00 am

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by K20R »

gaat hij nog wel van zn 1 naar 2 op hoge toeren?
ik heb t zelfde probleem en ben dit weekend bezig met mijn koppeling en drukgroep te vervangen.
ik zou goedkoop beginnen en kijken of je koppelingscylinders het nog goed doen en niet lekken.
mijn drukgroep is naar de klote als het goed is
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by Louray »

Heb gisteren de bakolie ververst met MTF III. Is echt wondermiddel!! Het schakelen is vele malen soepeler.
Maar op hoge toeren moet ik 1 á 2 sec wachten voordat ik echt kan schakelen, in alle versnellingen. En soms kan ik helemaal niet schakelen.

Ik wou eerst de cheapsheep werkzaamheden uitvoeren, maar het moet de drukgroep en koppeling zijn die versleten zijn. Heb inmiddels een werkplaatshandboek.
Zag dat het subframe compleet met aandrijfassen los kan enz.

En nu K20R, is het verholpen??
K20R
Posts: 113
Joined: Thu May 28, 2015 8:00 am

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by K20R »

gedeeltelijk, ik heb er een nieuwe koppelingsset in gedaan.
hierna wou die helmeaal niet meer in zijn versnelling dus de slave koppelingscylinder vervangen nu gaat hij in hoge toeren ook naar zn 2! maar schakeld nog steeds niet helemaal zoals het hoort.
er zit ook mtf3 in nu, enige wat ik nog niet vervangen heb is de cmc als dat ook niet helpt is mn bak zelf niet goed.
koude motor schakeld de eerste 4 min lekker daarna gaat t moeilijker en moet ik bij stoplichten een aantal keer pompen voordat die lekker in zn 1 gaat...
als ik jou was zou ik beginnen met de cmc te vervangen is een bekende kwaal. en daarna je slave als dat niet geholpen heeft.

Succes en laat weten hoe het gaat.
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by Louray »

Was de koppeling aan vervanging toe dan?

Dat pomp gebeuren geeft aan dat er druk verlies is. Cmc zou zeer waarschijnlijk zijn.

Wil het niet erger maken, maar de schakelvork kan ook krom zijn.
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by mrkeffo »

Je kan de cmc zelf vrij gemakkelijk stellen . Moertje los draaen en dan kan je de lengte van de drukkende As afstellen.

De kans is aanwezig dat je cmc slecht is. Er zit ook een soort driehoekig ding op de cmc wat ook inwendig soort kan lekken. Ook zit in de Originele cmc kunstof cilinders in die slijten.. Mag ik een tip geven mocht je de cmc vervangen een van een em2 monteren. Is p&p en werkt perfect. Ook zitten hier stalen cilinders in en niet dat driehoek gedeelte
K20R
Posts: 113
Joined: Thu May 28, 2015 8:00 am

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by K20R »

https://www.akr-performance.nl/p/koppelingcilinder-gever-CM640046

zou deze passen?

cmc is niet verder te stellen schroefdraad is al aan zn eind, ik had net gekeken de huidige cmc is idd met zo een driehoek erop.


edit:
koppeling zou evt nog even mee gaan maar zag er zeker niet goed uit nee dus gelukkig toch vervangen.
ik heb bovenstaande cmc uit de link besteld ik moet alleen zeker zijn dat deze past? kan iemand dit bevestigen?
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by Jo& »

Ik ben technisch niet echt onderlegd dan te herhalen wat ik van anderen hoor...
Maar ik weet dat de versnellingsbak van de EP3 ooit ook problemen met de synchromessen heeft. Zou dat mogelijk kunnen rijmen met je klachten??
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by Louray »

Yuup de EP3 bakken hebben de 2de versnelling synchromesh die "zwakker" is. Is denk ik toch meer afhankelijk van de eigenaren.

Ik heb 1x een zwarte EP3 facelift met 170.000 gereden die dit probleem niet had, maar kan vervangen zijn in het verleden.
aydhayeth
Posts: 69
Joined: Tue Sep 01, 2015 4:14 pm

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by aydhayeth »

Ik heb dat probleem ook in tweede. Vooral als die koud staat.
K20R
Posts: 113
Joined: Thu May 28, 2015 8:00 am

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by K20R »

koud doet mijne juist beter zit bijna 100% in de hydroliek maar woensdag kom ik er wel achter
K20R
Posts: 113
Joined: Thu May 28, 2015 8:00 am

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by K20R »

verkeerd cmc besteld kutzooi.
schroefdraad was net paar mm verder uit elkaar.
maargoed wel mijn eigen cmc tot het eind uitgedraait en teruggemonteerd wat heel het probleem heeft opgelost!
ben al die tijd dus voor niets bezig geweest..
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by Louray »

Dude thats fudged up!!

Maar probleem is opgelost!!! VTEC'en is weer mogelijk!!! ;)
K20R
Posts: 113
Joined: Thu May 28, 2015 8:00 am

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by K20R »

yessir me happy!
User avatar
itr703
Posts: 401
Joined: Thu Jan 15, 2004 11:26 pm
Contact:

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by itr703 »

Maar vraag je je zelf dan niet af waarom dit opnieuw afstellen NU ineens nodig is ? Blijkbaar werkte het eerder goed.

Afgelopen week had ik iets soortgelijks in mijn DC2. Potje van de koppelingsvloeistof bleek leeg;
Na vullen koppeling weer ok. Vloeistof blijkt weg te lekken bij de cilinder achter het koppelingspedaal.
K20R
Posts: 113
Joined: Thu May 28, 2015 8:00 am

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by K20R »

ik heb mijn koppelingsset vervangen ik denk daarom?
ik rij er dagelijks mee en heb er verder geen probleem meer mee gehad na het afstellen.
User avatar
itr703
Posts: 401
Joined: Thu Jan 15, 2004 11:26 pm
Contact:

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by itr703 »

Ah ok; Goed te horen en het is een logische verklaring :-)

Bij mij was het echt van het ene op het andere moment dat het koppelings pedaal veel speling had
maar kon er wel mee rijden. Als alles was warm gereden verdween de klacht grotendeels.
Binnenkort dus de cylinder laten vervangen.
User avatar
H8TER
Posts: 180
Joined: Sun Feb 16, 2014 12:48 pm

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by H8TER »

itr703 wrote:Maar vraag je je zelf dan niet af waarom dit opnieuw afstellen NU ineens nodig is ? Blijkbaar werkte het eerder goed.

Afgelopen week had ik iets soortgelijks in mijn DC2. Potje van de koppelingsvloeistof bleek leeg;
Na vullen koppeling weer ok. Vloeistof blijkt weg te lekken bij de cilinder achter het koppelingspedaal.


Bekend probleem van de dc2...
Heb er zwlf ook een nieuwe pomp in moeten zetten
ITR dag record:
774km (2016)
787KM, 853km (2017)
840km. 921km :biggrin: ,903km(2018)
854km (2019)
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by Louray »

Klacht is verholpen.

Oorzaak: versleten drukgroep + koppelingsplaat.

Deze vervangen van het weekend met een EXEDY set.
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Aangrijpingspunt koppeling

Post by Louray »

Slotje
Post Reply