Page 1 of 1

Welk inlaatsysteem te monteren?

Posted: Sun Aug 23, 2015 10:08 pm
by RC Power
Momenteel ben ik bezig met het wrappen van de intake piping.
Direct ben ik aan het twijfelen tussen 2 opties welke ik kan gebruiken aan inlaatsysteem.

Ik reed met een Injen inlaatsysteem. Een lang inlaattraject van 70 mm welke een conisch open luchtfilter achter de voorbumper heeft zitten:
Image

De andere optie is het eerste deel van de inlaatbuit laten zitten. Daarop een Viper Cold Air Intake box zetten met foam filter en dan een inlaatslang naar de ruimte achter de voorbumper, om het traject te verlengen. Ter voorbeeld een foto van mijn vorige EK:
Image


Wat zou jullie voorkeur zijn en wat zullen de verschillen zijn in beide set-ups?

Re: Welk inlaatsysteem te monteren?

Posted: Mon Aug 31, 2015 5:52 am
by Gaskleppie
Meten is weten ;)

Re: Welk inlaatsysteem te monteren?

Posted: Mon Aug 31, 2015 4:10 pm
by Sinister
De ITG maxogen gebruikt ook hetzelfde principe als de viper, filter onder de hood, en luchtbuis naar onder de voorbumper, was ik heel tevreden van.
Maar ik denk dat de Tegiwa systemen nog de beste zijn voor de EP3 eigenlijk.
Moeilijk te zeggen wat het beste is maar het verschil zit hem max in 5 pk.
Airboxen geven meestal wat meer piekpks en lineairder koppelcurve, en coldairs geven wat piekkoppel onderin.

Re: Welk inlaatsysteem te monteren?

Posted: Mon Aug 31, 2015 10:26 pm
by RC Power
Sinister, het klinkt me herkenbaar wat je in de laatste zin zegt. En dat is waar ik naar zoek in een zware auto.

Heb van het weekend rondgereden met de Viper box en was er niet content mee.
Een mooi donker geluid als je gas geeft, maar een minder hard geluid in hoge toeren in het interieur. Dat is niet eens zo erg maar hij trok hem merkbaar minder hard door het toerengebied heen. Dat was een duidelijk aanwezig minpunt.

Toen zondag het complete buizensysteem weer terug gezet en een nieuw K&N luchtfilter.
Daarna wezen testrijden en het karakter van de auto is dusdanig veranderd dat hij beter oppakt, sneller door de toeren trekt en de V-tec inslag is dan ook wel veel duidelijker.

Ik verkies in deze het open luchtfilter systeem met langer buizensysteem boven de Viper box.
Dit is ook precies wat Sneaky Tuning mij al vertelde en blijkt te kloppen.

Al ben ik wel benieuwd naar een afgesloten box op de plaats van de Viper box, maar dan een open luchtfilter hierin gebouwd.
Maar zo'n systeem zal ik wel eens zelf maken en proberen.

Re: Welk inlaatsysteem te monteren?

Posted: Tue Sep 01, 2015 7:42 am
by slydawg
Heb ooit de Mugen airbox, Comptech air box en AEM CAI getest op dyno.
AEM kwam als beste uit de test.

Re: Welk inlaatsysteem te monteren?

Posted: Tue Sep 01, 2015 8:05 am
by RC Power
En dat was een open luchtfilter?

Re: Welk inlaatsysteem te monteren?

Posted: Tue Sep 01, 2015 12:05 pm
by slydawg
Yup, AEM Cold Air Intake, de RSX versie.

Re: Welk inlaatsysteem te monteren?

Posted: Tue Sep 01, 2015 8:21 pm
by RC Power
Ik hou het voorlopig op dit systeem wat er nu op zit, daar heb ik het beste gevoel bij.

Wil wel binnenkort de auto eens op de bank zetten om te kijken hoe hij presteert, verder is hij standaard motorisch.
Ik wacht eens een rollenbankdag van een club af.

Bedankt voor de hulp allen!

Re: Welk inlaatsysteem te monteren?

Posted: Mon Sep 07, 2015 6:04 am
by Jo&
Leuk om te lezen ;-)

Re: Welk inlaatsysteem te monteren?

Posted: Thu Sep 10, 2015 2:00 pm
by Savagegek
Goed om te lezen dit.

Wat zouden de kenners hier aanraden qua luchtfiltersysteem voor de ep3;
AEM CAI, Injen CAI, AEM V2 of de Tegiwa/Gruppe M airbox.

Zelf bijna een hydrolock gehad met de vorige auto, dus ben ik wat bang voor de CAI en het Tegiwa airbox systeem.
Alleen zal de AEM V2 voor heatsoak zorgen lijkt me.

Re: Welk inlaatsysteem te monteren?

Posted: Thu Sep 10, 2015 6:32 pm
by Ray
AEM CAI

Deed 5 jaar geleden op een verder stock EP3 214.8 Pk.

Re: Welk inlaatsysteem te monteren?

Posted: Thu Sep 10, 2015 8:50 pm
by RC Power
Ik hoorde inderdaad dat zo'n simpele aanpassing iets in vermogen doet.
Ben benieuwd, ben aan het kijken wanneer er een club ergens gaat rollen, of ik ook een run kan doen.
Ben bij mijn auto alleen meer op zoek naar koppeltoename, dus ben benieuwd of het daar ook invloed op heeft (in positieve zin).

Re: Welk inlaatsysteem te monteren?

Posted: Sat Sep 12, 2015 7:50 pm
by Ray
Voor extra koppel moet je een andere inlaat steken, RBC/RRC of skunk2 in combinatie met een 70mm gasklep en kpro in combinatie met een goeie tune.