Olieverbruik EP3

Hier alle motorische gerelateerde onderwerpen
Locked
EP3
Posts: 38
Joined: Thu Jul 02, 2015 8:42 pm

Olieverbruik EP3

Post by EP3 »

Beste,

Ik heb onlangs een Honda Civic Type-R uit 2002 gekocht, met een kilometerstand van 186.000.

Nu heb ik laatst de olie gecontroleerd en het niveau bleek helemaal in orde te zijn.

Daarna heb ik voor de test eens een avondje de VTEC zijn werk laten doen, uiteraard toen alles op een goede temperatuur was..

Nu keek ik daarna nogmaals naar het oliepeil en zag ik tot mijn verbazing dat het oliepeil meer dan gehalveerd was, dat lijkt mij nogal zorgwekkend als ik een avondje VTEC gebruik en er al zoveel olie is verbruikt!

Komt dit probleem jullie bekend voor?

Waar kan ik gaan zoeken?

Is een reinigingsmiddel een optie om mee te beginnen?

Ik gebruik overigens 5W40 Volsynthetische olie van een A-merk.

Hoor het graag.



Groeten,

EP3
EP3
Posts: 38
Joined: Thu Jul 02, 2015 8:42 pm

Re: Olieverbruik EP3

Post by EP3 »

Wellicht wel belangrijk om erbij te vermelden: Bij normaal gebruik 'zonder VTEC' is er eigenlijk geen tot heel weinig olieverbruik.


Groeten,

EP3
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Re: Olieverbruik EP3

Post by vtec vince »

Even voor de duidelijkheid voor diegene die mee willen denken...
Hoeveel km is een avondje vtec rijden?
En heb je na dat ritje de motor laten afkoelen voordat je weer ging peilen?

Het is algemeen bekend dat ( als alles normaal en goed is ) dat je k20 nihil olie verbruik heeft zonder vtec in werking te laten komen.
En als je vaak in het vtec gebied rijd verbruikt/verbrand hij/zij meer olie.

Toch verschilt het natuurlijk per blok hoeveel olie er verdwijnt na een paar honderd km vtec gebruik.
Hoe zijn de vorige eigenaren ermee omgegaan, onderhoud zijn zomaar 2 factoren die ermee te maken kunnen hebben.
Er zullen niet echt richtlijnen zijn voor een k20 met bijna 190.000 km op de klok qua olieverbruik.


Als je je zorgen daarom maakt zou ik alles eens goed na laten kijken.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Olieverbruik EP3

Post by Jo& »

Heb je de motor wel af laten koelen voor je ging peilen?
Stond de auto recht dus niet op een helling?
EP3
Posts: 38
Joined: Thu Jul 02, 2015 8:42 pm

Re: Olieverbruik EP3

Post by EP3 »

Even ter reactie op de volgende vragen.

De motor is uiteraard goed afgekoeld voor ik ging peilen, hier is een hele nacht overheen gegaan.

De auto staat 100 % zeker recht en niet op een helling of iets dergelijks.

Verder denk ik ongeveer 50 tot 100 km gereden te hebben waarvan ik het merendeel de VTEC heb gebruikt.

Daarna dus de olie gepeild en tot de conclusie gekomen dat het olieniveau meer dan gehalveerd was.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met deze informatie.


Groeten,

EP3
EP3
Posts: 38
Joined: Thu Jul 02, 2015 8:42 pm

Re: Olieverbruik EP3

Post by EP3 »

Goed nieuws!

Nadat ik er wat olie heb bijgegooid "ongeveer een 200ml" blijkt er ineens geen olieverbruik meer te zijn!

Heb het vandaag uitvoerig getest door de VTEC voor een half uur tot een uur regelmatig te hebben belast, vervolgens de auto voor een uur of 5 af laten koelen en nogmaals gepeild, er is sindsdien helemaal geen olie meer verloren gegaan!

Ik heb Total Quartz 9000 5W40 vol synthetisch gebruikt om bij te vullen en deze olie blijkt dus wel een goede invloed te hebben op mijn olieverbruik.

Deze olie had ik toevallig nog staan, maar dit blijkt ook gewoon een prima olie te zijn voor het K20A2 blok!

Omdat ik toch graag wilde weten waar de oorzaak nou precies gelegen heeft heb ik de factuur van de garage er eens bij gepakt en ik zag dat er 5W40 vol synthetische olie is gebruikt van het merk Mobil 1.

Nu wil ik niet zeggen dat dit slechte olie is, integendeel, als ik op het internet een beetje rondzoek vind ik er een heleboel goede verhalen over, maar helaas gaat voor mij dit zonnetje niet op!

Na wat speurwerk op de amerikaanse forums kwam ik vervolgens bij het volgende topic terecht:

http://forums.clubrsx.com/showthread.php?t=813087

Deze topic is voor mij de reden geweest om te gaan geloven dat de bijgevulde olie "vanuit de garage" de oorzaak is geweest van het overmatige verbruik, dit blijkt nu dus ook te zijn bevestigd!

Ik dacht bij mezelf dat het wel handig zou zijn om dit hier op het forum ook even te delen, aangezien wij allemaal dezelfde passie delen en het beste voor onze Honda's willen :cool:


Groeten,

EP3
Locked