Welke motorolie voor mijn EP3?

Hier alle motorische gerelateerde onderwerpen
Locked
EP3
Posts: 38
Joined: Thu Jul 02, 2015 8:42 pm

Welke motorolie voor mijn EP3?

Post by EP3 »

Hallo allemaal,

Wellicht dat de vraag al eerder is gesteld, maar ik zou toch graag een bevestiging van de Honda liefhebbers/kenners hebben ;)

Welke motorolie is het beste voor mijn EP3 "K20A2" uit 2002?

Ik heb nog volsynthetische 5W40 olie staan van Comma Oil, voldoet dat voor mijn auto of raden jullie iets anders aan?

Hier ga ik uiteraard niet op besparen, voldoet deze olie niet haal ik gewoon een andere...

Hoor het graag.


Groeten,

EP3
Reinout
Posts: 16
Joined: Wed Aug 04, 2010 5:09 pm

Re: Welke motorolie voor mijn EP3?

Post by Reinout »

5W40 van een A-merk voldoet prima. Ikzelf rij al jaren met 5W40 ultra van texaco.
EP3
Posts: 38
Joined: Thu Jul 02, 2015 8:42 pm

Re: Welke motorolie voor mijn EP3?

Post by EP3 »

Kijk dat is nog eens een snelle reactie, bedankt daarvoor!

Nou prima, dan kan ik de olie die ik nu heb staan in feite ook gewoon blijven gebruiken ;)
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Welke motorolie voor mijn EP3?

Post by Jo& »

Ik gebruik 5W 30 of 40 nu ben ik in de war... Van Castrol Magnetic
Volsyntheet 5w30 of 40 is goed van een A merk.
User avatar
Mindstorm
Posts: 309
Joined: Sun Nov 23, 2014 10:57 pm

Re: Welke motorolie voor mijn EP3?

Post by Mindstorm »

Motul 5w40 8100 x-cess
User avatar
Ray1990
Posts: 780
Joined: Sat Oct 20, 2012 4:38 pm

Re: Welke motorolie voor mijn EP3?

Post by Ray1990 »

Mindstorm wrote:Motul 5w40 8100 x-cess

:)
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Re: Welke motorolie voor mijn EP3?

Post by LaurenZ »

'98 JDM Integra Type-R
EP3
Posts: 38
Joined: Thu Jul 02, 2015 8:42 pm

Re: Welke motorolie voor mijn EP3?

Post by EP3 »

Bedankt voor alle reacties!


Groeten,

EP3
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Welke motorolie voor mijn EP3?

Post by Gaskleppie »

Ff reageren op je andere draadje: http://www.type-r.nl/showthread.php?16979-Olieverbruik-EP3

Je reactie is misschien wat overdreven...
Ten eerste zijn er meerdere mannen daar in de US die op je voorgestelde forum melden geen verbruik te hebben met Mobil1 olie dus om Mobil1 voor een K serie pertinent te veroordelen is wat voorbarig.
Ten tweede kan ik je melden dat elke keer je van olie wisselt een motor een beetje moet wennen aan de nieuwe manier van smeren. Een soort opnieuw inrijden dus wat in sommige gevallen kan uitmonden op een tijdelijk olieverbruik wat hoger is dan verwacht. Mijn vermoeden is dan ook dat er eerst een andere olie in je motor zat dan de Mobil1 die de dealer er in gooide.
Als je met Mobil1 bijgevuld had was waarschijnlijk het zelfde gebeurt als nu met de andere olie.
Maar als je je lekkerder voelt met een andere olie is dat natuurlijk prima. De strekking van mijn verhaal is meer dat je niet te vaak moet wisselen van olie type/merk. Als je motor elke keer weer een beetje inloopt heb je een verhoogde slijtage en daar zit je niet op te wachten. Beter 1 keer beslissen welke olie voor jou het beste is en dan dat blijven gebruiken en zelfs de dealer de olie geven die ze er in moeten gooien is een mogelijkheid!
Of vast houden aan wat de dealer erin gooit, kan natuurlijk ook. Wat je wil....
EP3
Posts: 38
Joined: Thu Jul 02, 2015 8:42 pm

Re: Welke motorolie voor mijn EP3?

Post by EP3 »

Duidelijk verhaal.

Het is niet zo dat Mobil 1 olie helemaal van mijn lijstje is geschrapt, maar het was voor mij even schrikken dat mijn oliepeil ineens heel drastisch was gezakt en dan ga je direct zoeken naar oorzaken.

Ik gooide er daarna dus die Total olie bij en zag geen enkel olieverbruik meer, waarschijnlijk ligt deze olie het dichtste bij de olie welke er eerder in gezeten heeft, ik ga daar de facturen eens op nazien aangezien ik precies kan zien wat er tijdens de onderhoudsbeurten is gebruikt!

Het beste is gewoon dezelfde olie erin te houden, ben ik het helemaal met je eens en dat is wat ik ga doen, daar is het blok natuurlijk als het ware een beetje op ingereden ;)

Ik was er eerst niet zo van bewust dat een ander merk olie zoveel verschil kan maken op hoe het blok daarmee omgaat, was voor mij meer de beredenering als het maar 5W40 Vol Synthetische olie betreft, maar ik weet nu wel beter...

Bedankt voor je reactie en advies!



Groeten,

EP3
Locked