euro98 of toch euro 95? ATR

ECU's, afstellingen en brandstof onderwerpen
Post Reply
Dieke
Posts: 19
Joined: Wed Aug 20, 2014 12:37 pm

euro98 of toch euro 95? ATR

Post by Dieke »

Hallo een klein vraagje.
in mijn manual staat dat er benzine met 98ron in mijn ATR moet ook in het brandstof klepje staat dit.
ik gooi dit ook altijd getrouw in mijn ATR, maar euro 98 vinden bij een pomp is soms een heel gedoe.
tank meestal bij bp of een enkele texaco.
is het erg als ik er euro 95 in gooi?
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Re: euro98 of toch euro 95? ATR

Post by LCR »

ja...heel erg
User avatar
Mindstorm
Posts: 309
Joined: Sun Nov 23, 2014 10:57 pm

Re: euro98 of toch euro 95? ATR

Post by Mindstorm »

Ze zullen het niet voor niks in de tankklep zetten, al ben ik het ook met je eens dat het tegenwoordig niet meer mee valt om 98 te vinden, maar je leert vanzelf de Bp's in de buurt kennen, en dat terwijl er bij mij gewoon 95 in mag :P
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Re: euro98 of toch euro 95? ATR

Post by mr. X »

Je auto geeft zelf aan dat het noodzakelijk is dus het is goed dat je het advies volgt.

Of je 95 kan tanken? Ja, al zou mijn advies wel zijn om dit alleen in 'nood' situaties te doen.

Simpele uitleg als volgt:
Hoe hoger je octaan gehalte (95, 98, 102, etc) hoe beter de kwaliteit van de brandstof.
Hoe beter de kwaliteit van de brandstof hoe later de brandstof ontstoken kan worden en hoe meer vermogen de auto kan maken.
Tegenwoordig hebben de meeste auto's een ontsteking die (automatisch) kan vervroegen of verlaten om te compenseren voor dit soort gevallen.
Als het boekje echter aan geeft 98 kan dit een teken zijn dat de ontsteking niet genoeg kan vervroegen om te compenseren voor een lagere kwaliteit brandstof.
Hierdoor kan er een 'klop' ontstaan ofwel detonatie waarbij de brandstof in plaats van gecontroleerd ontstoken wordt, vanzelf 'in brand' vliegt en dus ongecontroleerd is. Dit kan in het ergste geval schade aan de motor toe brengen.

Lang verhaal kort. 95 Tanken kan wel maar doe dit in nood situaties als er niks anders te krijgen is en rij dan rustig tot je hem kunt volgooien met 98.
CWATR
Posts: 275
Joined: Wed Apr 14, 2004 3:36 am

Re: euro98 of toch euro 95? ATR

Post by CWATR »

Voor noodituaties zorg je dat je een volle fles octaneboost in de auto hebt liggen. Dan kun je nl. wél 95 tanken als het effe niet anders kan. Ik heb 1 keer geprobeerd met 95 te rijden en had gelijk last van kloppende motor.
Post Reply