Voetbalboer87 -- EE8 en DC2-K20

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
voetbalboer87
Posts: 67
Joined: Tue May 20, 2014 5:13 pm

Voetbalboer87 -- EE8 en DC2-K20

Post by voetbalboer87 »

Mij ook maar even voorstellen hier.. Zo te zien nooit gedaan :)

Rouke is de naam, en kom uit het hoge noorden.. 27jaar en al een stuk of 10 (of meer) Honda's versleten..

CRX Type 1
Image

Civic EG4
Image

Civic ED7
Image

Civic EGK20
Image

CRX ED9B16
Image



Vrijwel geen van al die auto's heb ik onaangepast gelaten, erg goed stil zitten kan ik dan ook niet. Zo ook niet met mijn "nieuwste" aanwinst (de DC2 hierover later meer).
Van al die Honda's heb ik er nog een paar over, waaronder een CRX EE8 een Civic MB3 en een DC2.
De MB3 is de minst interessante van allemaal maar word wel het meest gebruikt, mn daily. Stiekem is dat toch een hele fijne auto, en doet perfect waar ik hem voor gekocht heb.
De EE8 staat ondertussen al weer een dikke 2 jaar geschorst droog binnen, deze staat te wachten op een nieuw hart en wat plaatwerkherstel (roest). De EE8 wil ik over een paar jaar gaan gebruiken voor de leuke zomeravond ritjes en evt vakantie/toerritten. Deze zal weer redelijk origineel worden gemaakt met een vleugje Rouke ;)

Image


Image


Image


Image
voetbalboer87
Posts: 67
Joined: Tue May 20, 2014 5:13 pm

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by voetbalboer87 »

De DC2 waar het hier eigenlijk allemaal om draait heb ik nu een klein half jaartje. Na vorig/begin dit jaar in een vlot tempo een ED9 te hebben opgebouwd voor het racen, begon ik het toeren en comfort van de EE8 toch meer en meer te missen. Met een hardcore racer doe je dat een stuk minder snel, daarnaast mag ik ook graag een paar keer per jaar naar de ring gaan om daar een aantal ronden te rijden. Daar zou de ED9 absoluut wel geschikt voor zijn geweest, maar helaas is het vanaf hier wel 400km enkele reis naar de ring. Traileren was een optie geweest, maar elke keer een trailer huren of zelf aanschaffen zag ik niet zo zitten.
Dus besloten dat ik een betere/andere basis wilde hebben. En dit is na de verkoop van de ED9 een DC2 geworden.

Image


Image


Image


Tot op heden heb ik nog geen dag spijt gehad om deze auto te kopen. Op de openbare weg ben ik er ontzettend blij mee, op de ring ook enkel op Assen is het nog wel even wennen. Daar merk je nogal het verschil van een lichte wendbare CRX naar een "zware" DC2. Nu kan ik natuurlijk de DC2 ook flink op dieet zetten, maar dat gaat weer ten koste van het comfort iets wat ik niet wil. Wellicht in de komende jaren zal dat nog iets veranderen, maar voor nu heb ik daar nog geen grote plannen voor.


Toen ik de DC2 kocht was deze grotendeels al helemaal "af" en naar mijn zin. De auto was al redelijk goed gebouwd om ook op het circuit te gebruiken. Het enige wat ik zelf nog heb toegevoegd is mijn eigen schroefset en stuur.
Daarnaast stond de auto op de originele 15'' velgen met winterbanden, dat kon natuurlijk niet, echter kreeg ik ook nog een setje 16'' Rota's met Toyo R888 bij de auto. De banden heb ik er afgehaald en opgeslagen en een setje Kuhmo KU36 voor terug gehaald. De Kuhmo's heb ik besteld in de maat 215-45R16, niet een maat welke je onder elke DC2 zit. Maar ik moet zeggen, die maat bevalt super en past in mijn ogen erg goed bij de auto. De banden zelf bevallen op straat erg goed, op de ring ook goed maar op Assen vind ik ze nog iets te snel gaan glijden. Misschien is dat met wat spelen met de spanning wel op te lossen.

Image



Image


Image


Image

Image



Wat ik onder een zwarte DC2 erg mooi vind zijn de originele 16'' velgen in het antraciet. De Rota's moesten dus nog eens plaats maken voor andere set velgen.
Dit was iets wat niet hoog op mijn verlanglijstje stond, maar per toeval kwam ik al snel een setje tegen. Wel in het wit maar dat was voor mij niet echt een probleem. De eigenaar wilde graag ruilen met mijn Rota's dus gelijk actie ondernomen. En niet veel later was dat een feit. De Kuhmo's overgezet en de wielen gelijk onder de auto gemonteerd.

Image


Image

Iets wat hoger op mijn lijstje stond was de uitlaat, ten eerste zag deze er niet uit (mega grote einddemper) en daarna zat er ook een enorme herrie in. Wat af en toe leuk is, maar wat je na een tijdje al snel gezien en gehoord hebt.
Hiervoor vond ik ook een opvolger, een Invidia G200 catback. Deze kwam onder een Civic coupe weg, wat dus niet helemaal paste. De uitlaat zelf goed gehangen aangepast en weer dicht gelast, hierna waren de looks en het geluid een stuk beter vind ik.

Image


Image
voetbalboer87
Posts: 67
Joined: Tue May 20, 2014 5:13 pm

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by voetbalboer87 »

Toen ik de auto kocht melde de verkoper er eerlijk bij dat het stuurhuis lekte, wat precies wist hij niet. Dit was dus nog een probleem om op te lossen. In de eerste weken dat ik de auto had heb ik in de gaten gehouden hoeveel het lekte en waar de lekkage eventueel zat. De lekkage bleek mee te vallen, maar om het netjes op te lossen moest het stuurhuis er wel onder weg. Omdat het niet veel lekte had ik besloten dit in de winter te gaan doen.
Maar zoals zo vaak kwam er weer eens iets moois op mijn pad, een MG ZS 180 stuurhuis. Dit stuurhuis zou bijna gelijk zijn aan dat van een DC2 maar dan iets directer, aangezien ik in mijn voorgaande auto's met Quaife stuurhuizen reed weet ik hoe fijn het is om een directer stuurhuis te hebben. Dit stuurhuis maar gekocht, en omdat ik toch vakantie had gelijk maar gemonteerd.
Naast het stuurhuis kwam er nog iets leuks op mijn pad, een Recaro Pole Position stoel. Niet dat de originele Recaro's slecht zitten, maar bij het betere circuitwerk bieden ze niet genoeg steun vind ik zelf.
Na deze upgrades was het tijd om te gaan testen, echter voor dat gedaan zou worden heb ik de auto eerst nog uitgelijnd op mn werk. Na het uitlijnen was het tijd om te testen, en waar kun je dat nou beter doen dan op de ring? ;)

Image


Image

Image

Image


Image


Image


Image







Tot slot nog een speclist.


Honda Integra Type R (DC2)
B18C6


Mugen Air intake
Skunk2 Tuner stage 2 nokkenassen
Supertech klepveren
Supertech klepschotels
RMF Replica header
Invidia G200 catback
Racimex oliekoeler met thermostaat


ACT koppelingset
Competition Clutch vliegwiel 3,9Kg
Carbon-Lined Synchro ringen


Stoptech AeroRotor 2 delige schijven 282MM
Stoptech gegroefde schijven 260MM
Ferodo DS2500 V+A
Goodridge RVS remslangen V+A


OMI Performance Spec SR Schroefset
Front camberkit
Energy Suspension PU bushings
Kuhmo Ecsta KU36 215-45-16
JDM ITR 98'' Spec replica wielen 16x7 5x114,3


OEM Honda Modulo skirts
OEM Honda Modulo Valances


Sparco R333 stuurwiel met NRG Quick Release
Momo Corse stuurwiel met NRG Quick Release
STRI X-line meterset
Innovate wideband a/f meter
Spoon Sports blue wide achteruitkijkspiegel
OEM Honda Rear strutbar




Kortom zo goed als af... ;)
voetbalboer87
Posts: 67
Joined: Tue May 20, 2014 5:13 pm

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by voetbalboer87 »

Dat waren de eerste hoofdstukken.
Nu gaan we weer verder bij een nieuw hoofdstuk. De B18 en toebehoren zijn verkocht, de enginebay is leeg tijd voor een nieuwe motor.
Sommige zullen mij voor gek verklaren maar daar zit ik niet mee plus deze jongen kan niet stil zitten ;) Ik heb voor de nieuwe motor al het een en ander verzameld maar de motor zelf moet nog komen.
Wat gaat er voor nieuwe motor in komen? Jawel een K20A2, als je er eenmaal mee hebt gereden ben je stiekem toch wel verkocht aan die motor en bak. Daarnaast vind ik het swappen leuk doen, wel stelde ik voor mijzelf als doel er niet te veel geld bij in te leggen. Dus richtlijn was de B serie spullen goed verkopen, en van dat geld de k20swap proberen te bekostigen. Daarin moet je dan uiteraard wel een beetje creatief zijn.
Voor de swap heb ik al een radiateur, versnellingsbak, Kaaz platendiff, shifterbox en schakelkabels, aandrijfassen ECU en nog wat andere dingen klaar liggen.

Langzaam sprokkel ik alle benodigde onderdelen bij elkaar, in tussentijd houd ik mij bezig met het netjes maken van de enginebay. Hier was in de verste verte geen glans meer te vinden, gelukkig zat er een dikke laag vet op waardoor de lak(voor zover die er op zit) nog redelijk netjes is. Tevens heb ik het oude originele stuurhuis uit elkaar gehaald, dit heb ik gedaan om deze van de stuurbekrachtiging te ontdoen. Met de K serie kan ik bekrachtigd blijven rijden echter brengt dit ook extra kosten met zich mee (stuurpomp, leidingen, koeler) Deze kosten wil ik mijzelf eerst onthouden door met een onbekrachtigd stuurhuis te gaan rijden.


Foto's volgen ;)
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by LCR »

Supernetjes...zie er goed uit!
User avatar
H8TER
Posts: 180
Joined: Sun Feb 16, 2014 12:48 pm

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by H8TER »

Laat ik beginnen met te zeggen:VET jij bent echt lekker bezig gozer

Maar ik heb begrepen dat als je een bekrachtigt stuurhuis heb hij ook daadwerkelijk moet werken anders is het apk afkeur...
Heb hier namelijj ook naar gekeken om de bekrachtiging eraf te halen. Blij dat ik een onbekrachtigt stuurhuis heb gevonden om het legaal en zonder mogelijkheid van gezeik te doen.
ITR dag record:
774km (2016)
787KM, 853km (2017)
840km. 921km :biggrin: ,903km(2018)
854km (2019)
User avatar
bb2k10
Posts: 129
Joined: Mon Nov 18, 2013 8:09 pm

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by bb2k10 »

Nette auto en een mooie EE8.
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by Knite Force »

Mooi verhaal Woukie. Ik reserveer vast een taxi-lap ;)
voetbalboer87
Posts: 67
Joined: Tue May 20, 2014 5:13 pm

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by voetbalboer87 »

Thnx..

Stuurhuis is straks volledig onbekrachtigd, zitten geen leidingen meer op. Daarnaast heb ik de ring om de tandheugel verwijderd zodat er geen vloeistof/lucht meer verplaats word.

Daarnaast zijn de onbekrachtigde stuurhuizen bijna allemaal minder direct als het ITR stuurhuis. En dat is iets wat ik absoluut niet wil.


Is goed opa ;) het vliegen laat ik dan wel ff achterwege
bertje
Posts: 169
Joined: Sat Feb 25, 2012 3:01 pm

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by bertje »

leuk om te horen dat je weer k gaat rijden :)
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by LaurenZ »

Die rode eg was ook cool. Lang verhaal maar erg leuk om te lezen. Succes met je Kswap
'98 JDM Integra Type-R
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by Knite Force »

Vliegen mag, maar dan liever bij Sprungruppe 1 of 2.... ;)
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by Jo& »

Cool! Heb je de auto van Miguel gekocht?
User avatar
Arno
Posts: 1069
Joined: Thu Mar 01, 2007 10:40 pm
Contact:

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by Arno »

He, hij leeft nog :)
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by LaurenZ »

Jij ook nog zo te zien ;)
'98 JDM Integra Type-R
voetbalboer87
Posts: 67
Joined: Tue May 20, 2014 5:13 pm

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by voetbalboer87 »

Tijd voor een update!
Ik heb de laatste weken niet stil gezeten, hier een kort verslag van wat ik gedaan heb aan de auto.

Allereerst de B18 verwijderd.
Image

Image



Welke plaats mag maken voor deze krachtbron.

Image



EP3 gepast en pas gemaakt.

Image



Verse spullen voor het nieuwe hart.

Image


Nieuw vliegwiel en koppeling.

Image



Bij het vervangen van de kettingspanner tot de ontdekking gekomen dat er niets meer klopte van de huidige timing.

Image


Oorzaak, de oude ketting was uitgerekt. Dus gelijk een nieuwe spanner en ketting gemonteerd, thnx All4Honda voor de vlotte levering!


Image


Ondertussen ook een LSD ontvangen, een platen sper van Kaaz.


Image


De bak deels gedemonteerd om de LSD te plaatsen.


Image



Kaaz diff op zijn plaats, helaas hier tot de ontdekking gekomen dat de originele snelheidssensor niet meer pas. Kaaz exemplaar is gelukkig onderweg.


Image



Een hopelijk kleine verbetering in het schakelen. Dit zou het schakelen strakker maken.


Image

Links = Nieuw, Rechts = Origineel


Image


Mechanisme gedemonteerd.

Image


Een set motorsteunen overgenomen van Maarten, hierbij moest ik alleen zelf de distributiekantsteun maken.

Image


De steun bijna afgelast, hierna gelijk in de zinkspray en gespoten in kleur.

Image


De swap op zijn plek.

Image


Kaarsrecht geplaatst, helemaal naar mijn zin.


Image



De motorkap past nog maar net dicht, motor hangt nu nog iets hoger zelfs.

Image



Tot zover voorlopig, binnenkort meer
User avatar
Arno
Posts: 1069
Joined: Thu Mar 01, 2007 10:40 pm
Contact:

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by Arno »

Damn!
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by Knite Force »

Vakwerk Woukie!!
User avatar
sigur
Posts: 655
Joined: Wed Jun 25, 2008 1:35 pm

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by sigur »

Schiet aardig op zo :cool: Benieuwd naar het schakelmechanisme in je interieur.
User avatar
H8TER
Posts: 180
Joined: Sun Feb 16, 2014 12:48 pm

Re: Voetbalboer87 -- EE8 en DC2

Post by H8TER »

Nice!
ITR dag record:
774km (2016)
787KM, 853km (2017)
840km. 921km :biggrin: ,903km(2018)
854km (2019)
Post Reply