k20a dc5r swap in een ep3

Hier alle motorische gerelateerde onderwerpen
Post Reply
User avatar
Patje
Posts: 68
Joined: Wed Nov 21, 2012 6:01 pm

k20a dc5r swap in een ep3

Post by Patje »

Beste mensen

ik zit te denken om een jdm k20a uit een dc5 in de toekomst te swappen in mn ep3

mijn blok heeft bijna 2 ton gelopen en is nog goed maar als ik hem later reviseer ben ik ook paar duizend euros lichter en niet alles aan het blok is dan weer vers.

de k20a is een vers blok en het voordeel is dat er lsd inzit wat ik ook graag wil.

nu vraag ik me af of er iemand ervaring heeft met dit blok.

ik heb zelf een pra ecu met kpro maar ik vraag me dus ook af of ik mijn ecu kan behouden.
voor hetzelfde geld past deze niet op de kabelboom van de k20a en ben ik geneigd nog een x kpro in de prb/c ecu te steken.
dat zijn kosten die ik natuurlijk niet wil.

de ophangpunten zullen uiteraard geen probleem zijn maar net de kabelboom en de ecu.

hopelijk kan iemand mij helpen.

mvg patrick
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Re: k20a dc5r swap in een ep3

Post by CTR-Asch »

Swap moet geen probleem zijn. Sommige onderdelen moet je overzetten.
Pra ecu kan je gebruiken maar je moet wel hertunen.
Kost wel wat maar een dc5-blok zou je iets meer pk/koppel moeten geven.
En Ep3 heeft alleen EPS (electr. Stuurhuis) en dus geen hydrol.pomp nodig.
Dus die kan eraf.
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Re: k20a dc5r swap in een ep3

Post by CTR-Asch »

Watvoor mods heb je nu?
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: k20a dc5r swap in een ep3

Post by mrkeffo »

De swap kam wel alleen een dc5 loopt normaal met wideband lambda. Ik verwacht als je de oem ep3 ecu gebruikt dat hij gewoon netjes loopt als je de lambda sondes plus je eigen kabelboom gebruikt.

Ik heb destijds in hetzelfde schuitje gezeten kwa keuzes k20a2 kopen was voor mij goedkoper en zelf in de bak lsd zetten tegelijk alle lagers vernieuwd. Ik rijd op dit moment k20a nokken in me k20a2 dat heeft wel wat gebracht maar niet veel. In mijn ogen is een k20a dus eigenlijk het niet zo waard ten opzicht van je huidige motor wel is lsd heel prettig.

En achteraf gezien zou ik nu zijn gegaan voor drag cartel Drop in cams die doen iets meer dan k20a
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: k20a dc5r swap in een ep3

Post by slydawg »

K20a heeft 1 of 2 sensoren minder als K20a2 dacht ik.
User avatar
Patje
Posts: 68
Joined: Wed Nov 21, 2012 6:01 pm

Re: k20a dc5r swap in een ep3

Post by Patje »

hartelijk dank al voor de snelle reacties

hier heb ik aan.

als de pra ecu overgezet kan worden is het ideaal.
remappen zal ik inderdaad toch moeten doen.

ik heb nu skunk 2 intake met 70 mm gasklep van skunk 2 en tegiwa 421 uitlaatspruitstuk met 3inch catback.

ik had een aem v2 luchtfilter maar ben nu overgestapt terug naar de oem luchtfilterbak met een spoonfilter.

de aem deed het ook goed maar heb toch de oem bak gekozen voor de betere filtering.

mijn vermogen is nu 245 pk en 247 koppel wat ook zeer lekker rijdt maar als ik een revisie doe omdat ik de ep3 toch niet wil verkopen kost het mij veel geld.

ik heb zelf nog een k20a2 blok in een donor zitten maar de kmstand daarvan is ook te hoog om hem als revisie te zien.

als ik een 2de handse k20a2 zou kopen zou ik ongeveer 2250/2500 kwijt zijn maar dan zou ik er 1 moeten vinden met weinig km en apart lsd kopen dat me ook al 8/900 kost excl montage.

de k20a die nu beschikbaar is heeft 85 k km gedraaid wat nog lkkr fris is en de lsd is al een extra plus de 4/5/ en de 6de versnelling is wat langer wat ook wel lkkr is.

ik zou graag de bolt ons willen overzetten en dan remappen.

ik hoef niet perse 260 pk te hebben maar ik heb nu gezien dat een fris blok ook al veel doet.

als voorbeeld.
mijn vriendin heeft een ep3 met 55.000 km
heel uniek eigenlijk zo lage kmstand en haar auto is helemaal origineel .

wij hebben getest en ik ben onderin wat sneller. ( auto lengte ) maar boven in is zij niet veel trager.

ik heb de compressie gemeten van alle 3 ( mijn ep3, van mijn vriendin en de donor )

hier de resultaten:

Mijn ep3
178.000 km

1 13,5
2 12.9
3 12.9
4 13.7

mijn vriendin haar ep3

1 13.5
2 13.2
3 13.2
4 12.5

donor

107.000 mijl ( 168.000 km )

1 13,5
2 12.9
3 12.6
4 13.2

wat betreft de stukken overzetten.

zou iemand een idee hebben wat er overgezet moet worden?

het is dus niet k20a2 eruit k20a erin met de bolt ons kabelboom gewoon inderdaad van de ep3 gebruiken en dan remappen?

mvg patrick
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Re: k20a dc5r swap in een ep3

Post by mr. X »

Ik snap je niet..

Je blok is nog goed maar je wil toch gaan swappen of reviseren wat een bak geld kost zodat het nog steeds goed is?
Als je geen olie verbruik hebt of andere aanleiding zou ik het lekker zo laten.

Compressie van jouw EP3 ziet er ook het beste uit dus ik zie geen noodzaak!
User avatar
Patje
Posts: 68
Joined: Wed Nov 21, 2012 6:01 pm

Re: k20a dc5r swap in een ep3

Post by Patje »

mijn blok heeft nu 178.000 km gelopen en dat is nog niet het einde van de kblok.
daar kan zeker nog wel een ton ben. maar ik wou in de toekomste mijn huidig blok reviseren zodat ik weer een frisse start heb omdat ik niet van plan ben mijn ep3 te verkopen.


ik kan inderdaad gewoon mijn blok oprijden en daarna verder zien, maar de k20a die staat nu scherp geprijsd ( ik heb hem trouwens gekocht )
als je een frisse k20a2 tegenkomt betaal je ook tegen de 3000 euro en voor dat geld heb je wel een fris blok maar geen lsd en 20 pk minder.

nu heb ik eigenlijk alles wat ik wou.

fris blok, lsd, en wat pks meer.

olie van mijn ep3 is wel het geval.
het is niet extreem veel. dan kan ik bijv ook de kleppenseals vernieuwen wat niet veel geld kost maar ik wil dat toch eens proberen de k20a.
ik ben niet bang dat mijn blok kapot ga want hij loopt echt super en heb de ep3 nu 6jaar en echt nog nooit geen problemen gehad wat echt top is Xd

ik ben dan van plan om mijn blok en natuurlijk die van de donor te verkopen voor een fatsoenlijke prijs zodat ik het meeste geld terug heb.


ik heb de ecu van de dc5 geprobeerd op de k20a2 en dat werkte niet helaas. hij startte niet.

maar mijn hondata kpro ecu op de k20a wel wat mij voor extra zekerheid gaf want anders zou ik extra kosten hebben.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: k20a dc5r swap in een ep3

Post by slydawg »

Dc5 versn bak heeft kortere 4-5-6, niet langer.
User avatar
Patje
Posts: 68
Joined: Wed Nov 21, 2012 6:01 pm

Re: k20a dc5r swap in een ep3

Post by Patje »

Even ter info

K20a JDM DC5 heeft naast de Vtec Solenoid geen ( blauwe sensor )
Dit is de VTEC Oil Pressure.
De K20a2 heeft deze wel.

je kan deze uitzetten met de Kpro dus dat is het probleem niet.

Het enige wat je moet aanpassen is het volgende:

Op de K20a2 zit er EPS ( Electric Power Steering )
Op de K20a zit er een Hydrolische Stuurbekrachtiging op.

Nu hebben ze van Ktuned een Pouliekit die je erop kan monteren.
heel eenvoudig

voor derest is hij Plug & Play

Ik heb zelf mijn oem motorkabelboom gebruikt omdat de kabelboom van de dc5 korter is ( RHD )

En natuurlijk de schakelkabels ( van dc5 zijn langer )
Aandrijfassen ( incl Tussenas ) zijn ook precies hetzelfde

Mocht er iemand geintresseerd zijn kan je de swap ( die momenteel nog niet afgerond is omdat ik nog op 3 bestellingen moet w8en ) volgen

https://www.facebook.com/patrick.doolaege/media_set?set=a.756227511131563.1073741838.100002329622524&type=1&pnref=story


Mocht er iemand dezelfde plannen hebben en iets wil weten..
mail gerust naar mailto:?subject=&body= voor vragen
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: k20a dc5r swap in een ep3

Post by mrkeffo »

Mooie build. Ook goede info om te weten wat anders is.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: k20a dc5r swap in een ep3

Post by slydawg »

Je kan toch ook je poulies van k20a2 overzetten?
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Re: k20a dc5r swap in een ep3

Post by CTR-Asch »

Was ook mijn gedachte. Desnoods cartergedeelte waar de waterpomp in zit overzetten.
User avatar
Patje
Posts: 68
Joined: Wed Nov 21, 2012 6:01 pm

Re: k20a dc5r swap in een ep3

Post by Patje »

slydawg wrote:Je kan toch ook je poulies van k20a2 overzetten?


Klopt inderdaad

in principe is dit precies hetzelfde als de Ktuned kit

het is een losse beugel met een vaste poulie erop

ik heb voor de Ktuned gekozen zodat mijn blok origineel blijft voor de eventuele volgende eigenaar.
User avatar
Patje
Posts: 68
Joined: Wed Nov 21, 2012 6:01 pm

Re: k20a dc5r swap in een ep3

Post by Patje »

mrkeffo wrote:Mooie build. Ook goede info om te weten wat anders is.


Thnks mrkeffo !! (Y)
Post Reply