Motorschade K20A2

Hier alle motorische gerelateerde onderwerpen
Post Reply
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Motorschade K20A2

Post by Sinister »

Even mijn verhaal doen.

2 maanden geleden heb ik mijn ontstekingsmappen in hondata redelijk grondig aan laten passen.
Deze staat nu veel aggressiever zonder te pingelen.
Ik tank altijd 98 van Total of van Shell Vpower.

Vorige week rij ik mijn motor blok stuk, bij optrekken in vtec op 5000 rpm gaat hij stuk, olielamp brandt.
Motor valt uit en draait vast, grijze rook uit de uitlaat.

Eerste diagnose door garagist is cylinder 4 kapot, drijfstang gebroken en de cilinderkop tegen mijn bougie geraakt, bougie kapot, en culasse wsl geraakt, dus blok is voor het stort :(
Nieuw blok plaatsen van hem die een half jaar stil gelegen heeft kost mij daar 3000 a 4000 eur alles geswapt, wat mij ook veel lijkt, dus misschien kan ik beter ergens anders die laten doen of een blok zelf aankopen.

Nu is de vraag of dit kan van de ontsteking die te aggressief staat, zonder dat de pingelsensor 1 maal afgegaan is.
Nooit geen waarschuwing gehad van pingelen of gepingel gehoord zelfs, gewoon ineens bam kapot zonder beveiliging.

Een maand geleden ook compressietest laten uitvoeren.
Hieruit bleek dat cilinder 3 op koud blok wat lekt, maar op warme blok waren ze allemaal lekvrij.

Wat kan de oorzaak zijn? En is een 2de hands blok steken die een half jaar stil gelegen heeft wel verstandig?
Ik kan de mapping in PM altijd doorsturen bij interesse.

Greetz
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Re: Motorschade K20A2

Post by LaurenZ »

Zelf los t blok kopen kan altijd goedkoper, je haalt al een verse k20 uit de uk voor rond de 2000 euro. Ik denk ook niet dat het systeem een fout geeft als er intern iets mechanic stuk valt
'98 JDM Integra Type-R
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Re: Motorschade K20A2

Post by CTR-Asch »

Dat is vervelend zeg. Sterkte ermee. V-power is geen 98 toch?
Zo beetje lastig te beoordelen waar het fout is gegaan.
Hoe was die afgesteld? Straat of dyno? Heb je een wideband?
Ben wel benieuwd naar de map/Kal.

Blok wat een half jaar heeft stilgestaan is op zich geen probleem mits het goed is opgeslagen (binne en geen vocht etc).
Aantoonbare onderhoudshistorie van blok bekend? 3 tot 4k is veel maar wat krijg je ervoor? Garantie? Worden er bij de swap dan ook onderdelen vervangen (denk aan koppeling, d-ketting of andere slijtagedelen)?
A2-blokken zijn wel te vinden voor minder. Je versn bak is nog goed toch?
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Re: Motorschade K20A2

Post by Sinister »

Bedankt voor de steun

V power is 98 in belgië normaal ja.
Nu toen het gebeurd is reed hij op 98 van Total Excellium
Afgesteld op de bank, nog net air fuel laten aanpassen naar 12,8, voordien draaide hij iets te arm op 13,3.
Neen zit geen wideband op maar hij is wel met wideband afgesteld.

Wat er in die 4K zit is het volgende: uitbouwen oude blok, diagnose reden defect, inbouwen nieuwe blok, overzetten versnellingsbak van mijn oude, plaatsen nieuwe koppeling die ik zelf meebreng (clutchmasters)
Ketting wordt inderdaad nagekeken maar dat is het dan zowat.

Ik heb gezien bij Kris Rol kan ik een blok kaal krijgen voor 1800 geleverd, als ik die laat plaatsen kost het mij 2800 eur maar.
Ik zal je de map/kal pm'en Asch!
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Re: Motorschade K20A2

Post by CTR-Asch »

Om eerlijk te zijn heb ik slechte ervaring (met kleinere onderdelen) met Autoservice Rol maar misschien heb jij meer geluk daar. Is het blok draaiend te zien/horen daar?
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Re: Motorschade K20A2

Post by Sinister »

Wel ik kan nog goedkoper hier in België een blok krijgen voor 1200 eur, die ik kan horen draaien, dat is wel een koopje, valt te riskeren.
Die gaan we er dan zelf in plaatsen, en dan terug laten afstellen, vanaf 0 niet riskeren dat ik hem terug in de soep draai met de huidige map/kal.

Ik hoor van mijn tuner dat wsl de oliepomp het heeft laten afweten, waardoor hij vlak na in vtec te gaan, te weinig oliedruk heeft op de drijfstang, waardoor die schuurt.
Pingelen zou in de 4 cylinders moeten te zien zijn, als ik fotos heb van het open blok zal ik ze wel posten hier op het forum.
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Re: Motorschade K20A2

Post by donkeykong »

Damn hoor ik niet vaak dat een k20 kaput gaat. Sterkte ermee man, hoor graag van Asch wat die map betreft.
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Re: Motorschade K20A2

Post by Sinister »

Zwakke punt is vooral de oliepomp die het kan begeven heb ik gehoord of niet genoeg debiet geeft op een moment.
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Re: Motorschade K20A2

Post by Sinister »

Ok we hebben de schade gevonden, zwevende klep en veer afgebroken, klep in de zuiger gezogen en piston samengeperst, drijfstang is heel maar krom:

Image
Image

Blok is voor de vuilbak, tuner beweert dat hij nog zo blokken heeft zien kapot vliegen, als je dit wilt vermijden kan je best maar tot 8200 rpm rijden.
Een misshift in het verleden kan dit ook veroorzaakt hebben.

Nog ideeën qua oorzaken hier? Te rijk of te arm zou het niet zijn en ontsteking ook niet naar het schijnt.
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Re: Motorschade K20A2

Post by Knite Force »

Vervelend van je schade kerel, maar dit hoeft toch niet direct aan detonatie oid te liggen, of zit ik nu mis?


Over Kris Rol kan ik ook alleen maar negatief bevestigen helaas. Ik hoef er geen enkel schroefje meer van. Oplichter.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Motorschade K20A2

Post by Gaskleppie »

Gebroken kleppen zijn (mits overtoerd) meestal pure materiaal pech. Bij oudere motoren of met veel kilometers kunnen het ook uitgesleten klepgeleiders zijn waardoor de kleppen kunnen gaan resoneren maar meestal is het gissen wat de reden is van het breken van de steel. Het overtoeren waar je over sprak kan een minuscuul scheurtje veroorzaakt hebben. Klep stelen zijn bij Honda zo dun dat er weinig ruimte is voor materiaal schades ala giet foutjes of micro scheurtjes. En als er een scheurtje doorschiet is het gelijk gedaan.
Detonatie sloopt eerder complete zuigers of koppakkingen, de kleppen hebben weinig te lijden dus is het niet aannemelijk dat het door detonatie komt.
Post Reply