Verlaging EP3

Hier alles over dempers, Veren, Draagarmen en de rest van het onderstel
XortioN
Posts: 35
Joined: Sun Jan 22, 2012 9:45 pm

Verlaging EP3

Post by XortioN »

Dag allen,

Momenteel rijd ik rond met een schroefkit (ongeveer een jaar), nu is dit op zich héél plezant rijden. MAAR aangezien ik dagelijks een 70 tal km via binnen banen doe (in België dus hoef ik er ook geen tekening bij te maken) vind ik het geheel toch net iets te hard en twijfel ik dus al een tijdje om terug OEM te gaan rijden. Alleen vind ik dat de EP3 wel een 2-3cm kan gebruiken om echt perfect te staan qua looks, te laag hoeft ook niet meer omdat ik liever overal vlot over geraak en het ook nog wat baanligging moet hebben.

Volgende veren blijken goed te zijn voor een EP3, maar hebben helaas geen GOCA attest. In BE betekent dit dus dat je ze er elk jaar mag van onder halen voor de keuring, zowel ikzelf als mijn schokdempers gaan dat niet zo leuk vinden:
- Eibach Pro kit
- Spoon

Verder heb ik volgende veren gevonden die wel voor de Belgische keuring mogen:
- H&R
- SuspensionTechniques

Aangezien SuspensionTechniques toch half zo goedkoop is als de H&R veren, vroeg ik mij toch af of iemand daar ervaring mee heeft? Van de leverancier krijg ik niet meteen veel info of het al dan niet progressieve veren zijn en wat de spring rates zijn. Ook vraag ik mij ook af hoe het zit met het comfort met de H&R veren (en de SuspensionTechniques) ten opzichte van de originele ophanging. En kunnen de originele schokdempers dit aan of gaan ze binnen de kortste keren beginnen lekken?

Ik heb vroeger een Eibach Pro kit gehad onder mijn Prelude en daar was ik uitermate tevreden over! Lekker stug maar toch super comfortabel en perfect qua hoogte. Alleen zijn deze eigenlijk niet voor de EP3 gemaakt, wat dus in BE weer voor keuringsproblemen zorgt :(

Alvast bedankt voor de meningen/ervaringen/info!
RJB1988
Posts: 381
Joined: Thu Jul 07, 2011 5:55 pm

Re: Verlaging EP3

Post by RJB1988 »

Hi beetje late reactie maar zie deze thread nu pas.

Sinds vorige week rijd ik rond met H&R veren die ik van een clubgenoot heb overgenomen. Ben meteen voor verstelbare camberbouten voor en achter gegaan (zie uk type r forum en zoek op Fast Road Set Up).

Twee nieuwe bandjes en uitgelijnd, vind mijn auto echt heerlijk rijden. Heb vrijwel niets qua comfort ingeleverd, maar de wegligging is echt stukken beter. Ook weinig tot geen last van drempels, terwijl op zicht mijn EP3 wel een stuk lager (en dus mooier) ligt.

Dus H&R kan ik van harte aanbevelen! Mijn camberbouten achter heb ik besteld bij showoff imports (megan racing).

Hopelijk heb je wat aan deze info. Gr.
XortioN
Posts: 35
Joined: Sun Jan 22, 2012 9:45 pm

Re: Verlaging EP3

Post by XortioN »

Bedankt voor de reactie!

Waren dit ook -3CM veren? En zijn de H&R veren ook progressive (korte & lange spindel in de veer)?
Heb je soms een foto van hoe jouw wagen nu staat qua hoogte. :)

Achteraan zijn het vermoedelijk camber arms in plaats van bolts? Zijn deze echt nodig om het goed te zetten, dit mag namelijk niet in BE voor de keuring (logica :( ). De camber bolts zullen ze normaal wel niet opmerken, vermoed ik.

Alvast bedankt!

Ps. Aangezien ik nu een schroefkit heb, wil ik zeker zijn dat de hoogte perfect is zonder echt comfort in te boeten, zodat het niet voor niets is geweest.
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Re: Verlaging EP3

Post by CTR-Asch »

Jup 30 mm verlaging rondom.
Uit mn hoofd waren ze niet progressief maar dat weet ik nie zeker.
Ik heb met de ep van RJB mogen rijden en vond ze erg comfortabel.
Niet super stug ofzo.

Als je achter geen camberarms mag hebben kan je er ook voor kiezen om de rubbers in de hub zelf te vervangen voor rubbers waarmee je de camber kan instellen. Ik heb recent alle rubbers vervangen bij mij en toen kwam ik ze tegen.
Instelbare camber is niet noodzakelijk maar wel handig om goed te kunnen uitlijnen. Meerdere merken maken ze maar als je googled naar Superpro SPF2311K kan je zien wat ik bedoel. Ik durf niet te zeggen of dit wel mag in Belgie maar dit valt in ieder geval een stuk minder op.
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: Verlaging EP3

Post by mrkeffo »

Ik heb geen verstelbaar camber arm achter en bij mij staat hij standaard op 2 graden dus is niet persee noodzakelijk mits hij niet te ver afwijkt
XortioN
Posts: 35
Joined: Sun Jan 22, 2012 9:45 pm

Re: Verlaging EP3

Post by XortioN »

Super, bedankt voor de info!
Dat lijkt mij inderdaad helemaal niet op te vallen op de technische keuring. I like! :)

Momenteel sta ik op een 6cm van de grond met de schroefkit en toen ik hem liet uitlijnen stond hij achteraan nog binnen de grenzen. Dus vermoedelijk is de camberbushing zelfs niet nodig, maar het is wel interessant!
RJB1988
Posts: 381
Joined: Thu Jul 07, 2011 5:55 pm

Re: Verlaging EP3

Post by RJB1988 »

Heb nog geen foto gemaakt na de verlaging, zal dat snel doen en dan post ik ze wel ff...
User avatar
Ray1990
Posts: 780
Joined: Sat Oct 20, 2012 4:38 pm

Re: Verlaging EP3

Post by Ray1990 »

Er zat bij mij eibach onder toen ik hem kocht, ik vind het een goede set maar je staat achter lager dan voor, wat ik persoonlijk niet mooi vind
RJB1988
Posts: 381
Joined: Thu Jul 07, 2011 5:55 pm

Re: Verlaging EP3

Post by RJB1988 »

RJB1988 wrote:Heb nog geen foto gemaakt na de verlaging, zal dat snel doen en dan post ik ze wel ff...

als je bij "even voorstellen" op Radjen zoekt zie je hoe de hoogte er nu uit ziet. Vandaag zat mijn 100kg wegende collega naast mij en de verschrikkelijke drempels bij mijn werk gingen nog steeds zonder problemen!
XortioN
Posts: 35
Joined: Sun Jan 22, 2012 9:45 pm

Re: Verlaging EP3

Post by XortioN »

Bedankt voor de info! Het ziet er naar uit dat ik toch voor de H&R veren ga gaan, lijkt mij ideaal van hoogte te zijn (hoewel ik mij afvraag of ze nog boven de 9cm blijven die in BE verplicht is). Iemand die over een houten blokje van 9cm kan rijden? hahaha :D

@RJB1988, nu al een tweetal weken verder, hoe bevalt het comfort nog?

Ps. Is het de geel geplastidipte EP3? Ziet er nice uit!!! Alleen zie ik door het geel-zwart contrast niet goed hoe veel 'gap' er tussen de wielen en bogen is :D
User avatar
Ray1990
Posts: 780
Joined: Sat Oct 20, 2012 4:38 pm

Re: Verlaging EP3

Post by Ray1990 »

Haha, ik dacht dat je een airride nodig had voor die drempels, hoge klere dingen PDFPDF
RJB1988
Posts: 381
Joined: Thu Jul 07, 2011 5:55 pm

Re: Verlaging EP3

Post by RJB1988 »

XortioN wrote:Bedankt voor de info! Het ziet er naar uit dat ik toch voor de H&R veren ga gaan, lijkt mij ideaal van hoogte te zijn (hoewel ik mij afvraag of ze nog boven de 9cm blijven die in BE verplicht is). Iemand die over een houten blokje van 9cm kan rijden? hahaha :D

@RJB1988, nu al een tweetal weken verder, hoe bevalt het comfort nog?

Ps. Is het de geel geplastidipte EP3? Ziet er nice uit!!! Alleen zie ik door het geel-zwart contrast niet goed hoe veel 'gap' er tussen de wielen en bogen is :D


Haha thanks, zal wel ff daarvan een foto maken! Comfort nog steeds prima, merk bijna niet dat ie verlaagd is :)
RJB1988
Posts: 381
Joined: Thu Jul 07, 2011 5:55 pm

Re: Verlaging EP3

Post by RJB1988 »

Ray1990 wrote:Haha, ik dacht dat je een airride nodig had voor die drempels, hoge klere dingen PDFPDF


Ja bizar he. Maar kan er zelfs recht op, heel fijn want staat altijd zo raar om er verplicht schuin overheen te moeten...
XortioN
Posts: 35
Joined: Sun Jan 22, 2012 9:45 pm

Re: Verlaging EP3

Post by XortioN »

Zonet de H&R veren besteld, ik ben benieuwd! Zonet ook nog iemand tegen gekomen met een EP3 die zelf ook H&R veren had (en ze eigenlijk net had weg gesmeten omdat ze er al even gewoon lagen en er niet meer zo 'nieuw' uitzagen), hij was er alleszins héél tevreden van. :)

Ik post nog met mijn ervaring + voor/na pics van zodra ze geplaatst zijn.
XortioN
Posts: 35
Joined: Sun Jan 22, 2012 9:45 pm

Re: Verlaging EP3

Post by XortioN »

Vandaag werden de H&R veren gemonteerd, zeer tevreden zowel qua look als comfort. Behoud zeker de originele rij eigenschappen (misschien zelfs iets betere demping), in bochten zal ik binnenkort nog mijn feedback over geven (moet nog deftig uitgelijnd worden morgen en eerst wat km's maken alvorens ik handling kan bespreken).

Op vlak van stance:

Origineel (redelijke gap tussen band en wielkas)

Image


Op mijn V-maxx schroefkit (lag mooi in de kassen en kon nog 4-5cm lager, hoewel je dan nog op 2cm van de grond staat dus dat is echt enkel voor de liefhebbers van ultra low)

Image


Op de H&R veren (tussen band en wielkas kan er 1 vinger, zeer goed dus nog qua looks en toch comfort/praktisch. Voorlip en uitlaat komt momenteel 10 ~ 11cm van de grond, wat dus perfect dagelijks te rijden valt.)

Image


Voor- en nadelen van schroefkit ten opzichte van de vaste:

Pro schroefkit:
+ Perfect in te stellen welke look je wenst
+ heel goede handling

Nadeel schroefkit:
- Minder comfort (soms stuiterig als je laag staat, wat eigenlijk ook weer pro is .. beter dan tegen de grond te slaan)
- draaicirkel is beperkt wegens constructie om de cardan & stuurhuis te sparen in combinatie met heel laag (ik heb al gelezen dat er schroefkits zijn die deze stuur uitslag niet beperken, waardoor er bepaalde dingen kapot kunnen gereden worden. Hoewel ik niet meer perfect weet wat, iemand die dit weet?)

Vergelijking qua handlig komt nog
RJB1988
Posts: 381
Joined: Thu Jul 07, 2011 5:55 pm

Re: Verlaging EP3

Post by RJB1988 »

Mooi hoor! Ben ook nog steeds erg tevreden met H&R op mijn wagen.

Heb je ook verstelbare camberarms achter gemonteerd? Fast Road Set Up (FRSU) zoals op UK forum uitgebreid is beschreven zeg maar...
XortioN
Posts: 35
Joined: Sun Jan 22, 2012 9:45 pm

Re: Verlaging EP3

Post by XortioN »

RJB1988 wrote:Mooi hoor! Ben ook nog steeds erg tevreden met H&R op mijn wagen.

Heb je ook verstelbare camberarms achter gemonteerd? Fast Road Set Up (FRSU) zoals op UK forum uitgebreid is beschreven zeg maar...



Vooraan heb ik voor de camber bolts gekozen van Tegiwa, aangezien ze daar op de keuring weinig kunnen op zeggen (OEM auto's worden er ook mee uitgerust + langs buiten zie je het niet of je moet al elke bout van een auto kennen). Achteraan heb ik het zonder camber kit gedaan omdat dit in BE niet toegestaan is. Ik ga nu vertrekken voor uitlijning, maar toen hij op schroefkit stond, stond hij achteraan ook nog goed qua camber (was toen ook niet regelbaar).
XortioN
Posts: 35
Joined: Sun Jan 22, 2012 9:45 pm

Re: Verlaging EP3

Post by XortioN »

Vandaag naar de uitlijning geweest, zal sowieso wel een aanpassing moeten doen om de camber achteraan iets minder negatief te krijgen. Staat momenteel op -2°15 en -2°30 terwijl de limiet -2°00 is grrrr :P

Ohja ter info, de H&R veren waren wel progressief en de kleur is grijs (mooie afwerking).
User avatar
Ray1990
Posts: 780
Joined: Sat Oct 20, 2012 4:38 pm

Re: Verlaging EP3

Post by Ray1990 »

Je nadelen voor schroefkit beschrijven precies wat je niet moet doen, te laag gaan, comfort is prima in te stellen.
Ik kan erover meepraten omdat er bij aanschaf een eibach verlagingsset onder zat. Maar ieder zijn eigen smaak toch.

Maar ziet er schoon uit :-)
XortioN
Posts: 35
Joined: Sun Jan 22, 2012 9:45 pm

Re: Verlaging EP3

Post by XortioN »

Toch nog even dit onderwerp opvolgen, kan interessante info zijn voor andere EP eigenaars. Het heeft mij namelijk toch een 5 tal keer veren wisselen gekost en veel opzoek-werk en geduld :)

Zoals reeds gezegd ben ik eerst voor de H&R veren gegaan (-3cm voor & -3cm achter). Vooraan stond hij perfect, achteraan (omwille van de kleinere wielbogen) leek hij wel op zijn 'kont te hangen' wat ik persoonlijk niet zo mooi vind. Verder had ik ook de indruk dat de achterste H&R veren nogal slap waren waardoor er bijna 1 à 2cm verschil was tussen een lege en volle benzine tank en je in de bochten het gevoel had dat de achterkant inzakt/wegzakt (wel enkel bij het snelle VTEC bochtenwerk :D )

Daarom heb ik de Eibach Sportline kit voor een EP1/EP2 gekocht, deze zijn oorspronkelijk bedoeld om de non-type R civic's vooraan 5cm te verlagen en achteraan 3cm. Aangezien een Type R standaard al iets lager ligt, komt dit neer op 2,5cm voor en 1,5cm achter. Nu lijkt het wat absurd om voor die 1,5cm achteraan andere veren te steken, maar ik kan je zeggen dat het een wereld van verschil is. Verder zijn ze ook opvallend korter ten opzichte van de H&R veren en toch komen ze hoger, wat bevestigd dat ze iets harder/sportiever zijn. Momenteel heb ik vooraan dus -3cm H&R veren en achteraan -1,5cm Eibach veren en ik moet zeggen dat dit echt een perfecte combo is zowel qua look als rij eigenschappen, doordat hij vooraan progressieve veren heeft is hij echt comfortabeler bij gewoon gebruik t.o.v. origineel en doordat de achterste ongeveer gelijk zijn aan de originele qua hardheid, blijft hij in de bochten stevig aanvoelen.

Samengevat: Persoonlijk lijkt de Eibach Sportline voor de non-type R dus toch de net iets betere keuze t.o.v. H&R (dat wel voor de Type R gemaakt is). De combo van de 2 (voor H&R en achter Eibach) vind ik persoonlijk PERFECT, foto's volgen!

Ps. De voorste Eibach veren gaan we binnen enkele weken onder de Type R van een vriend proberen, dan weten we meteen ook hoe die liggen en aanvoelen. :)
Post Reply