Forum traag

Vragen, klachten en/of opmerking mbt ons forum, meld het hier.
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Forum traag

Post by Lucas79 »

Hoi Allen,

Het forum is momenteel erg traag. Dit is bekend en er wordt hard gezocht naar een oplossing...

Greetz,

Lucas


Update 29-06-2014

Het lijkt er op dat we de problemen nu toch echt (eindelijk) opgelost hebben en het forum nu stabiel en vooral =snel blijft werken.

Een dergelijke migratie is lastig in je eentje uit te voeren, zeker omdat de kennis bij mij en Laurens verdeeld is. We moeten hiervoor dus echt met z'n tweeën aan het werk, maar het is vaak erg lastig om "even" een avondje te prikken wanneer we beide tijd hebben. Effectief zit er meer dan 80 uur werk in over het afgelopen jaar met het proberen op te lossen van de storingen tot het migreren naar de nieuwe server.

Voor diegene die geïntereseerd zijn, dit is wat de afgelopen tijd is gebeurd:



  • Het oude forum was geïnstalleerd op een Windows server en heeft 3 jaar prima gewerkt.
  • Om de een of andere reden (helaas onbekend) is het forum opeens extreem traag geworden. (de processor gebruikt 100% van zijn capaciteit, wat echt lag aan het forum.
  • Laurens en ik hebben getracht om de problemen op te lossen, maar alles wat we geprobeerd hebben heeft uiteindeiljk niet, of maar heel beperkt geholpen.
  • Er is een nieuwe server ingericht (twee keer, want de eerst keer ging de migratie niet goed) voor het forum, maar deze keer gebaseerd op Linux.
  • Het forum is verhuisd naar de nieuwe server en alles leek goed in de testopstelling. Het forum draaide op volle (9000 Image) toeren, maar helaas bleek er nog iets mis te gaan, want het forum klapte er regelmatig uit.
  • De reden van het vastlopen van het forum lijkt gevonden en opgelost te zijn en alles werkt nu.


We gaan er van uit dat we nu weer jaren van ons forum kunnen genieten!

Laurens en Lucas
Deus Ex Machina!
User avatar
VTECrider
Posts: 144
Joined: Fri Oct 24, 2003 9:29 am
Contact:

Re: Forum traag

Post by VTECrider »

Ik wou het al haast melden, inderdaad. Hopelijk krijgen jullie het snel verbeterd. Lijkt me geen eenvoudige opgave om op te lossen... Veel succes!
H O N D A The Power of Dreams
ITR1217
Posts: 571
Joined: Sat Apr 15, 2006 1:59 am

Re: Forum traag

Post by ITR1217 »

SUPER traag ! Ik geraak er meest van de tijd zelfs niet op ... ik hoop ook op een snelle oplossing :-) succes !
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Re: Forum traag

Post by HONDA »

Het is pas een maand, status update admins?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
User avatar
Spongerobie
Posts: 209
Joined: Fri Jul 20, 2012 7:37 pm

Re: Forum traag

Post by Spongerobie »

Het doen van een "Quick Reply" heeft nu een heel andere betekenis :O, al bekend wat er aan de hand is?
[CENTER]Keizacht de Sponzigste![/CENTER]
RJB1988
Posts: 381
Joined: Thu Jul 07, 2011 5:55 pm

Re: Forum traag

Post by RJB1988 »

Misschien raar maar op mijn mobiel (browser geen app) heb ik er nauwelijks last van. Op de desktop pc is het wel retetraag...
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Forum traag

Post by Jo& »

Tapatalk werkt prima
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Re: Forum traag

Post by HONDA »

Safari, Firefox, Chrome, Windows 7, Windows 8, iOS 7 niet... Wanneer is er nieuws?
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
DC2
Posts: 1088
Joined: Fri Sep 26, 2003 3:43 pm

Re: Forum traag

Post by DC2 »

Ook bij mij werkt Tapatalk prima.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
mugske
Posts: 106
Joined: Thu Nov 11, 2010 8:17 am

Re: Forum traag

Post by mugske »

he e e ee e ee e e ee e el traaaaaaaaaaaaag :p
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Forum traag

Post by Jo& »

Ik weet dat Lucas ermee bezig is geweest vorige week maar beetje aan het einde van zn ideeën was van wat het zou kunnen zijn. Ik ga nog eens informeren.
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Re: Forum traag

Post by LaurenZ »

Blijkbaar is er moeite met het laden van een topic of een subfora. Deze hebben een laadtijd van 5.5 sec tegenover de 0,3 a 0,4 van de rest van de bestanden welke nodig zijn.

Waarom dit gebeurt, is niet helemaal duidelijk. Lucas heeft ons al de juiste richiting in geholpen maar beide zijn we geen PHP/SQL/CGI deskundige.
Vandaar dat het allemaal iets langer duurt ;)


Update genoeg ?
Oh mocht er iemand zijn met kennis welke ons kan helpen. Mag dit altijd vermeld worden ;)
'98 JDM Integra Type-R
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: Forum traag

Post by Lucas79 »

Als er verder niemand is die kennis heeft van PHP/CGI en IIS die de tijd heeft om mee te kijken, dan ontkom ik er niet aan om de server voor het forum opnieuw te installeren. Op deze server zijn nog meer websites en andere zaken geïnstalleerd (en ja die zijn allemaal al uitgesloten) dus een nieuwe server opzetten, zal even tijd kosten. Het moment van overzetten zal ook enige downtime van het forum tot gevolg hebben. Als dat de conclusie is, dan zal ik tijdig aangeven wanneer (zal wel in een weekend zijn) alles over gezet gaat worden.

Greetz,

Lucas
Deus Ex Machina!
User avatar
VTECrider
Posts: 144
Joined: Fri Oct 24, 2003 9:29 am
Contact:

Re: Forum traag

Post by VTECrider »

Er zou toch een andere server neergezet worden en alles overgezet? Het lijkt me geen "overbodige luxe" ....
H O N D A The Power of Dreams
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Forum traag

Post by Lucas79 »

Hoi Allen,

Even een kleine update:

Er is ondertussen een nieuwe server ingericht. Laurens en ik gaan er zo snel mogelijk mee aan de gang om alles over te zetten, waarbij we uiteraard er alles aan doen om alle data 1 op 1 over te nemen. De huidige server draait op Windows en de nieuwe op Linux. We gaan eerst een test-migratie uitvoeren om er zeker van te zijn dat alles goed over komt. Ik kan helaas nog geen datum/tijd aangeven wanneer alles klaar is. Zodra we meer weten, komt er weer een update.

Bedankt voor jullie geduld (letterlijke :) ) zo ver!
Deus Ex Machina!
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Re: Forum traag

Post by LaurenZ »

Sinds Dinsdag zijn Lucas en ik bezig met de nieuwe server qua overzetten van database, bestanden en dat de configuratie juist draait.
Door bepaalde dingen, was de configuratie niet voldoende. Lucas heeft vanochtend wederom een nieuwe server opgezet, geconfigureerd en samen de laatste stappen doorlopen.

We draaien nu dus op een vrolijke linux server die iets stabieler en sneller draait. Nadat het al online was nog een paar kleine hickups, maar nu lijkt alles het goed te doen.
'98 JDM Integra Type-R
User avatar
Spongerobie
Posts: 209
Joined: Fri Jul 20, 2012 7:37 pm

Re: Forum traag

Post by Spongerobie »

Wat een heerlijk snel forum :)
[CENTER]Keizacht de Sponzigste![/CENTER]
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Re: Forum traag

Post by LaurenZ »

Als ie t doet xD
'98 JDM Integra Type-R
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: Forum traag

Post by Lucas79 »

Hoi allemaal,

Het lijkt er op dat we de problemen nu toch echt (eindelijk) opgelost hebben en het forum nu stabiel blijft werken.

Een dergelijke migratie is lastig in je eentje uit te voeren, zeker omdat de kennis bij mij en Laurens verdeeld is. We moeten hiervoor dus echt met z'n tweeën aan het werk, maar het is vaak erg lastig om "even" een avondje te prikken wanneer we beide tijd hebben. Effectief zit er meer dan 80 uur werk in over het afgelopen jaar met het proberen op te lossen van de storingen tot het migreren naar de nieuwe server.

Voor diegene die geïntereseerd zijn, dit is wat de afgelopen tijd is gebeurd:


  • Het oude forum was geïnstalleerd op een Windows server en heeft 3 jaar prima gewerkt.
  • Om de een of andere reden (helaas onbekend) is het forum opeens extreem traag geworden. (de processor gebruikt 100% van zijn capaciteit, wat echt lag aan het forum.
  • Laurens en ik hebben getracht om de problemen op te lossen, maar alles wat we geprobeerd hebben heeft uiteindeiljk niet, of maar heel beperkt geholpen.
  • Er is een nieuwe server ingericht (twee keer, want de eerst keer ging de migratie niet goed) voor het forum, maar deze keer gebaseerd op Linux.
  • Het forum is verhuisd naar de nieuwe server en alles leek goed in de testopstelling. Het forum draaide op volle (9000 :) ) toeren, maar helaas bleek er nog iets mis te gaan, want het forum klapte er regelmatig uit.
  • De reden van het vastlopen van het forum lijkt gevonden en opgelost te zijn en alles werkt nu.

We gaan er van uit dat we nu weer jaren van ons forum kunnen genieten!

Laurens en Lucas
Deus Ex Machina!
User avatar
VTECrider
Posts: 144
Joined: Fri Oct 24, 2003 9:29 am
Contact:

Re: Forum traag

Post by VTECrider »

BIG THUMBS UP !!
Het is echt enorm verbeterd. Toppie!!
H O N D A The Power of Dreams
Post Reply