koppelingsprobleem

Alles over versnellingsbakken en koppelingen.
Post Reply
Tim's ITR DC2 '98
Posts: 36
Joined: Sat Apr 07, 2012 6:48 pm

koppelingsprobleem

Post by Tim's ITR DC2 '98 »

Hallo ! Ik heb de laatste tijd nogal vervelend probleem met de koppeling. Deze grijpt vrij laat aan (iets over de helft) en voelt precies niet altijd eve hard aan , ook moet ik mijn voet met het loslaten erop houden tot hij terug boven is. Als ik schakel blijft die ook altijd zowat hange in toeren. Tvalt me ook op dat met het optrekken en schakelen hoor ik telkens een 'klak klak' geluid.

Iemand een idee ? Tgaat om een ITR '98
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Re: koppelingsprobleem

Post by mr. X »

Voelt je pedaal ook zacht(er) of sponzig aan?

Hoeveel km heeft je ITR gelopen en is er iets bekend over het onderhoud.

Mijn gok zou zijn begin van versleten koppeling.
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: koppelingsprobleem

Post by mrkeffo »

Koppeling of drukgroep klinkt als versleten. Hoeveel km zit de koppeling erin dat jij weet?
Tim's ITR DC2 '98
Posts: 36
Joined: Sat Apr 07, 2012 6:48 pm

Re: koppelingsprobleem

Post by Tim's ITR DC2 '98 »

156.000km heeft hij op teller , de koppeling is 1x vervangen geweest op 101.000km volgens de dealer waar hij altijd op onderhoud is geweest bij vorige eigenaar.
Het rare is dat het pedaal idd niet altijd evehard aanvoelt zeker op hoog toeren schakelen , en ook hoor je tijdens het rijden zo'n bijgeluid , moeilijk te omschrijven maar het klinkt zo 'iiieee' is mss het diff?
En wat is de verklaring voor het klakkend geluid telkens bij het het schakelen?

ohja als de auto stilstaan in zn vrij en ik laat de koppeling los hoor je wel iets gieren druklager/of lager V-bak?
Dickiecrx-vt
Posts: 187
Joined: Tue Apr 03, 2007 12:05 pm

Re: koppelingsprobleem

Post by Dickiecrx-vt »

Kan inderdaad een versleten koppeling zijn, maar denk dat 1 van de veren in de koppelingsplaat uit de plaat is gebroken.
een opeens juichende uitlaatbrul geeft aan dat Dr Jekyll achterin is gaan zitten en dat Mr Hyde de macht heeft overgenomen.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: koppelingsprobleem

Post by Gaskleppie »

Ik gok ook op wat Dickie zegt. Een veer die half los ligt kan dit veroorzaken. Als hij eruit is kan je het makkelijk zien of dat het was.
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: koppelingsprobleem

Post by mrkeffo »

Zoals je t beschrijft met t gierende geluid kan het inderdaad ook een veer zijn die eruit is besprongen. Zelf was bij mijn koppeling het druklager een hoekje afgebroken waardoor deze soms scheef op de drukgroep drukte dan krijg je soms een normaal gevoel en de eene keer weer niet. Denk dat er niks anders op zit dan de bak eraf te halen en bekijken hoe het eruit ziet.
Tim's ITR DC2 '98
Posts: 36
Joined: Sat Apr 07, 2012 6:48 pm

Re: koppelingsprobleem

Post by Tim's ITR DC2 '98 »

Hmm maar de klachten van een afgebroken/loszittende veer is toch da je dan héél moeilijk kan schakelen? Het schakelen zelf verloopt nog altijd netjes zonder gekraak alleen het geklak van de ene naar de andere versnelling hoor je telkens :) je kan het geluid vergelijken zo bv als je de aandrijfas vastpakt en ermee draait..
Ben wel vergeten erbij te vermelden dat ik een lange tijd terug wel nog nieuwe koppelingsolie erin heb laten doen, mss dat er lucht op zit? (kprobeer alleen maar dingen uit te sluiten)
User avatar
Ray1990
Posts: 780
Joined: Sat Oct 20, 2012 4:38 pm

Re: koppelingsprobleem

Post by Ray1990 »

Haal je bak eraf, dan kan je denk ik zeker weten dingen uitsluiten..
Dickiecrx-vt
Posts: 187
Joined: Tue Apr 03, 2007 12:05 pm

Re: koppelingsprobleem

Post by Dickiecrx-vt »

Evt hulp nodig?
een opeens juichende uitlaatbrul geeft aan dat Dr Jekyll achterin is gaan zitten en dat Mr Hyde de macht heeft overgenomen.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Re: koppelingsprobleem

Post by mr. X »

Als je een sleutel-plek nodig hebt hoor ik het wel.
Ben zelf toevallig nu ook bezig met een koppeling vervangen in een B18C.
Tim's ITR DC2 '98
Posts: 36
Joined: Sat Apr 07, 2012 6:48 pm

Re: koppelingsprobleem

Post by Tim's ITR DC2 '98 »

Dickiecrx-VT ik weet niet precies vanwaar jij bent , Mr.X woont wel niet heel gek ver , tenzij hij zijn sleutelplek ergens anders heeft (ben zelf van België daarmee). Ik heb mijn auto dagelijks nodig , maar ik laat een van jullie altijd nog iets weten! Bedankt voor het aanbod in ieder geval al :)
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Re: koppelingsprobleem

Post by mr. X »

Ik zag dat je uit België kwam dus inderdaad kon het dan nog te overbruggen.

Laat me weten als je interesse hebt. Kan eventueel ieder weekend en als jij voor de spullen zorgt en we kunnen met z'n tweeën een volle dag sleutelen. Dan hebben we dat zo voor elkaar. Ik heb de ruimte, een brug en al het gereedschap dat je nodig hebt :-)
Tim's ITR DC2 '98
Posts: 36
Joined: Sat Apr 07, 2012 6:48 pm

Re: koppelingsprobleem

Post by Tim's ITR DC2 '98 »

Mr.X => PM
Post Reply