Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Post Reply
dubversion
Posts: 54
Joined: Mon Jul 08, 2013 12:30 pm

Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by dubversion »

Heren van de snelle FWDs,

Ik rij momenteel in een BMW 335i (twin turbo) die ik qua vermogen richting 500 PK probeer te duwen. Lang niet zo makkelijk als een VTEC, helaas voor mij.
Image
Momenteel sta ik op 360 wiel PK, maar hoop dit jaar nog richting 440 te gaan. Veel meer kan ook niet, dan beginnen dingen stuk te gaan (de koppeling bijvoorbeeld).


Ik ben vooral lid geworden omdat ik geinteresseerd ben in custom turbo en superchargers, ik organiseer jaarlijks een meeting voor dit soort auto's. Zie het het meetings forum mocht je geinteresseerd zijn om langs te komen met je eigen bolide, of als bezoeker.

Gebooste groetjes,

Jeroen Cabbolet
slED9e
Posts: 398
Joined: Sun Jun 25, 2006 9:09 pm

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by slED9e »

Welkom hier :-)
vertel eens wat meer details over plannen en over je motor (n54?) wat je allemaal heb gedaan ? Altijd interessant.
Ze noemen BMW ook weleens de Duitse Honda dus ik zie wel raakvlakken :-D



dubversion wrote:Heren van de snelle FWDs,

Ik rij momenteel in een BMW 335i (twin turbo) die ik qua vermogen richting 500 PK probeer te duwen. Lang niet zo makkelijk als een VTEC, helaas voor mij.


hoe bedoel je eigenlijk lang niet zo makkelijk als een VTEC ?

groeten
dubversion
Posts: 54
Joined: Mon Jul 08, 2013 12:30 pm

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by dubversion »

Hi Sledge,

De N54B30 twin turbo motor kan stock tot rond 500 wiel pk aan, dat is waar ik voor ga. Om dat te halen heb ik catloze DP, grotere intercooler en een turbo upgrade nodig (het blijft een twin turbo systeem). BOV geinstalleerd , andere chargepipe voor de uiteindelijk nodige water methanol injectie. Binnenkort gaan de nieuwe turbo's er onder en als laatste de water methanol injectie. Ik blijf de originele ECU gebruiken met een remap via Cobb AccessPort.

Er is totaal geen ruimte onder de kap bij deze BMW. Als ik het vergelijk met de typische Honda VTEC hebben jullie een zee van ruimte. En niet te vergeten dat de VTEC (de 1.8 liter het meest geloof ik) prima te boosten is. Dan zijn er nog de kosten die bij de Honda tenminste normaal zijn; bij BMW - ook aftermarket - vragen ze altijd de hoofdprijs.

Ik ben zeer onder de indruk van het 1.8 liter VTEC blok en ik denk dat het het makkelijkst te boosten blok is ooit gemaakt, zeker als je prijs/prestatie vergelijkt.

groetjes,
Jeroen
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by HONDA »

Welkom, leuk vermogen.

BMW en Porsche zijn de enige Duitsers waar ik nog enthousiast van kan worden. :D
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
dubversion
Posts: 54
Joined: Mon Jul 08, 2013 12:30 pm

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by dubversion »

Thanks HONDA

Ik ben wel fan van de Duitse auto's. Als ik sommige VAG auto's bekijk, moet ik zeggen dat het flink vooruit is gegaan. Vergelijk je A3 audi (of beter the S of RS serie) met de jaren 80 voorgangers. Ik begrijp waarom het merk nu zo populair is. Ook de AMG's, zeker de roadsters zijn toch wel erg leuke auto's. De 1.8 en 2.0 liter turbo motoren van Volkswagen zijn kwa koppel superieur aan alle andere blokken in die categorie. En je kan ze nog goed kietelen ook ! Ik heb met mijn gesuperchargede BMW 325ti compact wel eens een rolling pull gedaan tegen een Seat Leon met upgrade. Ik kon hem bijhouden, maar trok er niet van weg. En kwa lijn een strakke auto.

Ik denk dat de duitsers veel modellen kennen in de compact klasse die ik wel waardeer. Nieuwe Scirocco is ook erg mooi.
Tja, over smaak kun je niet twisten. Ik ben wel blij te zien dat er minder eenheidsworst is de laatste 10 jaar.

groetjes,
Jeroen
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by mr. X »

Heel gaaf Jeroen! Dikke wagen!

Als er zo'n meeting is stuur me even een PM. Ben zelf onder andere in het bezit van een N52B30 en kom graag een keer langs.
slED9e
Posts: 398
Joined: Sun Jun 25, 2006 9:09 pm

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by slED9e »

dubversion wrote:Hi Sledge,

De N54B30 twin turbo motor kan stock tot rond 500 wiel pk aan, dat is waar ik voor ga. Om dat te halen heb ik catloze DP, grotere intercooler en een turbo upgrade nodig (het blijft een twin turbo systeem). BOV geinstalleerd , andere chargepipe voor de uiteindelijk nodige water methanol injectie. Binnenkort gaan de nieuwe turbo's er onder en als laatste de water methanol injectie. Ik blijf de originele ECU gebruiken met een remap via Cobb AccessPort.

Er is totaal geen ruimte onder de kap bij deze BMW. Als ik het vergelijk met de typische Honda VTEC hebben jullie een zee van ruimte. En niet te vergeten dat de VTEC (de 1.8 liter het meest geloof ik) prima te boosten is. Dan zijn er nog de kosten die bij de Honda tenminste normaal zijn; bij BMW - ook aftermarket - vragen ze altijd de hoofdprijs.

Ik ben zeer onder de indruk van het 1.8 liter VTEC blok en ik denk dat het het makkelijkst te boosten blok is ooit gemaakt, zeker als je prijs/prestatie vergelijkt.

groetjes,
Jeroen


de b18 zonder VTEC bedoel je denk ik qua prijs/prestatie boostability .
Denk wel dat jij qua werk makkelijker op de 500 zit, al is er meer ruimte onder de motorkap bij de oude R hokjes.
Als ik zo de benodigde hoeveelheid werk lees valt dat zeker wel mee, maar jij zit stock al op een flinke hoeveelheid.
Zal wel als een malle gaan zo al, laat staan zometen nadat de werkzaamheden voltooid zijn
dubversion
Posts: 54
Joined: Mon Jul 08, 2013 12:30 pm

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by dubversion »

Hi Sledge, volgens mij heeft Sneaky Tuning een B18C motor, dat is toch VTEC? Ook de MP Performance auto is dacht is B18 VTEC. Misschien vergis ik me natuurlijk ...

Ik denk dat er geen motorblok standaard turbo blok bestaat waar de turbo zo moelijk te vervangen is dan bij de N54B30 in de E9x 3serie. Om er bij te komen heb je twee keuzes: of je tilt het blok er compleet uit, of je laat het subframe zakken. Er zijn daredevils die het doen zonder aan het subframe te zitten, dan duurt het 15 uur (!!!) . Binnenkort ben ik zelf aan de beurt, dus we gaan kijken hoe "makkelijk" het is...

De Stock setup kan 380 PK aan zonder de intercooler te vervangen, dus puur flashen (stock is hij 306 pk) . Het blok kan de 500 pk wel aan, maar het turbosysteem niet.

ik zal een update geven als alles klaar is :)

groetjes,
Jeroen
slED9e
Posts: 398
Joined: Sun Jun 25, 2006 9:09 pm

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by slED9e »

Dat kan dat die daarmee rondrijden, geen idee wie dat zijn haha, maar prijstechnisch is b18c huppeldepup alweer een stuk duurder dus prijs prestatie verhouding.
Dat is bizar gehannes dan met die turbo's.zeker ook geen plek over om met aanpassingen turbo of turbo's elders te doen belanden..heel veel succes iig dan
dubversion
Posts: 54
Joined: Mon Jul 08, 2013 12:30 pm

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by dubversion »

De bedrijfjes die ik vermeld hebben denk ik de Honda's met de meeste power in NL. Sneaky Tuning draait rond de 1000 PK (B18C uitgeboord tot 2 liter) , MP heeft momenteel meer dan 600 PK dacht ik met een 1.8 liter VTEC.

En ja, er is zelfs een single turbo conversie kit op de markt voor de N54B30. Maar die is dan ook weer een stuk duurder en ik moet nog zien of het wel kan; ze halen meer dan 600 wiel PK uit het standaard blok ! BMW heeft het uitlaatspruitstuk (best ingenieus) aan de turbo vast gemaakt. Dit bespaart ruimte en is bijzonder efficient; de turbo's zitten extreem kort tegen het blok, dus qua efficientie is het optimaal. Maar dat maakt het monteren van een andere turbo weer erg lastig, gezien te ruimte. Het kostte de tuners ook weer erg veel moeite om te leren omgaan met de ECU (MSD80) en bijbehorende directe injectie. Je kan niet "ff" een aftermarket systeem installeren. Ik zelf heb voor een Flash apparaat gekozen (Cobb), er zijn ook piggybacks (Procede ).

groetjes,
Jeroen
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by LCR »

Welkom...
BMW is ook de enige betaalbare sportieve merk niet-japanse merk die me een beetje interesseert naast de Honda's. Wel jammer dat er weer teveel rondrijden vind ik....
Sneaky heeft iid erg extreme Honda's...
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by mrkeffo »

Stomme BMW's ! Kuch je zou er maar dagelijks mee werken bij BMW den haag :D en tja krap gebouwd is t zeker bij de uitlaat spruitstukke enzo.
dubversion
Posts: 54
Joined: Mon Jul 08, 2013 12:30 pm

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by dubversion »

@LCR : Thanks !
@ MrKeffo: klinkt als een leuke baan. Als monteur ?

groetjes,
Jeroen
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by mrkeffo »

Ja klopt helemaal ;)
dubversion
Posts: 54
Joined: Mon Jul 08, 2013 12:30 pm

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by dubversion »

mrkeffo, ik heb je een PM gestuurd !
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Re: Groetjes vanuit een BMW - sorry, geen Honda :(

Post by mr. X »

En als je er een wil kopen mag je mij een berichtje sturen. Heb sinds kort een job hop gedaan en ben terug bij BMW als verkoper ;)
Post Reply