Trillen EP3

Hier alles over dempers, Veren, Draagarmen en de rest van het onderstel
Bubbels**
Posts: 225
Joined: Thu Jan 10, 2013 2:14 pm

Trillen EP3

Post by Bubbels** »

Hallo,

sinds mijn nieuwe velgen (18", 8.5, ET+42) onder de EP3 zitten trilt hij helemaal: je voelt het in de zetel, stuur, gaspedaal, aan je voeten als passagier, aan het dashboard, aan de deur,...
Het trillen begint pas rond 115km/h en eens over de 125-130km/h is het ook weer verdwenen.
Linksvoor horen we ook iets trillen/tikken aan die snelheid. Constant "tik tik tik tik tik...", redelijk luid want zelfs als passagier kun je het horen.
Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

De banden zijn goed gebalanceerd en geblazen, en de juiste centreerringen zitten rond de velgen. De CTR is ook pas uitgelijnd: perfect vooraan.
Achteraan zie je zo al dat er wat camber is, maar dat had ik ook met de EP3 velgen en 5zigens, dus zou het niet aan mogen liggen.
Je voelt het ook het hardst aan de bestuurderskant.
Op het eerste zicht lijken de velgen ook allemaal recht, ze zijn nagelnieuw en de banden ook...
Dickiecrx-vt
Posts: 187
Joined: Tue Apr 03, 2007 12:05 pm

Re: Trillen EP3

Post by Dickiecrx-vt »

Je had er met de oude wielen geen last van? Dan ligt het aan de 18 inch.. Misschien krom of toch fout gebalanceerd.
een opeens juichende uitlaatbrul geeft aan dat Dr Jekyll achterin is gaan zitten en dat Mr Hyde de macht heeft overgenomen.
Bubbels**
Posts: 225
Joined: Thu Jan 10, 2013 2:14 pm

Re: Trillen EP3

Post by Bubbels** »

Nee, met de vorige wielen totaal geen last. Dus lijkt het ons ook logisch dat het aan de 18" ligt, we vinden gewoon niet wáár het aan ligt.
Alles is al 2x geblanceerd bij twee verschillende bandencentrales. Linksvoor gaf bij de tweede keer 10-50, wat rotslecht was en ze dus terug goed gebalanceerd hebben tot 0-0.
Kan het zijn dat die balancering wijzigt bij een slag in de velg of band? Dat het slechter wordt als je er een eind mee rijdt?
Dickiecrx-vt
Posts: 187
Joined: Tue Apr 03, 2007 12:05 pm

Re: Trillen EP3

Post by Dickiecrx-vt »

Nee, die kans is klein. Op den duur kan het wel, maar niet in zo een korte tijd.
Zit er in 1 van de banden geen hoogteslag? ( band dus niet volledig rond )
een opeens juichende uitlaatbrul geeft aan dat Dr Jekyll achterin is gaan zitten en dat Mr Hyde de macht heeft overgenomen.
Bubbels**
Posts: 225
Joined: Thu Jan 10, 2013 2:14 pm

Re: Trillen EP3

Post by Bubbels** »

Dat heb ik nog niet bekeken... Kan ik dat voelen als ik erover wrijf?
dutchfv
Posts: 182
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:18 pm

Post by dutchfv »

Links voor en links achter de zelfde maat?
Ja dan die twee wisselen wordt het trillen minder, dan zit het probleem op dat moment achter. Wordt het erger nou ja je begrijpt het vast wel.

Onbalans is wel veel een kromme velg lijkt wel erg voor de hand liggend!
dutchfv
Posts: 182
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:18 pm

Post by dutchfv »

De hoeveelheid lood zegt niets over of de velg krom is of niet overigens.
Bubbels**
Posts: 225
Joined: Thu Jan 10, 2013 2:14 pm

Re: Trillen EP3

Post by Bubbels** »

Kromme velg zou echt balen zijn, daar valt niets aan te doen zeker?
Behalve een nieuwe velg kopen dan :(
Kan ik dat trouwens zien aan de velg? 'k Wil dan wel zeker zijn voor ik een nieuwe koop...

We zullen de achterste eens vooraan leggen en kijken wat het geeft...
De velgen zijn overal dezelfde maat ja, allen 18" 8.5j ET+42...

Bandencentrale zei trouwens dat als de ganse wagen trilt het probleem meestal van achteraan komt? Klopt dit?
dutchfv
Posts: 182
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:18 pm

Post by dutchfv »

De reactie op je stuur zal het ergst zij met het slechtste voor.
Ik zou niet weten waarom je het achter in de rest van de auto beter zou voelen.
Bubbels**
Posts: 225
Joined: Thu Jan 10, 2013 2:14 pm

Re: Trillen EP3

Post by Bubbels** »

Vandaag al het een en ander getest:
Achterwielen vooraan gelegd en voorwielen achteraan --> niet veel verschil, misschien nog iets ergere trillingen
Vooraan de originele type R wielen, achteraan de oorspronkelijke voorwielen --> GEEN trillingen
Vooraan de originele type R wielen, achteraan de oorspronkelijke achterwielen --> héél lichte trillingen, of 't zit in m'n hoofd.

Nu gaan we nog eens de originele achteraan leggen en de 18 duims vooraan en zien wat dat geeft... 't Moet dus echt iets met een of meerdere van die velgen zijn :confused:

Kan het aan de 8.5 of ET42 liggen? Dat hij dat vooraan "niet goed verdraagt" ?
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: Trillen EP3

Post by mrkeffo »

Ik denk toch echt dat of velg krom is of dat misschien een hobbel in een band zit. De velgwaarde maakt niks uit. Rij zelf met et35 8j nergens last van
Bubbels**
Posts: 225
Joined: Thu Jan 10, 2013 2:14 pm

Re: Trillen EP3

Post by Bubbels** »

Nu net het wat we dachten "goede wiel" vooraan geplaatst: geen trillingen.
Nu nog eens dat wat we denken dat het "slechte wiel" is vooraan steken en hopen dat het nu wel trilt. Want anders weet ik het toch niet meer -_-
Dan kunnen we gaan uitzoeken of er iets scheelt met de velg of met de band...

Edit: de schuldige is gevonden! De velg die linksachter zat, en we nu dus linksvoor gestoken hadden met EP3 velgen achteraan, is de slechte velg/ slechte band.
Hopelijk is het de band maar... Maandag eens langs de bandencentrale gaan en horen wat zij zeggen :)
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: Trillen EP3

Post by mrkeffo »

top. ben benieuwd laat ons t resultaat maar horen :)
dutchfv
Posts: 182
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:18 pm

Post by dutchfv »

Fijn dat mijn tips je geholpen hebben nou kijken hoe ze het oplossen.
Succes
Dickiecrx-vt
Posts: 187
Joined: Tue Apr 03, 2007 12:05 pm

Re: Trillen EP3

Post by Dickiecrx-vt »

Dickiecrx-vt wrote:Je had er met de oude wielen geen last van? Dan ligt het aan de 18 inch.. Misschien krom of toch fout gebalanceerd.



Mooi dat je het nu zeker weet...
Velgje laten maken of band vervangen of oude wielen er weer onder. ( is veel mooier! :) vind ik )
een opeens juichende uitlaatbrul geeft aan dat Dr Jekyll achterin is gaan zitten en dat Mr Hyde de macht heeft overgenomen.
Bubbels**
Posts: 225
Joined: Thu Jan 10, 2013 2:14 pm

Re: Trillen EP3

Post by Bubbels** »

Deze ochtend dus langs de bandencentrale geweest: dat wiel nog maar eens laten balanceren en zat weeral op 30g :confused:
Teruggeplaatst, ritje gemaakt: nog altijd hetzelfde getril vanaf 110-130 dus terug naar de bandencentrale.
Wiel er opnieuw afgehaald en op het balanceer toestel geplaatst: wééral 40g in onbalans :mad:

Volgens hen kan dit enkel aan de band liggen, dus wordt er asap een nieuwe besteld! Aan de velg zelf is ook totaal niets te zien. Een kromme velg zou toch zichtbaar moeten zijn?
Dan maar hopen dat het probleem opgelost is met de nieuwe band.
Blijkbaar zouden deze Falkens nogal regelmatig eens met productiefouten komen...
Armada
Posts: 38
Joined: Thu Jan 03, 2013 5:44 pm

Re: Trillen EP3

Post by Armada »

Hangt er een beetje vanaf hoe krom de velg is. Over het algemeen kun je wel wat zien wanneer de velg op het balanceer apparaat gaat, maar de slinger kan ook heel subtiel zijn.
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: Trillen EP3

Post by mrkeffo »

Hmm je zou bijna zeggen dat dat balanceer apparaat ookniet deugd 40gr is wel heel veel in eens.(werk zaterdag ochtend ok bij een bandenzaak en moet zegge 5-10 gram verschil heb je welis in dezelfde beschreven situatie maar 40gr nognooit gezien zo een drastisch verschil) Hopelijk bied een nieuwe band de oplossing!
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Trillen EP3

Post by Gaskleppie »

Is de band wel netjes rond de velg gelegd? Mijn bandenboer levert de duurdere velgen en die haalt de band opnieuw los en verdraaid hem 180graden als hij dit soort afwijkingen ziet. Puur omdat dit soort afwijkingen nauwelijks goed te krijgen zijn met lood.
Zet ook eens de losse velg in het balanceer apparaat. Dan weet je hoe die er aan toe is. En wordt die velg wel goed gemonteerd op het balanceer apparaat? Ik heb genoeg keer gezien dat ze de verkeerde hub gebruikte en ze ten onrechte hele plakken lood gebruikten.

Zelf heb ik op mn semi race velgen met R888's niet eens lood laten plaatsen. En trillen doen ze niet!
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Re: Trillen EP3

Post by LCR »

Gaskleppie wrote:Is de band wel netjes rond de velg gelegd? Mijn bandenboer levert de duurdere velgen en die haalt de band opnieuw los en verdraaid hem 180graden als hij dit soort afwijkingen ziet. Puur omdat dit soort afwijkingen nauwelijks goed te krijgen zijn met lood.
Zet ook eens de losse velg in het balanceer apparaat. Dan weet je hoe die er aan toe is. En wordt die velg wel goed gemonteerd op het balanceer apparaat? Ik heb genoeg keer gezien dat ze de verkeerde hub gebruikte en ze ten onrechte hele plakken lood gebruikten.

Zelf heb ik op mn semi race velgen met R888's niet eens lood laten plaatsen. En trillen doen ze niet!


hmmm.....zonder lood? Dat's een goede velg!
Zelfs heeft de bandenboer die de R888 importeert (volgens mij) een hele plak lood moeten gebruiken voor 1 van mijn velgen.
Is het zo dat de velg krom is of dat de band weer opnieuw ingezet moet worden?
Het rare is...stuur trilt lichtjes met centreerring boven 120km/h....zonder niet :O
Post Reply