olievuldop ITR

Hier alle motorische gerelateerde onderwerpen
Post Reply
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

olievuldop ITR

Post by JDMTEG »

Vandaag ben ik een uurtje gaan rijden op het circuit in Zolder. Na 45 minuten met één enkele pauze van zo een 10 minuten hield de wagen zich in in de eerste linkse bocht.
Hierdoor ben ik wat van het gas gegaan omdat ik dacht dat de motor niet genoeg benzine zou krijgen. De bak was ook bijna leeg.
Ik heb dan 2 rondjes rustig aan gereden en heb daarna opnieuw geprobeerd om door te rijden. Maar opnieuw hetzelfde probleem. Terug inhouden van de motor.
De vtec sloeg wel nog op maar pas bij een hoger toerental. Althans dat meen ik me nog te herinneren. Na dit ben ik dan maar de pits in gereden. Ik heb heel het zaakje laten afkoelen
en aangezien de sessie toch voorbij was ben ik erna maar naar huis gereden.
Eens thuis gekomen en toen ik bezig was mijn OEM wielen terug te monteren merkte ik olie op m'n voorbumper. Toen vreesde ik dus het ergste. De kap open gedaan en toen zag ik dat
de olievuldop afgebroken was. Het deel met de schroefdraad zat er nog in maar de rest was verdwenen. Uiteraard hing onder de kap alles vol met olie.
Gelukkig heeft een vriend van me zeer snel kunnen helpen en heeft hij me een andere dop bezorgd.
Olie bij doen, nieuwe vuldop er op en het zaakje reinigen. Hopelijk is er geen verdere schade aan de motor gebracht.

Maar nu is wel mijn vraag. Heeft nog ooit iemand dit mee gemaakt en wat kan de oorzaak zijn dat een olievuldop stuk gaat?
Leeftijd van de vuldop en daardoor misschien de kunststof verduurt? Of te vast aangedraaid wat me zeer sterk zou verbazen? Ik had deze morgen nog het oliepijl gecheckt en er een beetje bij gevuld.
De vuldop heb ik dan gewoon met de hand goed aan gedraaid.
Misschien dat iemand hier een antwoord op heeft.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: olievuldop ITR

Post by Jo& »

Ging je olie lampje ook niet branden?
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Re: olievuldop ITR

Post by JDMTEG »

Nope... na de 'rit' heb ik het oliepijl gecheckt en er was geen druppel te bespeuren op de oliepijlstok. Ik heb toen de olie, zo een 2liter die ik nog had staan, bij gevuld maar toen gaf de oliepijlstok al iets teveel aan.
dus volgens mij was er iets meer dan een liter uit.
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: olievuldop ITR

Post by mrkeffo »

Apart verhaal. Lijkt toch soort materiaal moeheid van de oliedop. Hopelijk heeft t geen nadelige schade opgeleverd.
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Re: olievuldop ITR

Post by JDMTEG »

Dat zal afwachten zijn. Momenteel loopt de motor nog steeds als een zonnetje. Ik merkte vandaag totaal geen problemen op.
kamelenjager
Posts: 145
Joined: Mon Apr 28, 2008 1:50 pm

Re: olievuldop ITR

Post by kamelenjager »

Ik denk dat je twee afzonderlijke problemen hebt, natuurlijk de olievuldop.
Betreft het inhouden denk ik dat het brandstof betreft, met de crx heb ik het ook al de tank (in stilstand) nog meer dan 1/3 vol is, geeft dit al problemen tijdens stevig circuit werk.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: olievuldop ITR

Post by Gaskleppie »

Dat inhouden komt bijna 100% zeker door een uitvallende Vtec door olie tekort! Ik hoop dan ook dat je een hele goede olie in je motor hebt zitten anders hebben je lagerschalen ook een aardige optater gekregen. Als dat zo is zal je dat de komende tijd wel gaan merken. Let op tikkende geluiden als de motor koud is of op onbelaste toerentallen in de buurt van de 2500 a 3000 rpm.
Ook een olielampje wat net even langer aanblijft nadat een koude start kan dit aangeven. Even goed opletten dus de komende weken!
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Re: olievuldop ITR

Post by JDMTEG »

Bedankt voor de tips Frank.
Ik ben maandag nog richting Nordschleife gereden en momenteel klinkt de motor zo goed als perfect.
Ik zal wel eens extra opletten tussen die toerentallen die je op geeft.
Post Reply