KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Hier alles over dempers, Veren, Draagarmen en de rest van het onderstel
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by Lucas79 »

Hoi,

Ik wil mijn FN2 gaan upgraden met een schroefset en zit te twijfelen tussen KW en TEIN. Ik gebruik de FN2 zowel op de openbare weg als af en toe op het circuit. Graag hoor ik jullie ervaring met beide schroefsets en de eventuele voor-/nadelen van elkaar.

Bedankt alvast!

KW site: http://shop.kw-suspensions.eu/index.php?mg=26&pg=160&page=1&psg=249&sort=&view=list&reset_filter=1

TEIN site: http://www.tein.com/products/super_street.html
Deus Ex Machina!
thomy985
Posts: 32
Joined: Fri Dec 09, 2011 4:44 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by thomy985 »

tein ftw!
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by mrkeffo »

Ik ben zeer tevreden over mijn kw set in ieder geval. Wat voor mij de doorslag gaf is inox.. Blijft echt super netjes! En tja wegligging vind ik ook aangenaam!
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by Gaskleppie »

Voor straat en circuit gebruik zou ik zeker voor de KW set gaan. De demping van zo'n set is echt geweldig goed. Een variant 2 set zou alleen wel iets te licht kunnen zijn. Zelfs de variant 3 is op straat goed te doen.
Tein wordt in mijn ogen te veel gehyped....
Ik heb het er zelf onder gehad dus heb er meer dan genoeg ervaring mee. De demping van KW is gewoon beter, punt!
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by Lucas79 »

Gaskleppie wrote:Voor straat en circuit gebruik zou ik zeker voor de KW set gaan. De demping van zo'n set is echt geweldig goed. Een variant 2 set zou alleen wel iets te licht kunnen zijn. Zelfs de variant 3 is op straat goed te doen.
Tein wordt in mijn ogen te veel gehyped....
Ik heb het er zelf onder gehad dus heb er meer dan genoeg ervaring mee. De demping van KW is gewoon beter, punt!


Het grootste verschil (behalve de prijs) tussen de V2 en V3 wat ik gezien heb is dat de V3 de "damping" en "rebound" en apart in te stellen is. Ik neem aan dat ze daarmee bedoelen de "stijfheid" en "de snelheid/kracht" waarmee het wiel terug geduwd wordt? en mijn vervolg vraag is dan, is het de extra euro's echt waard om dit los van elkaar in te stellen? Of zijn er nog andere voordelen aan de V3 set die ik even over het hoofd zie?
Deus Ex Machina!
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by Gaskleppie »

Niet alleen de demping zal anders zijn, ook de veren zullen zwaarder zijn wat ten goede komt aan het overhellen en dus bochtensnelheid ;)
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by donkeykong »

Tein is wel goed, alleen moet je dan denken aan de duurdere sets. Beter kw nemen ja
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by Lucas79 »

Mooi antwoord Frank, toevallig op cursus geweest gisteravond?

...

Toevallig, ik ook. Die hebben prima antwoord gegeven op mijn vraag, zonder dat ik de vraag gesteld heb. :D

...

Wordt dus de KW3 en dan een mooi stukkie asvalt met wat bochten uitzoeken om eerst de "bump" en dan de "rebound" aan te voelen en in te stellen.

Iedereen alsvast bedankt voor de reacties!
Deus Ex Machina!
vmv
Posts: 22
Joined: Sat Jan 12, 2013 4:22 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by vmv »

Gaskleppie wrote:Niet alleen de demping zal anders zijn, ook de veren zullen zwaarder zijn wat ten goede komt aan het overhellen en dus bochtensnelheid ;)


Was een leuke cursusavond inderdaad!

Wel even voor de goede orde:
Het overhellen van de auto hoeft niet per definitie negatief te werken op je (maximale) bochtsnelheid natuurlijk!
Overhellen zelf doet niet zo veel, het is vooral het effect van het overhellen op het camber van je wielen/banden wat je handling verminderd.

Heb zelf wel ervaring met de TEIN (TEIN-RA) maar niet met de KW-sets.

Is denk ik wel leuk/belangrijk/interessant om te weten wat je spring-rate is die er dan voor je auto geleverd wordt .
Bij de TEIN-RA kon je bepalen welke springrate je veren moesten hebben.
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by Lucas79 »

Als ik de cursus goed begrepen heb, moet ik deze (Buddyclub Roll Centre Adjusters) er ook bij bestellen.

Voor diegene die er gisteren niet bij waren en geïnteresseerd zijn. Dit is erg interessant voor iedereen die zijn auto verlaagd heeft:

WHAT IS ROLL CENTER?

While a vehicle corners, the movement of suspension is focused on the intersection (instant center) of the lines extended from the upper and lower suspension arms.
The intersection between the line from where the wheel contacts the road to the instant center (Point P) and the vehicle body centerline is the roll center (Point B).
With the stock suspension, the appropriate roll center has already been set from the factory.

ROLL INCREASES AFTER LOWERING?

Simply lowering the car results in an increase in the distance between the center of mass (Point A) and roll center (Point B) of the vehicle, even though the center of mass has dropped. When the distance between Point A and B increases, roll stiffness decreases, causing an increase in the amount of roll. The amount of roll can be controlled with the use of stiffer springs, but ride quality etc. suffers as a result. Cornering speed does not increase like originally thought.

Met andere woorden, het verlagen van de auto kan resulteren in lagere bochtsnelheid, of minder effect opleveren dan verwacht. Zoals tijdens de cursus meerdere keren uitgelegd, het is een samenspel van een groot aantal factoren.
Deus Ex Machina!
vmv
Posts: 22
Joined: Sat Jan 12, 2013 4:22 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by vmv »

Lucas79 wrote:Als ik de cursus goed begrepen heb, moet ik deze (Buddyclub Roll Centre Adjusters) er ook bij bestellen.
Voor diegene die er gisteren niet bij waren en geïnteresseerd zijn. Dit is erg interessant voor iedereen die zijn auto verlaagd heeft:

WHAT IS ROLL CENTER?
While a vehicle corners, the movement of suspension is focused on the intersection (instant center) of the lines extended from the upper and lower suspension arms.
The intersection between the line from where the wheel contacts the road to the instant center (Point P) and the vehicle body centerline is the roll center (Point B).
With the stock suspension, the appropriate roll center has already been set from the factory.

ROLL INCREASES AFTER LOWERING?
Simply lowering the car results in an increase in the distance between the center of mass (Point A) and roll center (Point B) of the vehicle, even though the center of mass has dropped. When the distance between Point A and B increases, roll stiffness decreases, causing an increase in the amount of roll. The amount of roll can be controlled with the use of stiffer springs, but ride quality etc. suffers as a result. Cornering speed does not increase like originally thought.

Met andere woorden, het verlagen van de auto resulteerd meestal in lagere bochtsnelheid. Zoals tijdens de cursus meerdere keren uitgelegd, het is een kwestie van compromissen sluiten.


Niet te snel gaan hoor :)
Even teruggrijpend op de tekst die je post: "Cornering speed does not increase like originally thought.
Er staat NERGENS dat je bochtsnelheid LAGER wordt, alleen maar dat je bochtsnelheid niet toeneemt in de mate waarin je het (misschien) gedacht had. Dat is heel duidelijk niet hetzelfde.
Je weight transfer wordt minder bij het verlagen van je auto, wat een voordeel is. Je rol-moment neemt echter toe, maar voor beide geldt dat dat niet automatisch in dezelfde verhouding hoeft te zijn. En, nogmaals, het rollen van de auto is wellicht lastig voor de bestuurder, maar het verandert niets aan de totale weight transfer naar de buitenwielen.

Vergeet ook niet dat je méér doet dan alleen de auto verlagen. Je zaagt neem ik aan niet gewoon een stukje van je veren af (hoop ik).
Nee, je wijzigt de auto door:
- de auto te verlagen
- stijvere veren te monteren (ze hoeven niet eens korter te zijn)
- hardere dempers te monteren

Met ELK van die afzonderlijke stappen verander je het gedrag van je auto, niet alleen in de bocht, maar ook bij rechtuit rijden, accelereren en remmen.
En wat je nu voorstelt is er nog een 4e component aan toe te voegen ook :)
Maakt het er niet simpeler op natuurlijk om dan naderhand te gaan bepalen welk onderdeel welk effect heeft...
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by Lucas79 »

vmv wrote:Niet te snel gaan hoor :)
Even teruggrijpend op de tekst die je post: "Cornering speed does not increase like originally thought.
Er staat NERGENS dat je bochtsnelheid LAGER wordt, alleen maar dat je bochtsnelheid niet toeneemt in de mate waarin je het (misschien) gedacht had. Dat is heel duidelijk niet hetzelfde.
Je weight transfer wordt minder bij het verlagen van je auto, wat een voordeel is. Je rol-moment neemt echter toe, maar voor beide geldt dat dat niet automatisch in dezelfde verhouding hoeft te zijn. En, nogmaals, het rollen van de auto is wellicht lastig voor de bestuurder, maar het verandert niets aan de totale weight transfer naar de buitenwielen.

Vergeet ook niet dat je méér doet dan alleen de auto verlagen. Je zaagt neem ik aan niet gewoon een stukje van je veren af (hoop ik).
Nee, je wijzigt de auto door:
- de auto te verlagen
- stijvere veren te monteren (ze hoeven niet eens korter te zijn)
- hardere dempers te monteren

Met ELK van die afzonderlijke stappen verander je het gedrag van je auto, niet alleen in de bocht, maar ook bij rechtuit rijden, accelereren en remmen.
En wat je nu voorstelt is er nog een 4e component aan toe te voegen ook :)
Maakt het er niet simpeler op natuurlijk om dan naderhand te gaan bepalen welk onderdeel welk effect heeft...


Oops, Je hebt helemaal gelijk, heb mijn tekst ietsje aangepast. Neemt niet weg dat het verlagen van de auto de afstand tussen het zwaartepunt en het rolpunt groter wordt... en als ik het goed begrepen heb, corrigeer je dat weer door die "roll-center-adjusters" Gelukkig zijn ze niet zo heel duur, dus kan mooi uitproberen of het een merkbaar verschil is. Heb ook al een mailtje naar KW gestuurd om te vragen of zij denken dat het een voordeel oplevert. Ben benieuwd wat hun reactie is.
Deus Ex Machina!
vmv
Posts: 22
Joined: Sat Jan 12, 2013 4:22 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by vmv »

Lucas79 wrote:Oops, Je hebt helemaal gelijk, heb mijn tekst ietsje aangepast. Neemt niet weg dat het verlagen van de auto de afstand tussen het zwaartepunt en het rolpunt groter wordt... en als ik het goed begrepen heb, corrigeer je dat weer door die "roll-center-adjusters" Gelukkig zijn ze niet zo heel duur, dus kan mooi uitproberen of het een merkbaar verschil is. Heb ook al een mailtje naar KW gestuurd om te vragen of zij denken dat het een voordeel oplevert. Ben benieuwd wat hun reactie is.


Maakt helemaal niet uit.....
Maar toch even een hele andere vraag, of misschien dezelfde in een ander jasje.

Waaruit maak jij op dat het vergroten van de afstand tussen CG en RC NADELIG zou zijn voor je wegligging ???? :) :)

Of anders gezegd, waarom wil je iets 'corrigeren' als je nog helemaal niet weet of het uberhaupt een probeem is??
:confused: :confused: :confused:

Heb het ergens anders ook al gezegd:
Het gaan ROLLEN van je auto is niet een OORZAAK maar een GEVOLG-actie van de auto :)
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by Martin.O »

voordat jullie helemaal los gaan vertelde de beste man dat het altijd een compromie was

en dat één antwoord van hem weer drie nieuwe vragen oproep
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by integra »

Who, dan word dit het grootste topic van het forum.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by Gaskleppie »

vmv wrote:Maakt helemaal niet uit.....
Maar toch even een hele andere vraag, of misschien dezelfde in een ander jasje.

Waaruit maak jij op dat het vergroten van de afstand tussen CG en RC NADELIG zou zijn voor je wegligging ???? :) :)

Of anders gezegd, waarom wil je iets 'corrigeren' als je nog helemaal niet weet of het uberhaupt een probeem is??
:confused: :confused: :confused:

Heb het ergens anders ook al gezegd:
Het gaan ROLLEN van je auto is niet een OORZAAK maar een GEVOLG-actie van de auto :)


Een grotere afstand tussen je rollcenter en je zwaartepunt geeft meer roll, punt.
Een grotere roll zorgt voor minder grip door de extra gewichtsverplaatsing en een slechtere plaatsing van de band tov het asfalt, punt.

Dus waarom zo wantrouwend over de stelling dat hij iets wil doen om dit te vermijden?
Misschien is het probleem niet zo groot als hij denkt, maar door er iets aan te doen vermijd hij in ieder geval dat hij er veel van gaat merken. Niks mis mee toch?

En of dat nou een gevolg of een oorzaak is is eigenlijk ook helemaal niet interessant, je wil geen overmatige roll hebben, dus probeer je dat met de middelen die daarvoor te krijgen zijn voorkomen.

Ik zie het probleem niet zo....
vmv
Posts: 22
Joined: Sat Jan 12, 2013 4:22 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by vmv »

Gaskleppie wrote:Een grotere afstand tussen je rollcenter en je zwaartepunt geeft meer roll, punt.


Helemaal mee eens, klopt AFAIK voor elke normale verlaging van een auto.

Gaskleppie wrote:Een grotere roll zorgt voor minder grip door de extra gewichtsverplaatsing...


DAT klopt dus NIET !! :) Er is helemaal géén extra gewichtsverplaatsing door grotere roll.
De roll van de auto is het gevolg van de gewichtsverplaatsing, NIET de oorzaak. Zelfs als je je wielen zonder bewegende draagarmen, veren en demping aan je carosserie zou vastzetten (als een oude boerenkar) zou je nog steeds dezelfde gewichtsverplaatsing hebben.
De gewichtsverplaatsing wordt uitsluitend veroorzaakt door de massa van de auto en de bochtsnelheid.
Het enige wat een (heel klein) effect heeft is dat het zwaartepunt zich enigszins verplaats omdat de carosserie een andere stand heeft ten aanzien van de aarde.

Gaskleppie wrote:... en een slechtere plaatsing van de band tov het asfalt, punt.


Dat KAN kloppen, maar dat hangt dus o.a. af van je beginstand. Als door het rollen van de auto je band mooi loodrecht op de weg komt te staan is er eigenlijk niets aan de hand. Vergeet niet dat juist door het verlagen het (negatieve) camber van je wielen vergroot, met als gevolg dat juist door het rollen het buitenste wiel weer mooi rechtop komt te staan in de bocht.

Gaskleppie wrote:Dus waarom zo wantrouwend over de stelling dat hij iets wil doen om dit te vermijden?
Misschien is het probleem niet zo groot als hij denkt, maar door er iets aan te doen vermijd hij in ieder geval dat hij er veel van gaat merken. Niks mis mee toch?

En of dat nou een gevolg of een oorzaak is is eigenlijk ook helemaal niet interessant, je wil geen overmatige roll hebben, dus probeer je dat met de middelen die daarvoor te krijgen zijn voorkomen.

Ik zie het probleem niet zo....


:) Ik ben niet wantrouwend, integendeel. Maar als je er bij voorbaat al van uit gaat dat je een probleem hebt, zonder dat je nog maar één schroefje aan je auto hebt veranderd dan vind ik dat toch wel enigszins voorbarig.
Eén van de redenen waarom men vaak denkt dat je door het verlagen van de auto minder roll hebt is omdat óm te verlagen kortere EN STIJVERE veren worden gemonteerd. Alleen al daardoor wordt het grootste deel van de in principe grotere roll al weer opgevangen of zelfs verminderd. Als je dan ook nog eens de OEM dempers hebt vervangen door stuggere exemplaren is het probleem bij voorbaat al weer opgeheven.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by Gaskleppie »

Als je een lelijke eend als overdreven voorbeeld neemt kan je wel degelijk stellen dat roll voor extra gewichtsverplaatsing geeft. De carrosserie hangt namelijk extra ver over.
Neem deze foto even als voorbeeld:
Image
Sterk overdreven natuurlijk, maar er is wel degelijk een extra verplaatsing van gewicht. In mindere mate is dat dus ook geldig voor onze auto's.
Dus daar mag hij best iets tegen doen :)

De roll is idd een gevolg van de slechtere geometrie, dus als je het weet te voorkomen heb je ook niet de extra roll.....
vmv
Posts: 22
Joined: Sat Jan 12, 2013 4:22 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by vmv »

Gaskleppie wrote:Als je een lelijke eend als overdreven voorbeeld neemt kan je wel degelijk stellen dat roll voor extra gewichtsverplaatsing geeft. De carrosserie hangt namelijk extra ver over.
Neem deze foto even als voorbeeld:
Image
Sterk overdreven natuurlijk, maar er is wel degelijk een extra verplaatsing van gewicht. In mindere mate is dat dus ook geldig voor onze auto's.
Dus daar mag hij best iets tegen doen :)

De roll is idd een gevolg van de slechtere geometrie, dus als je het weet te voorkomen heb je ook niet de extra roll.....


Een 2CV is misschien inderdaad een té overdreven voorbeeld.

Maar krijg toch het idee dat je oorzaak<->gevolg door elkaar blijft halen :)

De roll is idd een gevolg van de slechtere geometrie


Weet niet of ik exact begrijp wat je bedoeld, maar roll op zich wordt natuurlijk niet door de geometrie veroorzaakt :)
Als je het EXTRA rollMOMENT (als in: koppel) bedoeld, dan heb je gelijk, dat komt inderdaad omdat de afstand tussen zwaartepunt en rolpunt groter wordt. Maar de roll an sich komt alleen door het verschil in ZP en RP in combinatie met de gewichtsverplaatsing wat een draaimoment genereerd.
(als die twee punten in het zelfde horizontale vlak zouden liggen zou je helemaal geen roll hebben, hoeveel gewichtsverplaatsing je ook hebt).
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: KW Coilover V2 of TEIN Superstreet voor mijn FN2

Post by Gaskleppie »

Dat is inderdaad wat ik de hele tijd al probeer duidelijk te maken.....

Een lelijke eend als voorbeeld is dus toch zo gek nog niet...
Post Reply