Remtang ITR

Vragen, informatie en instructie mbt Remmerij
User avatar
encho
Posts: 94
Joined: Sun Oct 21, 2012 11:14 am

Remtang ITR

Post by encho »

Beste allen,

Ik heb vandaag geconstateerd dat mijn linkerremblokken veel sneller slijten dan mijn rechter (achterzijde).
Mijn monteur geeft aan dat de remtang vervangen moet worden (we hebben al eerder met het remsysteem gestoeid, omdat het een tijdje terug voor een slijpend geluid zorgde).

Mijn vragen:
Is dit inderdaad het geval?
Welke remtang is goed en betaalbaar? En waar kan ik die bestellen?

Hierbij foto's het is werkelijk absurd! :p

Image

Image
Blood, sweat and gears. Life in between the racing stripes.
User avatar
CyRaX
Posts: 929
Joined: Mon Jan 19, 2004 2:51 pm

Re: Remtang ITR

Post by CyRaX »

Je kunt de remtang vervangen of reviseren. Als je gaat reviseren zou ik meteen beide doen.

Anders kan je een nieuwe halen bij de dealer....via hondaoriginalparts....Ebay.....of ergens anders.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Remtang ITR

Post by Jo& »

Wow!
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: Remtang ITR

Post by mrkeffo »

Iemand die zeer handig is met reviseren is Autokraai in ieder geval. Ik kreeg het toendertijd niet voor elkaar om de stofhoes weer over de zuiger te krijgen van de achterste klauwen omdat die relatief smal zijn. Hun hebben mooie tooltjes ervoor. :)
User avatar
encho
Posts: 94
Joined: Sun Oct 21, 2012 11:14 am

Re: Remtang ITR

Post by encho »

Dank voor de reacties!
Ja, ik kan niet oordelen wat de beste oplossing is. Ga nog even stoeien met de prijzen!
Blood, sweat and gears. Life in between the racing stripes.
User avatar
encho
Posts: 94
Joined: Sun Oct 21, 2012 11:14 am

Re: Remtang ITR

Post by encho »

Mijn auto trekt nu ook een beetje naar rechts.
Kan dit een gevolg zijn van de linkerachterrem? Nieuwe blokken zitten erop, ik check volgende week het verschil met rechts en dan ga ik besluiten welke actie ondernomen wordt!
Blood, sweat and gears. Life in between the racing stripes.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Remtang ITR

Post by Jo& »

Misschien blijft aan een kant de rem wel hangen, slijt hij daarom zo hard en trekt hij daarom naar een kant....?
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Re: Remtang ITR

Post by integra »

Gewoon uit elkaar trekken en kijken wat de schade is aan beide klauwen. als er te veel metaal aangetast is gewoon nieuwe kopen.
En anders even reviseren.

De stof hoesjes heb je geen tool voor nodig. zit er in 1 seconde om heen. je moet alleen even voorzichtig zijn dat je hem niet stuk maakt.
Maar dit is ook echt niet iets wat van gister is, als er zo veel verschil is blijft er al een tijdje 1 hangen.
Maskertje
Posts: 507
Joined: Mon Apr 17, 2006 9:14 am

Re: Remtang ITR

Post by Maskertje »

Ja, je moet vervangen. Na 10 jaar zijn meeste klauwen wel aan hun einde toe, zeker de achterklauwen met hun handremmechanisme.
Het wordt vaak van kwaad tot erger. Reviseren kan helpen, maar je probleem kan in een korte termijn weer terugkomen.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar beste is om em compleet met een nieuwe te vervangen.
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Re: Remtang ITR

Post by Martin.O »

zelf doen! lijkt heel moeilijk maar als je de volgorde weet en een oem revisieset neemt dan kan je het beter doen dan menig garagebedrijf en dan heb je weer wat geleerd

misschien kan martijn een how toe plaatsen incl het stofhoes terugplaats filmpje gereedschap ding
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Re: Remtang ITR

Post by integra »

@ Maskertje , Als je een remklauw goed reviseerd is hij weer als nieuw en kan hij er weer 10 jaar tegen aan.
Ik zou kijken martin wat ik nog heb aan foto's enz. Als ik tijd heb zet ik het er even op. Als er in de tussentijd mensen zijn met de behoefte een how-to
te plaatsen. be my guest. ik heb niet zo veel tijd.
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Re: Remtang ITR

Post by Martin.O »

en ik weet niet hoe je het moet plaatsen
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Remtang ITR

Post by Jo& »

Volgensmij is reviseren hele normale gang van zaken na paar jaa tov vervangen...
Maskertje
Posts: 507
Joined: Mon Apr 17, 2006 9:14 am

Re: Remtang ITR

Post by Maskertje »

integra wrote:@ Maskertje , Als je een remklauw goed reviseerd is hij weer als nieuw en kan hij er weer 10 jaar tegen aan.
Ik zou kijken martin wat ik nog heb aan foto's enz. Als ik tijd heb zet ik het er even op. Als er in de tussentijd mensen zijn met de behoefte een how-to
te plaatsen. be my guest. ik heb niet zo veel tijd.


Hangt ervan af wat je verstaat onder reviseren. Want alleen een stofhoesje vervangen zoals door enkelen hier wordt aangegeven, is niet reviseren.
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: Remtang ITR

Post by mrkeffo »

Ik had alleen aangegeven dat de stofhoes bij mij niet meeviel om erop te krijgen. Uiteraard ook zuiger met kering vervangen.
vmv
Posts: 22
Joined: Sat Jan 12, 2013 4:22 pm

Re: Remtang ITR

Post by vmv »

Nieuwe kopen is de meeste simpele en dure oplossing,

Maarre, misschien domme vraag, wat SLIJT er dan precies aan een remklauw?
Volgens mij is het doorgaans een redelijk solide constructie (beetje grof gegoten misschien) waarin een paar zuiger(tjes) bij het remmen een paar mm heen en weer bewegen onder hydraulische druk.

En That's it !!

Wat je wel krijgt is dat in jarenlang gebruik het hele gebeuren warm/koud/warm/koud wordt en tevens een enorme hoeveelheid troep en stof over zich heen krijgt. Rubbertjes verouderen en drogen uit, vet spoelt langzaam weg enz.
Kwestie van demonteren, goed schoonmaken, eventuele roest op de zuigers verwijderen, hoesjes vervangen en weer in elkaar zetten. Tevens een mooi moment uiteraard om ze bv. te laten spuiten of poedercoaten.
Ik ken de klauwen van een ITR niet, maar het principe van ALLE hydraulische remmen is al tientallen jaren hetzelfde.
Dickiecrx-vt
Posts: 187
Joined: Tue Apr 03, 2007 12:05 pm

Re: Remtang ITR

Post by Dickiecrx-vt »

Remzuigers gaan vast zitten omdat vaak de remvloeistof niet optijd word ververst.
Remvloeistof trekt water aan en daardoor gaat de boel roesten en loopt vast.

Heb denk al een duizend tal remklauwen gangbaar gemaakt/gereviseerd. Rubbertje monteren is lastig, maar geeft niet echt problemen.

Als je spullen voor de remklauw besteld of gaat vervangen, neem dan OEM onderdelen van de dealer. Dat past altijd goed en is kwalitatief een stuk beter.
een opeens juichende uitlaatbrul geeft aan dat Dr Jekyll achterin is gaan zitten en dat Mr Hyde de macht heeft overgenomen.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Ja precies de klauw is behoorlijk slijtvast zijn de (kleine) onderdelen. Losmaken, schoonmaken revisisetje hoppa.
User avatar
encho
Posts: 94
Joined: Sun Oct 21, 2012 11:14 am

Re: Remtang ITR

Post by encho »

Is er iemand hier op het forum die het reviseren kan uitvoeren voor een leuke prijs?

Via de Honda dealer kan ik een revisieset bestellen voor € 67,31. Zou dan gelijk 2 doen.
Blood, sweat and gears. Life in between the racing stripes.
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Re: Remtang ITR

Post by integra »

idd, altijd 2 stuks. 2 voor of 2 achter.
Pff, Ik heb er echt veel werk aan gehad. Maar ze zijn ook weer nieuw nu. Ik Moet alleen de voorste nog maar dat is een makkie vergeleken met achter.
Post Reply