EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Alles over versnellingsbakken en koppelingen.
Post Reply
User avatar
ant1
Posts: 128
Joined: Wed Aug 08, 2012 10:12 am

EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by ant1 »

Kortgeleden een nieuwe koppeling van Competition Clutch Stage 1, 6 puck laten plaatsen. Optrekken sindsdien tot nu gaat niet zo soepel..Maar dit hoort waarschijnlijk bij de Sport/racekoppeling.

Image

Na ongeveer 400 km inrijden hoor ik bij het optrekken een vreemd gepiep.

Gisteren teruggegaan naar de monteur.
Bij de monteur de auto opgekrikt. Bij het optrekken zonder dat de voorwielen op de grond staan geen gepiep. Toen gas gegeven, koppeling ingehouden en daarna de motor uitgedaan zodat je ze bak hoort draaien waar een licht ratelend geluid vandaan komt.
Volgens hem komt het geluid uit de versnellingsbak.
Hij vertelde dat dit een fabrieksfout is en dat dit ook bij iemand anders het geval was. Diegene is toen naar Honda gegaan en heeft toen kosteloos een gereviseerde bak gekregen.
Iemand hier bekend mee?

Vandaag naar Honda de Ruiter Wateringen gebeld en met een monteur gesproken over het probleem. Volgens hem ligt het aan de "niet" originele koppelingsset en niet aan de bak.

Vandaag iemand gesproken die hij gehoord en gelezen heeft dat als er een aftermarket clutch in een EP geplaatst wordt, er een extra ring geplaatst kan worden waardoor het probleem misschien verholpen wordt. Misschien dat dit de oplossing is voor het probleem?

Mocht er iemand wat weten hoor ik het graag!
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by mrkeffo »

Maar de koppeling komt wel netjes vrij als je het pedaal intrapt? Dat lijkt ook een probleem te zijn zonder de washer erin?
User avatar
ant1
Posts: 128
Joined: Wed Aug 08, 2012 10:12 am

Re: EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by ant1 »

mrkeffo wrote:Maar de koppeling komt wel netjes vrij als je het pedaal intrapt? Dat lijkt ook een probleem te zijn zonder de washer erin?


Hey Keffo,

De klacht is een vervelend piepend geluid bij het optrekken vanuit stilstand, alsof je remblokken of wat anders aanloopt. Voorderest koppelt hij en ontkoppelt hij gewoon goed. Ik vind het wel een zwaar irritant geluid. Je hoort het binnen maar ook buiten de auto en daarbij ben ik van mezelf af een zware koppeling rijder.

Daarnet ook met Total Car Concept gebeld en het probleem aangegeven. De oplossing uit de link is bij hun niet bekend.
Voorderest vertelde hij dat aftermarket sport/race koppelingen deze geluiden kunnen geven en dat dit normaal en niet schadelijk is.
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by mrkeffo »

Oke wel erg vervelend in ieder geval! Zoals je het beschrijft lijkt het me gewoon aan de soort koppeling te liggen inderdaad. Volgensmij heeft Gangaran ook de 6 Puck versie zou hem is een pb sturen m.b.t geluid.
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Re: EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by CTR-Asch »

Uhh, ik weet niet hoe je erbij komt maar ik heb je dat niet verteld..
Ik heb je gewezen op iets wat het zou kunnen zijn.
Hoe dan ook. Je koppeling voelt niet echt lekker in mijn beleving.
Hij voelt veels te licht en het aangrijpingspunt zit heel laag bijna aan het eind.
Voelt een beetje als een versleten koppeling.
User avatar
ant1
Posts: 128
Joined: Wed Aug 08, 2012 10:12 am

Post by ant1 »

..
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by slydawg »

Dat gepiep ligt aan de koppeling.
Wat voor vliegwiel heb je? Nieuwe of oude?
Oude laten afdraaien/vlakken?
Waarom voor zo'n koppeling gegaan? Wat voor mods heb je dat je voor zo n koppeling gaat.
Denk dat je met dat geluid zal moeten leren leven.
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by mrkeffo »

ik heb dit gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=q3nwAXWLyV4

Eronder staat een reactie van Competition Clutch dat het met de samestelling van de koppeling te maken heeft i.v.m de extra aangrijpkracht die deze kan houden vergeleken met stock en dat het dus een compromie is..
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by Jo& »

Hmmm tnx for the share. Ik ben benieuwd of je het opgelost krijgt.
User avatar
ant1
Posts: 128
Joined: Wed Aug 08, 2012 10:12 am

Re: EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by ant1 »

slydawg wrote:Dat gepiep ligt aan de koppeling.
Wat voor vliegwiel heb je? Nieuwe of oude?
Oude laten afdraaien/vlakken?
Waarom voor zo'n koppeling gegaan? Wat voor mods heb je dat je voor zo n koppeling gaat.
Denk dat je met dat geluid zal moeten leren leven.


Geen idee wat voor vliegwiel erop zit, zowieso geen nieuwe. Ik denk dat het een standaard is.
Voorheen op mn standaard civic esi 94 had ik een F1 racing stage 1 koppeling laten plaatsen waar ik zeer tevreden over was. Die ging als een tierelier!! Voorderest weinig mods alleen een uitlaatlijn.

Over het geluid gesproken.. TCC vertelt mij dat het geluid door de pubplaat komt. Zij bieden mij een organische plaat aan die dit geluid niet zou maken..
User avatar
ant1
Posts: 128
Joined: Wed Aug 08, 2012 10:12 am

Re: EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by ant1 »

mrkeffo wrote:ik heb dit gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=q3nwAXWLyV4

Eronder staat een reactie van Competition Clutch dat het met de samestelling van de koppeling te maken heeft i.v.m de extra aangrijpkracht die deze kan houden vergeleken met stock en dat het dus een compromie is..


Ik heb een soort gelijk geluid dat op het filmpje te horen is..
DonkeyKong van het forum heeft dezelfde koppelingsset en heeft dit geluid al 2 jaar lang.
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Re: EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by donkeykong »

Het komt voornamelijk voor uit stilstand, in z'n 1. Wat ik wel merk is als je er langere tijd mee rijdt het allemaal wat warmer wordt en het geluid weg is. Soms komt het ook terug. ik heb geen problemen met schakelen etc.
Mijne is erin gegaan met een nieuw vliegwiel. Deze koppeling is echt wel een stuk beter dan een oem, bijt veel beter en voelt niet zo slap aan als een oem.
geluid wen je wel aan, is jdm yooooooo

het geluid kinkt trouwens bij mij iets anders, iets lager.
User avatar
ant1
Posts: 128
Joined: Wed Aug 08, 2012 10:12 am

Re: EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by ant1 »

donkeykong wrote:Het komt voornamelijk voor uit stilstand, in z'n 1. Wat ik wel merk is als je er langere tijd mee rijdt het allemaal wat warmer wordt en het geluid weg is. Soms komt het ook terug. ik heb geen problemen met schakelen etc.
Mijne is erin gegaan met een nieuw vliegwiel. Deze koppeling is echt wel een stuk beter dan een oem, bijt veel beter en voelt niet zo slap aan als een oem.
geluid wen je wel aan, is jdm yooooooo

het geluid kinkt trouwens bij mij iets anders, iets lager.


Ahaa.. bij jou komt het soms terug. Bij mij helaas blijvend, ook als alles warmgelopen is.
Zal binnenkort ook ff een filmpje posten :)
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Re: EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by Knite Force »

Zo klinkt het bij mij ook ongeveer ja.... :)
User avatar
opperbeun
Posts: 127
Joined: Sat Apr 21, 2012 5:22 am

Re: EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by opperbeun »

hi,

ik heb ook een Competition Clutch maar dan een stage 2 ik hoor geen enkel piepje of wat dan ook.
voor deze koppeling heeft er een exedy in gezeten in combinatie met een exedy vliegwiel.
Het vliegwiel heb ik laten zitten, de rest heb ik wel vervangen drukgroep enzo.
Honda civic EP3 wroemmmm wroemmmm;)
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: EP3 Koppelingsset vervangen Competition Clutch stage 1, 6 puck

Post by mrkeffo »

Volgensmij heb ik nog de oem koppeling maar mijne begint nu steeds zwaarder te trappen dus binnenkort aan vervanging toe verwacht ik. Zit nog beetje in twijfel welke ik neem exedy stage 1 of de competition stage 2 die jij in bezit hebt. En voor zover ik gelezen heb is facelift vliegwiel al lichter dus dat heeft niet zo veel nut? Welke adviseer jij/julie?
Post Reply