Page 1 of 1

Ideale lijnen Zandvoort

Posted: Sun Oct 28, 2012 7:24 pm
by Gaskleppie
Iemand kwam met het idee om mn afgelopen trackday filmpjes te gebruiken als voorbeeld om anderen te laten zien hoe je op Zandvoort hard kan gaan. De lijnen die ik hier rij zijn een mengeling van theoretische ideale lijnen en lijnen die ik van Tom Coronel en Donald Molenaar geleerd heb.

Doe er je voordeel mee!
Het "gereedschap van de dag" is een Honda Integra TypeR met 1.6Vti motor. Aan het vermogen ligt het dus niet ;)
Onderstel is goed (Intrax), remmen zijn goed (AP)
De key punten van deze ronden zijn:
Laat remmen, maar zeker niet te weinig remmen,
Veel snelheid meenemen de bocht in,
Aanvoelen wanneer je weer op het gas kan, niet te vroeg, niet te laat,
Banden niet overbelasten, niet te hard erin, niet te hard eruit,

1 van mn snellere rondjes met telemetrie,
http://www.youtube.com/watch?v=QiO82_Ll-8w

Een paar ronden achter elkaar met wat verkeer,
http://www.youtube.com/watch?v=63j2c82-Lbk

http://www.youtube.com/watch?v=cmsQDVgd0dc

En dit zijn daarvan de rondetijden,
Image

Image

Re: Ideale lijnen Zandvoort

Posted: Sat May 25, 2013 7:28 pm
by vmv
Hele snelle ronde :) :)
Mijn complimenten daarvoor. Filmpjes zijn gaaf om te zien.
Heb toevallig net afgelopen donderdagavond (23-5) mijn eerste trackday (avond) gehad op Zandvoort met wat instructie erbij.
Daarbij werd ook de ideale lijn uitgelegd en wij vervolgend uiteraard proberen die ook te volgen.

Valt mij op in het filmpje dat je bij het Scheivlak minder naar buiten gaat, en ook tussen Wilgenhaegebocht en Bocht 8 kom je ook minder naar buiten. En de Audi S bocht neem je helemaal anders dan mij werd uitgelegd.
Niet al kritiek bedoeld, maar het viel mij gewoon op. Gezien je rondetijden blijf ik vooralsnog ver achter je..

Re: Ideale lijnen Zandvoort

Posted: Sat May 25, 2013 9:22 pm
by NiQueZz
veel van die info wordt in dit filmpje uitgelegd.
http://www.youtube.com/watch?v=wVAzqxTYapc&list=UUP1posTW7NWFyoCbkAgycWQ&index=39

er is ook zo'n filmpje dat Donald Molenaar aan het rijden is.

Re: Ideale lijnen Zandvoort

Posted: Sun May 26, 2013 10:26 am
by Gaskleppie
@ Maarten,
De afwijkende lijnen die ik neem zijn destijds tips geweest van de heer Coronel. Lang niet alle auto's kunnen deze lijnen rijden, maar voor mij zijn ze zeker de snelste. Zeker de grotere kunnen bv onderin de Hunzerug niet zo'n korte lijn aanhouden. Door mijn geringe vermogen moet ik het hebben van de bochten dus leg ik daar dan ook de nadruk. Ik doe alles vrij vroeg in de bocht zodat ik maximaal kan uitaccelereren. Zodoende verlies ik niet te veel op de rechte stukken.

Ondertussen rij ik al weer wat harder met de zelfde setup. Mn record staat nu op 2:04,30

Hier nog 2 leerzame filmpjes.
3 rondjes in 1. Alle 3 in de 2:04's
http://www.youtube.com/watch?v=T1dyc6_GBJ4

Mooi vergelijk van power tov wegligging en remmen. De camera auto is een Audi S3 mwt 280pk, de Seat heeft 340pk. Raad maar wie uiteindelijk sneller is ;)
http://www.youtube.com/watch?v=WcSaB46xVFQ

Re: Ideale lijnen Zandvoort

Posted: Sun May 26, 2013 1:35 pm
by vmv
Gaskleppie wrote:@ Maarten,
De afwijkende lijnen die ik neem zijn destijds tips geweest van de heer Coronel. Lang niet alle auto's kunnen deze lijnen rijden, maar voor mij zijn ze zeker de snelste. Zeker de grotere kunnen bv onderin de Hunzerug niet zo'n korte lijn aanhouden. Door mijn geringe vermogen moet ik het hebben van de bochten dus leg ik daar dan ook de nadruk. Ik doe alles vrij vroeg in de bocht zodat ik maximaal kan uitaccelereren. Zodoende verlies ik niet te veel op de rechte stukken.

Ondertussen rij ik al weer wat harder met de zelfde setup. Mn record staat nu op 2:04,30

Hier nog 2 leerzame filmpjes.
3 rondjes in 1. Alle 3 in de 2:04's
http://www.youtube.com/watch?v=T1dyc6_GBJ4

Mooi vergelijk van power tov wegligging en remmen. De camera auto is een Audi S3 mwt 280pk, de Seat heeft 340pk. Raad maar wie uiteindelijk sneller is ;)
http://www.youtube.com/watch?v=WcSaB46xVFQ



Bedankt voor de reactie en de uitleg.
Vind zelf b.v. de lijn die jij rijdt in de Audi S bocht veel 'handiger' dan de 'officiele' lijn. Volgens mij is die juist te lang met eigenlijk teveel stuurwerk, en daardoor minder snel.
Maar goed, op een volgende dag op Zandvoort nog maar eens proberen :)

Re: Ideale lijnen Zandvoort

Posted: Mon May 27, 2013 3:24 pm
by Delta_lima
Hoe heet die app die je daar laat zien, met die ronde tijden ?

Re: Ideale lijnen Zandvoort

Posted: Mon May 27, 2013 7:25 pm
by slydawg
Harry's Laptimer, hele goeie app!

Re: Ideale lijnen Zandvoort

Posted: Fri Jun 21, 2013 10:47 am
by typerrrr
Delta_lima wrote:Hoe heet die app die je daar laat zien, met die ronde tijden ?


ja hoe heet die app?

Re: Ideale lijnen Zandvoort

Posted: Fri Jul 19, 2013 6:43 am
by Gaskleppie
Ogen open vandaag?

Re: Ideale lijnen Zandvoort

Posted: Fri Jul 19, 2013 8:10 am
by Martin.O
frankies laptimer,hele goeie appp!