Afscheuren lambdasonde van downpipe

Valt het niet binnen bovenstaande categorieen, plaats je vraag dan hier
Post Reply
User avatar
nickR
Posts: 322
Joined: Tue Sep 01, 2009 9:05 pm

Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by nickR »

Vanmorgen was ik in de garage om mijn wagen te laten uitlijnen.
Ik stap in de wagen rijd de hoek om en dacht eerst dat m'n uitlaat eronder losschoot,zoveel herrie.
Het bleek de achterste lambdasonde te zijn die eruit hing,na wat beter te kijken zag ik dat het helemaal was afgescheurd.
Ik hééél rustig terug naar de garage om te kijken wat we konden doen,ik zat in Oud-Beijerland en moest terug naar Rotterdam.
De Megan Racing downpipe heb ik vorig jaar gekocht bij Showoff en heb hun direct gebeld hoe het zat met de garantie.
Het kan meerdere oorzaken hebben,maar de "fopper"komt niet tegen de wagen en zit te hoog om de straat te raken.
We hebben de uitlaat gedemonteerd en gelukkig was er een lasser aanwezig op het industrieterrein die hem weer heeft vast gezet.
De lasser vond het ook een raadsel daar de lasnaad wel goed was,het moet dus een constructiefout zijn.

Ik heb Showoff een mail gestuurd met foto's en de factuur en moet afwachten hoe we hier uitkomen.

Image

Image

Image

Image
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Re: Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by JDMTEG »

Als het scheurt, is het altijd langs de las zoals op de foto. De las zelf is dikker dan het plaatwerk waardoor het niet zou kunnen dat de las zelf zou scheuren. Waarom deze vlak langs de las scheurt heeft de volgende reden... door het lassen is er in dit geval waarschijnlijk een te diepe inbranding geweest in het plaatwerk waardoor er een soort van kratertje ontstaat rondom het geheel wat inhoud dat de plaat op die plaats iets dunner geworden is dan de originele dikte van de plaat. Dus kan het daar ook makkelijker afbreken wat ook gebeurt is. Met ander woorden... slecht laswerk.
Hoe kan je dit voorkomen? De lasser hoort de vlam of smeltbad iets meer op de lasmoer te houden dan op het plaatwerk. Logisch aangezien de lasmoer dikker van materiaal is dan de plaat.

Wat mij betreft hoor je hier een nieuwe voor te krijgen... maar wie ben ik hé. :)
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by slydawg »

Ik zie dat de elleboog iets heeft geraakt, althans daar lijkt het op, op de hoek van de elleboog lijken wel schraap plekken te zijn.
Dat kan ook de reden zijn dat het stuk is gegaan.
Bij het gat op de pijp zie je ook 2 punten tegenover elkaar, dit lijken wel punten waar die langs is gebogen zeg maar, voordat die helemaal stuk ging.
User avatar
nickR
Posts: 322
Joined: Tue Sep 01, 2009 9:05 pm

Re: Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by nickR »

Dat idee had de lasser ook al. Showoff kwam met het verhaal dat de pipe ouder was dan één jaar ( jan. 2011 ) er in principe geen garantie op zat,dat er meerdere redenen konden zijn.
Showoff was ook van plan om het opnieuw te lassen,ik ben het met je eens dat ze mij een nieuwe horen te geven. Je mag toch wel verwachten dat een dergelijk product na zo'n korte tijd nog intact is.
Op dat moment moesten we met een oplossing komen zodat ik naar huis kon.
Ze wilde niet direct de deur dichtgooien en kijken hoe we hier kunnen uitkomen. Ik heb € 90,- moeten betalen voor het demonteren van de uitlaat en het lassen.
Maar,zoals eerder aangegeven,Showoff moet nog reageren op mijn mail met foto's.
User avatar
nickR
Posts: 322
Joined: Tue Sep 01, 2009 9:05 pm

Re: Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by nickR »

slydawg wrote:Ik zie dat de elleboog iets heeft geraakt, althans daar lijkt het op, op de hoek van de elleboog lijken wel schraap plekken te zijn.
Dat kan ook de reden zijn dat het stuk is gegaan.
Bij het gat op de pijp zie je ook 2 punten tegenover elkaar, dit lijken wel punten waar die langs is gebogen zeg maar, voordat die helemaal stuk ging.


Het heeft een paar honderd meter onder de wagen liggen bungelen voordat ik weer stapvoets bij de garage kon terug komen.
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Re: Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by vtec vince »

Als ik het goed zie zijn die 2 punten aan de bovenkant gebogen, mocht hij klem gezeten hebben en zo krachten te verduren gehad hebben zouden die 2 punten waar hij gebogen is aan de onderkant moeten zitten.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
slED9e
Posts: 398
Joined: Sun Jun 25, 2006 9:09 pm

Re: Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by slED9e »

Wel erg dun materiaal, en erg lange spacer. Vragen om moeilijkheden
User avatar
nickR
Posts: 322
Joined: Tue Sep 01, 2009 9:05 pm

Re: Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by nickR »

slED9e wrote:Wel erg dun materiaal, en erg lange spacer. Vragen om moeilijkheden


Toen ik het een jaar geleden kocht vroeg ik ook; is dit het model wat na 1 jaar afscheurt??? Ja? Dat moet ik die hebben.....
slED9e
Posts: 398
Joined: Sun Jun 25, 2006 9:09 pm

Re: Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by slED9e »

:-) daar komt het inderdaad op neer
User avatar
nickR
Posts: 322
Joined: Tue Sep 01, 2009 9:05 pm

Re: Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by nickR »

Afgelopen vrijdag is er het laatste contact geweest met Showoff.
Ik zal jullie de mail laten lezen en zelf oordelen....
Voor het nette heb ik de namen achterwege gelaten.


Beste XXX,

Hetvolgende; De lambdasonde is helemaal afgescheurd achter de lasnaad,de garage waar ik vanmorgen was hebben de uitlaat gedemonteerd,anders kon de lasser niet overal bij,en heeft het vast gelast.
Zoals op de foto's is te zien is er géén schade aan de onderkant van de auto,het komt ook niet in de buurt van de straat,het hitteschild is gedeeltelijk weggeknipt zodat de "fopper" vrij spel heeft.
Volgens de lasser is de lasnaad goed,het kan niet anders zijn dat het materiaal rondom de lasnaad niet stevig genoeg was/is.

De Megan downpipe is bij jullie gekocht in januari 2011.
Ik mag en kan toch wel verwachten dat een dergelijk produkt na één jaar nog intact is.
De plaats waar de achterste lambdasonde zit kan onmogelijk de straat raken of de onderkant van de wagen.
Ik hoop dat dit probleem netjes kan worden opgelost door Showoff en wij er gezamelijk zullen uitkomen.


Beste Nick, ik heb de foto’s bekeken en dit is zo te zien door het vele resoneren inderdaad los ‘getrild’ net buiten de lasnaad. Zoals aan telefoon aangegeven is de garantie voorbij maar willen we uit coulance meedelen in de reparatiekosten daar ik ook van mening ben (en uit ervaring weet) dat een dergelijk product veel langer mee gaat normaliter. Lassen zou ons hier +- 20 euro kosten. We zijn bereid je een coulance vergoeding van 35 euro te geven in de vorm van een waardebon voor een volgende aankoop, 1 jaar geldig.
Ik hoop dat je dit een net aanbod vind en we het zo kunnen oplossen.


Beste XXX,

Om eerlijk te zijn vind ik het huidige aanbod heel erg magertjes. In de eerste plaats is de reparatie in overleg en op aanraden van XXX gedaan. Dat het lasbedrijf hiervoor kosten in rekening brengt die een stuk hoger uitkomen dan een reparatie in jullie eigen werkplaats was dan ook te verwachten. Voor mij waren er op dat moment sowieso geen (goedkopere) alternatieven en ik was allang blij dat ik überhaupt ter plaatse geholpen kon worden. Verder geef je zelf al aan dat je uit ervaring weet dat een dergelijk product langer mee hoort te gaan dan iets meer dan een jaar. Het vergoeden van € 35,- vind ik dan verre van coulant. Dit is niet eens de helft van de gemaakte kosten laat staan de extra tijd die ik die dag verloren ben. Mijn inziens is het niet meer dan redelijk om op zijn minst de helft van de gemaakte kosten te vergoeden. Vooralsnog heb ik, evenals de mensen die ik via de Type R Club ken, goede ervaringen met Showoff en hoop dat dat ook in de toekomst zo zal blijven.
Graag uw reactie op het vorenstaande.


Beste Nick,

XXX heeft aangegeven dat we zouden ‘meedenken’ in de kosten om het te lassen en gaf ook aan dat door het lokaal te laten lassen uw een rit op en neer al zou besparen. Tevens volledig in de veronderstelling dat we terug gebeld zouden worden OF dit kon en wat de kosten zouden bedragen om dan tot een overeenkomst te komen. Dat is iets anders dan nu achteraf een x bedrag opvragen.

Maar in uw voorgaande email staat geen kostenbedrag uberhaupt dus ik hoor allereerst graag wat uw werkelijke kosten waren en of daar een van overlegbaar is met BTW. Ik zal dat dat hier intern bespreken en kom met een wellicht herziend voorstel om dit netjes op te lossen.


Beste XXX,

In de eerste mail had ik de factuur als bijlage meegezonden, het klopt dat in deze niet geheel duidelijk is wat de kosten zijn.
Voor het lassen €30,-
(de)monteren uitlaat €45,-
€75,-
BTW 19% €14,25
Totaal €89,25

Zaterdag heb ik 3x gebeld met Showoff.
De 1e keer heb ik gevraagd wanneer ik de uitlaat had gekocht en of er nog garantie op zat en het verhaal uitgelegd,deze persoon had wat info nagevraagd bij een collega.
De 2e keer heb ik naar deze ( 1e )persoon gevraagd en kreeg ik XXX aan de lijn en hij was bekend met het probleem en kwam met het "lasverhaal " en ik zou laten weten of dit alles ging lukken.
Na bijna één uur was er tijd voor mij om te kijken of ik kon worden geholpen,het lassen kon worden gedaan maar kon nog géén prijs geven.
Voor de derde maal naar jullie gebeld om dit te melden bij XXX,maar die was volgens collega 1 uitpandig en zou met een uur weer teug zijn. Ik heb aangegeven dat ik zou "proberen" om nog terug te bellen,maar had wel aan deze collega doorgegeven dat ik kon worden geholpen. Ik weet niet of dit is doorgegeven aan de juiste persoon.

Hopend dat dit alles iets duidelijker is geworden.

Beste Nick,

De factuur hebben we in de eerste email niet gezien. Afijn, je specificatie is voldoende. Ik zie dan ook dat de laskosten minder of zo goed als gelijk zijn aan hetgeen we je uit coulance wilden toesturen. Ik ben dan ook van mening dat het een nette oplossing is door die kosten terug te betalen (35 euro) in de vorm van een waardebon, met daarbij niet te vergeten dat het product buiten de garantie valt officieel.
Dat zou XXX op de dag zelf ook verteld hebben, spijtig genoeg hebben jullie elkaar niet meer kunnen spreken. De kosten voor het (de)monteren zijn dan de enige kosten die we niet vergoeden, de laskosten wel. Mij lijkt dat een eerlijke deal. XXX gaf ook aan dat dit voor je goedkoper zou zijn vermoedelijk aangezien je anders het product (op eigen kosten) had moeten retourneren.
Om je toch nog enigszins extra tegemoet te komen kan ik de toegezegde 35 euro ophogen naar 45 euro, dat is dan in totaal de helft van je rekening inclusief lassen/monteren.

Ik hoop dat je dit aanbod kan accepteren en er een goed gevoel aan overhoudt,


Beste XXX,

Laten we dit gebeuren maar afronden en zal het bod van €45,- accepteren. Persoonlijk vind ik het nog steeds een raadsel dat een dergelijk product na zo'n korte periode kapot gaat,wat jijzelf ook vindt.
Is het mogelijk dat jullie de bon opsturen naar mijn huisadres,of maak je een aantekening in jullie systeem?


Beste Nick, we zullen de waardebon opsturen per post, deze zal je na het weekend ontvangen (post gaat op vrijdag enkel hier).

En tja… soms zijn dergelijke dingen lastig te verklaren en meestal is het een samenloop van omstandigheden als door warmte dun geworden materiaal, vibraties bij slechte motorsteunen, een uitlaat die net iets wringt in de rubbers en daardoor trilt, kan van alles zijn en gebeurt gelukkig zeer zelden. Ik ga er dan ook vanuit dat dit een eenmalig probleem was.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by Jo& »

Het is een lastig verhaal idd.
- een uitlaat en dergelijke aanhangels hebben een verwachte levensduur van enkele jaren. Dus 1 jaar garantie of niet, wettelijk gezien mag jij bij fatsoenlijk gebruik uitgaan van een een levensduur langer dan een jaar en daarom heb je recht op reparatie of vervanging
- Het verhaal van de lasnaad kan zeker kloppen, trillingen ook en bijv metaalmoeheid (al denk ik de eerste 2)
- Waardebon vind ik stom, nu ben je verplicht daar wat te kopen en ook nog binnen een jaar... Zij kunnen die factuur die jij betaald hebt zelf in de administratie boeken en een restitutie aan jou verlenen al dan niet van een gedeelte van het bedrag.
- Dat ze niet 100% vergoeden snap ik, je hebt ze zelf niet in de gelegenheid gesteld een oplossing te bieden. Een eigen oplossing van hun was goedkoper geweest voor hen.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by Gaskleppie »

Nette oplossing van Showoff. Er zijn genoeg variabelen om helemaal geen garantie te hoeven geven. Take it or leave it!
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by Jo& »

Opzich idd wel vriendelijk dat ze iets gedaan hebben (en slim).
Strikt gezien hadden ze alles af kunnen wijzen, maar nog strikter eigenlijk niet hoor. Maar dat is een wettelijk verhaal...
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Re: Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by JDMTEG »

Gaskleppie wrote:Nette oplossing van Showoff. Er zijn genoeg variabelen om helemaal geen garantie te hoeven geven. Take it or leave it!

Net mijn idee... vond het ook al een nette oplossing.
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Re: Afscheuren lambdasonde van downpipe

Post by Martin.O »

ik vind het geen goede oplossing van showoff. dat soort dingen moeten 10 jaar meegaan en een niewe geven levert een klant(en) voor het leven op.

showoff geeft hem ook terug aan de leverancier en krijgt 3 nieuwe
Post Reply