Primairy 02 sensor error code na Kpro install

ECU's, afstellingen en brandstof onderwerpen
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Primairy 02 sensor error code na Kpro install

Post by Vtequila »

Ik heb onlangs, zo'n 2-3 weken geleden mijn PRB-Kpro ECU in de auto aangesloten en de volgende calibratie ge-upload :

Itr-k20a

Deze calibratie geeft voor mij de beste A/F ratio met de huidige modificaties die ik op de itr heb. Het probleem is dat sindsdien ik met Kpro rij deze regelmatig een error code afgeeft.
Dit is de Primairy oxygen sensor code, de wideband lamda sensor. Ik kan wel een nieuwe bij Honda gaan bestellen maar als dit dadelijk niet het probleem verhelpt en nog steeds error codes blijft geven dan zit ik nog steeds met een raadsel..

Ik kan er bij vertellen dat ik bij het starten van de motor pas na 15 seconden voltage door krijg bij Kmanager, is dit normaal of heb ik dan een half-defecte wide-lambda sensor ?
Na diverse fora en topics door te hebben genomen ben ik nog steeds niets wijzer geworden. Ik ben op zoek naar duidelijkheid voordat ik zeker weet dat ik die dure 02 sensor moet gaan kopen.

Wie heeft er hier ervaring mee en kan mij daar iets meer over vertellen?

Groet,
Jochem
- Rise 'n Shine! -
martijn
Posts: 294
Joined: Mon Aug 01, 2005 11:45 am

Post by martijn »

Waar heb je hem laten afstellen.
Het beste is daar even je datalog naar toesturen.
Heb ik ook gedaan werkt uitstekend

Gr. Martijn
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Post by donkeykong »

Is een standaard hondata map die hij heeft geupload is nog niet afgesteld. Denk dat de sensor gewoon gaar is, zoek nou maar eerst ff de error code uit Jochem.
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

O2

Post by CTR-Asch »

donkeykong wrote:Is een standaard hondata map die hij heeft geupload is nog niet afgesteld. Denk dat de sensor gewoon gaar is, zoek nou maar eerst ff de error code uit Jochem.


Klopt is een standaard map, althans volgens mr tegiwa aka vtequila 😉. Die code die steeds naar voren komt geeft aan dat er geen signaal is van de primary o2 sensor. Exacte code weet ik niet uit mn hoofd maar heb ik opgeslagen op mn laptop (zit nu op werk) en zal ik vanavond opzoeken. Ik ben gaan kijken met kmanager en die eerste 10 tot 15 sec geeft de lambda inderdaad geen voltage af en dan komt de mil op. Na die paar seconden werkt hij wel en lijkt de sensor naar behoren te werken. Nu de mil steeds vaker terug komt ook tijdens het rijden denk ik dat de lambda kapot gaat/is.
Vreemde is ook dat de code is gekomen direct na installatie van kpro. Zou het kunnen dat de afwijkende mapping (niet oem zeg maar) ervoor gezorgd heeft dat de lambda het zwaarder kreeg en daardoor kapot is gegaan?
Heeft het nut om de lambda los te halen en te reinigen? Is het mogelijk een lambda door te meten en zo ja, hoe?
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Post by donkeykong »

Air fuel ratio van die map is aan de rijke kant right, in wot was ie 11,5 right?

Anyway zou ook een draadbreuk of zoiets kunne zijn, maar zoals ik al zei deze moeten toch eens vervangen worren vroeg of laat. Mijne ook net vervangen en geen probs.
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Post by Vtequila »

Met deze map, ITR-k20a, loop ik voornamelijk rond de 14,5 A/F .
- Rise 'n Shine! -
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Post by donkeykong »

yep dat regelt de ecu als je normaal rijdt, streef a/f . Ik bedoel in plankgas, daar loopt ie heel rijk.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Welke code is het exact?
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Post by Vtequila »

Ja, dat kan ik me nog wel herinneren toen we die map hadden getest bij jou Marcel. Zou het dan kunnen dat als ik plankgas rij dat de lambda sensor zo'n error code gaat afgeven? Want gisteren ging ik een stuk rijden om te testen en kwam ik niet boven de 4k rpm uit, om niet in vtec te komen, dus niet plankgas.. Heb toen ook geen error code doorgekregen.
- Rise 'n Shine! -
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Als je plankgas rijd kijkt de ecu niet naar de lambda sensor.
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Post by Vtequila »

User "Magnesium" van forums.clubrsx.com heeft naar mijn datalog gekeken, waar ik alleen tijdens die rit niet boven de 4k rpm ben gekomen en kon het volgende er over vertellen :

" The sensor looks like its working properly in your datalog.

How many miles/km are on the sensor? Typically after about 15,000-20,000 miles (24000km - 32000km), the sensor is no longer reliable for full throttle tuning and is recommended to be replaced prior to doing so unless you are installing an external wideband such as an AEM UEGO, Innovate LC-1, etc

73500 miles is quite a lot and I would not trust that sensor for tuning. "
- Rise 'n Shine! -
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Post by Vtequila »

slydawg wrote:Welke code is het exact?
Check dat ff en dan in parameters onder closed loop ff afvinken, P1167 of P0134.
Ik denk nl niet dat je sensor stuk is.


daar kijkt CTR-Asch vanavond even naar, wat bedoel jij precies met afvinken ? Dat de ECU onder closed loop niet die code(s) moet gaan afgeven ?

Ik heb mijn laatste datalog online staan als zipfile, voor de geinteresseerden
- Rise 'n Shine! -
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Heb je een cat? 2de lamda sensor aangesloten?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Vtequila wrote:daar kijkt CTR-Asch vanavond even naar, wat bedoel jij precies met afvinken ? Dat de ECU onder closed loop niet die code(s) moet gaan afgeven ?

Ik heb mijn laatste datalog online staan als zipfile, voor de geinteresseerden


Heb me post 8 ff aangepast, ff afwachten wat je foutcode is.
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Post by CTR-Asch »

Update: de code is "P0134 A/F fuel ratio (Sensor 1) no activity detected".

@Sly: Ik ken J. pas sinds onze ledenvergadering van dit jaar en ik weet nog niet alles van zijn auto.
Voor zover ik weet is de 2e lambda aangesloten en zit er een race header op zonder kat, buddyclub dacht ik.
J. heeft mij eerder verteld dat hij een factuur heeft gevonden van de vorige eigenaar van een electronische lambdafooler.
J. heeft zelf geen idee of deze fooler er nog in zit. Lijkt mij van wel aangezien de oem ecu geen foutcodes gaf. Of er een mechanische fooler op zit weet ik niet.
Kan het zijn dat deze elektronische fooler te maken heeft met de foutcode van zijn wideband lambda?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Aha, die fout melding krijg ik sinds enkele maanden af en toe ook, de omstandigheden waaronder zijn steeds verschillend geweest.
Als ik de auto dan uit zet en weer start is het weg, bij j ook?
Ik denk dat de sensor aan t overlijden is aangezien die dit in het begin niet had en ik verder niets heb veranderd, ik ga de mijne dus op korte termijn vervangen, zit er al een kleine 40-50K km op.
Je moet ook opletten dat als de melding er is je A/F niet meer klopt en als de melding weg is het weer normaal is, althans bij mij dan.
Ik vermoed dat de ecu in geval van closed loop tijdens de foutmelding niet meer naar de sensor kijkt voor de juiste A/F waarde maar naar de ingestelde brandstofmappen.


Aan de lambda fooler kan het niet liggen, dit is voor de 2de sensor en heeft geen invloed op de eerste.

Verder niets aan de bekabeling gedaan?
Als de foutmelding nadat je de ecu hebt gereset vrijwel gelijk terug komt mag je er vanuit gaan dat het hoogstwaarschijnlijk game over is voor je lambda sensor.
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Post by Vtequila »

geen factuur, wel een kartonverpakking van buddyclub 02 sensor simulator

art.code : BC-ARSOSJ-001

Image

slydawg wrote:Aha, die fout melding krijg ik sinds enkele maanden af en toe ook, de omstandigheden waaronder zijn steeds verschillend geweest.
Als ik de auto dan uit zet en weer start is het weg, bij j ook?
Ik denk dat de sensor aan t overlijden is aangezien die dit in het begin niet had en ik verder niets heb veranderd, ik ga de mijne dus op korte termijn vervangen, zit er al een kleine 40-50K km op.
Je moet ook opletten dat als de melding er is je A/F niet meer klopt en als de melding weg is het weer normaal is, althans bij mij dan.
Ik vermoed dat de ecu in geval van closed loop tijdens de foutmelding niet meer naar de sensor kijkt voor de juiste A/F waarde maar naar de ingestelde brandstofmappen.


Aan de lambda fooler kan het niet liggen, dit is voor de 2de sensor en heeft geen invloed op de eerste.

Verder niets aan de bekabeling gedaan?
Als de foutmelding nadat je de ecu hebt gereset vrijwel gelijk terug komt mag je er vanuit gaan dat het hoogstwaarschijnlijk game over is voor je lambda sensor.


Het is mij 1x gelukt om de error code weg te krijgen door de motor aan en uit te zetten, daarna niet op die wijze nog een keer gelukt. Niets aan de bekabeling gedaan en de error code komt wel regelmatig terug.
- Rise 'n Shine! -
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Post by CTR-Asch »

Sly, ik neem dat jij het hebt over je aftermarket wideband en niet over de narrowband voor de PRA ecu?
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Post by Vtequila »

Ja dat idee heb ik ook, ik heb nog niet echt kunnen checken of de error code vaker terug komt mede omdat ik zelf (nog) geen laptop heb waarmee ik gemakkelijk de errorcode(s) kan wissen.
- Rise 'n Shine! -
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

CTR-Asch wrote:Sly, ik neem dat jij het hebt over je aftermarket wideband en niet over de narrowband voor de PRA ecu?


Ik heb een prb ecu.
Dat de a/f veranderd als de foutmelding er is lees ik af van me aftermarket sensor.
Post Reply