Probleem EP3

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
martijn
Posts: 294
Joined: Mon Aug 01, 2005 11:45 am

Probleem EP3

Post by martijn »

Voor de mensen die me niet kennen ben ik Martijn Wiese en eigenaar van een EP3.

Nu heb ik sinds een paar maanden een motorische uitdaging.
In die paar maanden heb ik informatie lopen zoeken en ben ik geen stap verder gekomen.

Het probleem komt voor met een deels warme motor tussen de 2000 en 4000 rpm bij een rustige acceleratie.
De motor houdt steeds kort in ( beschrijven hiervan is mega lastig ).

Ik heb mijn datalog na belgie gezonden en ook InterTuning weet er geen raad mee.
Ik heb veel vervangen en nagekeken, maar uitdaging komt steeds terug sterker nog hij nooit weggeweest.

Accu is nieuw nu 2x vervangen mocht iemand een yuasa accu willen overnemen ik heb er 1extra.
Bougies ook vervangen.
Air Fuel geeft een waarde aan tussen de 13,5 en 15,5 tijdens het onregelmatig lopen.
Ben nu bezig alles wat met elektronica ingebouwd is aftekoppelen. Misschien daar een oplossing.
Hopelijk dit weekend mijn gaskleppenhuis eraf halen en eens grondig te reinigen.
Ik heb een jaar geleden een onregelmatig stationair toerental gehad en dit lag aan de AIValve die zat vast.
Hondata heb ik opnieuw geladen en geüpload maar nog steeds hetzelfde.

Nu veel van de opties naar mijn idee op zijn hoop ik dat jullie mij wat meer kunnen helpen aub.
Alle vragen en opmerkingen zijn erg welkom

Afz Martijn.
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Re: Probleem EP3

Post by donkeykong »

heb je deze problemen ook met een standaard hondata map?
User avatar
Ray
Posts: 706
Joined: Mon Jan 17, 2011 4:02 pm

Re: Probleem EP3

Post by Ray »

Misschien dat ik er wel compleet naast zit maar ik had precies hetzelfde wat jij beschrijft

Het probleem komt voor met een deels warme motor tussen de 2000 en 4000 rpm bij een rustige acceleratie.
De motor houdt steeds kort in ( beschrijven hiervan is mega lastig ).


Ik kreeg er wel een foutmelding van en de auto ging in safety modus.
Zelfde dag nog laten uitlezen en Bij mij bleek het de voorste lambda sensor te zijn.
Dag erna helemaal naar assen gereden (zonder foutmelding/safetymodus) :dunno:
En op de terug weg naar huis toch maar even langs me neef gegaan en de lambda vervangen.
Nu rijd de auto wel weer gewoon zonder in te houden :)
Wat ik al zei, misschien zit ik er wel compleet naast :D
In iedergeval succes met t vinden van het probleem!

Ray
1990 Civic EE9
2003 Civic EP3
2008 Civic FA5

Image
martijn
Posts: 294
Joined: Mon Aug 01, 2005 11:45 am

Re: Probleem EP3

Post by martijn »

Nee dat is zeker een optie Ray daar heb ik nog niet aan gedacht, mem zei dat ie er nog wel 1 had om te proberen.
@donkey. Ook met basic map bleef ie gek doen. Ik ga morgen Mem even bellen of ik hem mag lenen.

Thans ik laat zo snel mogelijk even wat weten

martijn
Gijs
Posts: 139
Joined: Fri May 09, 2008 7:30 am

Re: Probleem EP3

Post by Gijs »

martijn wrote:Hopelijk dit weekend mijn gaskleppenhuis eraf halen en eens grondig te reinigen.
Ik heb een jaar geleden een onregelmatig stationair toerental gehad en dit lag aan de AIValve die zat vast.


Deze is een goede gok. :)
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Re: Probleem EP3

Post by Sinister »

Heb je toevallig een cold air steken? En bij warme motor is het niet dus?
Sowieso gasklep eens controleren en reinigen, en iacv klep ook.
Lamda sensor is ook mogelijk, vraag even een andere bij de dealer om te testen.
Test alvast eens met standaard box, die air fuel 15 waarde is iets te arm, krijgt teveel zuurstof als jet mij vraagt. Negeer dit als hij het niet van het begin had dan zou ik vorige dingen testen.
Probleem is in deellast dus een standaard map zal er weinig tot niets aan veranderen omdat Inter Tuning enkel vollast vooral afstelt vermoed ik, dat is waarom het standaard ook nog is.
martijn
Posts: 294
Joined: Mon Aug 01, 2005 11:45 am

Re: Probleem EP3

Post by martijn »

Vandaag gaskleppen huis eraf gehaald er eens helemaal nagelopen kwam geen gekke dingen tegen.
Wel alle boutjes en pakking nieuw moeten bestellen.
Heb de CAI helemaal nagelopen en alle sensors nagelopen.
Woensdag hoop ik een lambada te mogen lenen en even te kunnen testen.

Maar zo blijf ik lekker bezig.

Martijn
Gijs
Posts: 139
Joined: Fri May 09, 2008 7:30 am

Re: Probleem EP3

Post by Gijs »

Als het dat niet is kan je altijd even de cal file doorsturen als je wilt. Heel rotte fuel maps zouden dit ook kunnen veroorzaken.
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Re: Probleem EP3

Post by Sinister »

Standaard map hielp niet zei hij al.
FRENCH
Posts: 176
Joined: Sun Feb 21, 2010 10:51 am

Re: Probleem EP3

Post by FRENCH »

staat je positie van je gasklepsensor goed? (Throttle Position Sensor) ook zoiets aan de hand gehad na montage van andere gasklep waarop de oem TPS moest overgebouwd worden.
martijn
Posts: 294
Joined: Mon Aug 01, 2005 11:45 am

Post by martijn »

Zo na een lang weekend flink sleutelen. vanacht even proefgereden.

Ik had besloten om alles maar eens flink door te gaan spitten ( ik als A-technisch wonder ) Aem losgemaakt gaskleppenhuis eraf.
Eenmaal op tafel samen met WPH nog steeds 1 groot raadsel, maar met alle hulplijnen Martin O- MeM-gaskleppie - frans begonnen aan de demontage van alle sensoren pakkingen en stekkertjes.
Wel natuurlijk alle boutjes en pakkingen nieuw besteld.

Ben bij het begin ( denk ik begonnen ) alles eraf goed reinigen met daarna weer insmeren en controleren.
In elkaarzetten en alle stekkertjes controleren en inspuiten .

Monteren ging goed pas bij het monteren van de Elleboog, deel van gaskleppenhuis naar CAI merkte we een schuur in het rubber dit had ik vorige keer prefentief met Ducktape geplakt. Met turbo kit van Frans gelijmd weer extra ducktape voor bescherming en plaatsen maar.

Lambda vervangen ging niet ivm tijdsgebrek lener.

Moest toch de standaard spruit vervangen voor DC Header dus de uitgelezen tijd voor een goede inspectie achterzijde motorblok geen gekke dingen gevonden behalve wat vocht bij sommige stekkers.
Deze schoongemaakt en waterdicht verpakt.

Na plaatsen Spruitstuk duimen draaien en rijden maar.

inmiddels 01:30 geworden van een goede bekende naast me in de box de mededeling ( het is verstandig nog even wat langer rondterijden en te testen kan ie even wat kilometers maken na 4 maanden) 0m 2:30 lag ik in bed.

Maar GEEN storing meer tot nu toe.

Strekking ik weet niet wat er was, maar na alle handelingen is alles weg .

ik zal wat fotoos plaatsen als ik kan inloggen op photobucket.

Gr Martijn
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

:D prachtige analyse
martijn
Posts: 294
Joined: Mon Aug 01, 2005 11:45 am

Re: Probleem EP3

Post by martijn »

Natuurlijk was het van korte duur.

Na 300 km rijden toch weer wat rare dingen acgter elkaar.
Bij aan remmen stoplicht voor het eerst een heel kort piepje van de olie druk meter bij gas loslaten en aanremmen tot stilstand.
druk staat op 0,8 en zakte tot 0,6 terug en meteen weer terug naar 0,8. Ook het toerental zakt gelijk met het piepje.

Auto langs de kant gezet en alles nagelopen en olie gecontroleerd.
Dit in combinatie met het onregelmatige toerental gaf reden tot heet weer eens vakundig slopen van het gaskleppenhuis.

Onregelmatig toerental, begin rustige schommelingen daarna steeds heftiger.
Verder onderonderweg begon de CAI een raar geluid te maken. en het toeren tal steeds heftiger te schommelen.

ff bellen met het technisch forum team en besloten heel rustig naar huis te rijden.

Heb hem vanochtend vakundig en netjes gesloopt Sorrie Martin O, heb alles eraf gehaald bumper AEM gaskleppenhuis

Gaskleppenhuis uitelkaar gehaald en een grote verrassing gevonden....

ff kijken of fotoos lukken
Image
Image
Image
Image
Image

Tja Wat moet je daar van denken.
Mogenlijk probleem gevonden.

Morgen de dealer bellen en vragen naar een nieuwe AICV.

Zal als er weer vooruitgang is een vervolg tikken.

Gr Martijn
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: Probleem EP3

Post by slydawg »

Trek je portomonee maar open, dat is niet goedkoop.
Had je die klep de eerste keer ook al los gehaald??
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Re: Probleem EP3

Post by vtec vince »

Enig idee hoe dit kon gebeuren of is het "normale slijtage" ?
Iig fijn dat je de oorzaak gevonden hebt!
Succes.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Re: Probleem EP3

Post by Martin.O »

prutser
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Re: Probleem EP3

Post by donkeykong »

koop hem in uk, daar is ie cheaper. misschien dat hij ook nog 2e hands te krijgen is, ken wel iemand. let me know k!!
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Re: Probleem EP3

Post by Sinister »

Nou zei het je, dat het de IACV was
martijn
Posts: 294
Joined: Mon Aug 01, 2005 11:45 am

Re: Probleem EP3

Post by martijn »

Het eerste probleem lag waarschijnlijk niet in de AICV klep maar in een ander onderdeel.
Het tweede probleem lag idd in de AICV klep

Ik had wat MEM zei idd dit deel ook uit elkaar gehaald en met fluwelen handschoen in elkaar gezet.

Nu driftig opzoek naar een oplossing en idd wat MEM zegt erg duur grapje € 260,- excl.

@ Vtec vince idd blij maar hoe dit komt geen idee heb alleen het lager ( ik denk een abec- lager ) aan de binnenkant gesmeerd verder niets aan gedaan.

@ Donkeykong zal zeker je contacten voor je hulp.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: Probleem EP3

Post by slydawg »

Met fluwelen handschoen he....vermoed dat je hem niet goed terug hebt gezet, maakt verder niet uit, zo leren we he...
Post Reply