Probleem olieniveau FN2

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Post Reply
Luud
Posts: 74
Joined: Tue Aug 19, 2008 7:53 pm

Probleem olieniveau FN2

Post by Luud »

Mijn FN2 bwj. 2008 met net nog geen 40000km op de klok geeft af en toe
de melding dat ik het olieniveau moet controleren en bij controle blijkt dan dat hij 3mm onder
het maximum staat :-?
Dit probleem is 1,5 jaar geleden begonnen, na een paar minuten op de autoweg hoorde ik het piepsignaal
en zie vervolgens in het display het gele oliekannetje.
Honda heeft toen nieuwe software erop gezet.
Na 6 maanden kreeg ik toen opeens weer dezelfde melding op bijna dezelfde plaats op de autoweg
en ook toen stond het niveau bijna op maximum :-?
Honda heeft toen nieuwe software en een nieuwe oliedruksensor geplaatst.
2 weken geleden weer de melding olieniveau controleren, hiervan weer melding gemaakt bij Honda
en gisteren gebeurde het ook weer.
Gisteren kwam de melding al na 3,5 minuut rijden, vanuit de garage ben ik na 500 m op de autoweg
en 1,5 km verder op de afslag kwam de melding, oliepeil nog steeds 3mm onder maximum :-?
Tijdens de terugroepactie voor de kabel in de motorruimte wordt er weer nieuwe software opgezet.
De monteur vertelde dat er verschillende Honda types zijn die erg gevoelig zijn in het meten van het olieniveau!
Mijn vriendin rijdt nog steeds in mijn EG4 hatchback die inmiddels 19 jaar oud is en ik rijd er ook steeds vaker in
omdat het rijden in de R steeds minder plezier geeft :shock:

Iemand dezelfde ervaringen met de olie melding?
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Probleem olieniveau FN2

Post by Jo& »

Wow dat is vervelend zeg... Je weet dan nooit of het serieus is of niet!
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: Probleem olieniveau FN2

Post by Lucas79 »

Hoi Luud,

Ik heb een FN2 uit een 2007 en heb de melding wel eens gehad, maar toen zat het oliepeil net boven het minimum. Bij wat "leuker" bochtenwerk kreeg ik die melding. Oliepeil gelijk gecontroleerd en had zoiets van "vreemd, zolang die boven het onderste gaatje zit, zou ik toch geen melding moeten krijgen" Olie bijgevuld tot strak bovenaan en zelfde bocht weer geprobeerd en geen melding meer. Het lijkt dus inderdaad wel gevoelig, maar zo heftig als jij beschrijft is wel extreem.

Greetz,

Lucas
Deus Ex Machina!
Luud
Posts: 74
Joined: Tue Aug 19, 2008 7:53 pm

Re: Probleem olieniveau FN2

Post by Luud »

volgens het instructieboekje zijn er 3 verschillende pictogrammen die in het multi informatie display kunnen verschijnen:

oliekannetje met eronder golven
oliekannetje zonder golven
oliekannetje met eronder golven en ernaast een uitroepteken

bij het oliekannetje met golven is het olieniveau te laag.
bij het oliekannetje zonder golven is de druk te laag.
oliekannetje met golven en ! is er een probleem met het systeem.

weet iemand of de 3 hierboven vermeldde problemen ieder een eigen sensor heeft of
is het maar 1 sensor?
.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Re: Probleem olieniveau FN2

Post by culasse »

Allemaal gestuurd door één sensor.
Welke olie heb je er precies inzitten en moet je wel eens iets bijvullen?
Ik zou me niet teveel storen aan de lampjes op het dashboard en vooral uitgaan van het niveau wat de peilstok aangeeft bij warme motor, dan weet je tenminste zeker hoe de situatie ervoor staat.

Paul.
Luud
Posts: 74
Joined: Tue Aug 19, 2008 7:53 pm

Re: Probleem olieniveau FN2

Post by Luud »

als ik me niet vergis zit er 5w30 in welke door de Honda garage gebruikt wordt.

olieverbruik is minimaal!

mijn FN2 staat wel koel, hij staat in een ondergrondse parkeergarage waar het meestal rond de 8 graden is,
misschien dat de olie te dik is!

dat hele dashboard is waardeloos, alles piept, kraakt en rammelt en nou dan ook nog eens niet meer
op de lampjes letten :shock: :razz:

30 jaar met plezier Honda gereden maar deze Civic is alleen maar ergernis.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Probleem olieniveau FN2

Post by Jo& »

Luud wrote:als ik me niet vergis zit er 5w30 in welke door de Honda garage gebruikt wordt.

olieverbruik is minimaal!

mijn FN2 staat wel koel, hij staat in een ondergrondse parkeergarage waar het meestal rond de 8 graden is,
misschien dat de olie te dik is!

dat hele dashboard is waardeloos, alles piept, kraakt en rammelt en nou dan ook nog eens niet meer
op de lampjes letten :shock: :razz:

30 jaar met plezier Honda gereden maar deze Civic is alleen maar ergernis.

De nieuwe kopen... :slaan:
Luud
Posts: 74
Joined: Tue Aug 19, 2008 7:53 pm

Re: Probleem olieniveau FN2

Post by Luud »

damn, voor de 5e maal auto aangemeld bij de dealer dat het olieniveau lampje weer ging branden!
Ben niet gestopt en pas bij thuiskomst heb ik gepeilt, 3-4mm onder het maximum!
4 x nieuwe software en bij 1 van die software updates is ook de sensor verwisseld!
Omdat laatst na een beurt het oliepeil erg hoog stond en ik hiervan melding gemaakt had
hebben ze een beetje olie afgelaten, de monteur had volgens het boekje 4.7 L bijgevuld :s
Met 4.3 L staat het peil bij mijn R op MAX en nu rijst de vraag of er wel de juiste peilstok
in de R zit :o

Het stuur maakt de laatste weken geluiden van een dolfijn en
rechtsvoor (schokbreker) maakt een "popping" geluid bij het draaien.

Nog ff en het dasboard valt uit elkaar, het piept, knarst, kraakt en rammelt.

Honda the power of Sounds :p
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: Probleem olieniveau FN2

Post by Lucas79 »

Hoi Luud,

Het probleem van het "poppende" geluid is bekend. Er moet een bout onderaan de schokbreker strakker aangedraait worden dan volgens Honda voorgeschreven. Laat jouw dealer even met Marc contact opnemen van Honda de Bois in Velp.
Deus Ex Machina!
Luud
Posts: 74
Joined: Tue Aug 19, 2008 7:53 pm

Re: Probleem olieniveau FN2

Post by Luud »

Bedankt Lucas, zal de monteur contact laten opnemen met Honda de Bois.

Er is een Service Bulletin voor het "popping geluid" maar de FN2 wordt hierin niet genoemd.

In deze Service Bulletin wordt er gesproken over een "bump stop" die niet volgens specificaties
gemaakt zou zijn.

Service Bulletin 07-043
http://www.8thcivic.com/forums/attachments/mechanical-problems-technical-chat/7147d1184782916-popping-front-suspension-solved-tsb-a07-043.pdf
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Re: Probleem olieniveau FN2

Post by Martin.O »

jullie fn rijders moeten ook effe bij de honda dealer navragen over een rubberen ring IN de schokdemper die vervangen moet worden

ik heb zelf het service bulletin in mijn handen gehad maar let op je garantie en laat je niet afwimpelen want ze houden een hoop voor ons verborgen (een hoop werk)
Luud
Posts: 74
Joined: Tue Aug 19, 2008 7:53 pm

Re: Probleem olieniveau FN2

Post by Luud »

Martin.O wrote:jullie fn rijders moeten ook effe bij de honda dealer navragen over een rubberen ring IN de schokdemper die vervangen moet worden

ik heb zelf het service bulletin in mijn handen gehad maar let op je garantie en laat je niet afwimpelen want ze houden een hoop voor ons verborgen (een hoop werk)


dat zal die bump stop zijn welke ik hierboven vermeldt heb en welke in het service bulletin 07-043 genoemd wordt maar de FN2 wordt hierin niet genoemd.
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Re: Probleem olieniveau FN2

Post by Martin.O »

oke
Post Reply