ATR bij 6500rpm in de begrenzer..

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Post Reply
DJJ
Posts: 79
Joined: Mon Jan 23, 2012 5:31 pm

ATR bij 6500rpm in de begrenzer..

Post by DJJ »

Hallo,

Ik heb een ATR en wil daar een testpipe op monteren. Nu zit je echter met het grote probleem dat bij een ATR er een lambdasonde zit voor de kat en er zit er één na de kat.
Dit probleem zou opgelost moeten zijn met het oplassen van een pijpje, dit is gedaan bij mijn testpipe (zie foto)
Ik kreeg de lambdasonde niet uit mijn katalysator dus heb een 'nieuwe' aangeschaft, dit betreft ook een 4-draads lambda van een EG 1.5 geloof ik.
De lambda's kwamen niet helemaal overeen kwam ik achter bij het monteren.
De originele lambdasonde die er in zat had een ander stekkertje, dit was een 'mannetje' en met andere gekleurde draadjes. 2 witte 1 grijze en 1 zwarte
De vervangende lambdasonde is een 'vrouwtje' met 2 zwarte 1 witte en 1 groene.

Ik heb het stekkertje van de originele afgeknipt en even vast gemaakt d.m.v. kroonsteentjes aan de vervangende. (alleen om te testen daarna wilde ik het netjes solderen uiteraard).

Het volgende doet zich voor: ik heb de draadjes op allerlei verschillende manieren aangesloten, de auto geeft geen fout melding maar schiet al in de toerenbegrenzer bij 6,500 RPM! terwijl je met een ATR rustig boven de 8,000 kan gaan.
Mijn motormanagement lampje gaat niet branden..
Als ik het stekkertje van de lambdasonde loskoppel gaat het lampje overigens wel branden, de vervangende lambda meet dus wel!

Wie weet wat dit kan zijn?!

Foto's:
Image
Het stekkertje van de vervangende lambdasonde (dus van de EG 1.5 o.i.d).

Image
Op deze manier test ik welk draadje op welke hoort. Linker stekker is de originele van de ATR
Zwart, Wit, Wit, Grijs
de rechter is de vervangende van de EG
Groen, Zwart, Zwart, WIt

Image
Het pijpje wat er opgelast is om de lambda te 'foppen'
slED9e
Posts: 398
Joined: Sun Jun 25, 2006 9:09 pm

Re: ATR bij 6500rpm in de begrenzer..

Post by slED9e »

Je komt waarschijnlijk niet in vtec? Gaasje bij vtec solenoid verstopt?
User avatar
CyRaX
Posts: 929
Joined: Mon Jan 19, 2004 2:51 pm

Re: ATR bij 6500rpm in de begrenzer..

Post by CyRaX »

Meet de lamda wel goed?

De opgelaste "moer" is namelijk wel erg lang, wat mij doet vermoeden dat de lambda niet goed in de uitlaatgassen meet.
DJJ
Posts: 79
Joined: Mon Jan 23, 2012 5:31 pm

Re: ATR bij 6500rpm in de begrenzer..

Post by DJJ »

Ik weet niet of de lambda goed meet. Ik heb de test pipe nooit eerder gebruikt
eveneens de lambdasonde..

Het slaat wel in de vtec, alleen de begrenzer slaat in bij 6.500 rpm.
Als ik mijn kat weer terug plaats met originele lambdasonde is alles weer in orde.

Het probleem zit hem dus of in de test pipe, of in de bedrading van de lambdasonde. Ik zelf zoek eerder het probleem in de bedrading van de lambdasonde aangezien je deze kunt veranderen zonder dat het motormanagement lampje gaat branden. Echter gaat de auto wel meer roken o.i.d bij verwisseling van de draden
DJJ
Posts: 79
Joined: Mon Jan 23, 2012 5:31 pm

Re: ATR bij 6500rpm in de begrenzer..

Post by DJJ »

CyRaX wrote:Meet de lamda wel goed?

De opgelaste "moer" is namelijk wel erg lang, wat mij doet vermoeden dat de lambda niet goed in de uitlaatgassen meet.


Hoelang zou deze dan moeten zijn om genoeg te kunnen meten en weer niet te veel te meten, aangezien de lambda moet denken dat er een kat aanwezig is?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: ATR bij 6500rpm in de begrenzer..

Post by Gaskleppie »

Die moer moet juist lang zijn om de meting af te vlakken. Zodoende denkt de ecu dat de cat nog steeds werkzaam is. Maar is dit wel een orginele lambda fooler of heb je gewoon een lange moer gepakt? Dat laatste gaat niet werken.
Plus dat de achterste volgens mij ook een ander type lambda is, en dat je deze niet kan gebruiken. Maar dat weet ik niet zeker.
Het zou wel verklaren waarom hij noodmaatregelen neemt en de begrenzer verlaagt.
Heb je al wat wd40 op het draad van de oude lambda in je cat gespoten om hem toch los te krijgen? Dan kan je dingen uitsluiten.
DJJ
Posts: 79
Joined: Mon Jan 23, 2012 5:31 pm

Re: ATR bij 6500rpm in de begrenzer..

Post by DJJ »

Op internet had ik gelezen dat alle 4draads lambda's gelijk zijn, deze zijn namelijk met verwarming.
Wat ik raar vind is dat er geen enginechek lampje gaat branden terwijl hij toch corrigeert..
Mede omdat als je draadjes verwisselt het niks uit maakt voor het enginechek lampje maar de auto wel anders gaat lopen.

Vanmiddag heb ik tijd en ga ik nog wat dingen proberen, zo kan ik ook aan een schema komen voor de bedrading van de lambda's, dat moet veel schelen denk ik.
Wellicht nog even langs een garage om te kijken of zij de lanbda loskrijgen, mij lukt het iig niet zonder hem te beschadigen.

*ik weet niet of de opgelaste moer een 'lambdafopper is' het is iig geen gewone moer, maar een soort buisje met aan de onderkant een klein gaatje.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: ATR bij 6500rpm in de begrenzer..

Post by slydawg »

Niet alle 4 draads lambda's zijn gelijk.
Je kan je lambda sensor na de kat niet niet gebruiken om de meting te doen van de eerste sensor.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Re: ATR bij 6500rpm in de begrenzer..

Post by LCR »

originelen onderdelen voor de desbetreffende auto gebruiken....draadjes solderen ....volgens mij is de buis te lang. Kijk even op website van accord.org
DJJ
Posts: 79
Joined: Mon Jan 23, 2012 5:31 pm

Re: ATR bij 6500rpm in de begrenzer..

Post by DJJ »

Vandaag alles uitgezocht en als het goed is zit het nu correct aangesloten, auto slaat niet meer in de begrenzer en geeft (nog) geen fout melding..
Of hij anders loopt kan ik nog niet zeggen, hij trekt op zoals altijd. Vtec hoor je uiteraard minder hard in slaan dan met kat maar dat is normaal (had ik bij m'n VTi's ook).
Voorlopig zal ik het benzine verbruik even in de gaten houden om te kijken of er verandering in zit.
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Re: ATR bij 6500rpm in de begrenzer..

Post by vtec vince »

wat heb je nu veranderd dan?
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Post Reply