Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
DutchVince
Posts: 36
Joined: Thu Jan 19, 2012 9:52 pm

Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by DutchVince »

Ik rijd nu ca 2500 km rond in mijn 2e hands FN2 en kan niet zeggen dat ik er na mijn EP3 heel blij van word.

De acceleratie is gevoelsmatig een stuk minder fel.

Als ik ga meten met Dynalicious blijkt dat ook te kloppen: de EP3 kreeg ik nog wel eens met 6,9s-7,0s op de honderd (daarbij een halve seconde verspelend door "pilot error"). De FN2 krijg ik met geen mogelijkheid onder de 8 seconden. Nu is Dynalicious misschien niet in absolute zin de meest nauwkeurige acceleratiemeter, maar consequent een verschil van 1 seconde is wel veel.


Vandaag een testritje in Duitsland gedaan (laat ik voorop stellen dat ik een volledig leeg stuk snelweg zonder snelheidslimiet heb opgezocht): vanaf de 190 accelereerde mijn EP3 altijd nog wel redelijk door, maar deze kruipt meer naar de 200 km/uur.
Bij ca 210 km per uur begon er iets zodanig te rammelen en te klapperen achter dat ik niet meer harder durfde, had er geen vertrouwen in.
met name als ik over een hobbeltje reed (bv begin/einde viaduct) dan klapperde het schrikbarend.

Hard remmen bij 200 ging bij mijn EP3 veel beter dan met de FN2 maar dat euvel was al bekend.

Gelukkig zit er garantie op dus komende week maar eens naar de garage.
DutchVince
Posts: 36
Joined: Thu Jan 19, 2012 9:52 pm

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by DutchVince »

Inmiddels de auto op de brug gezet (gratis, met dank aan mijn banden leverancier :worshippy: ).

Voorin de milieuplaat zit een metalen stuk onder het motorblok en daar was een boutje/klemmetje uit de voorkant verdwenen zodat hij naar beneden hing en lucht begon te happen. Ik kan me zo voorstellen dat als je 200 rijdt er veel meer lucht dan normaal boven de milieuplaat langs gaat en er het een en ander gaat klapperen/rammelen.
bertje
Posts: 169
Joined: Sat Feb 25, 2012 3:01 pm

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by bertje »

eerlijk gezegd toen ik mijn fn2 voor de eerste maal opentrok had ik ook niet echt een wauw gevoel
heb hiervoor met een peugeot 106 gti gereden en onder de 100 kmh is het vershil toch niet zo groot
boven de 100 was hij wel een pak sneller
die extra kilo's doen hem geen goed
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by vtec vince »

FN2 is zwaarder dan de EP3 en 1 pk meer.
Logisch dat hij minder snel accelereerd.
Morgen opnieuw naar Duitsland nu je die plaat weer vast hebt zitten? :lol:
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
User avatar
ChristopheR
Posts: 455
Joined: Tue Apr 21, 2009 6:04 pm

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by ChristopheR »

Flashpro is de oplossing voor uw probleem :-) en een exhaust manifold mss ook
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by Lucas79 »

Hi Dutch,

Vreemd. Ik trek de FN2 zonder problemen de 220 in, daarna kruipt die naar de 240-245 op de teller.

De FN2 heeft maar 1pk meer, maar wel 20NM kppel meer dacht ik. Hoe dan ook, de FN2 is zwaar, en zal qua acceleratie iets langzamer zijn dan de EP3, maar een hele seconde??? dat denk ik niet. Enige wat echt een GROOT nadeel is, is de achtwiel ophanging. Die is van de EP3 100× beter, waardoor je met de FN2 veel sneller onderstuur hebt. Ik heb zelf ook Dynolicous, zal eens kijken wat die bij mij aangeeft. Volgens de boekjes moet die standaard in 6.6 seconden naar de 100 gaan (even uit mijn hoofd). Ik heb dynolicous nog nooit echt geprobeerd, zal van het weekend eens proberen... Is er iemand die weet wat de standaard "drive-train-loss" is op een FN2?

Voor de rest ben ik qua (gevoel in) stuur en versnellingsbak ZEER tevreden over de FN2, ik heb zelf maar 2 keer in een EP3 gereden, maar het viel me op dat dat echt wel flink verbeterd is bij de FN2.

De remmen zijn inderdaad drama. Standaard bij bijna elke Honda. Setje stalen remleidingen en ferodo DS2500's kost niet veel en doet wonderen voor het remgedrag.

grtz.

Lucas
Deus Ex Machina!
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by donkeykong »

Investeer in wat mods, dan zal ie beter lopen!
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by culasse »

De standaard "drivetrainloss" is 18%. Inderdaad is de FN2 zwaarder dan de EP3, maar je kunt een hoop ballast uit de wagen halen en dan komt ie bijna op hetzelfde gewicht uit, vooral als je bijvoorbeeld een lightweight FN2 versie hebt.
Met de juiste mods kun je een hoop performance uit de wagen halen, al betekent het wel een investering.
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by Roy »

Het doet me pijn om dit te moeten schrijven. En ik weet dat ik door onderstaande rectie, boze mensen op m'n dak krijgt.

Maar dat was de reden dat ik na mijn Ep3 een Leon Cupra heb gekocht.
Die is in tegenstelling tot een FN2 een stuk sneller dan een EP3.

Hij is overigens nu te koop. :wink:
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by LCR »

Roy wrote:Hij is overigens nu te koop. :wink:


Met de Cupra bij de eerst volgende bocht al van gedachte veranderd?? :mrgreen:

:toost:
DH
Posts: 655
Joined: Wed Sep 30, 2009 10:48 pm
Contact:

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by DH »

Als je kwa echt prestaties een verbetering zoekt op een Ep3 kom je uit bij de FD2, Na 2001 is er niet heel veel verbetering tevinden wat betreft Honda/Civic.
Wat dat betreft moet die "nieuwe R" even een goede inhaal slag maken. 8)
Verschillen Ep3/Fn2 zijn langer bekent toch?
VTEClover
Posts: 203
Joined: Tue Apr 04, 2006 5:39 pm

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by VTEClover »

Ik heb het niet over de fn2 maar ik was ook zo teleurgesteld over mn fk2(1.8 vtec)
Het stuurgevoel en achterophanging gaf mij ook niet echt veel vertrouwen om er de bocht mee in te kappen.
FK2 verkocht en serieus verouderd van wagen en een ek4 gekocht :-) en toch met géén spijt
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by Jo& »

Het lijkt mij zeer aannemelijk dat die windvangende plaat dusdanig veel luchtweerstand creeerde dat je bij de 200 al ging kruipen ipv bij de 220.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by HONDA »

Ik ben na de DC2 teleurgesteld in alles wat maar met sportieve Honda vierwielers te maken heeft. Maar het is grappig om te lezen dat de nieuwere leden dat gevoel weer hebben vanaf de EP3. De geschiedenis herhaalt zich. :D

Eigenlijk is het jammer dat Honda vanaf 2000 op sportief gebied zover is afgegleden. Ongetwijfeld een bewuste keuze maar wel jammer...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
DutchVince
Posts: 36
Joined: Thu Jan 19, 2012 9:52 pm

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by DutchVince »

Jo& wrote:Het lijkt mij zeer aannemelijk dat die windvangende plaat dusdanig veel luchtweerstand creeerde dat je bij de 200 al ging kruipen ipv bij de 220.

Goed punt! Lijkt me ook wel aannemelijk.
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by Roy »

@LCR

Ook in de bochten is de Cupra nog steeds sneller. Wegligging van een EP3 is wellicht beter.
Maar toch is de Cupra in staat om een ronde sneller af te ronden dan een EP3 of FN2.

:D
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by LCR »

Een SC upgrade zal wel genoeg zijn :mrgreen:
Dat is ook wat ik zou doen.....
CWATR
Posts: 275
Joined: Wed Apr 14, 2004 3:36 am

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by CWATR »

Een sc plaatsen.... :roll: kun je net zo goed een kant en klarte turbomeuk kopen van VW of renault.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by LCR »

No thx...liever een vtec SC :wink:
DH
Posts: 655
Joined: Wed Sep 30, 2009 10:48 pm
Contact:

Re: Lichtelijk teleurgesteld in mijn FN2

Post by DH »

CWATR wrote:Een sc plaatsen.... :roll: kun je net zo goed een kant en klarte turbomeuk kopen van VW of renault.


Vind ik ook, neem dan een turbo.. Walbro brandstofpompje,uitlaatje,intake+remap en hoppa 100+ PK erbij...
Hoef je niks extra`s aan te passen e.c.
Met die aanpassingen word je R er ook niet goedkoper op in vergelijking met auto`s die standaard als voorzien zin.

D.
Post Reply