HONDA terug in autosport WTCC
-
- Posts: 22
- Joined: Thu Dec 04, 2008 1:19 pm
HONDA terug in autosport WTCC
3 February 2012
Honda Civic Enters FIA World Touring Car Championship
Honda today announced that the Honda Civic will race in the FIA World Touring Car Championship (WTCC).
"We have made a decision" said Honda CEO, Takanobu Ito "to enter into the WTCC with the European Civic. We will develop a totally new engine for this project and we are all excited about starting this new challenge."
For this project, Honda has formed a joint partnership with Mugen and J.A.S. Motorsport. Mugen will manufacture a bespoke racing engine developed by Honda R&D and will maintain the engine in every race along with the team. J.A.S. Motorsport will develop the race car, using the new Honda Civic 5door produced in Honda's manufacturing plant located in Swindon (UK).
The racing engine is a 1.6 litre 4 cylinder direct injection turbo-charged petrol engine, developed in accordance with FIA's Super 2000 regulations.
Honda's ambition is to join the WTCC as early as this season, with a string of "inaugural rounds". Discussions are currently being held with the FIA, but these rounds would include Japan (held on 21 October 2012 at Honda's Suzuka circuit), followed by China and Macau. Honda will then enter a two car team, managed by J.A.S.
Motorsport, into every race in the 2013 championship season.
Racing has always been a fundamental element of Honda's DNA . In the late 1950s Honda first entered the Isle of man T.T and then Formula 1 in the 1960s. The FIA WTCC is the next chapter in Honda's on-going commitment to world motor sport and provides a perfect platform to demonstrate its racing spirit to Honda's numerous fans around the world.
ENDS
Honda Civic Enters FIA World Touring Car Championship
Honda today announced that the Honda Civic will race in the FIA World Touring Car Championship (WTCC).
"We have made a decision" said Honda CEO, Takanobu Ito "to enter into the WTCC with the European Civic. We will develop a totally new engine for this project and we are all excited about starting this new challenge."
For this project, Honda has formed a joint partnership with Mugen and J.A.S. Motorsport. Mugen will manufacture a bespoke racing engine developed by Honda R&D and will maintain the engine in every race along with the team. J.A.S. Motorsport will develop the race car, using the new Honda Civic 5door produced in Honda's manufacturing plant located in Swindon (UK).
The racing engine is a 1.6 litre 4 cylinder direct injection turbo-charged petrol engine, developed in accordance with FIA's Super 2000 regulations.
Honda's ambition is to join the WTCC as early as this season, with a string of "inaugural rounds". Discussions are currently being held with the FIA, but these rounds would include Japan (held on 21 October 2012 at Honda's Suzuka circuit), followed by China and Macau. Honda will then enter a two car team, managed by J.A.S.
Motorsport, into every race in the 2013 championship season.
Racing has always been a fundamental element of Honda's DNA . In the late 1950s Honda first entered the Isle of man T.T and then Formula 1 in the 1960s. The FIA WTCC is the next chapter in Honda's on-going commitment to world motor sport and provides a perfect platform to demonstrate its racing spirit to Honda's numerous fans around the world.
ENDS
Re: HONDA terug in autosport WTCC
Nice!
Mooie reclame voor een Type-R versie
Mooie reclame voor een Type-R versie
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
Re: HONDA terug in autosport WTCC
Honda heeft al aardig wat informatie kunnen verzamelen in de BTCC afgelopen seizoen met de turbo motor.
Ik zie het er nog van komen dat er idd een exoot voor op de straat gemaakt word, maar dan wel met turbo.
K20 turbo zou leuk zijn 8)
Ik zie het er nog van komen dat er idd een exoot voor op de straat gemaakt word, maar dan wel met turbo.
K20 turbo zou leuk zijn 8)
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Re: HONDA terug in autosport WTCC
vtec vince wrote:Honda heeft al aardig wat informatie kunnen verzamelen in de BTCC afgelopen seizoen met de turbo motor.
Ik zie het er nog van komen dat er idd een exoot voor op de straat gemaakt word, maar dan wel met turbo.
K20 turbo zou leuk zijn 8)
Die werden alleen door Neil Brown gebouwd. Volgens mij zijn de BTCC motoren 2 liter turbo's. Dit wordt een 1.6 turbo. Ben benieuwd of het ook een voorbode is voor een 1.6 turbo als productie motor.
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
Re: HONDA terug in autosport WTCC
1.6 turbo lijkt me een beetje licht voor een civic.
Het kan ongetwijfeld hard gaan , maar als ik me niet vergis heeft opel in de corsa een 1.6 turbo zitten....
Wil je een beetje meekomen met de golfjes e.d. mogen ze wat mij betrefd met een 2.0 turbo komen.
Het kan ongetwijfeld hard gaan , maar als ik me niet vergis heeft opel in de corsa een 1.6 turbo zitten....
Wil je een beetje meekomen met de golfjes e.d. mogen ze wat mij betrefd met een 2.0 turbo komen.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Re: HONDA terug in autosport WTCC
Hoi,
Wat ik gelezen heb over de potentieel nieuwe Type-R, dan komt daar inderdaad een 1.6 Turbo blok in. Ze moeten wel, anders komen ze in de knoei met de Europese emissie-normen. De K20 is misschien wel het beste blok wat Honda tot nu toe gemaakt heeft, maar zal in toekomstige modellen niet meer gebruikt worden ben ik bang.
Het is even wennen, omdat we hier met z'n allen (including me) nogal opgewonden raken van (bijna) 9.000 rpm... maar ik weet zeker dat Honda met een 1.6 turbo met max 6.000(?) minstens net zulke leuke auto's kan maken. Persoonlijk zit ik meer te wachten op volledig elektrisch aangedreven Type-R's :mrgreen:
Just my thoughts...
Lucas
Wat ik gelezen heb over de potentieel nieuwe Type-R, dan komt daar inderdaad een 1.6 Turbo blok in. Ze moeten wel, anders komen ze in de knoei met de Europese emissie-normen. De K20 is misschien wel het beste blok wat Honda tot nu toe gemaakt heeft, maar zal in toekomstige modellen niet meer gebruikt worden ben ik bang.
Het is even wennen, omdat we hier met z'n allen (including me) nogal opgewonden raken van (bijna) 9.000 rpm... maar ik weet zeker dat Honda met een 1.6 turbo met max 6.000(?) minstens net zulke leuke auto's kan maken. Persoonlijk zit ik meer te wachten op volledig elektrisch aangedreven Type-R's :mrgreen:
Just my thoughts...
Lucas
Deus Ex Machina!
Re: HONDA terug in autosport WTCC
unicorn wrote:Hoi,
Wat ik gelezen heb over de potentieel nieuwe Type-R, dan komt daar inderdaad een 1.6 Turbo blok in. Ze moeten wel, anders komen ze in de knoei met de Europese emissie-normen. De K20 is misschien wel het beste blok wat Honda tot nu toe gemaakt heeft, maar zal in toekomstige modellen niet meer gebruikt worden ben ik bang.
Het is even wennen, omdat we hier met z'n allen (including me) nogal opgewonden raken van (bijna) 9.000 rpm... maar ik weet zeker dat Honda met een 1.6 turbo met max 6.000(?) minstens net zulke leuke auto's kan maken. Persoonlijk zit ik meer te wachten op volledig elektrisch aangedreven Type-R's :mrgreen:
Just my thoughts...
Lucas
hmm... een electrische vtec :silly:
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Re: HONDA terug in autosport WTCC
1.6turbo te klein? lol!
Het is net als altijd net hoe hij ontworpen is. Met 1 bar turbo druk haalde ik al eerder 400pk uit een B16 (1.6 liter). Ok, hij begint dan pas ergens bij 4500rpm echt te trekken, maar hij stopt dan pas bij 9500rpm of zelfs hoger dan dat.
Dat zullen ze natuurlijk niet gaan bouwen, maar er zijn heel wat mogenlijkheden om een mooie balans te vinden zodat hij zeer sportief is. De evo laat al jaren zien dat turbo's niet saai hoeven te zijn.
Een 1.6 turbo zou voor de Type-R best geschikt kunnen zijn. Niks mis mee. Al is NA natuurlijk wel erg lekker ruig rijden....
Het is net als altijd net hoe hij ontworpen is. Met 1 bar turbo druk haalde ik al eerder 400pk uit een B16 (1.6 liter). Ok, hij begint dan pas ergens bij 4500rpm echt te trekken, maar hij stopt dan pas bij 9500rpm of zelfs hoger dan dat.
Dat zullen ze natuurlijk niet gaan bouwen, maar er zijn heel wat mogenlijkheden om een mooie balans te vinden zodat hij zeer sportief is. De evo laat al jaren zien dat turbo's niet saai hoeven te zijn.
Een 1.6 turbo zou voor de Type-R best geschikt kunnen zijn. Niks mis mee. Al is NA natuurlijk wel erg lekker ruig rijden....
Re: HONDA terug in autosport WTCC
Als de VAG groep uit een 1.4 zo'n 140 pk haalt... Wat kan Honda dan wel niet met een 1.6 blok?!?!
En dan niet 160 pk zeggen :silly:
En dan niet 160 pk zeggen :silly:
Re: HONDA terug in autosport WTCC
Mijn vermoeden is dat ze met een 1.6 Turbo-R gaan proberen uit te komen net boven de 200pk. Vergelijkbaar met de overige R's, maar dan wel legaal op de Europese wegen. Wat wel een nadeel is, is dat ook de nieuwe Civic een starre achteras heeft, i.p.v. onafhankelijke achterwiel-ophanging. Ik hoop dan ook dat ze bij de eerste introductie op zijn minst een LSD erin hebben zitten.
Deus Ex Machina!
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
Re: HONDA terug in autosport WTCC
Het moet natuurlijk ook betrouwbaar blijven ( wat we gewent zijn van Honda ) en niet dat je na 100.000 km een revisie bij je standaard onderhoud interval krijgt. :lol:
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Re: HONDA terug in autosport WTCC
Laat die hete pepers maar komen, ik ben benieuwd!
Het in ieder geval een gave bak om te zien.
Het in ieder geval een gave bak om te zien.
Re: HONDA terug in autosport WTCC
Dat ze weer gaan racen is een goed teken....zouden ze hier meegelezen hebben ;-)
Wel hoop ik dat ze ' all the way ' gaan en niet een halfslappe poging gaan wagen.
Enne: turbo? Gaat dus dezelfde tendens als bij de BMW M-motoren worden. Niks N.A. meer want daarmee halen ze de emissienormen niet bij hoge vermogens.
We wachten wel af.
Wel hoop ik dat ze ' all the way ' gaan en niet een halfslappe poging gaan wagen.
Enne: turbo? Gaat dus dezelfde tendens als bij de BMW M-motoren worden. Niks N.A. meer want daarmee halen ze de emissienormen niet bij hoge vermogens.
We wachten wel af.
Re: HONDA terug in autosport WTCC
http://www.autoexpress.co.uk/front_webs ... &id=468592
Hier wordt ik wel warm van...FF sparen dus
Turbo, vierdeurs....lekker!
Hier wordt ik wel warm van...FF sparen dus
Turbo, vierdeurs....lekker!
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
Re: HONDA terug in autosport WTCC
Zo ziet die er idd al een stuk leuker uit.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Re: HONDA terug in autosport WTCC
Tiago Monteiro will drive the car for the last 3 round
Re: HONDA terug in autosport WTCC
the only fully-manufacturer backed squad in next year’s World Touring Car Championship??
Vind ik dan weer minder leuk.
Vind ik dan weer minder leuk.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Re: HONDA terug in autosport WTCC
Ik snap wat je bedoeld.
Het is echt jammer dat fabrieks teams tegenwoordig bijna kampioenschappen kunnen kopen door er een enorme bak geld in te stoppen, zodoende een super auto kunnen bouwen die een ander semi prive team nooit kan bouwen. Dan de hele race organisatie nog even vet sponseren zodat de regels ook nog eens een beetje "handig" voor je uitkomen en de kampioenschappen zijn (mits je alles goed doet) zo binnen te halen.
Audi haalt dit truukje bv al jaren uit op Lemans. Zelfde verhaal maar Audi heeft dan ook nog eens het meest ervaren team Joost Racing ingehuurd om alle race activiteiten tijdens de race te regelen.
Beetje jammer. Zelfs een super prive team krijgt daar niets tussen. Als je ziet hoe belachelijk makkelijk die Chevrolets al jaren alles en iedereen voorbij vliegen zonder dat er iets aan gedaan wordt... Echt schandalig! En na een paar jaar hebben ze de buit binnen en stappen ze er weer uit, een lel van een krater en een half leeg startveld achterlatend. Eerst Seat, nu Chevrolet, straks Honda?
Ik zou me rot schamen als Honda het zelfde gaat doen.
Het is echt jammer dat fabrieks teams tegenwoordig bijna kampioenschappen kunnen kopen door er een enorme bak geld in te stoppen, zodoende een super auto kunnen bouwen die een ander semi prive team nooit kan bouwen. Dan de hele race organisatie nog even vet sponseren zodat de regels ook nog eens een beetje "handig" voor je uitkomen en de kampioenschappen zijn (mits je alles goed doet) zo binnen te halen.
Audi haalt dit truukje bv al jaren uit op Lemans. Zelfde verhaal maar Audi heeft dan ook nog eens het meest ervaren team Joost Racing ingehuurd om alle race activiteiten tijdens de race te regelen.
Beetje jammer. Zelfs een super prive team krijgt daar niets tussen. Als je ziet hoe belachelijk makkelijk die Chevrolets al jaren alles en iedereen voorbij vliegen zonder dat er iets aan gedaan wordt... Echt schandalig! En na een paar jaar hebben ze de buit binnen en stappen ze er weer uit, een lel van een krater en een half leeg startveld achterlatend. Eerst Seat, nu Chevrolet, straks Honda?
Ik zou me rot schamen als Honda het zelfde gaat doen.
Re: HONDA terug in autosport WTCC
Geloof maar dat Honda het ook zal doen. Het blijft een dikke business... en daar draait het tegenwordig om.