Aegon schrapt verzekering om foto’s Facebook?(Hondablog.nl)

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Hondablogger
Posts: 75
Joined: Thu Sep 29, 2011 3:33 pm

Aegon schrapt verzekering om foto’s Facebook?(Hondablog.nl)

Post by Hondablogger »

Image

Ben jij verzekerd bij Aegon en in het verleden wel eens met een auto op een circuit geweest? Dan kan het zomaar zijn dat Aegon je verzekering opdoekt!

Het verhaal is als volgt: een jongen genaamd Machiel neemt af en toe deel aan trackdays en time-attacks op georganiseerde evenementen. Nu is het zo dat je moet weten dat het racen op een circuit meestal inhoudt dat je auto op dat moment onverzekerd is, maar dat is natuurlijk logisch. Een verzekeraar heeft geen zin om op te draaien voor jouw onkunde en bijbehorende vangrailavonturen.

Machiel krijgt echter een mailtje van Aegon met daarin de mededeling dat men op zijn Facebook heeft gekeken. Daar zag men op foto’s dat hij in andere auto’s (dus niet de auto waar de verzekering op rust) op het circuit actief is geweest en dat het niet toegestaan is deel te nemen aan straatraces. Derhalve wordt de verzekering beëindigd. Ehh, circuit? Straatrace? Andere auto?

Aegon laat Machiel na navraag weten dat hij had moeten melden dat hij soms op een circuit rijdt zodat ze hem van tevoren hadden kunnen weigeren. Maar Aegon beëindigt nu dus achteraf, zonder enige mogelijkheid tot protest en ook nog eens op basis van foto’s van andere, eerdere auto’s van Machiel op een circuit een verzekering op een auto die nooit op het circuit komt onder het mom van “straatracenâ€￾. Hoe kan een verzekeringsmaatschappij een auto uitsluiten terwijl ze geen enkel bewijs hebben van straatracen (of circuitrijden) door Machiel? Daarnaast hebben ze door het royement gezorgd dat Machiel op een zwarte lijst is komen te staan van verzekeraars, meldt zijn tussenpersoon.

Inmiddels hebben ze van Aegon laten weten dat ze een fout hebben gemaakt bij de beoordeling. Ze melden dat Machiel nooit op een blacklist heeft gestaan maar het kan ook zijn dat hij er weer afgehaald is. Wel is het zo dat Machiel maximaal WA + inzittenden kan afsluiten. Cascoschade is niet mogelijk. Waarom niet? Is Machiel een gevaar op de weg omdat hij zijn verstand gebruikt en hard rijdt op een circuit?

Het royement was volgens Aegon legitiem omdat Machiel “wel eens op een circuit rijdtâ€￾. Dat hij dat niet doet met de verzekerde auto kan ze bij Aegon niets schelen. Dus mocht je foto’s hebben van jezelf op een circuit, houdt er dan rekening mee dat dit verregaande gevolgen voor je verzekering kan hebben. Navraag leert namelijk dat ook andere verzekeraars hun klanten via social media in de gaten houden. De komende uren is onze redactie niet bereikbaar, want we zijn even onze social media accounts aan het opheffen…

Met dank aan FlowMotion voor de tip.

Via Autoblog.nl
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

WTF!!!!

Dus binnenkort rijden we allemaal met helm en donker visier en de kentekenplaten afgeplakt op het circuit??
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

Rare streek van zijn verzekering, niet eens eerst een gedegen onderzoek doen voordat ze dit flikken. Laat staan eerst met de klant om bevestiging vragen, geen Aegon dus...is sowieso een vage onderneming! Kunnen jullie je nog herinneren over de wanpraktijken met de spaarbeleg bullshit....stelletje fraudeurs zijn het!
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Ja ja..big sista is watching you!!!
Zelfs de gemeente Amsterdam speurt Facebook,Hyves en al die troep af om mensen die een uitkering hebben op fraude te betrappen!!!
Vokking zielig is het geworden.....
HondATR46
Posts: 114
Joined: Thu May 10, 2007 4:09 pm
Contact:

Post by HondATR46 »

LCR wrote:Ja ja..big sista is watching you!!!
Zelfs de gemeente Amsterdam speurt Facebook,Hyves en al die troep af om mensen die een uitkering hebben op fraude te betrappen!!!
Vokking zielig is het geworden.....




Moet zeggen dat ik daar toch verdomd weinig problemen mee heb... laat iedereen die kan werken lekker werken voor zijn centen in plaats van op (onze) belastingcenten te teren...


Ontopic.. in het geval van Machiel is het wel erg inderdaad, mede omdat circuitgebruik per definitie is uitgesloten in de polis van de verzekering...
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

In verdediging van de verzekeringsmaatschapij:

Ik snap wel dat verzekeringsmaatschappijen wat "panisch" hierop reageren. "Wij" (van de Type-R club) zijn natuurlijk allemaal heel voorzichtige en nette rijders op de openbare weg en zijn pro-coureurs op het Circuit. Helaas zijn er ook veel mafkezen die wel eens op een Circuit gereden hebben (bijvoorbeeld tijdens een vrij-rijden-sessie van € 25,00) en vervolgens denken dat ze makkelijk met 120km/h door de woonwijk kunnen racen...

Voor Machiel:

Zwaar ruk man! en hun redenatie slaat nergens op. Als ik het artikel goed gelezen heb, is het probleem uiteindelijk wel opgelost? (excuses en weer verzekerd?) Hoe dan ook, dit is inderdaad het nadeel van Social Media als je er niet "voorzichtig" mee omgaat.

Het is een beetje "de koe in de kont kijken", maar hier toch een paar tips:

- Bedenk goed of je een "publiek" profiel wilt, of alleen voor "vrienden" die je zelf uitnodigd.
- Vul nooit je geboortedatum, geboorteplaats en huidige woonplaats.
- Vul nooit een telefoonnummer in, of een e-mail adres van je werk. Maak bij voorkeur een gratis "spam-adres" (hotmail, live, yahoo, enz) aan dat je alleen gebruikt voor het aanmelden op bijvoorbeeld Social Media sites.
- Zet NOOIT op social media wanneer en hoelang je op vakantie gaat.
- Als laatste, let altijd op wat je post!
Deus Ex Machina!
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Ach je weet de exacte ins en outs niet, denk maar eens na waarom Aegon met duizenden klanten juist bij deze berijder op zijn facebook gaat kijken. Dat zou betekenen dat ze 500 man dag en nacht alle social media profielen moeten laten bekijken op zoek naar mogelijke overtredingen.... dat gaat nergens over.

Dit is een typisch voorbeeld van hear say
Nana korobi ya oki
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Ik vraag me af of het een broodje aap is.

Maar toch, mensen moeten in het algemeen beter nadenken over wat ze op het internet zetten en wat wel of niet afgeschermd of niet...
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Het slachtoffer zit toch op het forum? Geen broodje aap of hear say dus.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Machiel.
Posts: 210
Joined: Sat Dec 20, 2008 3:48 pm

Post by Machiel. »

Het is duidelijk geen broodje aap.. Gaat om mijn autoverzekering.

Ik heb geen enkele intentie om zoiets te verzinnen, meteen nadat ik dit te horen kreeg heb ik dit op CCH ( civicclubholland ) gepost en vandaar is het balletje gaan rollen en hebben andere mensen autoblog getipt.

Ik uitte alleen mijn onvrede/woede op cch. Maar nogmaals van dit verhaal is niks verzonnen.
MFrame Autosport
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Ah ok 'onze' Machiel dus...

Raar verhaal joh!
ITR DC2
Posts: 1327
Joined: Thu Sep 06, 2007 7:46 am

Post by ITR DC2 »

Facebook als gesloten profiel weergeven helpt allicht al iets voor mensen die bang zijn dat zoiets hen kan gebeuren ;)
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Sowieso ben ik van mening dat je je internet gebeuren af moet sluiten.
Machiel.
Posts: 210
Joined: Sat Dec 20, 2008 3:48 pm

Post by Machiel. »

Achja, als ze mijn naam intypen op google dan zien ze niet alleen facebookfoto's... Maar ook foto's van rpm vision, waaronder staat dat ik de 1eplaats heb behaald tijdens TA.

Sowieso is het voor iedereen verstandig om gewoon kentekenplaten eraf te halen, dan kun je nooit gezeik krijgen. Bij mij zaten de platen er nog gewoon op.
MFrame Autosport
redlude94vtec
Posts: 144
Joined: Sun Jan 28, 2007 8:38 am

Post by redlude94vtec »

Het wordt helaas alleen maar moeilijker. Heb ook een Prelude bijgekocht met als doel een racecursus te volgen. Toen ik mijn tussenpersoon belde voor een minimale verzekering en het doel van de auto, werd het ook stil aan de overkant. Werd nog vermeld dat het een hoog risico is en dat ik niet verzekerd ben op het circuit. Dat was mij allang duidelijk en daarvoor het ik ook een auto ERBIJ gekocht, maar voor de openbare weg, moet ik verzekerd zijn. En dat is niet eens voor mijn eigen auto, maar eventueel schade aan anderen.

Ik vraag mij af of een verzekering of welke instantie dan ook gebruik mag maken van het medium Internet om tot conclusies te komen. Als er sprake is van herhaaldelijke ongelukken en declaraties en er bewijs is dat er gefraudeerd wordt, kan ik het mij voorstellen. Nu is hier geen sprake van en is er uitgegaan van een aanname. Je bent hier schuldig tot bewezen en bij het afsluiten was ik niet de optie tegen gekomen om aan te geven dat de auto ook voor het circuit wordt gebruikt. Alle bewijs is indirect en niet gerelateerd aan het verzekerde voertuig. Gaan ze nu ook je levensverzekering en ziektekostenverzekering opzeggen omdat je tot een risicogroep behoort waar de laatste tijd wat ongelukken zijn gemeld?

Kentekenplaat is wel riskant. Werd tijdens trackdays geadviseerd om deze eraf te halen. Zeker als je rijd onder werktijd van de baas, auto van de baas of tegen je vriendin hebt gezegd dat je ergens anders bent, maar dat maakt je nog geen fraudeur bij de verzekering.
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

redlude94vtec wrote:Ik vraag mij af of een verzekering of welke instantie dan ook gebruik mag maken van het medium Internet om tot conclusies te komen. Als er sprake is van herhaaldelijke ongelukken en declaraties en er bewijs is dat er gefraudeerd wordt, kan ik het mij voorstellen. Nu is hier geen sprake van en is er uitgegaan van een aanname. Je bent hier schuldig tot bewezen en bij het afsluiten was ik niet de optie tegen gekomen om aan te geven dat de auto ook voor het circuit wordt gebruikt. Alle bewijs is indirect en niet gerelateerd aan het verzekerde voertuig. Gaan ze nu ook je levensverzekering en ziektekostenverzekering opzeggen omdat je tot een risicogroep behoort waar de laatste tijd wat ongelukken zijn gemeld?



Dat is mijn punt ook, ze gooien je er niet "zomaar" uit omdat je dingen doet die niet gedekt zijn. Dat mag niet.
Nana korobi ya oki
Hondablogger
Posts: 75
Joined: Thu Sep 29, 2011 3:33 pm

Post by Hondablogger »

de moraal van dit verhaal... we motten zelf een verzekeringspotje opzetten ....
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Post by donkeykong »

Wie heeft mijn post gedelete!
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Kheb niks gedelete...
Machiel.
Posts: 210
Joined: Sat Dec 20, 2008 3:48 pm

Post by Machiel. »

Zal binnenkort ( vrij snel ) in de krant en op tv komen... Blijkbaar mogen ze Facebook etc. niet gebruiken voor een onderzoek naar een klant etc. Het is iniedergeval al redelijk nieuws aan het worden.
MFrame Autosport
Post Reply