Auto 6 maanden op stal.. Do's & Don't's?

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Type-Q
Posts: 122
Joined: Sun Jul 27, 2008 8:12 pm

Auto 6 maanden op stal.. Do's & Don't's?

Post by Type-Q »

Volgend jaar ga ik 6 maanden naar het buitenland. Mijn ITR staat dan dus 6 maanden stil. Heeft er iemand goede tips wat ik wel of juist niet moet doen als de auto 6 maanden op stal gaat?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Banden hard oppompen zodat ze niet vierkant worden tijdens het lange stilstaan, of anders op bokken zetten.

Niet na een korte koude start hem stilzetten maar alleen met een volledig warme motor. Dit in verband met zwavelzuur dampen die anders tijdens die koude start 6 maanden lang in de zuigers kan vreten.

Benzine tank vol gooien zodat er niet veel condens in de tank kan komen.

Als het kan een laken eroverheen gooien.

En als het kan hem door iemand anders halverwege die tijd laten starten en helemaal warm laten worden alvorens hem weer uit te zetten, dit om uitdroging van diverse rubbers ala klepseals etc tegen te gaan.
Type-Q
Posts: 122
Joined: Sun Jul 27, 2008 8:12 pm

Post by Type-Q »

Bedankt Gaskleppie.
User avatar
itr703
Posts: 401
Joined: Thu Jan 15, 2004 11:26 pm
Contact:

Post by itr703 »

- Druppellader op de accu (Accu eventueel er uit halen)

- Olie verversen ?

- Vloeistoffen nalopen en afvullen tot max ?

- Vochtvreter in de auto zetten

- Ventileren (raampje op een kier als de auto binnen staat)

- Schoon wegzetten (zeker in de winter als er gepekeld is)

- Niet op de handrem ? (maar gewoon in de versnelling ?)

Mischien ook handig om een lijstje te maken met dingen die je zou
moeten doen als je na 6 maanden er weer mee gaat rijden ?

- Bandenspanning controleren
- Vloeistoffen nalopen
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Als je na 6 maanden weer gaat rijden dan moet je eigenlijk je tank weer leeg rijden rustig, of beetje octaan bij gooien. Je benzine verouderd namelijk.

Op blokken is ook niet beste optie omdat je veren dan uit gaan hangen. Ff klein stukje verrollen na een paar maanden zou het beste zijn. Maar je banden worden niet zo maar vierkant hoor.

Als je weer gaat rijden let er even op dat je een paar keer goed remt en dat je je banden goed warm rijdt. Er ontstaat een laagje over je banden die gladder is namelijk.
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

handige tips eigenlijk... Sticky?
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Done. Ik verander even de titel.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Om het te bundelen:

- Banden hard oppompen zodat ze niet vierkant worden tijdens het lange stilstaan (evt een keer in de zoveel tijd klein stukje duwen)

- Niet na een korte koude start hem stilzetten maar alleen met een volledig warme motor. Dit in verband met zwavelzuur dampen die anders tijdens die koude start 6 maanden lang in de zuigers kan vreten en condens in je uitlaat.

- Benzine tank vol gooien zodat er niet veel condens in de tank kan komen.

- Als het kan een laken eroverheen gooien.

- En als het kan halverwege die tijd laten starten en helemaal warm laten worden alvorens hem weer uit te zetten, dit om uitdroging van diverse rubbers ala klepseals etc tegen te gaan.

- Druppellader op de accu (Accu eventueel er uit halen)

- Vloeistoffen nalopen en afvullen tot max

- Vochtvreter in de auto zetten

- Ventileren (raampje op een kier als de auto binnen staat)

- Schoon wegzetten

- Niet op de handrem


Vóór je weer gaat rijden:

- 'Fake' starten zodat de olie goed rondgepompt wordt. Dmv het uitzetten van de benzinepomp.

- Meteen een lang stuk gaan rijden

- Bezine tank rustig leeg rijden om de oude benzine op te maken (geen Vtec en evt octaanverhoger erbij)

- Bandenspanning controleren en goed warm rijden

- Paar keer goed hard remmen om evt roest van de schijf af te remmen
User avatar
itr703
Posts: 401
Joined: Thu Jan 15, 2004 11:26 pm
Contact:

Post by itr703 »

Als je wat rond"googled" op dit onderwerp dan kom je ongeveer ook op bovenstaande; Ik vond echter ook nog deze 2:

"Als je katten hebt, leg dan geen lakens ter bescherming op je auto. Katten gaan zich er dan zeker op nestelen. En als ze wakker worden strekken ze zich even en 'scherpen' hun nagels eventjes
"

en

"wekelijks eens aan de wagen schudden dat er nie te veel condens in den tank komt
"

Tja .. :D
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Nou dan moet je flink schudden...........!
En die katten tsjaaa ik heb ook wel eens een kat gewoon zo op een auto zien liggen. Dus als er katten in de buurt zijn: luchtbuks!
(geintje! voordat ik gelyncht word!)
tommie18
Posts: 245
Joined: Sat Sep 11, 2010 3:31 pm

Post by tommie18 »

het kan zijn de olie in het motorblok na 6 maand ook wel naar beneden is gezakt.

Voordat je de motor laat draaien, start hem dan even zonder dat hij aanslaat, zodat de olie even het blok rondgepompt kan worden!

groetjes!
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Gaat de oliepomp draaien als je niet gestart bent?
Of bedoel je fake starten? Hmm vraag me af of dit bevordelijk is. Als je start is er zo olie overal hoor!
Daarna rustig tussen de 2-3 duizend toeren warm laten worden.
tommie18
Posts: 245
Joined: Sat Sep 11, 2010 3:31 pm

Post by tommie18 »

Nouja, ik heb ooit een keer gehoort dat het na lange tijd stilstaan goed is om eens, zoals je het noemt, "fake te starten." I.v.m. olie dat lang stilstaat en dat het door langere tijd niets doen dikker word enz.

Ik weet niet presies of het nodig is & zin heeft om het na 6maand te doen. ;)

In ieder geval, als de motor gestart is dan is de olie inderdaad rap overal in het blok. Maar door de toegenomen dikte van de olie kan het soms niet gemakkelijk overal tussen :)
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Hoeveel forumleden zetten hun wagen maanden achter elkaar stil? Ik gok vrij weinig...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

Handige tips !
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

[quote="tommie18"]Nouja, ik heb ooit een keer gehoort dat het na lange tijd stilstaan goed is om eens, zoals je het noemt, "fake te starten." I.v.m. olie dat lang stilstaat en dat het door langere tijd niets doen dikker word enz.

Ik weet niet presies of het nodig is & zin heeft om het na 6maand te doen. ]
Persoonlijk kan ik me daar niet helemaal in vinden. Snap het idee wel dat je eerst olie door je blok wilt hebben, maar als je wel echt start gebeurt dat ook meteen...

Hoeveel mensen zetten hun auto echt lang stil, ik denk dat het er toch best een aantal zijn.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Jo& wrote:
tommie18 wrote:Nouja, ik heb ooit een keer gehoort dat het na lange tijd stilstaan goed is om eens, zoals je het noemt, "fake te starten." I.v.m. olie dat lang stilstaat en dat het door langere tijd niets doen dikker word enz.

Ik weet niet presies of het nodig is & zin heeft om het na 6maand te doen. ]
Persoonlijk kan ik me daar niet helemaal in vinden. Snap het idee wel dat je eerst olie door je blok wilt hebben, maar als je wel echt start gebeurt dat ook meteen...

Hoeveel mensen zetten hun auto echt lang stil, ik denk dat het er toch best een aantal zijn.


Het gebeurt niet meteen, ongeveer een kleine sec voordat t systeem op druk is nadat de auto enkele dagen heeft stil gestaan.
Duidelijk te zien op de olie druk meter. Je kan het ook horen bij sommige EP3's, nadat de auto is gestart na een tijdje stil staan, een geratel dat dan weer verdwijnt, dat is de ketting die je hoort, ketting spanner heeft oliedruk nodig.
Ik zelf zet de benzine pomp uit en doe fake starten totdat de oliedruk is opgebouwd en dan echt starten, mijn auto staat meestal wel een week of langer stil. Voor dagelijks gebruik is dit niet van toepassing.
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Post by Vtequila »

Hoelang zou een goede accu het voltage van een alarm kunnen blijven voeden als de auto gestalt staat zonder ermee te rijden ? Ik ga hem wel stallen maar dan zonder garagebox :(
- Rise 'n Shine! -
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

slydawg wrote:
Jo& wrote:
tommie18 wrote:Nouja, ik heb ooit een keer gehoort dat het na lange tijd stilstaan goed is om eens, zoals je het noemt, "fake te starten." I.v.m. olie dat lang stilstaat en dat het door langere tijd niets doen dikker word enz.

Ik weet niet presies of het nodig is & zin heeft om het na 6maand te doen. ]
Persoonlijk kan ik me daar niet helemaal in vinden. Snap het idee wel dat je eerst olie door je blok wilt hebben, maar als je wel echt start gebeurt dat ook meteen...

Hoeveel mensen zetten hun auto echt lang stil, ik denk dat het er toch best een aantal zijn.


Het gebeurt niet meteen, ongeveer een kleine sec voordat t systeem op druk is nadat de auto enkele dagen heeft stil gestaan.
Duidelijk te zien op de olie druk meter. Je kan het ook horen bij sommige EP3's, nadat de auto is gestart na een tijdje stil staan, een geratel dat dan weer verdwijnt, dat is de ketting die je hoort, ketting spanner heeft oliedruk nodig.
Ik zelf zet de benzine pomp uit en doe fake starten totdat de oliedruk is opgebouwd en dan echt starten, mijn auto staat meestal wel een week of langer stil. Voor dagelijks gebruik is dit niet van toepassing.

Ok ik snap het!

Nee toch niet...
Je motor draait toch mee op de start motor?
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Vtequila wrote:Hoelang zou een goede accu het voltage van een alarm kunnen blijven voeden als de auto gestalt staat zonder ermee te rijden ? Ik ga hem wel stallen maar dan zonder garagebox :(

Hangt er ook vanaf hoe koud het is en of je een standaard alarm heb of achteraf ingebouwd en hoeveel die dan verbruikt.

Maand of 3 moet met standaard EP3 wel lukken.
Post Reply