Auto 6 maanden op stal.. Do's & Don't's?

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Post by Vtequila »

Jo& wrote:
Vtequila wrote:Hoelang zou een goede accu het voltage van een alarm kunnen blijven voeden als de auto gestalt staat zonder ermee te rijden ? Ik ga hem wel stallen maar dan zonder garagebox :(

Hangt er ook vanaf hoe koud het is en of je een standaard alarm heb of achteraf ingebouwd en hoeveel die dan verbruikt.

Maand of 3 moet met standaard EP3 wel lukken.


Achteraf ingebouwd, ik dacht zelf aan om de 3-4 weken even warm laten lopen, zodoende dat de accu ook weer wat oplaadt.
- Rise 'n Shine! -
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Kun je doen ja!
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

Gaskleppie wrote:Niet na een korte koude start hem stilzetten maar alleen met een volledig warme motor. Dit in verband met zwavelzuur dampen die anders tijdens die koude start 6 maanden lang in de zuigers kan vreten.



Zwavel, stikstof en andere componenten zoals zware metalen zul je niet meer tegenkomen in de huidige brandstoffen, die worden bijna zo goed als verwijderd door de moderne katalysatoren die de raffinaderijgen gebruiken(milieu-eis). Dus dreiging van zwavelzuur hoef je niet bang voor te zijn, wel voor vocht :)
User avatar
itr703
Posts: 401
Joined: Thu Jan 15, 2004 11:26 pm
Contact:

Post by itr703 »

Voodoo wrote:wel voor vocht :)


Las op een site dat ze bij echt langdurige opslag de cylinders
volspuiten met olie omdat anders de cylinderwand gaat corroderen
door het vocht in de lucht dat door de openstaande kleppen binnenkomt.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Fijn als je dat vergeten bent wanneer je hem na 2 jaar wil starten :mrgreen:
boikel
Posts: 865
Joined: Mon May 22, 2006 6:04 pm

Post by boikel »

Voodoo wrote:
Gaskleppie wrote:Niet na een korte koude start hem stilzetten maar alleen met een volledig warme motor. Dit in verband met zwavelzuur dampen die anders tijdens die koude start 6 maanden lang in de zuigers kan vreten.



Zwavel, stikstof en andere componenten zoals zware metalen zul je niet meer tegenkomen in de huidige brandstoffen, die worden bijna zo goed als verwijderd door de moderne katalysatoren die de raffinaderijgen gebruiken(milieu-eis). Dus dreiging van zwavelzuur hoef je niet bang voor te zijn, wel voor vocht :)


Helemaal waar, maximum aan zwavel is 10mg/kg in diesel en benzine. Meestal zit er maar een 4-5 mg/kg aan zwavel in, dat is bij lange na niet genoeg om maar iets corrosiefs te vormen.
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

Jij zit volgens mij ook in de chemie branche of niet ;p
boikel
Posts: 865
Joined: Mon May 22, 2006 6:04 pm

Post by boikel »

Wat wel kan is dat de benzine in je auto verouderd en oxideerd, hierdoor krijg je de vorming van een aanslag, ook wel gum genoemd, deze aanslag kan voor bv een slechtere werking van je injectoren zorgen. Ook kan door de oxidatie de pH veranderen en metalen delen aangetast worden.

Er zijn middeltjes op de markt die de veroudering van de benzine tegen zouden gaan.

In benzine zit ook vrijwel geen water, en het water dat in je tank komt blijft op de bodem liggen, water is zwaarder dan benzine. Ook verdampen de lichte delen in benzine veel makkelijker dan water en zullen deze ook weer condenseren. Denk niet dat er veel watercondens in de tank zal ontstaan.

Ik weet dus niet wat slim is om te doen, volle of legere tank, het heeft allebij zijn nadelen.


@voodoo: Image :D
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Post by Vtequila »

Welke alternatieven zijn er voor een lang stuk rijden nadat de auto een paar maanden heeft stil gestaan als je geen APK hebt en dus eigenlijk niet met de auto de weg op mag?
- Rise 'n Shine! -
tommie18
Posts: 245
Joined: Sat Sep 11, 2010 3:31 pm

Post by tommie18 »

@Vtequila

het risico niet nemen om zonder APK te gaan rijden, is gewoon niet zo verstandig (:

alternatieven:
-OV
-leenauto
-leenauto van vriend/vriendin of familie misschien.
-carpoolen

goed onderhoud en zorg voor de auto = dezelfde dag nog door de APK en de weg op!

goodluck Vtequila ;)
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Post by Vtequila »

Hehe thanks, ik bedoelde dat je gelijk een lang stuk zou kunnen rijden zodat de olie weer overal goed wordt doorgepompt, maar ik neem genoegen met het antwoord dezelfde dag nog de weg op gaan na een juiste APK keuring.
- Rise 'n Shine! -
tommie18
Posts: 245
Joined: Sat Sep 11, 2010 3:31 pm

Post by tommie18 »

@Vtequila

Aah op die manier! haha ok, klein misverstandje!

Vaak kun je na schorsing al terecht bij de garage waar de wagen in onderhoud is. Als ze plaats hebben teminste.Gewoon even een afspraakje maken and they'll do the rest!
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Post by Vtequila »

Ik heb het geluk dat de garage waar ik mijn APK laat doen 2 a 3 straten verderop zit :D
- Rise 'n Shine! -
tommie18
Posts: 245
Joined: Sat Sep 11, 2010 3:31 pm

Post by tommie18 »

@Vtequila

Dat is beter bekeken ;) Zowat voor de deur van de garage wonen. haha.

In ieder geval, zonder geldige rondrijden levert volgensmij best een fikse boete op. Zo'n €95, dus beter veilig en goed gecontroleerd rijden, dan kans hebben op ongelukken of boetes!
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Post by Vtequila »

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik een druppellader nodig heb, welke gebruiken jullie ? Ik moet nog even noteren hoeveel Ampere mijn accu aan kan, maar auto staat niet in de buurt :)
- Rise 'n Shine! -
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Hoe kom je eigenlijk met je auto die je net uit de schorsing hebt, en waar de APK van verlopen is, bij de garage....?!

Mag dat als je rechtstreeks naar de garage rijdt?
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Post by Vtequila »

Jo& wrote:Hoe kom je eigenlijk met je auto die je net uit de schorsing hebt, en waar de APK van verlopen is, bij de garage....?!

Mag dat als je rechtstreeks naar de garage rijdt?


Van de RDW-site :

" Zodra de schorsing afloopt moet u weer aan alle verplichtingen voldoen, dus ook aan de APK-plicht. Zorg er daarom voor dat uw voertuig aan het einde van de schorsingsperiode weer APK-goedgekeurd is. U kunt uw voertuig laten keuren vlak voordat de schorsing afloopt.

U mag op de dag van keuring met het geschorste voertuig naar de plaats van de keuring rijden. Zorg er wel voor dat het voertuig op de bewuste dag WA-verzekerd is.

Ook moet u de afspraakbevestiging voor de APK-keuring meenemen. De afspraaktijd moet overeenkomen met het tijdstip dat u van de openbare weg gebruik maakt. "

http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/keuren/Pages/SchorsenenAPK.aspx
- Rise 'n Shine! -
iStreet
Posts: 68
Joined: Mon Aug 09, 2010 4:40 pm

Post by iStreet »

Handige tips!

Mijn auto gaat nu voor het derde jaar de stalling in. Of staat die eigenlijk al. :)
Image
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Post by Vtequila »

Wat is de gemiddelde tijdsperiode hoelang je een druppellader op een accu aangesloten houdt? Lijkt me niet de bedoeling dat je deze wekenlang achter elkaar erop laat zitten ?
- Rise 'n Shine! -
User avatar
itr703
Posts: 401
Joined: Thu Jan 15, 2004 11:26 pm
Contact:

Post by itr703 »

"Lijkt me niet de bedoeling dat je deze wekenlang achter elkaar erop laat zitten ?"

Juist wel dus volgens mij .....
Een goede (intelligente) lader zorgt er voor dat het laden stopt als
de accu vol is; Het is dus een lader en een "conditioner";

Voor mijn motor heb ik een optimate;
Post Reply