TP sensor kalibratie ?

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Post Reply
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

TP sensor kalibratie ?

Post by Delta_lima »

Hallo.

Even het volgende.

Ik had een AP1, waarvan na gasklep swap de TP sensor overleed. (werkte daarvoor wel)

had nog een AP2 staan, waarvan TP sensor werkte.

Sensor overgezet, en alles in orde. AP1 verkocht.

In de tussentijd 2de hands TP sensor gekocht (zou van lopende s2k afgekomen zijn)
en deze gemonteerd op mijn ap2. Resultaat, foutcode, TP sensor.

Nu heb ik dus 3x een TP sensor geswapt, waarvan er 2 zijn overleden ?

Ding zit met 2 stelbare schroefjes vast, de gaten zijn wat ruimer, zodat je de sensor licht kunt kantelen op de gasklep. Voor de rest zit er 1 stekker op.

Is dit ding nu zo gevoelig ? of heb ik iets fout gedaan ? Hoor je hem in het midden (qua uitlijning) te monteren ? zodat het potmetertje een (juiste) Voltage waarde geeft ?

Is het ding verder nog in te stellen/af te stellen of ?

:roll:
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

TP sensoren gaan volgens mij wel vaker kapot bij demontage.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Je moet hem met een voltmeter uitlijnen. Bij de oudere motoren was het altijd 0,47volt bij 0% en dan zou 100% vanzelf goed moeten staan. (bij 100% zou hij ongeveer 4,5volt moeten geven)
Dit gemeten tussen de massa en de loper van de TPS sensor.
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Dank je voor je antwoord. Ik heb dit ook ergens gelezen op s2ki,

alleen wat is er uit te lijnen / af te stellen dan aan die sensor ?

Stel hij geeft een andere waarde ?
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Edit: loper is de rode draad ?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Geen flauw idee wat de loper is. Ik gok de middelste draad van de 3.
Dat stukje wat je kan verdraaien is dus het stuk wat je kan afstellen. Daar zal je het mee moeten doen.
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

stukje kun je inderdaad verdraaien.
echter kun je de gehele sensor misschien maar 3mm verdraaien, doordat dat de max is van de breedte van de gaten waarin de bout zit.

stukje valt vervolgens in een uitsparing van een gasklep die in een vaste stand staat op dat moment.

ik ga eens kijken naar een voltmeter en het iig proberen.

Bedankt!
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Multimeter gevonden. Ik kom er donderdag even op terug :)
Delta_lima
Posts: 695
Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm

Post by Delta_lima »

Zo opgelost.

Ik kon met de multimeter wel de 4,5V bij vollast meten, alleen die 0,47 kreeg ik niet goed gemeten.

Je kunt de sensor ongeveer 1cm kantelen.

Ik had hem in het midden gemonteerd.

heb de schroeven een halve slag losgedraaid, en de sensor naar uiterst rechts gekanteld. Ecu gereset, en weer de foutcode.

vervolgens de sensor naar uiterst links gekanteld, ecu gereset, en geen foutcode meer! Waaarschijnlijk was mn 1e sensor dus niet eens overleden, echter door de verkeerde hoek, gaf hij dus een foute waarde aan.

Case closed
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Die 0,47 volt bij gas los is het belangrijkste. Als je hem op 0,5 volt hebt is het ook goed hoor.
Mooi dat het gelukt is.
Post Reply