Sparco 4punts gordel inbouwen in FN2 (update 17-09!)

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Post Reply
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Sparco 4punts gordel inbouwen in FN2 (update 17-09!)

Post by Lucas79 »

Hoi Allen,

Het is in een FN2 (en waarschijnlijk ook voor de EP3, hoewel deze standaard minder geschikte stoelen heeft) vrij eenvoudig een 4 punts gordel in te bouwen die je makkelijk los en vast kan maken, zodat je de auto ook nog steeds als dailydrive/family car kunt gebruiken.

Voor mijn FN2 heb ik gekozen voor de Sparco 4504R (R staat voor "Rood", ook te verkrijgen in Blauw en Zwart) Deze gordel kost ongeveer € 199,00 per stuk en zijn 4 jaar FIA gehomologeerd. Ik heb bewust gekozen voor een "klik" systeem om de gordels aan de auto te monteren.

"Klik" syteem om de gordel mee aan de auto te monteren:
Image

De gordels kunnen achter zeer eenvoudig aan de ISO-fix gemonteer worden:
Image
(de foto is genomen met de zitting omhoog, voor het monteren is het de eerste keer even "prutsen" om gordel goed aan de ISO-Fix te monteren.

De gordels worden standaard met vier M10 bouten geleverd met een oog erop waar je de gordels aan kunt vastklikken. Helaas heb ik voor de onderste gordels geen standaard schroefgaten gevonden waar deze op passen. De meeste geschikte plaats die ik heb kunnen vinden zijn de stoelbouten waarme de rails van de stoelen aan de achterkant is vastgemaakt. (het plastic kapje schuif je eenvoudig naar achteren weg)

Links stoelbout, rechts meegeleverde M10 bout met oog:
Image

Helaas maakt Honda voor het bevestigen van de rails geen gebruik van een metrische draad. Na VEEL bedrijven af te zijn geweest, ben ik tot de conclusie gekomen dat je óf de gaten moet tappen tot M10, of de meegeleverde bout doorslijpen en deze bovenop de Japanse bout lassen. Ik heb voor de laatste optiegekozen.

Image

Je kunt de bout eenvoudig vast draaien door een schroevendraaier door het gat te steken, of een waterpomptang te gebruiken.

Image
(De stoel kan niet helemaal meer in de achterste stand, omdat deze tegen het oog aanloopt. Ik ben 1,89m en heb er geen last van.)

Image

Het eindresultaat:

Image

Image
Deus Ex Machina!
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Waren deze niet voor 150 via rallyshop.it??
ik heb ze daar vorig jaar besteld.....mss andere model?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Leuke oplossing, maar toch heb ik ernstige twijfels over je constructie.
Ten eerste is een isofix nooit berekend op jou gewicht van meer dan 80 kilo dus of die het houd als je een klapper maakt?
Ten tweede zijn gordel bouten niet voor niets van een speciale draad soort gemaakt. Dat soort oog bouten horen alleen maar in gordel bevestigings punten en niet in een gat waar je stoel mee op de grond staat. Als je weet dat bij heel veel circuit auto's de standaard stoel bevestigings punten uit het chassis scheuren weet je ook dat je daar dan beter geen gordel aan vast kan zetten.
Mooie oplossing, maar ik betwijfel ernstig of je de boel nu wel veiliger maakt...
Tenck
Posts: 311
Joined: Wed Aug 15, 2007 2:06 pm

Post by Tenck »

Gaskleppie wrote:Leuke oplossing, maar toch heb ik ernstige twijfels over je constructie.
Ten eerste is een isofix nooit berekend op jou gewicht van meer dan 80 kilo dus of die het houd als je een klapper maakt?
Ten tweede zijn gordel bouten niet voor niets van een speciale draad soort gemaakt. Dat soort oog bouten horen alleen maar in gordel bevestigings punten en niet in een gat waar je stoel mee op de grond staat. Als je weet dat bij heel veel circuit auto's de standaard stoel bevestigings punten uit het chassis scheuren weet je ook dat je daar dan beter geen gordel aan vast kan zetten.
Mooie oplossing, maar ik betwijfel ernstig of je de boel nu wel veiliger maakt...


Staan de gordels nu ook niet onder een te schuine hoek achter de stoel? Die hoek mag toch maximaal iets van 10% zijn?
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Hoi Frank,

Bedankt voor je reactie! Ik ga uitzoeken hoeveel kilo de ISO-fix kan hebben. Die bouten achter de stoel zijn zeker niet mijn favoriet en als jij een plek weet waar ik ze in kan draaien, dan houd ik me zeer aanbevolen. Mijn idee om het toch zo te doen is, dat in mijn beleving het grootste deel van de kracht op schoudergordels komt te zitten. en niet op de onderste.

De gordels van een FN2 zitten links achter de stoel aan een stang vast. Die stang is met een M10 bout fastgedraaid, maar die heeft een schroeflengte van 10cm ofzo. Daar kan ik de originele bouten in ieder geval niet in draaien. Voor zover ik heb kunnen zien heb je geen ruimte om het oog ipv de bout van het gordelklikding (hoe heet dat eigenlijk) er in te draaien, dan komt deze tegen de middenconsole. Ik zal de stoel er eens helemaal uithalen, om te kijken hoeveel ruimte daar precies zit.

Adviezen over hoe het beter kan zijn zeker welkom!
Deus Ex Machina!
wesjes
Posts: 1011
Joined: Fri Aug 31, 2007 9:07 pm

Post by wesjes »

Volgens mij moeten de bouten in de gaten waar de originele gordel in vast zit..

check dit: http://www.takataracingproducts.com/guide.html
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Probeer anders die takata bouten te krijgen, die passen vast in het schroefdraad?!
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

wesjes wrote:Volgens mij moeten de bouten in de gaten waar de originele gordel in vast zit..

check dit: http://www.takataracingproducts.com/guide.html


idd!
En de oogbouten die bij je gordels zaten zouden in die gaten moeten passen. Zoals ik al zei, gordel bouten hebben een speciaal draad die nergens anders voor gebruikt wordt.
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

Hier een bevestigings manual van Schroth...
Ik weet het... het is geen Sparco , maar zoveel verschil zal er niet zitten in het juist bevestigen van 4 punts gordels.

http://www.schrothracing.com/sdocs/2009_Competition_Instructions.pdf
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Ok, vandaag weer even verder gegaan om te kijken hoe we de Sparco's beter kunnen monteren. Mijn doel is nog steeds om de oude gordels te kunnen gebruiken en de Sparco's eenvoudig los te kunnen klikken, al zal dit wel lastig worden ben ik bang...

Zoals ik al aangaf in een reply op Frank's bericht, is er te weinig ruimte voor een bout met een oog op de plek waar de gesp zit (ding waar je de gordel in klikt) Het oog komt dan tegen de middenconsole en je komt dan ongeveer 1 cm naast het bevestigingspunt van de stoel uit. Een oplossing kan zijn om de gesp te verwijderen en alleen de 4punts gordel te gebruiken, maar dan gaat het principe van snel wisselen een beetje weg. Er ontstaat dan nog een probleem en dat is dat mijn boordcomputer het niet eens is met deze constructie. Die geeft nu een SRS error. Is er iemand hier die weet hoe die melding te omzeilen is? (zekering eruit werkt niet) Het is toch ook mogelijk om een compleet andere stoel er in te zetten zonder dat je altijd met een foutcode moet blijven rondrijden??

Als ik een bout met oog met een schroefdraad lengte van 5,5-7cm kan vinden, zoals die bij Takata te krijgen zijn:
Image
dan is het monteren van de gordel aan de deur kant geen probleem. Hier ga ik naar op zoek! In het ergste geval doe ik hetzelfde als ik met de stoelbouten gedaan heb en las ik het oog bovenop de originele bout.

Onderstaande foto's geven weer wat ik bedoel met geen ruimte.

Onderkant stoel:
Image
Onderkant berijdersstoel, zitten vier connectoren aan, waarvan de linker twee naar de gesp gaan.

Kabel met connectoren:
Image
De bestuurdersstoel heeft 4 connectoren en de bijrijdersstoel heeft 5 connectoren, ik heb nog geen idee waarom dit verschillend is. De connectoren passen maar op 1 manier, dus je hoeft je geen zorgen te maken met het terugplaatsen.

Gesp, met een of andere sensor:
Image
- Paars: de bout die vervangen wordt voor bout met oog.
- Blauw: de hele unit die loskomt als je de bout los draait
- Geel: Gordelspanner. (met dank aan slydawg)

Bout losdraaien:
Image
Dit is een bout met een schroefdraadlenget van 4cm (standaard meegeleverd met sparco gordels 3cm) Maar zelfs met een langere schroefdraadlengte gaat het toch niet werken, omdat het oog te ver naar buiten komt. (zie verder op)

Unit los, bout met oog erin:
Image

Stoel weer terug op de plaats:
Image
Zoals je kan zien, is er, zonder de unit, maar net de ruimte tussen de middenconsole en de stoel, met het oog ertussen.


Oh ja, er was ook nog een GVD moment. Die stoelen zijn ZWAAR! bij het er uithalen dreigde de stoel te glippen en pakte ik voor de hendel om de stoel te verschuiven, hierdoor schoten de gelijders naar achteren... :evil:

Image
en ja, die sierstrip heeft ook "roestschade" geen idee hoe dat er gekomen is, de bijrijderskant heeft het niet en voor vandaag was er nog niet eerder schade aan die strip geweest. Deze wordt binnenkort vervangen
Deus Ex Machina!
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Juist, nu zit je op de goede weg. Je moet de punten pakken waar ook orginele gordels aan vast zitten. Dat zijn extra verstevigde punten en daarin zit dit speciale gordel schroefdraad.
Bij de achterbank worden vaak de achterste gordelpunten gebruikt om je 4 punts op vast te zetten.
Moet lukken!
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Ok misschien heel stom, maar kun je niet de gordel bevestigingspunten achter gebruiken door een los inklik ding te halen en dit vast te maken aan de handige gesp van je gordel?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

SRS melding kan je niet zomaar zelf resetten, eerst moet je de overbrugging doen met een weerstand of de connector weer aansluiten.
Resetten moet een dealer doen, zelf kan ook, daarvoor moet je een stekker doorverbinden en een aantal handelingen met contact slot doen om te resetten.
Geel omcirkelde is gordelspanner, trekt gordel gesp aan bij activering.
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Post by Lucas79 »

Ok, kleine update. Ik heb de extra lange oogbouten van Takata besteld. Daarmee kan ik de schootgordel in ieder geval op de juiste plaats bij de deur monteren.

De schoudergordels zijn nog steeds een uitdaging. Ik kan 1 van de gordels wel goed monteren, de andere gaat alelen lukken als de stoel naar benden geklapt zit. Dit haalt het pricnipe van "eenvoudig" demonteren alweer ietsje lastiger, als valt daar prima mee te leven.

Weet iemand of het een probleem is dat (tenminste een van) de schoudergordels "scheef" zit? zie foto:
Image
De paarsre bout zit nagenoeg recht achter het linker gat in de stoel waar de schoudergordel doorheen gaat. die blause zit er dus een behoorlijk eind vandaan...

@slydawg: Nadat de stekkers weer aangesloten zitten is de SRS melding weer weg. Dit is dus geen probleem. En bedankt voor de uitleg, weet ik ook waar dat voor is.

@frank: Op Civinfo.co.uk zijn ook een paar FN2 eigenaren die het op dezelfde wijze hebben opgelost wat ik oorspronkelijk bedacht had. Eén iemand heeft wel de M10 bouten bij de stoelen gebruikt en dus het gat bij de stoel uitgefreesd. Dit leek me ook niet zo'n goed idee, omdat je dan het bevestigingspunt verzwakt. Hij gaf aan dat de ISO-fix het makkelijk zou kunnen houden, maar had geen feiten om dat te onderbouwen.
Deus Ex Machina!
Post Reply