Semislicks zijn in 2012 straat ILLEGAAL

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
bertjehonda
Posts: 351
Joined: Wed Apr 18, 2007 9:17 pm

Semislicks zijn in 2012 straat ILLEGAAL

Post by bertjehonda »

ja de topic titel geeft t goed aan dank u brussel voor het verzieken van weer veel rijplezier.
ze hebben in brussel besloten om de semislicks die nu straat legaal zijn in de eu om die maar illegaal te maken want met regen remmen ze niet genoeg af in vergelijking met gewone banden.
ik zag nergens hier nog een vermelding hierover dus dacht laat ik t er maar op zetten.
(net een paar maanden semilicks op me velgen zitten voor de westfield) en kan er straks niet eens mee rijden.
weet iemand nog een gewone straatband met bizar veel grip?
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Ik had het al eens een keer hier op het forum vermeld, maar bedankt voor de bevestiging.
Je hebt gelijk, die Brusselse betutteling van wat goed is voor de burger en wat niet begint de normale burger op steeds meer plekken te raken.
De argumentatie dat semi slicks niet veilig zijn bij regen slaat nergens op.
In voorgaande jaren werden door sommige fabrikanten standaard semi slicks op supersportieve wagens gezet (E46 M3, Lotus Exige) en die haalden met gemak alle eisen ten aanzien van remmen, handling etc.
bovendien zijn ze stukken veiliger op een droog wegdek dan standaard banden. De wegligging is beter en de remweg is stukken korter als je goede remmen hebt. Dat kan net het verschil zijn tussen wel en niet een ongeluk bij een noodstop.
Iets waar die bureaucraten volledig blind voor zijn.

Aan de andere kant lijkt het me sterk dat de bandenfabrikanten zich zomaar door een paar Brusselse parlementariërs laten ringeloren.
Ze zullen er vast iets op vinden en nieuwe banden introduceren die eruitzien als normale banden, maar véél grip geven.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Weer een rede voor mij om zo min mogelijk belasting te betalen :-)
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Tja, wanneer is een semi een semi en wanneer een straatband? Gaan ze dat bekijken in de verhouding rubber/profiel? Of gaan ze kijken naar grip in de regen en bestandheid tegen aqua planning?
Ik denk dat als Toyo even zn best doet dat ze voor de R888 een goedkeuring moeten kunnen krijgen. Die heeft 0 last van gripverlies in koude toestand en ook in de regen heeft hij veel meer grip dan een gewone straatband. Alleen de waterafvoer is lager dan normaal. Maargoed, wat is de grens?
bertjehonda
Posts: 351
Joined: Wed Apr 18, 2007 9:17 pm

Post by bertjehonda »

ik denk dat de r888 per direct afvalt.
ik had een stukje zitten lezen op internet en daar stonden een paar foto's bij waaronder de toyo r888.
ik denk dat het straks een beetje speuren wordt naar wat nog wel en wat niet meer mag.
er zijn er altijd nog bij die kunnen een xtra setje banden meenemen naar het circuit in de auto maar in een westfield kan ik niet makkelijk een extra set velgen kwijt :cry:
ik weet niet helemaal hoe ik een link moet plaatsen maar hier stonden ook de foto's bij

Semi-Slicks voor Straatgebruik illegaal vanaf 2012? - DRIVR
drivr.be/.../semi-slicks-voor-straatgebruik-illegaal-vanaf-201... - In cacheVergelijkbaar
30 juni 2009 – Semi-Slicks voor Straatgebruik illegaal vanaf 2012? Ik ben als de dood voor fouten. Vooral in belangrijke stukken als reportages en rijtests ...
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Ik heb eens staan praten met een vent bij me uit de buurt die aan motorracen doet. Hij gebruikt echte raceslicks en hij vertelde me dat er in zulke banden stoffen verwerkt zijn die volgens deskundigen schadelijk zijn voor het milieu en voor de gezondheid van de mens.

Dat is vooral het winnende argument geweest voor de Brusselse ambtenarij om deze banden te gaan verbieden.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Hmmm..mss dat de R888 in prijs omlaag gaat??
iVTEC-fab
Posts: 1001
Joined: Tue Jun 16, 2009 10:09 am

Post by iVTEC-fab »

bertjehonda wrote:er zijn er altijd nog bij die kunnen een xtra setje banden meenemen naar het circuit in de auto maar in een westfield kan ik niet makkelijk een extra set velgen kwijt :cry:


Ik bied mijn kofferruimte vrijwillig aan inruil voor een rondje circuit in de westfield 8)
Ik wil met mijn R ook wel eens het circuit op, valt te combineren misschien? :razz:
fikske
Posts: 150
Joined: Thu Oct 15, 2009 8:05 pm

Post by fikske »

gewoon proxes t-1r monteren, kosten je zo`n 95 euri per band en wanneer je ze kent kun je er ontygelijk hard mee over (straat)

die van mij liggen er voor nu zo`n 18.000 om en zijn nu pas aan het opraken.

voordeel van deze banden vind ik:

1. eerst gaan ze krijsen
2. daarna waarschuwen ze goed
3. daarna hoef je pas rare capriolen uit te gaan halen om grip te behouden.
kamelenjager
Posts: 145
Joined: Mon Apr 28, 2008 1:50 pm

Post by kamelenjager »

fikske wrote:...


Dan heb jij nog geen R1R of R888 bereden denk ik.
Ik durf de terugstap naar T1R niet meer te maken.
*Miss_Honda*
Posts: 295
Joined: Wed Nov 25, 2009 9:48 pm
Contact:

Post by *Miss_Honda* »

Ik dacht het jij zegt het :lol:
bertjehonda
Posts: 351
Joined: Wed Apr 18, 2007 9:17 pm

Post by bertjehonda »

de t1-r is een erg slechte band die nieuwste band van toyo de r1r die komt best goed uit de bus en de r888 is gewoon heel goed.
de r888 en de t1-r is een verschil tussen leven en dood
op een auto met weinig vermogen en flink gewicht (de meest standaard auto)
gaat dit wel ik heb m ook gereden.
maar op een type-r of in mijn geval een westfield is dit echt geen aanrader.

maar ik hoor nu met alle geluk dat er toch nog best moeilijk gedaan wordt en het nog niet 100% zeker is dat het er in 2012 doorkomt.
maar de r1-r is misschien het proberen waard ik heb daar nog niet heel veel over gehoord (1persoon) maar die was er erg te spreken over (en dat is ook met circuit rijden)
we wachten t gewoon af
fikske
Posts: 150
Joined: Thu Oct 15, 2009 8:05 pm

Post by fikske »

nounou hahaha net of je met een type r ineens een ferrari bezit hahaha.

t is en blijft ook maar een gemodificeerde winkelwagen hoor.

opt circuit zulke banden alla maar voor op straat is het gewoon dikke bullshit in mijn ogen.

grip is echt niet de bepalende factor zoals veel mensen denken, ooit weleens een rondje in een schakelkart gereden toevallig? dan merk je waarom teveel grip soms zelfs zeer nadelig kan uitpakken.

overigens kraak ik niemand af op bandenkeus ofzo hoor, het kan alleen zonde van je geld zijn :)
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

fikske wrote:nounou hahaha net of je met een type r ineens een ferrari bezit hahaha.

t is en blijft ook maar een gemodificeerde winkelwagen hoor.

opt circuit zulke banden alla maar voor op straat is het gewoon dikke bullshit in mijn ogen.

grip is echt niet de bepalende factor zoals veel mensen denken, ooit weleens een rondje in een schakelkart gereden toevallig? dan merk je waarom teveel grip soms zelfs zeer nadelig kan uitpakken.

overigens kraak ik niemand af op bandenkeus ofzo hoor, het kan alleen zonde van je geld zijn :)


"gemodificeerde winkelwagen" dit komt hard aan.... je doet me pijn, en ik heb niet graag pijn.
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Post by donkeykong »

Hahaha grppig dit! :)
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Wel grappig. Alleen heb je geen Ferrari nodig om verschil in banden te merken :wink: dus je verhaal gaat niet op.
En TE veel grip is niet goed, maar we hebben het over semi-slicks, geen slicks.

En het hangt van je weggedrag af. Daarnaast rijden sommige mensen op straat met dezelfde banden waarmee ze op het circuit rijden en kiezen ze daarom voor goede circuitbanden.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Jo& wrote:Wel grappig. Alleen heb je geen Ferrari nodig om verschil in banden te merken :wink: dus je verhaal gaat niet op.
En TE veel grip is niet goed, maar we hebben het over semi-slicks, geen slicks.

En het hangt van je weggedrag af. Daarnaast rijden sommige mensen op straat met dezelfde banden waarmee ze op het circuit rijden en kiezen ze daarom voor goede circuitbanden.


idd, dat verhaal met die schakel kart gaat helemaal mank omdat dat ding in gewichts/grip verhouding helemaal uit de pas gaat met een auto, die heeft zelfs met slicks niet te veel grip. En buiten dat heeft hij er last van door zn starre achteras, iets dat een gewone auto zeker niet heeft.

Enne, kom maar op met je Ferrari die net zo oud is als mijn ITR. Dan gaan we even rondjes rijden op Zandvoort.....
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

is goed Frank!
(alsof ik anders ooit de mogelijkheid heb om met een Ferrari op het circuit te rijden)

hehehe

De T1-r, wat is dat een grafband zeg... eerst krijsen en dan waarschuwen? dan moet je eens wat sneller sturen, want die dingen gingen bij mij vooral eerst glijden... piepgeluid heb ik er alleen uit horen komen toen we het ventiel eruit trokken...
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Ventiel eruit whaha :silly:

Zucht... banden discussies... zucht...

Bandjes van mn polo waarschuwen ook voordat ik de bocht uit vlieg, super handig! Echt top band zou ik zeker ook onder mn R leggen.
Arien
Posts: 9
Joined: Wed Feb 09, 2011 8:54 pm

Post by Arien »

bertjehonda wrote:de t1-r is een erg slechte band die nieuwste band van toyo de r1r die komt best goed uit de bus en de r888 is gewoon heel goed.
de r888 en de t1-r is een verschil tussen leven en dood
op een auto met weinig vermogen en flink gewicht (de meest standaard auto)
gaat dit wel ik heb m ook gereden.
maar op een type-r of in mijn geval een westfield is dit echt geen aanrader.

maar ik hoor nu met alle geluk dat er toch nog best moeilijk gedaan wordt en het nog niet 100% zeker is dat het er in 2012 doorkomt.
maar de r1-r is misschien het proberen waard ik heb daar nog niet heel veel over gehoord (1persoon) maar die was er erg te spreken over (en dat is ook met circuit rijden)
we wachten t gewoon af


Ik gebruik de R1R voor mijn DC2; goede grip zowel droog en nat wegdek... ben er erg tevreden mee. Slijtage hang af van de rijstijl :D
Post Reply