Page 2 of 3

Posted: Mon Jul 11, 2011 10:20 am
by culasse
Je kunt met flashpro naar believen het toerental instellen waarop de motor in open loop mode gaat. Je moet daarvoor wel een aantal compensatietabellen en window pressure tabellen opnieuw programmeren.
Dat is nogal veel werk omdat dan ook de indexering van de ignition/fuel/camangle tabellen alsmede de loadingparameters moeten worden gewijzigd, zodat alles goed op elkaar aansluit.
Anders ontstaan er "gaten" in de acceleratiecurve met af en toe een flatspot in de vermogensopbouw.

Posted: Mon Jul 11, 2011 7:09 pm
by Sinister
En waarom zou je dat wel willen doen? Een vaste map in vollast bepaalt overal de perfecte vermogenscurve. Zonder dat je lamda sonde voor iets gebruikt moet worden.

Posted: Mon Jul 11, 2011 7:36 pm
by culasse
Dat is een beetje het vervelende bij flashpro. De resolutiesnelheid is niet wat je noemt lekker snel. Die ligt op om en nabij 40 Mhz.
Met het klimmen van het toerental bij volgas acceleratie komt er een moment waarop de lambdasensor het niet meer kan bijbenen met de overdrachtsnelheid naar de interne fuel/ignition/cam angle parameters en noodgedwongen overschakelt naar vaste tabellen voor open loop mode.
Het is also de computer zegt zoek het vanaf nu zelf maar uit.

Het liefst zou ik de ecu de hele tijd in closed loop mode laten lopen voor ultimate control.
Ik had vroeger een Peugeot met megasquirt V2 die ik tot 7700 toeren in closed loop kon laten lopen met een loepzuivere tuning.
Er zijn aftermarket ecu`s die een overdrachtsnelheid hebben van meer dan 200 Mhz en met een dure TFX lambdasensor kan je hiermee een racemotor zelfs wel 20000 toeren laten draaien in closed loop à la formule 1.

Een ander punt wat ik nogal jammer vind is dat Hondata de grootste moeite heeft om nog wat ruimte te vinden voor extra features.
Veel mensen wachten al geruime tijd op bijv. nitrous control en lean fuel cutoff, maar met een beperkte capaciteit van 1.5 Mb is het moeilijk om nog ergens een gaatje te vinden voor zulke extra`s.

Posted: Mon Jul 11, 2011 9:27 pm
by Gaskleppie
40Mhz? Ik vrees dat onze oude P30 ecu niet eens de helft halen en die komen toch een heel eind. Je moet alleen niet willen dat hij zo lang closed loop blijft draaien. Het vermogen valt of staat echt niet op de laatste punt achter de komma hoor. Vaak heb je een window van een half AF waar er niets veranderd aan het vermogen.
Dus waar hebben we het over? Full time closed loop blijven lopen is alleen handig als je heel extreem wisselde situaties hebt qua klimaat omgeving. Als je niet aan heuvel klim wedstrijden oid doet kan je best af met open loop en een paar goede omgevings correcties.

Posted: Mon Jul 11, 2011 9:48 pm
by D_ToXx
stomme vraag maar mHz?? dan denk ik aan overdrachtssnelheid.

ik denk:

als er in de Eprom (of wat er voor geheugen erin zit) maar max 1.5 Mb op kan snap ik dit niet.

wat word er bedoeld met mHz?

Posted: Tue Jul 12, 2011 6:07 am
by Gaskleppie
Dat is de klokfrequentie van de prosessor. Net als bij je pc.

Posted: Tue Jul 12, 2011 8:31 am
by Sinister
culasse wrote:Er zijn aftermarket ecu`s die een overdrachtsnelheid hebben van meer dan 200 Mhz en met een dure TFX lambdasensor kan je hiermee een racemotor zelfs wel 20000 toeren laten draaien in closed loop à la formule 1.

Jij denkt dat een type r 20000 toeren aankan dan in closed loop?

Posted: Tue Jul 12, 2011 8:58 am
by culasse
Nee.

Posted: Tue Jul 12, 2011 10:17 am
by Sinister
Zijn er dan wagens die constant in closed loop werken in vollast?
Maw autos die in alle omstandigheden overal het optimale vermogen hebben door de correcties dat hij altijd doet.
En wat dan met de MAF sensor, ik dacht dat die net al voor veel omstandigheden veel correcties deed.

Posted: Tue Jul 12, 2011 10:52 am
by culasse
Lange afstands racewagens zoals bijv. Lemans prototypes rijden de hele tijd in closed loop om brandstof te sparen.
De maf sensor verzorgt bij de FN2 alleen de AFR, maar doet dat dan ook de hele tijd 100%.

Posted: Tue Jul 12, 2011 10:57 am
by Sinister
Ik bedoel welke wagens voor op de openbare weg meer.
Ik weet bvb dat ze in de bergen in Afghanistan enkel rondrijden met zware wagen, bv bmw M3, wagens met 300 pk+.
Werken die dan constant in closed loop mode zodanig dat ze minder last hebben van omgevings variabelen?

Posted: Tue Jul 12, 2011 11:37 am
by culasse
Ik denk niet dat er straatwagens zijn die volledig closed loop mode gebruiken, met uitzondering van de Bugatti Veyron misschien, wie zal het zeggen.
Het goedkoopste managementsysteem waarmee je volledig in closed loop kunt rijden is voorzover ik weet het Amerikaanse Pro.efi systeem en die kost op zijn minst 2500 dollar. Daar komt nog een custom Boomslang kabelboom bij van ongeveer 500 dollar en dan heb je nog niet eens een basismap.
Om die map te ontwikkelen zou je je wagen moeten opofferen op de rollentestbank en dan ben je alweer duizenden Euro`s verder.
Dat kan qua kosten gewoon niet uit voor de meeste wagens waar wij in rijden.

Posted: Tue Jul 12, 2011 11:10 pm
by D_ToXx
Gaskleppie wrote:Dat is de klokfrequentie van de prosessor. Net als bij je pc.


thanks! ik snap :D

maar zal de Eprom de processor niet downen kwa overdachtssnelheid?
nieuwe Eprom's kosten niks japan.viele male sneller..

maar wat is closed loop?

Posted: Wed Jul 13, 2011 6:59 am
by slydawg
D_ToXx wrote:
Gaskleppie wrote:Dat is de klokfrequentie van de prosessor. Net als bij je pc.



maar wat is closed loop?


ff een poging wagen,

closed loop: je ecu gebruikt de input van o.a de lambda sensor om zo het optimale mengsel te bepalen.

open loop: ecu gebruikt de waardes van de benzine map, kijkt dus niet naar sensor input.

ECU gaat in open loop bij een koude start en volgas of als ie in noodloop is.

Posted: Wed Jul 13, 2011 3:11 pm
by Gaskleppie
slydawg wrote:
D_ToXx wrote:
Gaskleppie wrote:Dat is de klokfrequentie van de prosessor. Net als bij je pc.



maar wat is closed loop?


ff een poging wagen,

closed loop: je ecu gebruikt de input van o.a de lambda sensor om zo het optimale mengsel te bepalen.

open loop: ecu gebruikt de waardes van de benzine map, kijkt dus niet naar sensor input.

ECU gaat in open loop bij een koude start en volgas of als ie in noodloop is.


Goede poging. ;)

Posted: Wed Jul 13, 2011 4:33 pm
by integra
:clap :clap :clap :clap :worshippy: :stampen: :lol:

Posted: Wed Jul 13, 2011 6:47 pm
by slydawg
8)

Posted: Wed Jul 13, 2011 8:53 pm
by D_ToXx
aha ik snap!

denk ik

closed loop is beter,maar waarom draait de ECU niet altijd closed loop dan?

Posted: Thu Jul 14, 2011 5:57 am
by Gaskleppie
Omdat de normale lambda sensoren maar een klein bereik hebben of zelfs maar 1 lambda waarde goed aan kunnen geven doen ze dat niet. Plus dat een ecu ineens veel sneller moet kunnen rekenen bij hogere toerentallen.
Puur een centen kwestie dus.
Omdat zuinig rijden en schoon verbranden nu zo veel meer belangrijker is geworden zie je dat steeds meer fabrikanten wideband lambda sensoren gaat plaatsen zodat ze idd een steeds groter bereik, of in sommige gevallen zelfs volledig closed loop draaien. Je moet er alleen niet aan denken wat er gebeurt als je lambda sensor af gaat wijken. Dat kan je dus echt een motor kosten!.

Posted: Thu Jul 14, 2011 9:12 pm
by D_ToXx
:thumbs:

thanks