Oproep aan FN2 eigenaren met hondata flashpro.

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Aangezien ik al een paar keer het verzoek heb gekregen om een voorbeeld te laten zien wat er gebeurt als je met een niet goed functionerende lambdasonde rondrijdt heb ik hier een 3rd gear WOT datalog van een Deense FN2 eigenaar.

Image

Deze FN2 reed geruime tijd rond met een primaire lambdasensor die alleen in closed loop nauwkeurig was, maar zodra de motor in dit geval vanaf 4700 in open loop mode overging veranderde de AFR van 13.5-13:1 naar 14.36:1 in vollastbereik tot aan de rev limit van 8600 rpm (rode lijn).
Interessant is om te zien dat hier een AEM wideband controller is geïntegreerd met flashpro, maar dat de wideband door een kapotte lambdasensor eveneens verkeerde data laat zien (groene lijn 13.91:1AFR).
Na montage van een nieuwe O2 sensor kon ik deze FN2 afstellen voor een AFR van 13:1 in high load colum 8-10 vanaf 6500-8600 rpm vollast. Dat is voor de K20 motor een ideale waarde voor maximum vermogen.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Leuk verhaal maar je verteld er niet bij waarom je de AFR niet kon bijstellen naar 13:0 terwijl de oude lambda er nog op zat.
Uit jou verhaal lees ik dat met de oude lambda een afr van 14,36 te zien was onder vollast toen de flashpro erin gezet was. Ok, dat is niet goed en kan veel beter, maar wat heeft die primaire lambda er nou mee te maken? Dat ding loopt toch open loop onder vollast?
Na het wisselen van de lambda heb je hem afgesteld op 13:0 afr en dat ging een stuk beter, ja natuurlijk gaat dat beter, maar dat had je toch ook kunnen doen zonder die primaire lambda te vervangen?

Mij heb je nog niet overtuigd hoor...
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Afstellen doe ik bij flashpro via datalogs, en als een niet goed functionerende O2 sensor in die datalogs hardnekkig op 14.36:1 AFR blijft staan bij vollast, hoe kan ik dan de AFR goed krijgen?
Dat kan alleen als de O2 sensor de juiste waarde aangeeft. Anders moet ik er maar een beetje op los gokken.
In het geval van die Zweedse klant zou ik de AFR hebben kunnen afstellen via de wideband controller, maar die was toevallig ook stuk. Daarom moest er hier eerst een andere O2 sensor worden geinstalleerd, anders had ik niet de juiste meetwaarden gehad om de motor af te stellen.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Dus jij stelt auto's af met een OEM semi wideband sensor? Jij hebt lef.....

Dus daar gaat het je om? Omdat jij op afstand en zonder echte wideband wil kunnen afstellen raad je iedereen met flash pro maar aan om een nieuwe OEM lambda sensor te kopen? Ik snapte de hele logica er al niet achter maar dit maakt een hoop duidelijk.

Wil je in het vervolg dan gewoon even schrijven wat je presies bedoeld in plaats van zo'n wazig verhaal neerzetten wat niet eens klopt? aub?
Jan Visser
Posts: 225
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm

Post by Jan Visser »

Auto afstellen zonder een wideband lambda is not done vind ik.

Een echte wideband is de enige echte lambda die een betrouwbaar AFR beeld laat zien in mijn ogen.

Ik zou van alle door jou afgestelde auto's wel eens een AFR meting met een betrouwbare wideband willen zien. Denk dat er nog wel een paar zijn die bij vollast geen mooie betrouwbare AFR van 13.0 laten zien....
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Het liefst zou ik ook via wideband AFR controller willen tunen natuurlijk.
Maar dat is voor de meeste FN2 eigenaren teveel gevraagd. Vrijwel niemand heeft een wideband in zijn auto zitten.
Ik heb daarom juist deze datalog van een Zweedse FN2 eigenaar laten zien, die heeft er wel één, maar die was ook stuk. Een wideband kan daarom net zo onbetrouwbaar zijn als de oem sensor.
Meestal tune ik een FN2 noodgedwongen zonder wideband, maar ik kan aan het patroon en de karakteristiek van de lijnen in de datalogs zien hoe het met de conditie van de O2 sensor gesteld is.
als die niet goed is zeg ik dat en als er een nieuwe O2 is geinstalleerd zul je direkt zien dat die wel nauwkeurig is. Hij doet het dan net zo goed als een echte wideband. Zelfs in open loop mode.
De Hondata flashpro is zeer geschikt om op deze manier de FN2 af te stellen. Je bespaart zeer op kosten vergeleken met de klassieke dyno tuning en de resultaten zijn net zo goed.
Het zou me zelfs niet verbazen als deze managementssystemen in de toekomst verder oprukken bij andere merken en straattuning over een aantal jaren heel gewoon wordt. De techniek zit nu eenmaal niet stil.
Jan Visser
Posts: 225
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:48 pm

Post by Jan Visser »

Iemand die auto's afsteld doet dat met een wideband en heeft zelf een wideband om dat te doen vind ik. Kun je zelf een bedragje voor vragen als de eigenaar die zelf niet heeft.....

Is gewoon basis gereedschap, net als de software en de rest van de benodigdheden om een auto af te stellen.
martijn
Posts: 294
Joined: Mon Aug 01, 2005 11:45 am

Post by martijn »

Wat ik gek vind is dat je meldt " noodgedwongen tunen "

Mijn geschiedenis was anders als ik geen wideband had werd er gewoon niet getuned. Het hoort gewoon bij de aanpassingen.

Besparen op kosten is helemaal geen goede optie, al veel verhalen waar het fout bij is gegaan.

Je klaagt in een ander topic over InterTuning,mijn ervaring daar is super.
Ik weet dat andere qua bestellingen van onderdelen wel eens problemen gehad maar qua ecu en hondata, die ken ik niet. Jij wel..........

Verder heb ik inhoudelijk over dit onderwerp niet veel in te brengen, alleen wat Gerry mij heeft verteld over de wideband.
Het is. Wel iets wat je echt Moet hebben.

Gr. Martijn
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

jaja, je l*lt er lekker omheen.
Feit blijft dat je hier speciaal een topic aanmaakt om mensen met een flash rpo te waarschuwen. De reden is dat de basemap niet goed zou zijn en via een wazig verhaal zou ook de OEM lambda niet goed moeten zijn dus die moet je dan maar vernieuwen. Je hele verhaal klopt van geen kanten!

Als het aan mij lag was je bij deze gebanned van het forum. Ik heb het alleen niet voor het zeggen, die mazzel heb je dan weer. Zulke lulpraat neerzetten zonder de juiste achterliggende reden te melden vind ik onacceptabel!
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Hondata waarschuwt zelf om de primaire lambdasensor op de jusite werking te controleren alvorens parameters in flashpromanager te wijzigen om vergissingen uit te sluiten.
De OEM sensor is volgens hen zelfs zo onnauwkeurig in open loop mode dat ze in de programmering ruimte hebben vrijgemaakt om naast de normale AFR aflezing ook een gecorrigeerde AFR aflezing te laten zien, en die is via een correctietabel met een wideband sensor tot stand gekomen.
Er is in Flashpromanager dus een dubbele aflezing te zien van de AFR.
Ik ben in Nederland bijna de enige die via flashpro de FN2 herprogrammeert en ik neem de moeite om mensen erop te wijzen dat hun O2 sensor kuren kan vertonen. Ik bied zelfs kostenloos aan om de O2 sensor te testen via datalogs met de gebruikte calibratie.
iVTEC-fab
Posts: 1001
Joined: Tue Jun 16, 2009 10:09 am

Post by iVTEC-fab »

Gaskleppie wrote:Als het aan mij lag was je bij deze gebanned van het forum. Ik heb het alleen niet voor het zeggen, die mazzel heb je dan weer. Zulke lulpraat neerzetten zonder de juiste achterliggende reden te melden vind ik onacceptabel!


Dat je een discussie aangaat en jou kennis en ervaring los laat op het verhaal van Culasse is positief en informatief voor iedereen om te lezen,
Maar dit soort kreten vind ik onacceptabel.

Als iemand iets meldt wat misschien niet berust is op absolute waarheid en daarbij niet alle feiten direct op tafel kan leggen, dan gelijk bannen?

Dan blijft er geen lid meer over.

Culasse heeft een positieve input op de community, geen reden om dit te zeggen.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

iVTEC-fab wrote:Dat je een discussie aangaat en jou kennis en ervaring los laat op het verhaal van Culasse is positief en informatief voor iedereen om te lezen,
Maar dit soort kreten vind ik onacceptabel.

Als iemand iets meldt wat misschien niet berust is op absolute waarheid en daarbij niet alle feiten direct op tafel kan leggen, dan gelijk bannen?

Dan blijft er geen lid meer over.

Culasse heeft een positieve input op de community, geen reden om dit te zeggen.


FTW

@Gaskleppie, graag met redelijke argumenten iemand om de oren slaan als je denkt dat dit terecht is, niet roepen dat iemand lulpraat uitslaat anders bannen we jou van het forum :wink:

@Culasse, bedankt dat je rustig reageerd hierop.

Ik weet dat jullie ideeën wel vaker niet stroken, maar vertrouw erop dat jullie beiden, als auto-nerds (geintje), er met nette praat uitkomen. Met veel interesse volg ik dit topic!
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Argumenten?
Nagenoeg niemand hier weet hoe een ecu werkt. Ik kan dus wel een lang verhaal gaan neerzetten over alle dingen die in zn verhalen niet kloppen, en uitleggen hoe het dan wel werkt maar er is toch niemand die het snapt. Dus daarom vat ik het maar samen als l*lpraat...
Voor jullie staat er misschien een verhaal dat door de moeilijke termen en kreten erg interessant is maar voor mij staat er een verhaal vol met dingen die tegenstrijdig zijn en niet kloppen. En als ik er iets over zeg komt er ineens weer een ander vaag verhaal uit de hoge hoed.
Gelukkig zijn er wel een paar hier die genoeg van de techniek afweten en kunnen bevestigen dat meneer culasse een grote fantast is die afstelwerk op afstand denkt te kunnen doen via een stock lambda sensor.
Ik probeer jullie alleen maar te beschermen tegen deze... (vul zelf maar in)
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

Vind het ook een vaag verhaal. :shock:
Doe mij maar een iemand die een wideband gebruikt.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Gaskleppie, gaat om de manier waarop en het taalgebruik.

Je kunt ook zeggen dat jij vindt dat zijn verhaal van geen kanten klopt en dat je dit te uitgebreid vindt om uit te leggen.

Ik denk dat we je standpunt nu wel hebben begrepen :wink:
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Ik begrijp Frank helemaal. Hij heeft al enkele keren Culasse 'verbeterd' en dan snap ik dat hij er moe van wordt en op den duur zo reageert.

Ik, en bijna alle andere forum gebruikers, weten simpelweg te weinig van deze materie af om er over mee te discussiëren. Ik kan alleen lering trekken uit de verhalen die hier gepost worden en begin het steeds beter te begrijpen en dat vind ik leuk. Als ik echter het verkeerde leer schiet ik er niks mee op.
Dat is niet erg maar dat de motoren in auto's gevaar lopen wel.

Culasse, ik lees altijd graag je verhalen en wat je hebt gedaan aan je auto en die van andere maar zoals Frank al eens eerder heeft aangegeven is Honda toch net een slagje anders dan Peugeot. Hij loopt al jaren mee en heeft zich meer dan bewezen (en dan druk ik me nog zwak uit). Probeer wat van elkaar te leren. Het is niet erg om fouten te maken, als je ze maar durft toe te geven.

Overigens vind ik de manier waarop er gereageerd wordt door deze of gene (en dan bedoel ik niet door beide eerdergenoemde) betuttelend. Een discussie mag gevoer worden. Linksom of rechtsom. Verre van het ingrijpen waard. Je mag tegenwoordig niks meer zeggen!
Post Reply