Oproep aan FN2 eigenaren met hondata flashpro.

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Je kunt met flashpro naar believen het toerental instellen waarop de motor in open loop mode gaat. Je moet daarvoor wel een aantal compensatietabellen en window pressure tabellen opnieuw programmeren.
Dat is nogal veel werk omdat dan ook de indexering van de ignition/fuel/camangle tabellen alsmede de loadingparameters moeten worden gewijzigd, zodat alles goed op elkaar aansluit.
Anders ontstaan er "gaten" in de acceleratiecurve met af en toe een flatspot in de vermogensopbouw.
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

En waarom zou je dat wel willen doen? Een vaste map in vollast bepaalt overal de perfecte vermogenscurve. Zonder dat je lamda sonde voor iets gebruikt moet worden.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Dat is een beetje het vervelende bij flashpro. De resolutiesnelheid is niet wat je noemt lekker snel. Die ligt op om en nabij 40 Mhz.
Met het klimmen van het toerental bij volgas acceleratie komt er een moment waarop de lambdasensor het niet meer kan bijbenen met de overdrachtsnelheid naar de interne fuel/ignition/cam angle parameters en noodgedwongen overschakelt naar vaste tabellen voor open loop mode.
Het is also de computer zegt zoek het vanaf nu zelf maar uit.

Het liefst zou ik de ecu de hele tijd in closed loop mode laten lopen voor ultimate control.
Ik had vroeger een Peugeot met megasquirt V2 die ik tot 7700 toeren in closed loop kon laten lopen met een loepzuivere tuning.
Er zijn aftermarket ecu`s die een overdrachtsnelheid hebben van meer dan 200 Mhz en met een dure TFX lambdasensor kan je hiermee een racemotor zelfs wel 20000 toeren laten draaien in closed loop à la formule 1.

Een ander punt wat ik nogal jammer vind is dat Hondata de grootste moeite heeft om nog wat ruimte te vinden voor extra features.
Veel mensen wachten al geruime tijd op bijv. nitrous control en lean fuel cutoff, maar met een beperkte capaciteit van 1.5 Mb is het moeilijk om nog ergens een gaatje te vinden voor zulke extra`s.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

40Mhz? Ik vrees dat onze oude P30 ecu niet eens de helft halen en die komen toch een heel eind. Je moet alleen niet willen dat hij zo lang closed loop blijft draaien. Het vermogen valt of staat echt niet op de laatste punt achter de komma hoor. Vaak heb je een window van een half AF waar er niets veranderd aan het vermogen.
Dus waar hebben we het over? Full time closed loop blijven lopen is alleen handig als je heel extreem wisselde situaties hebt qua klimaat omgeving. Als je niet aan heuvel klim wedstrijden oid doet kan je best af met open loop en een paar goede omgevings correcties.
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

stomme vraag maar mHz?? dan denk ik aan overdrachtssnelheid.

ik denk:

als er in de Eprom (of wat er voor geheugen erin zit) maar max 1.5 Mb op kan snap ik dit niet.

wat word er bedoeld met mHz?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Dat is de klokfrequentie van de prosessor. Net als bij je pc.
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

culasse wrote:Er zijn aftermarket ecu`s die een overdrachtsnelheid hebben van meer dan 200 Mhz en met een dure TFX lambdasensor kan je hiermee een racemotor zelfs wel 20000 toeren laten draaien in closed loop à la formule 1.

Jij denkt dat een type r 20000 toeren aankan dan in closed loop?
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Nee.
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Zijn er dan wagens die constant in closed loop werken in vollast?
Maw autos die in alle omstandigheden overal het optimale vermogen hebben door de correcties dat hij altijd doet.
En wat dan met de MAF sensor, ik dacht dat die net al voor veel omstandigheden veel correcties deed.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Lange afstands racewagens zoals bijv. Lemans prototypes rijden de hele tijd in closed loop om brandstof te sparen.
De maf sensor verzorgt bij de FN2 alleen de AFR, maar doet dat dan ook de hele tijd 100%.
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Post by Sinister »

Ik bedoel welke wagens voor op de openbare weg meer.
Ik weet bvb dat ze in de bergen in Afghanistan enkel rondrijden met zware wagen, bv bmw M3, wagens met 300 pk+.
Werken die dan constant in closed loop mode zodanig dat ze minder last hebben van omgevings variabelen?
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Ik denk niet dat er straatwagens zijn die volledig closed loop mode gebruiken, met uitzondering van de Bugatti Veyron misschien, wie zal het zeggen.
Het goedkoopste managementsysteem waarmee je volledig in closed loop kunt rijden is voorzover ik weet het Amerikaanse Pro.efi systeem en die kost op zijn minst 2500 dollar. Daar komt nog een custom Boomslang kabelboom bij van ongeveer 500 dollar en dan heb je nog niet eens een basismap.
Om die map te ontwikkelen zou je je wagen moeten opofferen op de rollentestbank en dan ben je alweer duizenden Euro`s verder.
Dat kan qua kosten gewoon niet uit voor de meeste wagens waar wij in rijden.
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

Gaskleppie wrote:Dat is de klokfrequentie van de prosessor. Net als bij je pc.


thanks! ik snap :D

maar zal de Eprom de processor niet downen kwa overdachtssnelheid?
nieuwe Eprom's kosten niks japan.viele male sneller..

maar wat is closed loop?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

D_ToXx wrote:
Gaskleppie wrote:Dat is de klokfrequentie van de prosessor. Net als bij je pc.



maar wat is closed loop?


ff een poging wagen,

closed loop: je ecu gebruikt de input van o.a de lambda sensor om zo het optimale mengsel te bepalen.

open loop: ecu gebruikt de waardes van de benzine map, kijkt dus niet naar sensor input.

ECU gaat in open loop bij een koude start en volgas of als ie in noodloop is.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

slydawg wrote:
D_ToXx wrote:
Gaskleppie wrote:Dat is de klokfrequentie van de prosessor. Net als bij je pc.



maar wat is closed loop?


ff een poging wagen,

closed loop: je ecu gebruikt de input van o.a de lambda sensor om zo het optimale mengsel te bepalen.

open loop: ecu gebruikt de waardes van de benzine map, kijkt dus niet naar sensor input.

ECU gaat in open loop bij een koude start en volgas of als ie in noodloop is.


Goede poging. ;)
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

:clap :clap :clap :clap :worshippy: :stampen: :lol:
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

8)
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

aha ik snap!

denk ik

closed loop is beter,maar waarom draait de ECU niet altijd closed loop dan?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Omdat de normale lambda sensoren maar een klein bereik hebben of zelfs maar 1 lambda waarde goed aan kunnen geven doen ze dat niet. Plus dat een ecu ineens veel sneller moet kunnen rekenen bij hogere toerentallen.
Puur een centen kwestie dus.
Omdat zuinig rijden en schoon verbranden nu zo veel meer belangrijker is geworden zie je dat steeds meer fabrikanten wideband lambda sensoren gaat plaatsen zodat ze idd een steeds groter bereik, of in sommige gevallen zelfs volledig closed loop draaien. Je moet er alleen niet aan denken wat er gebeurt als je lambda sensor af gaat wijken. Dat kan je dus echt een motor kosten!.
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

:thumbs:

thanks
Post Reply