Page 1 of 2

Aral Ultimate 102 octaan benzine + flashpro = super.

Posted: Thu Jun 09, 2011 2:23 pm
by culasse
Ik reed afgelopen maand wat door het grensgebied Duitsland/Nederland en kwam op een gegeven moment in Leer terecht.
Bij een Aral pomp zag ik dat er 102 octaan benzine verkocht werd. Daar ik sowieso moest tanken besloot ik mijn wagen vol te gooien om te zien hoe dat zou bevallen.
Op de terugweg kon ik eigenlijk geen verschil vaststellen. Acceleratie en loopcultuur bleven gevoelsmatig hetzelfde.
Ik maakte echter ook wat datalogs en na analyse thuis bleek dat de motor met deze benzine op een wat armer mengsel draaide. Daar moest ik wat corrigeren. Ook de cam angles konden wat scherper worden gezet.
Het grootste verschil vormde echter de ontstekingsvervroeging. Ik kon de ontsteking een stuk agressiever programmeren, gemiddeld kon ik over het hele toerenbereik tussen de 1-2.7 graden extra vervroeging toevoegen.
Met deze remap rijdt mijn wagen heel anders, betere gas aanname, grotere soeplesse, acceleratie duidelijk scherper.

Ik reed voordien meestal op Shell 95 octaan superplus. Die kost bij mij in de buurt momenteel 1.64 Euro/liter.
De Aral Ultimate 102 octaan kostte me 1.63 Euro/liter. Dat maakt weliswaar geen verschil qua prijs, maar wel 7 punten verschil in octaangehalte.
Daarbij komt dat ik met de Shell 95 octaan superplus altijd op het randje zat. Bij verandering van barometrische druk, luchtvochtigheid en temperatuur werd de motor altijd gevoelig voor detonatie. Ik had op sommige dagen niets dan engine knocks op de vreemdste momenten en moest naderhand altijd remappen.
Weliswaar heeft de flashpro compensatietabellen voor deze parameters ( in totaal wel een stuk of 7) maar die werken niet altijd adequaat.
Op 102 octaan benzine echter is er van detonatie niets meer te merken, zelfs bij de agressieve ontstekingscurve waar ik nu mee rij.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat de 102 octaan benzine weinig uitmaakt bij een standaard programmering. Wordt de motor echter optimaal geprogrammeerd voor deze brandstof dan is het verschil duidelijk te merken. Voor iedereen die in staat is ziijn motor te remappen kan ik deze brandstof beslist aanraden. Jammer genoeg moet je er wel voor naar Duitsland rijden.

Paul.

Posted: Thu Jun 09, 2011 3:28 pm
by Tenck
Mooi verhaal. Ik merk bij mijn ep3 vooral dat de motor rustiger stationair draait als ik er RON 100 in gooi (alles standaard). Vermogen merk ik marginaal, maar dat is denk ik meer iets tussen mijn oren.

Bedoel je met superplus dat het V-Power is? Die heeft een octaan getal van 97. Ze plakken 95 op de pomp om geen verwarring te geven en men niet bang is om V-Power erin te gooien.

Posted: Thu Jun 09, 2011 3:49 pm
by culasse
Bij de pomp waar ik altijd tank staat er 95 superplus. Daarnaast staat 97 V Power. Geen idee of er verschil tussen zit maar dat moet toch haast wel dunkt me. Er zit wel prijsverschil tussen.

Posted: Thu Jun 09, 2011 3:54 pm
by Tenck
Dat verhaal van mij is wel gebaseerd op een paar jaar geleden. Denk dat ze dan het een en ander hebben aangepast in de propositie.

Posted: Thu Jun 09, 2011 4:08 pm
by integra
Aral is BP.

En in duitsland is het octaan hoger V-Power is 100 / Ultimate is 102.

Posted: Thu Jun 09, 2011 4:58 pm
by donkeykong
je kan ook gulf challenger proberen, die is gewoon in NL te tanken alleen niet overal. Hebben we al een keer over gehad op dit forum.
Die is octaan 100 alleen staat er op de nieuwe datasheets 99. betaal 1,72 per liter

Posted: Thu Jun 09, 2011 6:32 pm
by integra
Ik hoef maar 14km rijden naar duitsland. Ik woon namelijk bijna in Denemarken volgens mensen hier op het forum. Hahaha :lol:

Posted: Thu Jun 09, 2011 6:49 pm
by Benjdmin
Had 204pk op een 100% stock Ep3 met Gulf Challenger.

En de Dc2 reed er ook niet slecht op!

:D

Posted: Thu Jun 09, 2011 7:10 pm
by culasse
Gulf pompen zijn er bij mij in de wijde omtrek niet te vinden.

Posted: Thu Jun 09, 2011 7:19 pm
by donkeykong
culasse wrote:Gulf pompen zijn er bij mij in de wijde omtrek niet te vinden.


jammer :(

Posted: Thu Jun 09, 2011 7:20 pm
by Gaskleppie
Octaan werkt zeer zeker!
Ik heb ook al meerdere keren met alleen al een flesje octaan booster leuke winsten gemaakt. Zeker bij extremere setups met hogere compressie's is een kleine octaan verhoging al genoeg om samen met wat extra vervroeging een pk of 10 los te peuteren.

Posted: Thu Jun 09, 2011 9:34 pm
by mcdesmond
Heb daar wel vaker wat over gelezen gaskleppie. Maar is het dan niet zo dat je die octaanbooster altijd bij het tanken toe moet voegen, als je je motor afsteld op dat verhoogde octaan getal. Mijn hoog compressie blok wordt op het moment ook gebouwd en wordt gewoon een hobby auto die niet meer zou rijden dan 3000km per jaar. Ik zit dus te twijfelen om die octaan booster te gebruiken, wat gebruik jij en wat zijn ong. de kosten als ik vragen mag?

Posted: Fri Jun 10, 2011 9:14 am
by Jo&
donkeykong wrote:
culasse wrote:Gulf pompen zijn er bij mij in de wijde omtrek niet te vinden.


jammer :(

Bij mij ook niet... me tank zou al weer bijna leeg zijn voor ik weer thuis ben van een Gulf station die ook Challenger heeft. Niet elk Gulf station heeft Challenger.

Posted: Fri Jun 10, 2011 9:18 am
by Gaskleppie
mcdesmond wrote:Heb daar wel vaker wat over gelezen gaskleppie. Maar is het dan niet zo dat je die octaanbooster altijd bij het tanken toe moet voegen, als je je motor afsteld op dat verhoogde octaan getal. Mijn hoog compressie blok wordt op het moment ook gebouwd en wordt gewoon een hobby auto die niet meer zou rijden dan 3000km per jaar. Ik zit dus te twijfelen om die octaan booster te gebruiken, wat gebruik jij en wat zijn ong. de kosten als ik vragen mag?


Dat is idd zo.
Maar bijna elk systeem heeft wel een mogelijkheid om een 2e set ontstekings mappen te activeren met een schakelaar. Zodoende kan men zelf kiezen welke benzine (met bijbehorende map) gebruikt.

Posted: Fri Jun 10, 2011 9:28 am
by culasse
Ik heb 2 maps in mijn flashpro zitten. Ik kan naar believen omschakelen per knopdruk naar de map voor 95 octaan of 102 octaan.
Werkt goed.

Posted: Sun Jul 03, 2011 9:20 am
by Sinister
Lol 5 jaar geleden lag iedereen te lachen met de unichip zijn mogelijkheden. Er werd toen geargumenteerd beter 1 goeie map als 2 minder goede. Nu zien jullie zelf de voordelen van extra maps in.
Alleen spijtig dat hondata niet voor integras zo een oplossing te bieden had.

Posted: Sun Jul 03, 2011 9:53 am
by culasse
Ik had zelfs nog liever gehad dat Hondata meer ruimte voor maps op de flashpro aanbood. Dan had ik bijvoorbeeld de volgende serie aan maps erin zitten:


95 octaan map
102 octaan map
nitrous map
zomer map
winter map
economy map (maf calibratie)

Nu moet ik het doen met maximaal 2 maps en moet ik de hele tijd reflashen als ik er een nieuwe map in wil zetten. Dat is wel irritant op den duur.

Posted: Sun Jul 03, 2011 2:04 pm
by Sinister
De unichip kan dat wel, maar die kan dan weer andere dingen niet vrees ik wat de flashpro wel kan.

Posted: Sun Jul 03, 2011 7:26 pm
by Gaskleppie
culasse wrote:Ik had zelfs nog liever gehad dat Hondata meer ruimte voor maps op de flashpro aanbood. Dan had ik bijvoorbeeld de volgende serie aan maps erin zitten:


95 octaan map
102 octaan map
nitrous map
zomer map
winter map
economy map (maf calibratie)

Nu moet ik het doen met maximaal 2 maps en moet ik de hele tijd reflashen als ik er een nieuwe map in wil zetten. Dat is wel irritant op den duur.


Kan je voor de nitrous niet aanpassingen doen aan fuel en ign zodat je je mappen gelijk kan houden? In eCtune kunnen we dat wel. Scheelt een setje mappen..

Posted: Mon Jul 04, 2011 9:52 am
by culasse
Ja, dat is precies wat ik nu doe. Er zijn meerdere tabellen die me toestaan om brandstof, ontsteking, cam angles enz. te veranderen.

Voor de ontsteking gebruik ik bijvoorbeeld de ignition individual gear compensatietabel.
In de 1ste versnelling 1 graad ontstekingsretard
In de 2de versnelling 2 graden ontstekingsretard
In de 3de, 4de en 5de versnelling 3 graden ontstekingsretard.
De 6de versnelling laat ik ongemoeid.

De brandstof kent ook meerdere tabellen om de afstelling te wijzigen maar die laat ik zo omdat ik ze precies heb afgesteld voor atmosferisch gebruik. Voor lachgasgebruik gebruik ik de jettting/flesdruk/controller/window switch afstelling omdat dat gemakkelijker is.

Cam angles moeten voor het lachgas wel wat aangepast worden. Bij lage toeren verlaag ik de cam angles wat, bij hogere toeren doe ik er wat bij.
Ik heb me ook een afstelbare nokkenaspoelie gekocht voor de uitlaatnokkenas.
Bij lachgasgebruik is de verbranding aanzienlijk sneller en de uitlaatnokkenas moet qua timing iets vervroegd worden. Dat levert meer koppel op in het middentoerengebied.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om de poelie te monteren. Dat doe ik waarschijnlijk volgende week.