Page 1 of 1

bandenspanning op het circuit tips

Posted: Tue May 31, 2011 4:14 pm
by Gaskleppie
Omdat er weer een paar circuit dagen voor de deur staan en we graag zien dat iedereen daar weer heelhuids van terug komt heb ik hier wat tips over hoe je moet omgaan met bandenspanning.

Banden spanning is 1 van de belangrijkste dingen als het gaat om grip krijgen en in het bijzonder grip houden tijdens een circuit dag.
De keren dat het fout gaat met beginners is meestal op het moment dat ze er een beetje lol in beginnen te krijgen en als ze wat harder beginnen te trappen. Hebben deze beginnend coureurs dan hun grenzen al overschreden? Je zou het wel denken, maar ik ben er van overtuigd dat het 9 van de 10 keer door de banden spanning kwam...

Eerst maar eens wat basis kennis.
Banden zijn de enige verbintenis met moeder aarde en dus essentieel als het om grip gaat. Als hier dus iets mis gaat ben je klaar en kom je nergens. (grindbakken en vangrailen daargelaten)
De grip van een band komt simpelweg door de adhesie tussen band en asfalt. Hoe meer band het asfalt raakt, des te meer grip je hebt. Je kan je voorstellen dat als een band een te hoge spanning heeft, dat hij bol gaat staan en dus alleen in het midden van de band het asfalt nog maar raakt. Dus minder band wat het asfalt raakt, dus minder grip, dus een groot risico dat je makkelijk de baan afvliegt.

Deze basis kan iedereen snappen. Dan blijft de vraag over hoe we er voor kunnen zorgen dat de band maximaal contact blijft houden met het asfalt. Uit bovenstaand stukje is het antwoord simpel. Hou de bandenspanning in de gaten en je zit gebakken!
Nou heeft de lucht in je banden een hele vervelende eigenschap. Lucht neemt in volume toe als de temperatuur toeneemt. En wat doen je banden als je lekker aan het knallen bent? Juist, allejezus heet worden! 70 a 80 graden halen ze zomaar! De druk kan daardoor ook zomaar een half tot 1 bar hoger worden dan hoe ze waren in koude toestand.

Ok, maar wat is nou de juiste druk? De aanbevolen druk die de fabrikant voorschrijft kan je in ieder geval vergeten. De ideale druk die jou auto met jou rijstijl nodig heeft kunnen we eigenlijk alleen maar proefondervindelijk bepalen. Als je geen idee hebt hoe kan je in de basis een druk van 2.1bar hanteren. En dan bedoel ik dus in warme toestand!


Om alles wat duidelijker te maken wat je er voor moet doen om de bandenspanning op de juiste waarde te houden heb ik hier een praktijk voorbeeld van wat ik allemaal doe met mn banden tijdens een circuit dag:
1-
Allereerst controleer ik de week ervoor of mn bandenspanning nog in orde is. Langzaam leeglopende banden op straat kunnen op het circuit in 1 ronden zacht en dus levensgevaarlijk zijn! Dit door de extra krachten die een klein gaatje verder open kunnen trekken.
2-
Op het circuit aangekomen controleer ik nadat de auto een tijd stil gestaan heeft wat de spanning is. Daarbij let ik ook op welke kant er in de zon heeft gestaan. Die kant is al heter en is dus de spanning al hoger dan normaal.
3-
Voor ik de baan op ga verlaag ik de spanning van de banden rondom. Voor laat ik de druk zakken naar 1.6 bar en achter naar 1.7 bar.
4-
Na een rondje of 4 stevig rijden kom ik de pits in en controleer direct de spanning. Meestal is de druk dan opgelopen naar zo'n 2.2 bar rondom.
Vanaf dat moment hou ik een streef druk aan van 2.1 bar rondom. Die 2.2 bar rondom haal ik dus terug naar 2.1 bar door er weer iets uit te laten lopen.
5-
Na wederom 4 of 5 rondjes knallen kom ik weer de pits in om de bandenspanning te controleren. En wederom zullen ze weer boven de 2.1 bar zitten, dus haal ik ze weer terug naar de 2.1 bar.
Dit herhaal ik zo een paar keer tot de spanning zich stabiliseert op die 2.1 bar.

Nou klinkt dit zwaar overdreven maar dat is het zeker niet. De grootste oorzaak van ongecontroleerde overstuur vanuit het niets is 9 van de 10 keer toe te schrijven aan de bandenspanning. Als je niets aan de spanning doet en je gaat zo met je straat spanning de baan op (rond de 2.3 bar) staat die druk binnen no-time boven de 3 bar. In het begin merk je daar niets van maar als je het net een beetje naar je zin begint te krijgen schrik je je een ongeluk tijdens het aanremmen voor een bocht. De achterkant wordt lichter door de gewicht verplaatsing naar voren en dan blijkt dat kleine contactvlak met het asfalt (door de veel te hoge druk in de banden) niet genoeg om de boel in het gareel te houden. Een bezoek aan de grindbak en een deuk in je ego is dan het minste wat je kan overkomen.
Omdat we daar met zn allen niet op zitten te wachten, (je zou zelfs iemand mee kunnen nemen in je glijpartij) kan ik toch iedereen aanraden zo'n simpel bandenspannings metertje te halen bij de Brezan en de boel netjs in de gaten te houden.....

2.1bar, knop in je oren, basis spanning, 2.1bar!!!

Posted: Tue May 31, 2011 4:50 pm
by martijn
Frankkie is weer eens in de pen geklommen.

Thanx Martijn

Stikkie please Lau

Posted: Tue May 31, 2011 5:56 pm
by boikel
Je hebt de smaak van het schrijven lekker te pakken. :D

En als mensen zo'n bandenspannings metertje halen, koop dan ook zo'n el cheapo pompje. Niet op alle circuits heb je snel een compressor voorhanden, te lage bandenspanningkan je dag ook mooi verpesten.

Posted: Tue May 31, 2011 8:29 pm
by XavCTR
Thanks again voor de writeup Frank. Ik zal dit zeker voor de komende BAT-dag gaan onthouden! Een digitale bandenspanningsmeter heb ik sowieso altijd al bij me, altijd handig.

Posted: Wed Jun 01, 2011 7:13 am
by LaurenZ
Zeer bedankt frank.

Ik neem aan dat we dit ook in onze oren moeten knopen voor de Nurburgring. Alleen dan niet die rondes aannemen.

Posted: Wed Jun 01, 2011 4:33 pm
by Gaskleppie
L4urenZ wrote:Zeer bedankt frank.

Ik neem aan dat we dit ook in onze oren moeten knopen voor de Nurburgring. Alleen dan niet die rondes aannemen.

Op de ring is de verhoging een stuk minder. Dit omdat de snelheid in verhouding een stuk lager is. Voor het rondje de druk terughalen naar 1,9 bar is voor het eerste rondje genoeg. Daarna kan je warm wel de zelfde 2,1 bar aanhouden.

Posted: Wed Jun 01, 2011 7:09 pm
by DH
Leerzaam en duidelijk, bedankt voor de info. :wink:

Posted: Wed Jun 01, 2011 8:21 pm
by Tenck
Heel goed verhaal! Zeer duidelijk geschreven!

Uiteraard wel een vraagje: hoe ga je om met bandenspanning voor op de weg?

Posted: Wed Jun 01, 2011 9:55 pm
by Gaskleppie
Tenck wrote:Heel goed verhaal! Zeer duidelijk geschreven!

Uiteraard wel een vraagje: hoe ga je om met bandenspanning voor op de weg?

Meestal de aanbevolen druk. Niks bijzonders eigenlijk. Maargoed, ik rij ook niet veel op straat.

Posted: Thu Jun 02, 2011 12:32 am
by MLM
Goed verwoord en goede tips!

Oow en vervolgens mij bedoel je hier 2.1!

Na een rondje of 4 stevig rijden kom ik de pits in en controleer direct de spanning. Meestal is de druk dan opgelopen naar zo'n 2.2 bar rondom.
Vanaf dat moment hou ik een streef druk aan van 2.1 bar rondom. Die 2.2 bar rondom haal ik dus terug naar 2.2 bar door er weer iets uit te laten lopen.

Posted: Thu Jun 02, 2011 6:48 am
by Gaskleppie
MLM wrote:Goed verwoord en goede tips!

Oow en vervolgens mij bedoel je hier 2.1!

Na een rondje of 4 stevig rijden kom ik de pits in en controleer direct de spanning. Meestal is de druk dan opgelopen naar zo'n 2.2 bar rondom.
Vanaf dat moment hou ik een streef druk aan van 2.1 bar rondom. Die 2.2 bar rondom haal ik dus terug naar 2.2 bar door er weer iets uit te laten lopen.


idd. Dankje voor de tip. Gecorrigeerd.

Posted: Tue Jun 07, 2011 4:59 pm
by bertjehonda
hey frank goed verhaal en zeker duidelijk maar ik zit ook met een kleine vraag de 2.1 bar is dan ook gewicht gerelateerd aan de auto's waar jullie ook ongeveer mee rijden denk ik.
door het lage gewicht van me auto geeft toyo aan om op maar 1.4/1.6bar in warme toestand te rijden
betreft dan een zachte compound semislick.
is het dan ook zo om met een auto van bijvoorbeeld 1600kilo (500kilo zwaarder dan een integra) ook met een iets hogere bandenspanning te rijden?
inplaats van 2.1 dan 2.3 ofzo?

Posted: Tue Jun 07, 2011 5:49 pm
by Gaskleppie
In die orde van grootte moet je idd denken. Al vind ik 1.4 wel aan de hele zachte kant. Gewoon ergens daar in de buurt beginnen en dan kijken of ze na een paar rondjes gaan glijden. Zoja, probeer je de druk iets te verlagen. Als het daarna beter gaat ben je op de goede weg.
Iedere auto zal een andere ideale druk hebben.
Bovenstaand verhaal is dan ook meer een leidraad dan een regel.

weer

Posted: Thu Jul 14, 2011 8:23 am
by CTR-Asch
Vraagje: Gaat die bandenspanning van 2.1 ook op bij regen?

Posted: Thu Jul 14, 2011 10:25 am
by Gaskleppie
In principe wel. Al zal je door de extra koeling natuurlijk weinig lucht uit de band hoeven laten lopen om in warme toestand die 2.1bar te halen.

Re: bandenspanning op het circuit tips

Posted: Sun Mar 25, 2012 4:55 pm
by vabueli
het enige wat je goed moet onthouden is als je vertrekt dat je banden koud op 1.4 kg moet zetten... dan na 2 rondjes binnenkomen en controleren warm (of laat zeggen heet) moeten ze ongeveer rond de 2kg draaien.

als je dan naar huis toe gaat niet vergeten van de bandenspanning terug omhoog te brengen!!!! veel plezier op the track :) ))