Page 1 of 1
Banden iets schuin afgesleten
Posted: Tue Apr 19, 2011 1:30 pm
by autodre
Vandaag zijn alle banden vervangen voor Nieuwe Potenza's.
De oude banden waren aan de buitenzijden wat meer afgesleten dan de het 'loopvlak'. UDs zowel binnenin als buitenom was het meer afgesleten dan het 'midden'.
Ik heb de banden altijd op circa 2.5 bar spanning. Is dit normaal? Of zouden jullie de auto binnenkort even laten uitlijnen? Of heeft dat er NIKS mee te maken

Posted: Tue Apr 19, 2011 2:00 pm
by mr. X
Vreemd, zo'n slijtage zou duiden op een te lage spanning maar als je zegt dat het altijd 2.5 bar is geweest moet dat goed zijn voor een EP3 en misschien zelfs aan de hoge kant.
Posted: Tue Apr 19, 2011 2:27 pm
by autodre
Ja idd. Ik controleer het eens in de 3-4 weken en meestal hoeft er eigenlijk niks bij. Soms een paar 'pompjes' lucht, maar nooit meeer dan 0.2 bar
Posted: Tue Apr 19, 2011 2:53 pm
by Tenck
Ik heb ook 2,5 bar in m'n RE050's en die slijten gewoon recht. Ik zat te denken aan verkeerd camber, maar dan slijten ze niet aan de buitenkanten lijkt me.
Wat gebruik je om de spanning te controleren? Heb je zelf een (geijkt) luchtdrukmetertje of gebruik je die op de luchtpaal zelf? Mijn ervaring is dat die ingebouwde meters niet echt geijkt zijn. Als je steeds bij dezelfde paal controleert kan je structureel verkeerd meten.
Posted: Tue Apr 19, 2011 2:58 pm
by autodre
Ik heb zelf een bandenspanningsmeter en pomp. Maar ook als ik naar de pomp rij geeft hij die spanning aan.(om en nabij)
Wat betreft het camber. Ik heb wel een jaar geleden de auto laten uitlijnen. Helaas niet bij dealer(waren werkzaamheden etc) Wellicht heeft het daar mee te maken? Dus eerst de ene kant, daarna verkeerd uitgelijnd, en toen de andere kant?
Posted: Tue Apr 19, 2011 3:03 pm
by Tenck
Volgens mij kan camber niet ingesteld worden als je de standaard ophanging hebt, en heb je daar een camber kit voor nodig.
Maar misschien heeft het wel met je uitlijning te maken, maar dat durf ik niet te zeggen.
Posted: Tue Apr 19, 2011 3:10 pm
by donkeykong
camber is niet instelbaar standaard, misschien teveel toe out, banden dus naar buiten, of gewoon hard door de bochten gescheurd

Posted: Tue Apr 19, 2011 6:07 pm
by slydawg
Verkeerde sporing kan het ook zijn ja.
Posted: Wed Apr 20, 2011 10:57 am
by mr. X
Ja maar sporing zou geen slijtage moeten veroorzaken aan beide (zij)kanten van de banden.
Posted: Wed Apr 20, 2011 5:27 pm
by Gaskleppie
krom hok?
Posted: Thu Apr 21, 2011 6:58 am
by iVTEC-fab
De banden die eraf kwamen waren ook Potenza's?
Ik hoorde namelijk een verhaal van Pirelli Zero's die datzelfde probleem hadden bij meerdere auto's rond dezelfde tijd. productie probleem ofzo.
Ik zelf rij ook op Potenza's en die gaan nu al 25.000km mee en slijten mooi af, zoals het hoort.
Misschien voor de gein eens alles technisch nalopen. i.e. wiellagers, fusekogels, uitlijning, etc. kunnen allemaal invloed hebben op scheve slijtage.
Posted: Thu Apr 21, 2011 7:59 pm
by autodre
De banden waren ook Potenza's ja. Echt heel schuin was het niet. Maar ze profielen aan de 'echte' zijkant richting buitenkant waren zeker meer afgesleten ja...
Auto gaat binnenkort voor een beurt. Zal het wel even voorleggen
Posted: Mon May 02, 2011 7:02 pm
by roblom
Toevallig mijn ITR ook uit laten lijnen omdat de binnenzijde van de achterbanden flink was versleten (buitenkant nauwelijks).
Posted: Mon May 02, 2011 9:19 pm
by integra
Jullie rijden teveel rechtuit.
Mijn straatbanden zijn aan de binnenkant ook schuin (binnenste 3cm)
Word ook te veel mee rechtuit gereden. :lol:
Posted: Sun May 15, 2011 12:25 am
by ronaldhulshof
Idd met de sporing te maken. Dus even uitlijnen

Posted: Sun May 15, 2011 9:51 am
by Gaskleppie
Ik heb 4 graden camber en toch slijten ze vlak af. Gek......
Posted: Mon May 16, 2011 2:25 pm
by vtec vince
Whahaha....