Page 1 of 1

mini type-r aandrijflijn problemen

Posted: Sun Mar 13, 2011 5:38 pm
by mini-r
Hoi,

Het is een tijdje geleden maar ik kon mijn oude post niet vinden vandaar een nieuwe.

Het is na 6-7 jaar roppen in de mini zover, een Honda onderdeel heeft het begeven. Het vreemde is, ik kan nog niet vinden wat het is. De mini schudt hevig soms, eerst aan de rechtervoorzijde. De buitense rechter homokineet vervangen (MGF), na twee weken hetzelfde probleem. Er zat speling op de binnenste rechterhomokineet, bakzijde dus. Die vervangen voor een nieuwe (300 euries auch). 2 weken reed de mini als een droom. Vandaag reed ik rustig op een b-weggetje net over de grens (was lekker weer, moest ff ontladen in Duitsland :) ) en ineens begon de mini weer heftig te schudden. Ik moest helemaal naar huis rijden dus ik al hobbelend op de snelweg, beetje eng, terug rijden. Onderweg meerdere malen gestopt en aan de assen/banden gevoeld. Nergens speling of beweging of zo. Als ik tijdens het rijden het gas los laat gaat hij even erger schudden. Als ik de koppeling intrap en hem een stukje laat rollen dan hoor ik een ratelend geluid. Dit geluid wordt telkens wel erger. Het gekke is dat tijdens de tocht vandaag het schudden van rechtsvoor naar midden en links leek te verplaatsen.

Vlak bij huis van de snelweg afgegaan en in zijn 2 gezet en flink gas gegeven om het probleem te forceren. Rijdt ie ineens weer vlekkeloos.... alles helemaal soepel.

Iemand iets dergelijks meegemaakt?

Mogelijke oorzaken zijn denk ik nog linker binnenste homokineet of het tussenlager (dat ratelen lijkt wel uit het midden te komen, misschien dan een kogel net verkeerd zit soms). De s80 bak heeft een "home made"eindoverbrenging, kan dat het ook zijn? Lijkt me sterk dat een bakprobleem de hele voorkant kan laten schudden maar ik sluit het zeker niet uit. De eindoverbrenging heeft rechte vertanding en schreeuwt de laatste tijd tegen me als ik boven de 180 rijdt.

Ik hoop dat een van jullie iets weet, anders moet ik de dure route bewandelen. Stap voor stap dingen vervangen.

Posted: Sun Mar 13, 2011 5:42 pm
by mini-r
Oh en nog een dingetje. De mini ging steeds minder goed stationair lopen de laatste tijd (jaren?). Het schijnt dat vuil zich rond de gasklep ophoopt en de airflow belemmert? Dat werd in ieder geval tegen mij gezegd als zijnde een mogelijk probleem. In ieder geval, de mini heeft een maand of 4 stil gestaan ivm. een restauratie van de neus. Loopt nu weer perfect stationair, ook wel weer raar.

Posted: Sun Mar 13, 2011 5:48 pm
by Gaskleppie
Klinkt als een probleem met de binnenste lagers van de aandrijfas. Als die door in of uitveren te ver uit de bus komen kunnen ze of eruit lopen, of juist tegen het eind aan lopen. Het is belangrijk dat je bepaalt hoe diep de as in de bus steekt. Dat kan je doen door de asmoer los te draaien en dan (terwijl de auto gewoon op zn wielen staat) de as heen en weer bewegen in de lengte richting van de as. Als je de as nog 3 cm in de bus kan drukken tov de stand waarin hij zit als de moer vast zit, is dat niet goed. De as draait dan op het uiteinde van de bus. De as is dan eigenlijk te kort. Een iets langere as zorgt er voor dat de as dieper in de bus zit waardoor de boel minder snel uit balans komt, of zelfs de lagers uit de bus schieten bij uitveren en/of helemaal insturen.
De speling hoort tussen de 1 en 1,5cm te zitten.

Posted: Sun Mar 13, 2011 6:41 pm
by mini-r
Meh antwoord getypt, kwijt.. :)

Nog een keer dan. Wij dachten ook al zoiets, maar ik heb dit pas sinds vorige zomer na een wilde inhaalactie. En vandaag reed ik keurig recht 70 op een gladde weg toen hij begon te schudden. Met een te korte as had ik dit al vaker/eerder moeten voelen toch, rij er al 6-7 jaar mee. Maar het kan wel met die MGF-Honda assen, zit wat raar inelkaar.

Het lijkt inderdaad wel of de as ergens uit loopt en dan blijft "bokken". Dat verklaart niet helemaal het ratelen wat ik hoor als ik hem uit laat rijden. En dat het hobbelen zich heeft "verplaatst" naar midden/links.

Posted: Sun Mar 13, 2011 6:43 pm
by mini-r
ook geprobeerd: stuur helemaal om en dan vol gas in zijn 1 rondjes draaien een paar keer (eng, wel lachen). Rijdt keurig weg daarna. Zelfde op hobbelig stuk gedaan. Ik kan het probleem niet forceren.

Posted: Sun Mar 13, 2011 7:15 pm
by Gaskleppie
Het kan wel zijn dat het jaren goed gegaan is maar dat de aandrijfkrachten wel de boel steeds verder uitgesleten heeft waardoor de boel nu soms uit balans brengt. Weet je de as speling in lengte richting?

Posted: Sun Mar 13, 2011 9:22 pm
by mini-r
Ik ga zaterdag even schuiven en meten. Misschien kan ik ook zien wat er versleten is.
Ik had al met Engeland gebeld, maar die hebben dat probleem nog niet gehoord. Wel homokineten en het tussenlager. Toch lijkt het inderdaad een beetje of mij as "er uit loopt" .

Alvast bedankt voor de tip.

Posted: Sat Mar 19, 2011 3:57 pm
by mini-r
Hoi Frank,

Net de assen gevoeld/geschoven (zonder de moer los te halen). Met de wielen recht kan ik 1-1,5 cm heen en weer schuiven zowel links als rechts.
Als ik de uiterste stand neem (bocht naar rechts) en ik voel aan de linker as dan schuift hij maar heel weinig. Draai ik het stuur helemaal de andere kant op (bocht naar links) dan kan ik de rechter as 3-4 cm heen en weer schuiven. Daar zit een enorm verschil in. Ik kan die rechter as echt heen en weer rossen. Beide homokineten zijn daar nieuw trouwens (de mgf-wielkant van de sloop, de bakzijde nieuwe Honda). Wat wel een beetje raar blijft is dat aan de wielzijde de as niet vast zit, dat is mgf spul. Ik dacht altijd dat een as alleen in de binnenste homokineet schoof?

Kan dat een oplossing zijn, de rechter as vervangen. Of zit juist de linkeras te vast, want die beweegt niet?


Het kunnen ook nog de lagers zijn van de eindoverbrenging hoorde ik. Dat en een slechte uitlijning schijnen ook voor spontaan schudden te kunnen zorgen. Moet ik met een koevoet die b18 uit de mini wrikken :) .

Posted: Sat Apr 02, 2011 4:52 pm
by mini-r
Net de assen helemaal losgehaald, blijken die ringen in het tapeind er nooit ingezeten te hebben................... De as(sen) zat dus los in de homokineet. Nooit naar gekeken want ze kwamen compleet aan en plop zo er ingeschoven. Waren ze vergeten te monteren in Engeland, zowel links als rechts. De mini garagehouder had het al eens opgemerkt maar d8 zal wel zo horen, rare engelse constructies etc..

Dus, wat Gaskleppie zei, slijtage door overmatig bewegen op de binnenste homokineten. Vandaag ook de mini op bokken gezet. Als dan de wielen draaien zie je de as (links) echt hobbelen. Nieuwe linkerhomokineet nu (rechter al vervangen) en dan weer gauw op de weg, heb eindelijk weer wat grip :) .