Page 1 of 1

Wideband integreren met Flashpro bij een FN2. Probleempje.

Posted: Tue Feb 22, 2011 4:24 pm
by culasse
Ik heb afgelopen weekend geprobeerd mijn Innovate LC1 afr meter te integreren met de Hondata flashpro en kwam erachter dat ie het niet doet op de door Hondata aangewezen pinouts.

De wideband is aan te sluiten op diverse pinouts, maar die brengen voor mij allemaal wat specifieke problemen met zich mee.

Dit zijn de pinouts:

-A23 ELD electric load detector
-A33 ECT2 2nd coolant temperature sensor
-B2 EGR boost control
-B29 EGRL wideband input
C27 2nd O2 sensor

Nu blijkt, in tegenstelling tot de US civic SI, dat de FN2 niet over werkende pinouts B2 en B29 beschikt. Ondanks dat dat op hun website wel beweerd wordt. Bedankt Hondata.
De C27 pinout wordt afgeraden om te gebruiken, dus daar blijf ik maar vanaf.
De A33 pinout kan worden gebruikt, maar kan voor zover ik weet niet door flashpro worden uitgeschakeld en geeft dus een CEL als ik hem activeer. Die valt dus ook af.
Bliijft over de A 23 pinout. Die kan worden uitgeschakeld via flashpro, maar daar heb ik een beetje een probleem mee.
Als ik hem uitschakel zal de dynamo niet meer een tandje bij kunnen schakelen bij een tijdelijk hoger stroomverbruik en de accu zal langzaam aan leeg getrokken worden.
Dit is juist het probleem voor mij want ik gebruik een Won lachgassysteem en de beide pulsoids (solenoids) gebruiken gedurende activatie gemiddeld meer dan 21 volt.
Ik heb geen idee of de accu in mijn wagen sterk genoeg is voor deze situatie (45 Ampére). Ik heb gelukkig geen airco, audio etc. dus dat scheelt weer.
Weet iemand of ik de A23 pinout zonder zorgen kan gebruiken?

Posted: Tue Feb 22, 2011 5:41 pm
by vtec vince
Ik ben een grote noob op dat gebied , maar zou een zwaardere accu ( b.v. 60 amp ) geen oplossing kunnen bieden?

Posted: Tue Feb 22, 2011 6:14 pm
by Gaskleppie
Als je weet dat alle pre 99 auto's geen ELD hebben hier in Europa zou je kunnen concluderen dat ELD geen must is om een juiste accu lading te houden. Als de lachgas kit de spanning naar beneden trekt gaat de dynamo toch al harder laden.

Volgens mij is de ELD ook niet om de dynamo laadspanning te regelen, maar juist om de motor een tandje bij te zetten als er een zware elektrische belasting aanwezig is. Dat doet de ECU namelijk ook als je de airco aanzet en als een automaat in drive staat bij stilstand. Maar die dingen detecteerd hij dmv andere ingangen. ELD is alleen een extra voorwaarde om de motor op te regelen.

Posted: Tue Feb 22, 2011 6:52 pm
by slydawg
Meerdere hier en elders gebruiken de ELD pin out zonder problemen, ook in combinatie met lachgas.

Posted: Tue Feb 22, 2011 7:02 pm
by culasse
Zeer bedankt voor de snelle antwoorden allemaal. Ik kan dus de A23 pin gebruiken. Dat is in ieder geval een kopzorg minder. Komend weekend ga ik mijn wagen (voor de zoveelste keer) weer uit elkaar halen.

Posted: Tue Feb 22, 2011 9:51 pm
by Gangaran
slydawg wrote:Meerdere hier en elders gebruiken de ELD pin out zonder problemen, ook in combinatie met lachgas.


o.a. ik. :lol:

Posted: Wed Feb 23, 2011 12:13 am
by Jan Visser
Gaskleppie wrote:Als je weet dat alle pre 99 auto's geen ELD hebben hier in Europa zou je kunnen concluderen dat ELD geen must is om een juiste accu lading te houden. Als de lachgas kit de spanning naar beneden trekt gaat de dynamo toch al harder laden.

Volgens mij is de ELD ook niet om de dynamo laadspanning te regelen, maar juist om de motor een tandje bij te zetten als er een zware elektrische belasting aanwezig is. Dat doet de ECU namelijk ook als je de airco aanzet en als een automaat in drive staat bij stilstand. Maar die dingen detecteerd hij dmv andere ingangen. ELD is alleen een extra voorwaarde om de motor op te regelen.


Klopt wat hier gezegd word.

ELD word gebruikt door de ECU om te zorgen dat de motor bijvoorbeeld stationair niet inzakt als de verlichting aan gezet word, of de achteruitverwarming aan gezet word.

De dynamo laad altijd bij als de motor draait. Pas de laatste jaren zie je steeds meer een soort van kleine ampere meter/tang op min klem van de accu zitten die meet hoeveel stroom er afgenomen word en die bepaalt of de dynamo moet werken.

Voorbeeld; motor draait en verder staan alle elektrische verbruikers uit en uit de bereking van de ECU i.c.m. de ampere meter blijkt dat de accu vol zit dan hoeft er niet, of weinig geladen te worden door de dynamo. Voordeel daar van is dat de dynamo weinig, of niet belast word en het brandstof verbruik daardoor daalt. Scheelt ook weer wat vermogen, want een dynamo kost behoorlijk wat kracht....