Page 1 of 1
Profiel van een band
Posted: Tue Feb 15, 2011 6:47 pm
by autodre
Wellicht een paar stomme vragen
1. Hoeveel profiel raden jullie (minimaal) aan voor een Type R? En hoe gemeten? Ik heb alle lengte sporen gemeten. Moet je ook die kleine profielen meten van de buitenkant van de band naar de binnenkant?
2. Voor een andere auto: Productie is begin 2004. Profiel is nog wel goed. Vervangen?
Posted: Wed Feb 16, 2011 5:52 pm
by Type-Q
Vraag 1: gewoon de wettelijke 1,6 mm aanhouden. De lengte sporen zijn daarbij van belang want die zorgen voor de water afvoer.
Vraag 2: dat is dus 7 jaar geleden, lijkt mij aan de lange kant. Voor de zekerheid zou ik een bandenfabrikant raadplegen...
Posted: Wed Feb 16, 2011 8:25 pm
by Jo&
Vraag 1: Zelf zou ik het zekere voor het onzekere nemen en zo rond de 2mm vervangen. Hangt er van af waar je de auto voor gebruikt en welk seizoen het is. Regen en weinig profiel = niet leuk.
Vraag 2: Als het rubber geen uitdroging vertoont niks aan doen. Hooguit maken de banden wat meer rol geluid. Keertje bandenvet (of spuitbus zooi) er tegen aan en ze zien er weer netjes uit.
Posted: Fri Feb 18, 2011 1:40 am
by mr. X
Tussen er netjes uit zien en ook daadwerkelijk nog goed zijn zit een heel groot verschil. Geef mij maar nieuwe banden zonder profiel dan uitgedroogde taaie schoenzolen.
Profiel diepte is niet denderend belangrijk als je het mij vraag. Heb een tijdje letterlijk op compleet afgereden zomberbanden gereden die meer weg hadden van slicks en zolang je geen plassen tegen komt is er niks aan de hand. Het profiel is eigenlijk grotendeels voor de afvoer van water en een heel klein beetje voor vuil wat er op de weg kan liggen. Dat is echter niet noemenswaardig als je het mij vraagt. Heb nog nooit met droog weer grip verloren zonder profiel te hebben op mijn banden en ik rij serieus hard door bochten.
Wettelijk moet de band 1.6 mm hebben over 75% van het loopvlak als ik me niet vergis. Gemeten vanaf ongeveer 1/4 van de rand aan weerszijden. Dat geeft de beste indicatie omdat er vaak gereden wordt met een te lage bandenspanning waardoor de wangen, op ongeveer 1/4 van de rand, het meest slijten.