Page 1 of 1

Cilinder inhoud meten

Posted: Wed Jan 12, 2011 6:05 pm
by integra
Wat is de makkelijkste manier om cilinder inhoud en kop inhoud te meten, voor het berekenen van de compressie.

Posted: Wed Jan 12, 2011 6:11 pm
by mr. X
Je kunt de inhoud van de verbrandingskamer wel bepalen als je weet wat de compressie is en je de slag en boring weet maar naar mijn weten is er geen formule voor om die los te berekenen.

Posted: Thu Jan 13, 2011 5:16 pm
by integra
Jawel het kan ook anders, Maar ik heb een motor en die ligt in onderdelen op de werkbank en die compressie moet flink omhoog maar ik wou even uitrekenen hoeveel eraf moet. En ik heb wel eens gehoord dat je de kop en cilinder inhoud kan vullen??? Maar waarmee want het moet niet weg lekken.
Dus als iemand de juiste manier weet.

Posted: Thu Jan 13, 2011 10:09 pm
by roblom
Geen antwoord op je vraag, maar volgens mij is het berekenen van de cilinderinhoud niet de manier om te berekenen tot hoe ver je kop gevlakt kan worden. Het volume kan je nooit zo nauwkeurig uitrekenen en daarnaast word de maximaal te vlakken afstand volgens mij mechanisch bepaald (afstand tussen kop en zuiger).

Posted: Thu Jan 13, 2011 11:55 pm
by integra
@ roblom, daar heb je gedeeltelijk gelijk in.
Maar ik heb een kop waar veel af kan. Alleen ik wil graag weten hoeveel ik precies krijg en niet op de gok iets doen. het moet wel heel blijven.
Maar uitliteren is volgens mij echt de beste methode, en word ook veel toegepast.

Posted: Wed Jan 19, 2011 9:26 pm
by Reinout
Uitliteren van de verbrandingskamer kun je doen door een stukje plexiglas met in het midden een klein gaatje, op de verbrandingskamer te leggen.
Daarna kun je met een injectiespuitje water door het gaatje in de verbrandingskamer spuiten, tot de verbrandingskamer vol zit.

Met een injectiespuit weet je precies hoeveel water je telkens inspuit, het aantal hoeveelheid ml aan water is het aantal cc inhoud van de verbr. kamer.

Het plexiglas plaatje kun je afdichten door er een beetje motorolie oid op te smeren.

Posted: Wed Jan 19, 2011 11:13 pm
by Jan Visser
Je moet de kop niet gaan vlakken, maar andere zuiger plaatsen....

Probleem is dat als jij je kop gaat vlakken ook automatisch je timing van je distributie en dus ook de onsteking niet meer kloppen. In het ergste geval krijg je ook de distributie niet meer op spanning, maar dat is wel bij heel extreem vlakken.......

Posted: Thu Jan 20, 2011 6:02 pm
by Reinout
Jan Visser wrote:Je moet de kop niet gaan vlakken, maar andere zuiger plaatsen....

Probleem is dat als jij je kop gaat vlakken ook automatisch je timing van je distributie en dus ook de onsteking niet meer kloppen. In het ergste geval krijg je ook de distributie niet meer op spanning, maar dat is wel bij heel extreem vlakken.......


Dat probleem kun je weer oplossen door camgears te gebruiken.

Posted: Thu Jan 20, 2011 6:28 pm
by integra
Bedankt. Er zit maar 1 nokkenas in en er komt een verstelbaar tandwiel op.
En het spannen van de riem is totaal geen punt.

We gaan eerst maar eens uitliteren en dan eens kijken hoeveel er af moet.
Want ik moet nog zien of het gaat lukken. Want bij het andere blok (een ander type onderblok maar wel de zelfde soort kop, en dat blok had bolle zuigers moest is 1mm van de kop worden afgehaald om op een goede compressie te komen. En meer kon daar ook niet af, wat anders kwam hij tegen de kleppen met vlakken. (maar dit is een blok geworden voor in de crossauto (Ron 102) en die loopt echt super.)


Het gaat overigens niet over een Honda blok. ( en ook geen blok voor me zelf want dan was ik ook voor andere zuigers gegaan ) :lol:

Maar het gaat echt wel goed komen, Ik denk niet dat er veel af moet.
Het gaat om een blok voor op straat. En omdat het om een kop gaat die er normaal niet op zit kun je niet zo even uitrekenen hoeveel er af moet dus moeten we uitliteren.