Page 1 of 1
Werking ABS met sneeuw. Kapot of? en winterbanden
Posted: Wed Dec 22, 2010 10:07 am
by autodre
Het viel me op, dat wanneer ik rem op ijs/sneeuw mijn rempedaal niet 'klappert' zoals normaal bij 'glad' weer gebeurt.
Ik heb winterbanden (205/55/16) Die hebben een afwijking van iets meer dan 2% tov de 205/45/17 banden.
Heeft dat er wellicht mee te maken? Of komt het omdat ijs gewoon te glad is, en dat abs dan 'minder' klappert op je rempedaal zoals ABS bij een echte noodstop?
Ik zal later nog even testen op een nattige weg(ipv ijs) om te kijken hoe hij daar reageert.
Volgend jaar wil ik nieuwe winterbanden om de stalen velg. Past daar dan gewoon een 195/55/16 band op? Dan heb ik een afwijking van nog geen procent, en een iets smallere band.(wat handig is met sneeuw/ijs)
@Jo, jij hebt dezelfde, wellicht weet jij het

?
Posted: Wed Dec 22, 2010 10:22 am
by jupke
ik heb dan wel geen R meer,maar mijn auto reageerd direct als ik rem,dan klappert het pedaal meteen op ijs of sneeuw.
Posted: Wed Dec 22, 2010 10:48 am
by slydawg
Denk dat het te glad is.
Je ABS lampje is ook uit? Geen storing dus.
Posted: Wed Dec 22, 2010 11:44 am
by mr. X
Als je erg zacht rijdt (en dan bedoel ik ook erg zacht) wil het wel eens voorkomen dat je wielen gewoon blokkeren zonder in de ABS te gaan. Zit met dit weer altijd een beetje de grens op te zoeken met de Civic maar als je op een normale snelheid rijdt moet je hem gewoon voelen trillen. Hoe gladder het echter is des te minder je hem voelt.
Posted: Wed Dec 22, 2010 12:41 pm
by baRt
doen je remmen het verder normaal? mij viel het bij de beater op vanmorgen dat ik geen remmen leek te hebben... toen een keer doorgetrapt en kwam alles weer tot leven (en meteen de ABS erachteraan, want ik testte dat voordat ik de straat uit was

)
Posted: Wed Dec 22, 2010 3:29 pm
by autodre
Het ABS lampje brandt niet(wel bij het aanzetten en dan netjes uit)
Dus daar zit alles goed. Ik test inderdaad wel vrij 'langzaam' en inderdaad op spekglad gebied.
Ik zal het eens testen op iets minder glad, en dan vanaf 50km/u ofzo. Ik dacht wellicht komt het door de winterbandenmaat(afwijking van 2%)
Posted: Wed Dec 22, 2010 3:37 pm
by mr. X
Met zacht rijden bedoel ik echt stapvoets, alles daarboven moet het ding eigenlijk rammelen als knikkers in een kan

Posted: Wed Dec 22, 2010 3:48 pm
by autodre
Ok, nee ik test bij 20 km/u ofzo?
Posted: Wed Dec 22, 2010 3:59 pm
by mr. X
Als je dan echt in een keer boven op die rem stampt moet je hem voelen. Bij 20 km/h kan ik hem echter laten blokkeren zonder dat de ABS gaat werken. Gewoon even proberen met +- 30km/h, dat is hard genoeg. Even vol op die rem tikken en hij moet zeer zeker in de ABS gaan.
Posted: Wed Dec 22, 2010 10:55 pm
by Delta_lima
Bij mij werkt abs gewoon in de sneeuw..
Posted: Wed Dec 22, 2010 11:49 pm
by LaurenZ
Bij mij kickt de ABS ook nog gewoon in. Maar dan wel als ik echt op mijn rem trap. Raak ik hem slecht lichtjes aan. Dan grijpt hij niet in...
Posted: Wed Dec 22, 2010 11:58 pm
by Keung
Pedaaldruk heeft ook effect op klapperen in het pedaal.
Met sneeuw kan je met minder pedaaldruk eerder ABS in werking treden, lagere pedaaldruk = minder klapperen
Droog asfalt moet zul je veel harder en met meer pedaaldruk gebruiken voordat ABS in werking komt, hogere pedaaldruk = harder klapperen
ABS lampje brandt alleen waneer er een storing aanwezig is, daartegen bij auto's met VSA gaat er een geel driehoekje knipperen bij VSA werking
Posted: Thu Dec 23, 2010 12:59 am
by JDMTEG
Keung wrote:Pedaaldruk heeft ook effect op klapperen in het pedaal.
Met sneeuw kan je met minder pedaaldruk eerder ABS in werking treden, lagere pedaaldruk = minder klapperen
Droog asfalt moet zul je veel harder en met meer pedaaldruk gebruiken voordat ABS in werking komt, hogere pedaaldruk = harder klapperen
ABS lampje brandt alleen waneer er een storing aanwezig is, daartegen bij auto's met VSA gaat er een geel driehoekje knipperen bij VSA werking
net wat ik wou zeggen... :thumbs:
Posted: Thu Dec 23, 2010 8:33 am
by autodre
Keung wrote:Pedaaldruk heeft ook effect op klapperen in het pedaal.
Met sneeuw kan je met minder pedaaldruk eerder ABS in werking treden, lagere pedaaldruk = minder klapperen
Droog asfalt moet zul je veel harder en met meer pedaaldruk gebruiken voordat ABS in werking komt, hogere pedaaldruk = harder klapperen
ABS lampje brandt alleen waneer er een storing aanwezig is, daartegen bij auto's met VSA gaat er een geel driehoekje knipperen bij VSA werking
AHH! Dat zou het kunnen zijn ja! Ik voel heel licht wel 'iets', maar niet echt de 'klappen' dat je denkt dat het pedaal eronderuit rammelt
Ik ook weer tevreden

Enig idee waarom bij sommige andere auto's het pedaal wel ook gewoon erg klappert in de sneeuw bij langzaam rijden?
Posted: Thu Dec 23, 2010 7:50 pm
by vtec vince
Ik heb vandaag ff de proef om de som genomen.
Bij een snelheid van minder dan 20 km/u voel ik het abs wel , maar idd minder hard klapperen dan bij hogere snelheden.
Posted: Sat Dec 25, 2010 9:54 am
by Jo&
ik rij niet in de sneeuw (pekel) met mn R...