Vermogensafname na afstellen kleppen
Posted: Fri Oct 01, 2010 9:47 pm
Althans, daar lijkt het op.
Twee dagen geleden heb ik de klepspeling op de EJ9 gecontroleerd en afgesteld. Twee van de 4 cilinders stonden aanzienlijk te ruim dus ik had goede hoop op wellicht iets meer vermogen.
Nu heb ik 1.5 tank opgereden (+- 600 km) en het lijkt echt alsof hij beduidend langzamer is geworden, met name in hoge versnellingen 4+5, ten opzichte van voorheen. Kan dat?
De speling moet tussen 0.18-0.22 inlaat en 0.23-0.27 uitlaat zijn.
Heb ze op krap 0.20 inlaat en krap 0.25 uitlaat gezet.
Kan het zijn dat de motor nu een groter beroep doet op zijn mengsel (dat al niet helemaal goed zit door alle upgrades) en hij nu eigenlijk arm loopt en daardoor vermogen mist? Als de speling tussen nok en stoter groter is, zal de klep minder lang en ver open gaan en zul je ook minder benzine nodig hebben. Nu de speling goed staat, zullen de kleppen ook langer open gaan en zal hij meer mengsel moeten inspuiten. Als hij dat niet kan zal hij arm lopen en vermogen missen.
Is die redenering juist?
De topsnelheid is nagenoeg hetzelfde maar het is ondragelijk om op te trekken in 5 van 120 km/h. Dat duurt letterlijk 10 seconde om naar 130 te kruipen. Echter in lage versnellingen (1, 2 en 3) en hoog in de toeren (+-5500 tot redline 7000) voelt hij iets krachtiger.
Eigenlijk tot op zekere hoogte gaat het in lijn met mijn verwachting.
Ik wil hem wel laten afstellen maar dat kost +- € 300,- en ik hoop deze maand over te stappen naar een B16A dus dat zou eigenlijk weggegooid geld zijn. Zou het graag zelf doen maar dat kan ik niet. Is er nog wat aan te doen zonder hem af te stellen of ontkom ik er niet aan?
Twee dagen geleden heb ik de klepspeling op de EJ9 gecontroleerd en afgesteld. Twee van de 4 cilinders stonden aanzienlijk te ruim dus ik had goede hoop op wellicht iets meer vermogen.
Nu heb ik 1.5 tank opgereden (+- 600 km) en het lijkt echt alsof hij beduidend langzamer is geworden, met name in hoge versnellingen 4+5, ten opzichte van voorheen. Kan dat?
De speling moet tussen 0.18-0.22 inlaat en 0.23-0.27 uitlaat zijn.
Heb ze op krap 0.20 inlaat en krap 0.25 uitlaat gezet.
Kan het zijn dat de motor nu een groter beroep doet op zijn mengsel (dat al niet helemaal goed zit door alle upgrades) en hij nu eigenlijk arm loopt en daardoor vermogen mist? Als de speling tussen nok en stoter groter is, zal de klep minder lang en ver open gaan en zul je ook minder benzine nodig hebben. Nu de speling goed staat, zullen de kleppen ook langer open gaan en zal hij meer mengsel moeten inspuiten. Als hij dat niet kan zal hij arm lopen en vermogen missen.
Is die redenering juist?
De topsnelheid is nagenoeg hetzelfde maar het is ondragelijk om op te trekken in 5 van 120 km/h. Dat duurt letterlijk 10 seconde om naar 130 te kruipen. Echter in lage versnellingen (1, 2 en 3) en hoog in de toeren (+-5500 tot redline 7000) voelt hij iets krachtiger.
Eigenlijk tot op zekere hoogte gaat het in lijn met mijn verwachting.
Ik wil hem wel laten afstellen maar dat kost +- € 300,- en ik hoop deze maand over te stappen naar een B16A dus dat zou eigenlijk weggegooid geld zijn. Zou het graag zelf doen maar dat kan ik niet. Is er nog wat aan te doen zonder hem af te stellen of ontkom ik er niet aan?