Page 1 of 1

Vermogensafname na afstellen kleppen

Posted: Fri Oct 01, 2010 9:47 pm
by mr. X
Althans, daar lijkt het op.

Twee dagen geleden heb ik de klepspeling op de EJ9 gecontroleerd en afgesteld. Twee van de 4 cilinders stonden aanzienlijk te ruim dus ik had goede hoop op wellicht iets meer vermogen.

Nu heb ik 1.5 tank opgereden (+- 600 km) en het lijkt echt alsof hij beduidend langzamer is geworden, met name in hoge versnellingen 4+5, ten opzichte van voorheen. Kan dat?

De speling moet tussen 0.18-0.22 inlaat en 0.23-0.27 uitlaat zijn.
Heb ze op krap 0.20 inlaat en krap 0.25 uitlaat gezet.

Kan het zijn dat de motor nu een groter beroep doet op zijn mengsel (dat al niet helemaal goed zit door alle upgrades) en hij nu eigenlijk arm loopt en daardoor vermogen mist? Als de speling tussen nok en stoter groter is, zal de klep minder lang en ver open gaan en zul je ook minder benzine nodig hebben. Nu de speling goed staat, zullen de kleppen ook langer open gaan en zal hij meer mengsel moeten inspuiten. Als hij dat niet kan zal hij arm lopen en vermogen missen.
Is die redenering juist?

De topsnelheid is nagenoeg hetzelfde maar het is ondragelijk om op te trekken in 5 van 120 km/h. Dat duurt letterlijk 10 seconde om naar 130 te kruipen. Echter in lage versnellingen (1, 2 en 3) en hoog in de toeren (+-5500 tot redline 7000) voelt hij iets krachtiger.
Eigenlijk tot op zekere hoogte gaat het in lijn met mijn verwachting.

Ik wil hem wel laten afstellen maar dat kost +- € 300,- en ik hoop deze maand over te stappen naar een B16A dus dat zou eigenlijk weggegooid geld zijn. Zou het graag zelf doen maar dat kan ik niet. Is er nog wat aan te doen zonder hem af te stellen of ontkom ik er niet aan?

Posted: Fri Oct 01, 2010 10:08 pm
by eteuben
Hij kwam er bij mij vlotter uit, toen ik het 2 jaar geleden heb laten doen bij de dealer. Niet erg veel, maar wel merkbaar. Erg soepel door de toeren heen lopen gevoel!!

Niet een andere liefhebber die je wil helpen? Vind 300 best veel voor alleen kleppen...

Posted: Fri Oct 01, 2010 11:01 pm
by mr. X
Nee, je begrijpt het verkeerd. Ik heb de kleppen zelf afgesteld twee dagen geleden.

Het enige wat ik niet kan doen is de ECU afstellen/programmeren. Ik heb al een P06 ECU, motorkabelboom en D15B7 ontsteking liggen voor de EJ9. Met die spullen ga je namelijk naar OBD1 en kan je de auto afstellen maar dat wil ik dus heel graag zelf doen/leren.

Als ik dat kon had ik het al gedaan want volgens mij redt de standaard ECU het dus niet meer op deze auto icm de upgrades. De standaard D14A3 heeft haast astma zo beperkt dat hij ademt en dat is nu niet meer het geval.

Nu, na het kleppen stellen, voel je (denk ik) dus dat hij duidelijk afgesteld moet worden. Nog veel erger dan voorheen maar ik wil even een bevestiging hebben van iemand of dit kan :wink:.
Bij, bijvoorbeeld jouw K20A2, zal de ECU na het kleppen stellen zich 'herstellen'/compenseren maar omdat de mijne volgens mij al op zijn limiet zit doet hij dat niet en merk ik nu nog duidelijker dat hij arm loopt.

Posted: Sat Oct 02, 2010 9:15 am
by Gaskleppie
Een K20 loopt ook niet closed loop onder vollast hoor. Die compenseert ook alleen onder deellast.

Maare, weet je zeker dat je goed afgesteld hebt? Zelf doe ik voor een B18c altijd op de inlaat 0,15 ruim afstellen en dan met 0,20 controleren of je die er nog (strak) onderdoor krijg.
Wel met ijskoude motor gesteld natuurlijk.

Dus hoofdzakelijk de deellast loopt nu minder lekker? Dat zou kunnen. In deellast staan de meeste honda's al knap arm en dat kan nu erger geworden zijn. De simpelste manier om dit te compenseren is door een andere afstelbare brandstofdruk regelaar aan te schaffen en de druk dus iets hoger te zetten.
Beter is natuurlijk afstellen via de ecu.

Posted: Sat Oct 02, 2010 9:29 am
by Jo&
Lijkt me heel simpel. Ervoor reed hij beter dan erna.
Dus de afstelling is niet goed.
Ik zou allemaal wat ruimer zetten. Schijnbaar werkt dat beter.
Of je hebt het niet goed gesteld en klopt de afstelling niet met wat je denkt.

Posted: Sat Oct 02, 2010 5:18 pm
by mr. X
Ah juist!

Midden toeren op hogere snelheden is inderdaad dramatisch.
De klepspeling moet gewoon goed staan. De gelijklopende cilinder eerst op tuimelen zetten zodat je de andere kan stellen. Voorheen kon je bij de inlaat 0.25 er makkelijk tussen stoppen zonder echt weerstand en bij de uitlaat 0.30.
Motor heb ik uiteraard een volle nacht laten staan alvorens te stellen.

Moet de B18C zoals de B16A op: 0.15-0.19 inlaat en 0.17-0.21 staan? Dan krijg ik een idee hoe jij het doet. Je stelt hem dus zo dat 0.20 er nog wel onderdoor kan? Ik zou zeggen je moet hem er net niet of nauwelijk onderdoor krijgen.
Heb alle speling zo gezet dat er onder de inlaat geen 0.25 meer kan en onder de uitlaat geen 0.30 meer. Tussen max 0.22 inlaat en 0.25 voelermaatje zit een groter verschil dan bij 0.19 en 0.20 dus daarom leek het me dat die er niet meer onderdoor moest kunnen. Na het stellen heb ik alle boutjes nog een keer nagetrokken en nogmaals met de voelermaatjes gecontroleerd.

Benzinedrukregelaar is geen gek idee maar hoe bepaal je hoeveel je de druk gaat verhogen? Het zou sowieso een tijdelijke oplossing zijn. Afstellen is uiteraard beter maar die € 300,- geef ik liever uit om de B16A te laten doen.

Ik denk alleen niet dat je de klepspeling expres te ruim gaat zetten om te compenseren omdat hij voorheen beter liep. De speling hoort zo te staan en vanaf daar ga je weer verder.

Posted: Sat Oct 02, 2010 7:54 pm
by LCR
300 voor afstellen????
Ik had die van de ATR laten doen door de delaer...dacht dat ie minder dan 150 was. Ze hadden voor bepaalde reparaties vasten prijzen....