Page 1 of 1
Koppeling verstellen?
Posted: Wed Aug 25, 2010 1:31 pm
by LCR
Hoi allen,
Heb net een civic 1.4S 1998 gekocht als daily omdat de ATR toch teveel zuipt (400-500 de maand )
Op zich een nette auto met hier en daar wat kleine minpunten,maar goed....
Het probleem:
De koppeling moet ik ECHT tot de bodem intrappen om te kunnen schakelen en hij grijpt na 1-2 mm loslaten al op. Koppeling is goed, slipt niet....
Hij zit dus vrij diep...kan ik deze verstellen ( zo j,a hoe...)zodat ie later aangrijpt na bijv. 1cm loslaten?
Bij koude start moet ik echt met alle kracht dat ding de bodem intrappen anders gaat ie niet in de versnelling.
Alvast bedankt....
Posted: Wed Aug 25, 2010 1:43 pm
by Gaskleppie
De koppeling is hydraulisch dus zou je denken dat je de boel eens moet ontluchten.
Posted: Wed Aug 25, 2010 2:29 pm
by LCR
Gaskleppie wrote:De koppeling is hydraulisch dus zou je denken dat je de boel eens moet ontluchten.
Heb je daarvoor een speciale 'ding' in de auto (zoals bij de verwarming thuis) om dat te doen?
Posted: Wed Aug 25, 2010 3:24 pm
by Benjdmin
Jep op de 'slave cylinder' geen idee hoe dat in het Nederlands heet.
Is echt heel makkelijk om te doen.
Posted: Wed Aug 25, 2010 5:55 pm
by slydawg
Zit een ontluchtings nippel op net als op je remklauw.
Zit niet in de auto maar op de versnellingsbak.
Posted: Wed Aug 25, 2010 6:46 pm
by mr. X
Als je voor de auto staat zit hij iets naar links onder op de motor. Lijkt inderdaad ontluchten of oude vloeistof. Is het niveau nog wel op pijl?
Is de vloeistof pis geel of zwart?
Posted: Wed Aug 25, 2010 8:16 pm
by vampire
Je kan achter je pedaal ook aanpassen wanneer hij aangrijpt.
Posted: Wed Aug 25, 2010 11:30 pm
by LCR
Damn...dit begin echt genant te worden...starten, minutenlang proberen te schakelen( erin proberen te beuken) en als ie eenmaal gaat gaat ie als een echt Honda :roll:
Ik ga toch morgan aan de slag......Thx voor de adviezen mensen!
Posted: Mon Aug 30, 2010 9:27 pm
by itr703
LCR wrote:Damn...dit begin echt genant te worden...starten, minutenlang proberen te schakelen( erin proberen te beuken) en als ie eenmaal gaat gaat ie als een echt Honda :roll:
Ik ga toch morgan aan de slag......Thx voor de adviezen mensen!
Gelukt ?
Posted: Tue Aug 31, 2010 2:12 pm
by LCR
O ja...sorry. Niet meer gepost of het gelukt was of niet....
Na 2 keer bijna doodervaring (omdat ie niet in de versnelling kon op de A1 :shock: ,dus toch aan de slag.
Vrouwtje meegeholpen met intrappen van de koppeling, reservoir tot max bijvullen (was bijna LEEG!!!!) en ventieltje opgedraaid,weer dicht, pompen/inhouden en weer opendraaien.....4X=scheepsrecht, dus voila......schakelen als een nieuwe!!!!
Posted: Tue Aug 31, 2010 2:17 pm
by Rikky
Kijk dat is mooi nieuws en makkelijk/goedkoop opgelost zo

Posted: Tue Aug 31, 2010 2:41 pm
by micronsil
Je moet de hoofd koppeling cylinder vervangen.
Je moet kijken naar waarom het reservoir leeg was.
Ik heb deze reparatie afgelopen maand gehad.
Kijk ff onder het dashboard bij de koppelingspedaal.
Voel daar binnen ff aan of het daar niet lekt.
Na verloop van tijd worden de rubbertjes droog die de hoofdkoppelings cylinder lekvrij houden.
Als het daar lekt dan moet je een hoofdkoppeling cylinder en een hulp koppeling bestellen.
Het is een zeer makkelijke reparatie dat binnen een uutje gepiept is.
Posted: Tue Aug 31, 2010 2:46 pm
by LCR
Hey, thx voor de extra info..ik zal erop letten.
Niet fijn als je terugschakelen en opeens in geen 1 versnelling kan komen. Ik heb het ECHT erin GEBEUKT!!!
Posted: Tue Aug 31, 2010 3:22 pm
by micronsil
Pas maar ff op omdat ik dat geintje ook heb gehad en em er ook doorheen heb gebeukt en toen zei mijn drukgroeplager.... doe het zelf maar
Posted: Tue Aug 31, 2010 5:55 pm
by Gaskleppie
Beetje spelen met het gas en hij floept er zo in. Hoe denk je dat ze vroeger schakelden met ongesynchroniseerde bakken? Niks rammen!
Posted: Tue Aug 31, 2010 7:34 pm
by LCR
Gaskleppie wrote:Beetje spelen met het gas en hij floept er zo in. Hoe denk je dat ze vroeger schakelden met ongesynchroniseerde bakken? Niks rammen!
Nee, lukte niet...ik doe altijd eerst alles met de zachte hand en met veel gevoel(eerst denken dan doen principe) ...als wanhoopsdaad..>dan rammen :twisted: <
Ik had de motor uitgedaan...erin geramd en gestart! Lukte wel....pfffffffff
Posted: Tue Aug 31, 2010 8:21 pm
by bas5th
Gaskleppie wrote:Beetje spelen met het gas en hij floept er zo in. Hoe denk je dat ze vroeger schakelden met ongesynchroniseerde bakken? Niks rammen!
Dat was het dubbel "klutschen" of zoiets. Mijn vader schepte er vroeger over op dat hij zo had moeten leren rijden terwijl wij het zo makkelijk hadden met de moderne bakken.
Maar idd zonder koppeling is prima te schakelen, je moet alleen precies het toerenal vinden dat bij de versnelling hoort die je wilt kiezen. Motorrijders schijnen vaak zonder koppelen te rijden.
Posted: Tue Aug 31, 2010 8:30 pm
by micronsil
Van 3 naar 4e versnelling schakelde ik jaren geleden zo over zonder de koppeling te gebruiken, toen ik nog aan straat racen deed.
Dan heb ik het echt over een jaar of 7 a 8 geleden
Posted: Wed Sep 01, 2010 4:45 pm
by mr. X
Terugschakelen is gewoon even gas geven en zodra je van het gas af gaat, de pook uit zijn versnelling te trekken/duwen en rev-matchen met de toeren die hij maakt in zijn nieuwe versnelling. Best te doen maar zou het niet adviseren.
Bij opschakelen is het makkelijker, dan trek je hem eruit zoals boven beschreven en probeert hem zachtjes tegen de nieuwe (hogere) versnelling aan te duwen. Op een gegeven moment voel je dat er geen weerstand is en kan je hem erin zetten.