Page 1 of 2
3 liter olie weg ATR, lekkage vtec solenoid
Posted: Mon Jul 05, 2010 10:12 am
by AlexG
Heb ca. 100 km nu weg met de ATR, is er ineens 3 liter olie weg? Motor lekt bij de VTEC solenoid. Kan het zijn dat ie tijden het rijden hier veel olie langs weg lekt. Bij stilstand nagenoeg geen lekkage.
Posted: Mon Jul 05, 2010 10:34 am
by Rikky
Wat voor olie gebruik je?
Posted: Mon Jul 05, 2010 11:03 am
by AlexG
Van de honda dealer, volgens mij Castrol 5w40
Posted: Mon Jul 05, 2010 11:35 am
by ITR DC2
Daar kan het niet aan liggen
Posted: Mon Jul 05, 2010 12:01 pm
by Rikky
Inderdaad... Kijk eens aan de onderkant van je blok is daar alles nog droog??
Posted: Mon Jul 05, 2010 12:51 pm
by AlexG
Onderkant van het blok is ook nat, maar spoor leidt naar de vtec solenoid. (Als je voor de motor staat aan de linkerkant. Zeefje/seal is lek. Ik vraag me af of je daar veel olie door kunt verliezen in korte tijd. Bij stilstand ligt er een heel klein beetje olie onder de auto. Ik heb het idee, dat doordat de motor draait (en dus oliedruk heeft), dit er via de lekke seal van de vtec solenoid uitgooit.
Posted: Mon Jul 05, 2010 12:59 pm
by Rikky
Dit zou inderdaad goed de oorzaak kunnen zijn... Kan je zelf niet een pakkinkje maken?
En 3 liter is wel heel veel voor 100km...
Posted: Mon Jul 05, 2010 1:33 pm
by AlexG
Rikky wrote:Dit zou inderdaad goed de oorzaak kunnen zijn... Kan je zelf niet een pakkinkje maken?
En 3 liter is wel heel veel voor 100km...
Heb al een originele pakking besteld. Vind 3 ltr. ook veel, hoop wel dat dit de enige lekkage is, eerst maar is droogmaken na vervangen seal en dan kijken of het blok droog blijft
Posted: Mon Jul 05, 2010 2:14 pm
by Rikky
Dat is nog beter, maar het lijkt mij sterk dat daar 3 liter olie door verdwijnt, maargoed het zou altijd kunnen.
Ik hoop het ook voor jou dat dit de enigste lekkage is :wink:
succes in iedergeval :thumbs:
Posted: Mon Jul 05, 2010 4:05 pm
by jupke
langs de VTEC solenoid kan geen 3 liter olie langs lekken.mijn crx lekte daar ook maar was minimaal wat ik bij moest vullen 1 liter op de 2000km
Posted: Mon Jul 05, 2010 4:28 pm
by LCR
3L is echt veel......
Denk mss tussen bak/motor. Door de draaiende onderdelen en temperatuur kan er best wel wat olie rap eruit geflikkerd worden...
Posted: Mon Jul 05, 2010 5:17 pm
by mr. X
Heb je geen motorschade? 3 liter kwijt en toch gereden hebben is riskant!
Posted: Mon Jul 05, 2010 5:26 pm
by AlexG
Het blijft een beetje gokken. Had de auto naar dealer gebracht voor onderhoud. Origineel luchtfilter terugplaatsen, voorbumper goed afhangen. Dus ik weet niet of er precies 3 liter gelekt heeft, maar dit is wat de dealer vertelde en berekend heeft. Moet het sowieso in de gaten houden en alles checken.
Posted: Mon Jul 05, 2010 5:28 pm
by AlexG
mr. X wrote:Heb je geen motorschade? 3 liter kwijt en toch gereden hebben is riskant!
vooralsnog geen motorschade, door hondadealer gechecked, zeiden wel dat ik geluk gehad heb
Posted: Mon Jul 05, 2010 8:05 pm
by bastiaan45
3 liter langs de solenoid lijkt me ook heel stug.
Heb pas nog het geheel uit elkaar gehad, kan echt niet.
Kijk eens naar het carterontluchtingsstuk/ slang tm luchtfilter.
Een carterdump lijkt me eerder mogelijk, of je hebt ergens schade aan je blok (onder) want 3 liter stook je er zomaar niet uit.
Rookt de auto erg in VTEC en vollast?
Het beste wat je kunt doen, is alles goed droogmaken en schoonmaken (remmenreiniger) olie vullen en dan weer rijden. Dan zie je waar het lek zou zitten..
Posted: Mon Jul 05, 2010 8:16 pm
by slED9e
Zal je camseal wel zijn en mss schatting lekkagehoeveelheid fout geschat ?
Posted: Mon Jul 05, 2010 8:49 pm
by AlexG
Probleem is heb de auto net een week. Weet niet hoe hoog het peil stond. Ga idd blok droog maken en dan kijken waar het lek zit. Duurt alleen nog even, ben nu onderweg en auto staat thuis. Auto rookt niet, trekt goed is eigenlijk niks mis mee, mis alleen de olie.
Waar vind ik het cam seal? Olie is nu bijgevuld en loopt niet gelijk weg.
Posted: Mon Jul 05, 2010 8:55 pm
by Delta_lima
Oliepijl niet gecontroleerd bij aanschaf/proefrit dan ?
3L KUN je niet lekken via die camseal.
even om vergissingen te voorkomen, 3L dan sta je zowat droog.
onderste punt tot bovenste punt pijlstok is GEEN 3L !
Hele blok nat van onder? controleer je carterpan dan ook even, draai alle boutjes/moertjes even aan, miss zitten die ook los.
Dan wordt je door een lekkende camseal op het verkeerde spoor gezet...
Posted: Mon Jul 05, 2010 9:34 pm
by mr. X
Terug gaan naar waar je haar hebt gekocht en toch de volgende keer bij aanschaf dat olie pijl controleren! Dat is het eerste wat ik meestal doe, kleur bekijken en het niveau.
Goed, is het niet gewoon simpel je carter pakking?
Overigens vertrouw ik de schatting van 3 liter ook niet helemaal. Peil je olie eens en kijk of deze niet boven het maximum staat.
Posted: Tue Jul 06, 2010 7:59 am
by dinitial
Uhh, dit is wel mogelijk. Nog geen maand geleden dit probleem gehad. De olie loopt eruit zodra de motor draait.
Delta_lima wrote:Oliepijl niet gecontroleerd bij aanschaf/proefrit dan ?
3L KUN je niet lekken via die camseal.
even om vergissingen te voorkomen, 3L dan sta je zowat droog.
onderste punt tot bovenste punt pijlstok is GEEN 3L !
Hele blok nat van onder? controleer je carterpan dan ook even, draai alle boutjes/moertjes even aan, miss zitten die ook los.
Dan wordt je door een lekkende camseal op het verkeerde spoor gezet...